Správa železnic nechá zrekonstruovat nádraží Vítkovice. V budově bude úřad práce.

Nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757Nádraží Vítkovice. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46084757

Kdysi důležitý dopravní uzel pozbyl po útlumu průmyslu na významu. "Bruselská" budova léta chátrá.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Taková na dnešní dobu předimenzovaná hrůza se má srovnat se zemí a postavit zde něco účelnějšího.

zdenek

Jo? Do té hrůzy někdo jaksi zainvestoval. Z peněz daňových poplatníků. Sice za jiného režimu. Ale zainvestoval. A určitě ne malou částku.
Proč by to měl někdo v půlce životnosti bořit? Stavba se obvykle dělá na 100 let.
To je péče řádného hospodáře?
Paneláky vesele stojí a opravují se. A evidentně stát budou.
A tihle ti diletanti ze státního sektoru budou neustále něco zanedbávat a pak bořit? A zase stavět. A tak stále dokola?

zdenek

Doufám, že zachovají styl nádraží. Těchto nádraží moc už není. Mělo by se k nějakých chovat jako k památce. A zachovat dobu ve které vzniky. Tomu nádraží nic moc není.
Jen že ho diletanti naprosto ani základně neudržovali. Ani střechu. Klidně do budovy nechají zatékat. A jsou v klidu. A neuklízeli v něm. To je celý jeho problém. Ani minimální údržba. Po dlouhou dobu.

Daniel Jablonecký

Určitě. Uchazeči o zaměstnání budou chodit k okýnku, dříve pokladně, a dírou ve skle komunikovat s pracovnicí ÚP. Průkazky uchazeče o práci budou mít formát lepenkové jízdenky a každá návštěva ÚP se vyrazí do průkazky kompostérem.

Tomáš679.2

Dotaz zcela mimo, ale snad si ho zde někdo kompetentní přečte a odpoví mi.
Dotaz zní zakto:
Proč v Kopidlně na železničním přejeztdu na silnici 32. který je vybaven závorami a světelným a zvukovým výstražným zařízením nebliká bílé světlo, když je zde toto zařízení jím vybaveno?
Děkuji.

K.S.

Nevím, ale takových přejezdů je republice více.

Tomáš679.2

No mě to přijde celkem zajímavé. Obzvláště pokud tam ta možnost je a funkce není aktivní. Jde o to, že přehlednost je dost mizerná a zastavovení vozidla před takovým přejezdem kvůli zjištění zda je přejetí bezpečné je možné, ale pro ostatní řidiče často nepochopitelné. Co já vím, jestli je zařízení vůbec v činnosti? Zajímavé je, že někdy bílé světlo bliká a někdy ne.

blue

Možná kvůli dopravní situaci? Jestli je přejezd v horším stavu nebo nepřehledný, prostým vypnutím světla se automaticky snižuje rychlost, kterou přejezd smíte přejíždět na 30 km/h.
Pokud někdy bliká a jindy ne, pak to může být i tím, že určitou dobu po průjezdu vlaku nebliká, a rozsvítí se až později.

K.S.

Rekonstrukci bude hradit kdo? SŽ, nebo ÚP? Respektive má nájemné od ÚP dostatečnou výši aby pokrylo dejme tomu do 10-15 let náklady rekonstrukce dané části?

Jiří Kocurek

Za 10 roků se na nájemném zaplatí prefabrikovaná skladová hala.

K.S.

To snad závisí na výši nájmu, ne? Třeba by se pak zjistilo že rekonstruovat staré baráky a dávat do nich různé policejní služebny a úřady nedává smysl. Vlastně by nemuselo být od věci srovnat kolik stojí provoz současných budov ve vlastnictví státu, organizací a samospráv, kolik je na nich vnitřní dluh vs. kolik by stálo postavit novou typizovanou stavbu z katalogu a prodat současný barák. Ty haly by ale nemusely být od věci, rozhodně mají značný protikorupční potenciál když na sebe všichni uvidí a všichni všechno uslyší. Navíc jistě lze sehnat i prosklené panely, takže ten úřad může pak být… Číst vice »

Jiří Kocurek

Na výši nájmu záleží především to, jestli nějakého nájemníka seženete. A pokud chcete po nájemníkovi tolik, aby vám za 10-15 roků zaplatil rekonstrukci s životností 30 až 50 let, tak nejspíš níkoho neseženete.

XYYY

A není TO jedno ?
Úřad práce = organizační jednotka státu …
Správa železnice, státní organizace …

Ať se TO objeví v účetnictví toho, či onoho, tak to půjde ze státního a je to jen a pouze „přelévání vody z jednoho státního do jiného státního hrnečku“.

K.S.

Ne, není TO jedno. Deformuje se tím totiž celkový obraz situace a může se pod to schovat sakra velká neefektivita. Navíc to ubírá zdroje které by byly potřeba na jiné akce SŽ.

XYYY

Co to je obraz situace a jeho deformace. Furt jsou to jedny a tytéž státní peníze. Nedává smysl, aby stát sám sobě platil nájemné. Navíc nikdo – zde vedoucí učenou disputaci „o ničem“ – neví, v jaké stavu se ten „barák“ nachází po zhruba 70 letech existence. Tedy nutná generální oprava veškeré infrastruktury – stoupačky, odpady, elektro, případné zateplení v rámci možností památkové ochrany …. energeticky úsporné osvětlení. Tohle tak či onak platí vlastník – neboli SŽ s.o. vystupující jménem státu coby vlastníka …. A nepochybně jsou účetně odděleny výdaje do železniční infrastruktury a výdaje pro opravy a rekonstrukce budov.… Číst vice »

Radim Jecny

Treba na tolik potrebne bourani vsech zech starych nadrazi..

Karl vB.

Ještě více zajímavé bude, jak se „TO“ bude řešit např. u starého mostu přes Vltavu na trati z Tábora do Písku, který měl být, jako nepotřebný stržen, ale nakonec díky jeho poslednímu zpamátnění tam musí zůstat stát. Most bude nefunkční, nebude k němu přístupová cesta. SŽ, ani JČ kraj most nechce/ nepotřebuje a na jeho údržbu nemá ani jeden subjekt peníze. Jedním z možných řešení by bylo opětovné odpamátnění. Nelze čekat, až jednotlivé zkorodované kusy začnou samovolně padat do Vltavy. Správě železnic se alespoň v poslední době daří stavět nové nádražní objekty, (např. „Karlovy Vary-Horní“), na takové estetické úrovni, že… Číst vice »

K.S.

To bylo cviko z Blenderu, ne? Dostal alespoň za E? 🙂

Jiří Kocurek

A nebo by si to památkový ústav mohl zkusit zafinancovat sám, tím že požádá o peníze z rozpočtu ČR. A pod mostem může nějaký najatý vodník vybírat do klobouku na opravu.

K.S.

Myslel jsem ty Karlovy Vary.

Ale s tím vodníkem je to taky dobrý nápad.

XYYY

Vodník tak může akorát v hrníčku schovávat dušičky utopenců …

Jiří Kocurek

A nebo se reformovat na potápěče-záchranáře. Oni nevymřeli. 😀

XYYY

Přístupovou cestu pro pěší si lidé vyšlapou … k tomu není třeba žádný investor.

Daniel Bečvář

Vždycky jsem si myslel, že aktuálně nejodpornější nádraží je v Mladé Boleslavi, ale tohle je teda také solidní hnus. No aspoň se tu dočkají rekonstrukce, v MB se to už léta pouze odkládá do dalšího roku.

Jan T

Co myslíte konkrétně tím “ solidní hnus“? Nádraží je bezesporu podudrzovane, ale jinak se jedná o krásnou a cennou budovu.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Co to plácáte, člověče? Tohle je kvalitní architektura.
Akorát se na ní desítky let nesáhlo…

K.S.

Architektura tak kvalitní že to vypadá jako odflákly model z nějaké hry.

Jelen

Tak to jste ji zřejmě neviděl naživo.

K.S.

Ano, nebyl, to ale nemění nic na tom že to vpadá jako nějaký odfláklý model ze hry. Myslím že kdybych vzal fotky co jsou na deníku, trochu je upravil, tak mi lidi zbaští že jsou to screenshoty z nějakého rebootu Dooma, nebo tak něčeho.

Bohumil Pokorný

Jsem plně pro kvalitní opravu této cenné budovy, ovšem nikoliv z peněz určených na investice do železniční infrastruktury, nýbrž z peněz určených na opravy historických památek. Autobusová nádraží a zastávky se také nebudují z peněz určených na výstavbu dálnic a silniční sítě. Měla by v rámci SFDI vzniknout samostatná položka určená na financování zařízení pro cestující v obou druzích dopravy. Současné financování výpravních budov značně pokřivuje podmínky v soutěži mezi silniční a železniční dopravou.

XYYY

Jak ? Budova je v majetku státu, ve správě SŽ, dopravců se to netýká ….

Bohumil Pokorný

O dopravcích jsem také nic nepsal. Stále se porovnává, kolik se nalévá do železnice a kolik do silnice. Tak aby to bylo objektivní, tak si odečtěte od investic do železniční infrastruktury ty výpravní budovy a k investicím do silnic si přičtěte silnice II. a III. třídy a městské komunikace včetně veřejných parkovišť a parkovacích objektů.

Jarek

Výstavbou zastávky Ostrava Zábřeh ještě cestujících ubyde. Zabřeh a Výškovice to budou mít blíže, takže zůstane pro lidi z Hrabůvky.

Vladco

Zastávka Zábřeh je plánovaná už asi 5 let a stale se nic neděje a nevypadá to ani, že se něco v blízké budoucnosti změní

PeMIČ

O zastávce býv.kolega povídal(snil) už okolo roku 2000,protože dojižděl z Vyškovic přes Vítkovice do Bohumína.A už je rok v důchodě.Takže si toho v pracovním životě neužil.Tak mu přeji pevné zdraví a třeba jako vášnivý turista jednou do vlaku nastoupí v zastávce Ostrava – Zábřeh.

Petr

Předpokládám, že s tímhle názorem budu v menšině, ale pro mě je to hnus. Barák zbourat a celej prostor přetvořit.

Georg

tak tak, zbourat a zasadit tam stromy je lepsi nez lit dalsi desitky milionu do tohoto nesmyslu.

Gwann

Jasně, budeme tam mít další park. A ten se bude udržovat zadarmo a bude tam furt poradek

Martin H.

Za sebe doufám, že v té menšině jste. Ale od toho je diskuze, abyste mohl tento názor vyjádřit.

Souhlas k posunu

Ano, stačí tam dát všude zábradlí a obyčejný betonový přístřešek. Nic víc…

K.S.

Pokud to odpovídá dopravnímu významu daného místa, tak proč ne?

Jelen

Sto lidí, sto názorů. Já jsem možná taky v menšině, ale považuji to za jednu z vůbec nejkrásnějších výpravních budov v ČR a jsem rád, že se rekonstrukce dočká, byť se trochu obávám, že se tím dost zásadně změní.

Martin

Ja nevim, nechci to hodnotit, taky se mi rada veci nelibi, ale mozna bychom meli vic setrit se surovinami, oni stavby nemaji mit spotrebni charakter, nevidel jsem navrh rekonstrukce…

K.S.

Stavby byly vždy více méně spotřební, respektive se neustále měnily, akorát je rozdíl že dřív si ze starého hradu udělali v podhradí základy stodoly a dneska se to strhne a prodá buď jako drť, nebo se to odveze na skládku. Myslím že představa o tom že stavba je na věčnost je poněkud deformovaná posledním stoletím. Jinak se dřív pořád přestavovalo, buď protože byl jiný styl, nebo protože město prostě lehlo popelem. Takže v poboření předimenzovaných baráků, brutalistických staveb a podobného nánosu z posledního století, které nebylo zrovna slavné, nevidím nic špatného.

Martin

Ja souhlasim, jde vsak o to, ze stavebni material musite nekde ziskat, a take ho nejsou zrovna nekonecne zasoby, nebo jsou mista je ho obtizne ziskat. V minulosti naopak lide vice vyuzivali material, z puvodnich staveb a nebo pri prestavbach, casto i zasadnich… Typicke je to napr. u rekonstrukce Sovovych mlynu v Praze, nebo starych prumyslovych staveb v Karline… Vy v tom nevidite nic spatneho, ale s nedostatkem surovin vyrazne poroste jejich cena a pritom strhnete fukncni dum jen proto, aby se na miste postavil novy casto se stejnym nebo podobnym ucelem… Venkovske stavby napr. drevene se take komplet nestrhli,… Číst vice »

K.S.

Ten nedostatek surovin v ČR je poněkud umělý problém, který ale zase vede právě na využívání recyklátů. Myslím že nějakých 25-30 let se v Česku neotevřel žádný nový lom a pokud se někde udělá pískovna, tak se jedná jenom o něco malého a místně významného. Ano, je super že se různě bere z odvalů, přesívají se výsypky, ale bez nových lomů to nepůjde. Cement sice můžeme dovážet, ale štěrk a písek se nevyplatí. Dovolím si odbočku, je zajímavé že jsou naplánovány desítky přehrad, ale v oblastech které budou zatopeny se nezřizují lomy, které by zvýšily objem budoucího přehradního jezera. Asi… Číst vice »

Gwann

Je otázka…zda je nutno nás už tak značný komfort dále zvyšovat materiálně. Ne třeba zvýšením množství volného času.

Míra konzumerismu přerostla všechny míry…a není dobré, že nás v tom ty chudší asijské a africké země chtějí za každou cenu následovat…

lojza

Ona je stavba a stavba… a co se týče staveb v době socialismu jak se říká ve stylu brutalismu tak takové se u nás které slouží jako nádraží již moc není takže styl vše zbourat a po nás potopa je hloupá představa.. s takovou bychom neměli ani hlavák v Praze a nebo chrám sv. Víta .. pokud je něco kulturní památka tak se na to nechmatá a tečka.. takové stavby už nikdy nevzniknou a je třeba je zachovávat pro budoucí generace.. jen jelimani co jsou zaujatý a posedlý dobou kdy zde vládli komouši mají tendenci vše z této doby zlikvidovat… Číst vice »

kakov

Proč zbourat, když existuje smysluplné využití?

Petr

No kdyby tam nebyla ta investice, tak dejme tomu. Ale za 400 mega predelate na urad prace kdejakej kravin…

Aleš

Jedná se o jednu z nejkrásnějších budov v Ostravě, která má však tu smůlu, že přepravní cesty byly přesměrovány jinam (přes Ostrava, Stodolní a Ostrava střed). Já z tohoto nádraží pravidelně odjížděl/přijížděl jak do/z Prahy, tak do/z Košic. Kde jsou ty časy, kdy bývala stanicí pro expresy a rychlíky.
Mimochodem, bývala velmi frekventovaná v době střídání směn, kdy tudy projížděly dělnické vlaky do a z Nové huti. Vlaky, které vozily pracující až k šatnám, byly velmi oblíbené…

Michal O

Předpokládáte správně, jste v menšině. Zaplaťpámbu.

XYYY

Památku v majetku / správě státu těžkou zbouráte ….

Gwann

Pochlubte se, co podle vás hnus není?

hank

K některým realizacím projektů ing. arch. Dandy se stavíme – mírně řečeno – macešsky. Viz např. dlouhodobé chátrání staniční budovy v Teplicích nad Bečvou. Nebo způsob, jak bylo naloženo s některými typizovanými objekty zastávek, které si dle mého soudu taky zasloužily a nedostaly památkovou ochranu – např. Černotín.

Georg

tak teplice nad becvou je jeste zbytecnejsi nadrazi nez tohle a snad ho taktez zbouraji.

Štěpán Matějka

Tak hrady a zámky jsou taky zbytečné a nebourají se…

Martin

tohle neni hrad a stavba teda nic moc, ale hodne dela prostranstvi pred budovou…

hank

„…hodne dela prostranstvi pred budovou…“

…které by se za určitých podmínek nepochybně mohlo stát předmětem určitých zajímavých transakcí, kterým by ta budova mohla překážet…

Štěpán Matějka

Hrad to není, ale své kvality to nepochybně má a využít to k jiné funkci nejspíš půjde lépe než ty hrady.…. Já třeba osobně nesnáším empírové zámečky ale bourat je nehodlám…. Okolí je samozřejmě věc s tím spojená a je zásadní též.

K.S.

Empíroví zámeček si v nejhorším koupí zbohatlík a udělá si tam nějakou snobárnu, nebo hotýlek, whatever, ale toto? No nevím. Navíc to zabírá, poněkud jalově 6 ha pozemků a samotná budova asi 0.6ha.

Štěpán Matějka

No to je právě ono, i toto si dokáže určitě najít nějaké nové využití. Neříkám že to bude jednoduché, ale půjde to. Zbylý prostor se může třeba zastavět, vytvořit park nebo co já vím, až tak to tam neznám. Ale jde o to, to vůbec prověřit.

Gwann

Takže jste primitivní vandal.

Stanice Teplice je možná z hlediska dopravního zbytečná, ale je tam IC, tudíž využití tu je.

A krom toho je velice zajímavá architektonicky.

Ale to že svého paneláku asi nepochopite

Vladco

No bodejť by neupadlo na významu, když se v době zavedení krajských integrovaných systémů a taktového provozu vlaků zrušily všechny tama jezdící rychlíky a zůstaly jen osobáky. Pamatuji Ex Košičan i páteční odpolední rychlík Těšín – Břeclav, Těšín- Brno, atd. Přitom potenciál lidí, cestujících, díky sousednímu stotisícovému obvodu Ova-Jih i návaznosti na MHD zde určitě je. Takhle musí jet člověk tramvají na Svinov a pak jít kus pěšky k nádraží. A když je dlouhodobá výluka jako nyní a tramvaje jezdí oklikou (mimochodem právě kolem vítkovického nádraží), tak potřebujete vyjet z domu před odjezdem vlaku ze Svinova skoro o hodinu dříve.… Číst vice »

Poskok

Jenže při jízdě přes Vítkovice by vlak nejel právě přes Svinov a hlavní, takže by všichni z centra a Poruby museli cestovat tramvají do Kunčic/Svinova, což je časově úplně stejně blbě, jako cestování z Jihu.

Takže tato varianta, jak to jezdí teď, je z mého pohledu lepší.

Vladco

Tato varianta je pochopitelně lepší pro Porubu a centrum. Však přes Vítkovice mohli ponechat jezdit jen některé rychlíkové spoje třeba z/na Slovensko. Ono z Havířova nebo Těšína rovnou na výhybnu Polanka je to poměrně slušná časová úspora oproti jízdě přes centrum a Svinov, a o kolíbání a ploužení se přes poddolované území mezi Těšínem a Karvinou nemluvě. Ten Košičan tehdy vyjížděl někdy kolem 9 dopoledne z Prahy, v 13.30 byl ve Vítkovicích a v 18:30 v Košicích. A býval slušně obsazen. Myslím, že na tuto jízdní dobu se dnešní spoje ČD a RJ stěží dostanou. A ti, co z něj… Číst vice »

Petr Šimral

Nechci Vám brát iluze, ale myslíte špatně. Z Prahy do Košic se dnes jezdí o více jak hodinu rychleji než tehdy Košičanem.

XYYY

Čím ? Žádný přímý vlak bez povinné rezervace místa z Prahy do Košic nejede ….
I s povinnou rezervací tam jedou jen 3 denní vlaky ..

Karl vB.
kakov

Místo myšlení se raději podívejte do jízdního řádu, jízdní doba je tam od 8:13 po 9:43, takže srovnatelná nebo lepší než Košičan, nepočítám slovakii s uměle nataženou dobou jízdy

Aleš

Musím se vložit do diskuse, protože Košičan patřil mezi mé oblíbené spoje. Odjezd z Prahy, pokud mne paměť neklame, byl ve 13, 13 hodin. Vystupoval jsem právě ve Vítkovicích a zbytek dojel tramvají, tehdy jich tudy jezdilo neskonale více než dnes. I to je příčinou nebo důsledkem úpadku této stanice.

XYYY

To bylo v letech 1994 – 1998, od 1998/1999 jezdil přes Bohumín ….
Obsazen byl vždycky, zejména v době, kdy se jednalo o jediné denní spojení Praha – Košice …

XYYY

Jenže přes Vítkovice byla cesta rychlejší než Sakmarovým údolím …

KarelMio

Kombinace spojeni rekonstrukce a SZ mi naskakuje husi kuze. Modlim se, aby tenhle unikat nezprasili. Ale kdyz se podivam za roh do Havirova, tak si asi delam marne nadeje.

Jenisej

Díky lidem jako vy, se utrácejí nesmyslně peníze za nesmyslné projekty. Místo stavby nových věcí se uchovávají relikty minulosti, které byly poplatné své době a dnes už nemají využití.

hank

Tak jo, zbouráme chrám sv. Víta a Karlštejn…

Petr

Blbýho umím dělat taky: Pojďme zachovat všechny stavby starší než 50 let.

hank

Jestli to někdo nepochopil, tak to ode mě měla být ironie. A doporučuji všem mínusářům najít si, kdo to byl ing. arch. Josef Danda, co tu po něm zbylo, a vůbec něco o moderní československé architektuře.

Karl vB.

Pan Josef Danda byl významným architektem, který se intensivně angažoval v i v oblasti nádražních budov. Pro ČSD pracoval od roku 1936.
Ve svých projektech se snažil o vyvážení složky funkční, finanční i výtvarné.
Správa železnic se při rekonstrukcích nádraží zaměřila i na jeho projekty (Cheb, Klatovy, Pardubice)
Na rozdíl od např. budov Teplicích nad Bečvou, nebo Pardubicích, kde je kvalitní architektura nepopiratelná, bohužel vypadá nádraží Vítkovice, jako nějaká předimensovaná „rychlokvaška“. Možná to ale byl požadavek tehdejší doby a místa, kdo ví…

Petr

To my jsme pochopili, že jde o pokus o ironii, ale bohužel nebyla trefná. Na Karlštejn a chrám sv. Víta se sem jezdí dívat lidi přes půl planety. Nádraží ve Vítkovicích (a další podobný skvosty) někoho začne zajímat jen když se má bourat nebo rekonstruovat. Takovej to byl boj o nádraží v Ústí a teď tam není vůbec nic. Snad ani ta blbá kavárna tam nevydržela. Nikoho nezajímá, nikdo ho nejezdí obdivovat. Kdo byl Josef Danda je irelevantní. To nádraží tam je kvůli cestujícím a kvůli lidem z okolí. Ne kvůli Dandovi. Ten jenom odvedl svojí práci a dostal za… Číst vice »

kakov

Tím ústím myslíte Ústí nad Labem hl.n.?

hank

„Takovej to byl boj o nádraží v Ústí a teď tam není vůbec nic. Snad ani ta blbá kavárna tam nevydržela. Nikoho nezajímá, nikdo ho nejezdí obdivovat.“
Argumentační faul. Jak souvisí Ústí s Vítkovicemi?

„Kdo byl Josef Danda je irelevantní. To nádraží tam je kvůli cestujícím a kvůli lidem z okolí. Ne kvůli Dandovi. Ten jenom odvedl svojí práci a dostal za ní zaplaceno.“
Toto vyjádření neříká nic o architektu Dandovi a hodnotě jeho díla, zato všechno o mluvčím.

Karl vB.

Porovnávat tuhle industriální ratejnu, která se od ostatních unifikovaných železobetonových škatulí té doby odlišuje pouze pilovitým rastrem oken na čelní straně se stavbami typu Karlštejn, nebo sv. Vít může jen odvážný jedinec
https://jindrapeter.rajce.idnes.cz/Nadrazi_Ostrava_Vitkovice/1476766256

hank

No, a tím ses pěkně po bolševicku vypořádal s celou československou meziválečnou a poválečnou architekturou, od kubismu přes funkcionalismus až po bruselský styl… Měl by ses trochu dovzdělat, než zas pustíš do světa podobný žvást.

robert

Přesně tak. Že je stavba mladší než jiné, neznamená, že je méně hodnotná.

Karl vB.

Asi jste se poněkud zavzdušnil pane hank.
Jste docela dobře vzdělaný manipulátor.
Já jsem psal o jednom konkrétním objektu a vy jste na mojí repliku pověsil „celou československou meziválečnou a poválečnou architekturou, od kubismu přes funkcionalismus až po bruselský styl…“
Kdo tady vypouští žvásty „po bolševicku“ si rozhodnou čtenáři této diskuse sami.

robert

Čtenáři rozhodli hodnocením pod komentářem.

blue

Čtenáři jsou tu, jak se začne mluvit o rekonstrukcích na železnici, poměrně dost tupě zaslepení. Obvykle u přestaveb nádraží více minusů znamená lepší názor.

robert

A z jaké pozice to zrovna ty můžeš vědět? To obvykle možná znamená u tebe, ale nezevšeobecňuj svůj názor. Fakt na to nemáš.

P_V

To co Karlštejn dělá pohledově atraktivní, je kýčovitá retro moderna z konce 19. století.

robert

Ano, může, protože každý má jiný vkus. Mě nezajímají hrady a zámky, zajímají mě industriální stavby. Mají pro mě větší hodnotu. Ale to neznamená, že chci Karlštejn zbourat.
Tak si tahle odvážná tvrzení nech od cesty, Karle.

Aleš

Demence je v této republice všudepřítomná. Pokud jedinec posuzuje stavbu podle fotografie, která dokumentuje jen a pouze několik desítek let zanedbanou záchovnou údržbu, tak se nelze divit.
Ono i ten Karlštejn nebo chrám svatého Víta, pakliže by se PRŮBĚŽNĚ NEOBNOVOVALY, byly by jen a pouze ruinami.
Přehlížet architektonické skvosty jen proto, že vznikly v období socialismu, je velmi krátkozraké.
Ale dotyčný jedinec se asi dme pýchou nad dnešními „skvosty“ – hangáry a halami dnešních developerů. To jsou opravdu „perly“!!!

Karl vB.

Je pouze váš problém, že posuzujete věci podle jedné fotky.
Normální člověk si informace najde.
https://www.youtube.com/watch?v=T1TI_gC_d8c
Dmout se můžete, nad čím chcete. to prozatím žádná směrnice neupravuje.
Leckterý nákupní kravín vypadá stejně, jako toto nádraží, akorát nemá ta zubatá okna v průčelí, kvůli kterým je to „Brusel“.

Aleš

Já s Vámi nehodlám vést polemiku, protože to považuji za zbytečné. Nicméně děkuji za odkaz na video, při kterém jsem zatlačil nejednu deroucí se slzu v oku. Ta nádražní budova je nedílnou součástí mých vzpomínek na dětství, léta studijní, rekreaci a služební cesty… Mimochodem, v tamější restauraci dával jsem si výtečnou lesáckou kotletu…

Karl vB.

Tam, kde vítězí emoce (sentiment) nad ráciem nemá polemika vskutku žádný význam. Malý výběr slovní zásoby vašich příspěvků, kterou používáte v případě nesouhlasu: „demence, duševní omezenost…“ to potvrzuje. Z lidského hlediska vás samozřejmě mohu chápat, budeme asi stejná generace (v 70. letech jste byl mladý a měl jste život před sebou, Ostravsko bylo protěžované). Doba se ovšem podstatně změnila a na Ostravsku obzvlášť. Na stávající provoz by ve Vítkovicích nyní stačilo standardní vybavení zastávky. Ono ten váš skvělý objekt nejen zrekonstruovat (nebude po zřejmě jen těch prozatím zmiňovaných 400 mil.) ale i vysvítit, vytopit, vyuklízet a neustále střežit, taky něco… Číst vice »

Původní Pražák

Mimochodem, obojí bylo dost zásadně pozměněno v 19. století. Kdyby už tenkrát platil princip nedotknutelnosti čehokoliv starého, jak by si někteří přáli, tak dnes vypadají úplně jinak.

hank

I romantická přestavba Karlštejna je svědectvím doby. A sv. Vít není jediná evropská gotická katedrála dokončená v 19. – 20. století. Myslím, že Matyáš z Arrasu ani Petr Parléř by se nezlobili, kdyby ji dnes viděli.

Původní Pražák

Takže Petr Parléř by se nezlobil, ale architekti 20. století by se zlobili? No možné je všechno, ale argument to není.

hank

„…architekti 20. století by se zlobili?“ Argumentační faul. To jsem přece nenapsal.

Chtěl jsem tím říct, že když přestavba dobře naváže na to, co chtěl architekt původní stavby vyjádřit, může hodnotu stavby zachovat nebo i zvýšit.

Aleš

Duševní omezenost některých lidských jedinců je neomezená

KarelMio

Najdete kdo byl ing. arch. Josef Danda. Ukolem architekta mimo jine muze byt i nalezeni noveho vyuziti budovy, ktera je proste historicky cenna. Kdyby byli vsichni jako vy, tak asi vsichni bydlime v hnusnych bungalovech a vsechna mesta a vesnice vypadaji stejne unifikovane. Pamatky, at uz hmotne ci nehmotne, jsou dulezitou soucasti kulturni identity i ducha mista. To ze ty baraky nechame zchatrat a pak si rikame, jak jsou odporne, za to ty domy nemuzou.

Jiří Kocurek

Dva oblouky Juditina mostu.

K.S.

Asi i kus věže, možná ještě jeden a nějaký vlys na záchodě a možná ještě něco. Nicméně to byly oblouky, ty celkem drží samy od sebe a posloužily k získání prostoru pro další zástavbu. To je něco malinko jiného než budova nádru. Druhá věc je že architektura 20. a vlastně i 21. století není u veřejnosti zase tak moc oblíbená. Všimněte si že se architekti musí vracet k trochu tradičnějším formám zástavby. V zásadě asi nic nebránilo tomu udělat Vlněnu jako Spielberk office park, přesto na Přízové a Mlýnské vytváří ulici. Podobně na Trnité vznikají už dva bloky (byť v… Číst vice »