Správa železnic nakoupí 61 plošin pro osoby s omezenou schopností pohybu
Nástup do vlaku pomocí plošiny. Foto: IDPK
Správa železnic chystá interaktivní mapu bezbariérové přístupnosti.
Správa železnic chystá interaktivní mapu bezbariérové přístupnosti.
Proboha, proč to řešíte? Jste všichni invalidi? Dělejte něco užitečného.
pak se jim vyklepou čidla a plošina je nefunkční
Tohle je další ústupek ubrečeným a vychcaným dopravcům.
300 000 tis za jednu plošinu????? Asi budou mít pozlacená madla. Kdyby se sečetly všechny náklady na bezbariérovost, nízkopodlažnost atd, mohl by mít každý invalida zdarma auto s osobním řidičem na doživotí. ( Auto každých 10 let nové).
lol
to tezko…
Jasně a pro seniory, rodiče s kočárkem, lidi se zlomenou nohou nebo artrozou taky dostanou zdarma auto, nebo furt polezou do honekru jak po žebříku, aby se ušetřilo?
Jo, oni dříve nejezdili vlakem. A chudák babička na vesnici umře hlady, protože konzum není nízkopodlažní, ale jsou tam tři schůdky.
Já zapomněl na paragraf 1 vždycky se to tak dělalo.
Víte, obvykle speciální kompenzační pomůcky stojí x násobek toho, co obdobný produkt pro běžnou populaci. Kočárek nebo vozík za kolo pro dítě nestojí ranec, ale chtějte pořídit obdobný pro dítě většího vzrůstu a s vyšší hmotností. To jsou ceny pak úplně jinde. Také nechápu to, že tyto pomůcky a vybavení jsou několikanásobně dražší, ale mám pro to jedno vysvětlení. Kdo totiž takovou věc potřebuje tak jí holt musí koupit. Nic jiného mu nezbývá. V tom je ten problém.
Důvodů, které v tom hrají roli je víc, ale mezi významné bude IMO patřit hlavně počet prodaných kusů (masová výroba je fakt o hodně levnější), menší variabilita (jasně, i kočárky se daj trochu individuálně upravovat a nastavovat, ale u vozíků a jiných kompenzačních pomůcek je ta variabilita nastavení a úprav mnohem větší). Taky musí být dělané na o dost větší váhy a o dost intenzivnější používání (je fakt rozdíl, jestli se vozík používá občas pár hodin, nebo celodenně téměř každý den). U těch plošin to bude nízkej počet kusů, vysoký nároky na bezpečnost (zejména ty elektrický vozíky můžou být hodně… Číst vice »
Souhlasím.
Asi máte nějaký mylný dojem, že plošina je jen kus železa, ke kterému je přivařený jiný kus železa a pár trubek sloužící jako zábradlí.
No, tak takto to opravdu není.
Dobry den.
Jen mozna pripominka mimo misu, ale to ze tam bude plošina,neznamena,ze bude přítomna obsluha. Výpravčí ani jiny zaměstanec SŽ je neobsluhuje. Většinou to jsou zaměstnanci ČD,kdo na to ma zkoušku a obsluhují to a těm se z duvodu uspor zkracuje pracovni doba. . Ale treba to bude osluhovat „peronovy vypravci“ 😃🤭
Tak ja bych rad viden nove vozy castecne nizkopodlazni…
Stačil by jeden na celou soupravu
no, stacila by i pulka vozu,…
Tak jsem si to představoval. Jeden vůz v jedné části vybaven plošinou a v druhé části normální. V té části vozu s plošinou by se mohlo nacházet i bezbariérové WC s dostatečným prostorem.
Podstatné je to slovo „nově“. Znamená to, že stanice už vybaveny jsou ale dostanou nové. Ne, že dnes tam nic není. Ovšem ti, kteří to potřebují to vědí a ti kteří to nevědí diskutují 😉
a nemohli by jednu tu plošinu dislokovat pro bimba ve Kbelích?
Vyzadovanie plosin je trocha scestne a nedostojne pre ludi s obmedzenym pohybom, a co tak namiesto toho vyzadovat od vsetkych VRATANE SUKROMNYCH dopravcov integrovanu plosinu aspon v 1 vagone, alebo nizkopodlazne supravy?
budu hnusný. celá tahle mánie s vozíčkáři…je dost nákladná sranda. prostě máme omezení ekonomikou. u nových vozidel, proč to nevyzadovat. ale povinnost i u stavajicich…no, nevim…
„Mánie s vozíčkáři“? Přeji Vám, aby jste nikdy nemusel nikdy pohyb za pomoci vozíku řešit. Proč? Protože pravděpodobně na první omezení narazíte velmi brzy a to ještě dříve, než se na nádraží dostanete.
Ale blbost, nizkopodlazni vozy jiz existuji, napr. interpanter, city elefant jako dvopodlazni, aj., stacilo by jeden vuz uzpusobit klasickym soupravam,…
Nizkopodlazni byly i 50 let stare pantaky, je to i pro urychleni nastupu a vystupu cestujicich…
A novy vuz bude v tomto stejne drahy at je nizkopodlazni nebo ne…
U stavajicich vozu, no, mozna prave zde je ta ekonomika, kdy se do starych vozu proste jen doplni plosina, misto nakupu noveho vozu, treba z duvodu zivotnosti vozu, kdy jeste nejakou dobu budou slouzit…
Ja budem hnusny k Vam…. starostlivost o slabsich patri do kazdej civilizovanej firmy aj spolocnosti.. takze ano vyzadoval by som to a povinne a to, ze ste si ulavili tu a par dobrakov ma zminuskovalo nie je vizitka moja, ale ich
Víte proč plošiny již zajišťuje SŽ a ne ČD které jich měly několik stovek? Aby si je nemusel kupovat Radim…
Několik stovek?))) můžete prosím poslat jejich seznam?
Jednotlivou stanici lze zjistit na webu cd, tabulka by asi měla být cestou od mluvčího čd či sž.
ČD byli majitelem plošin, které koupili z dotace, tuším že jsem někde četl, že snad dotace pokrývala 100 % pořizovacích nákladů, aby byla využitelná pro všechny dopravce.
Pak je zde otázka provozních nákladů (servis a revize zdvihacích zařízení, obsluha).
Mnohé plošiny ČD pocházejí ze začátku tohoto tisíciletí – přesný údaj najdete na výrobním štítku.
V dané době žádný jiný dopravce neexistoval ….
Jedná se o tzv. UTZ = určená technická zařízení, podléhají stejnému režimu prohlídek a revizí jako ostatní zdvihací zařízení / výtahy ….včetně obsluhy.
Nebo proto, že dává daleko větší smysl, aby plošiny ve stanicích měl správce infrastruktury a ne každý dopravce svojí?
Do každé stanice duhové plošiny! Modrá pro ČD (specifická šířka dveří), žlutá pro RJ (nevoní modrým), černá pro Leo (dá se použít i na rakve), oranžová pro TGW a zlatá pro presidenta (ta bude putovní).
Smysl to samozřejmě dává, ale problém bude z hlediska instradace přepravy vozíčkáře. Tu zajišťuje dopravce, nikoli provozovatel dráhy. Tím spíše, že plošiny jsou ve stanicích, kde žádný zaměstnanec infrastruktury není – dálkové řízení. Mobilní plošiny slouží také jako „SOS“ v případě, že vozidlová plošina má poruchu nebo bude mimořádně zařazeno vozidlo (služební vůz) bez plošiny. Rakouský RJ vozidlovou plošinu nemá, podobně Pendolino ….
Na temu SA nie som objektivny – nie som zamestnanec CD ( vysvetlim p. Surovi len osobne) ale je skoda, ze ako MD tak i kraje nevyzaduju plosiny integrovane vo vozoch automaticky….. extra plosina = nedostojne a kazdy z nas sa do podobnej situacie moze dostat.
A bude na interaktivní mapě SŽ také informace o tom, že je plošina mimo provoz například z důvodu poruchy?
Dobrá připomínka, Grapp by to mohl umět.
K čemu by to bylo? Před připomínkováním je vždy dobré se seznámit s problematikou.
https://www.cd.cz/cestovani-zdravotne-hendikepovanych/default.htm
„Objednat přepravu cestujícího na vozíku nebo asistenci
Chystáte se na cestu vlakem na vozíčku? V našich vlacích rádi svezeme i cestující na vozíku. Pro hladký průběh vaší cesty, včetně všech přestupů, si prosím zajištění cesty objednejte nejpozději 24 hodin předem.“
Děkuji za odkaz. Skutečně děkuji, protože než jsem ho zde objevil jsem přemýšlel, kde jsem to o objednávání přepravy slyšel. Já s tím nesouhlasím. Ne vždy člověk ví, jaký spoj bude muset použít s takovým předstihem.
Ve švýcarsku je manuální plošina obvykle na každém nástupišti na větším nádraží, kde staví „nebezbariérové“ IC vlaky. Není to nic drahého a je to poměrně funkční. Myslím, že pořízení plošin je správný krok, nicméně 61 se mi zdá podezřele málo na to kolik vysokopodlažních vlaků u nás jezdí a cena za jednu se mi zdá zbytečně vysoká.
Celkem nic drahého, plošiny MIROLIFT (tzv. žlutá) – dovoz ze Švýcarska – jeden kus „ve slevě“ cca před 5 lety – za necelého půl milionu ..
Díky za postřeh. Každopádně, pokud vám prodali za půl milionu rampu, jejíž pořizovací cena byla něco okolo 120 000, docela si vydělali. Nicméně, poté co jsem se podíval na pořizovací ceny těch ramp už mi 300 000 Kč přijde jako cena odpovídající tomu, co je na trhu. Celkově si ale myslím, že cena jedné (byť hydraulické) plošiny nemůže být stejná jak cena menšího auta.
To si myslí všichni, kteří mají o této problematice povědomost, ale tak to je. Co je na tom tak drahého těžko říci, patrně „švýcarská kvalita“, cenu ovlivní i to, zda se jedná o kusový nákup nebo je vám poskytnuta množstevní sleva … Například v Zürich HB mají na každém nástupišti mobilní vozíčkářské plošiny dvě – jednu u zarážedla, druhou u schodišť uprostřed peronu – zhruba na úrovni sedmého vozu „od šturcu“. Jak to „funguje“ v podzemí – nástupiště 21-22 (vlaky SZU), 31-34, 41-44 jsem nikdy nezkoumal …. Podobně jsou na tom mnohé další „dlouhé“ stanice … Před 20 lety jsem… Číst vice »
Dobrý den,
šlo by, prosím, poskytnout všech těch třicet sedm navrhovaných nádraží.
Děkuji pěkně.
Rozhodně je fajn, že se nádraží mění a stávají se bezbariérovými. Nicméně z technické povahy se obávám, že dálkové vlaky ani do budoucna bezbariérové nebudou a řešit tento problém celkem kostrbatým řešením mě také přivádí na myšlenku, jestli není jiná a schůdnější cesta, jako vyšší dotace na pořízení upraveného auta, případně alternativní způsoby řešení přepravy?
Zajímalo by mě, jaký je skutečný náklad na jedno odbavení vozíčkáře (naložení-vyložení, zajištění techniky, pracovníka, servis, skladování)
Kdysi jsem zahlédl částku, jakou účtují ČD Regiojetu a moc mi to smysl nedávalo. Tak jestli nejdem na řešení tohoto problému ze špatné strany?
Taky mne už napadlo, jestli by nebylo pro stát (doufám že i pro vozíčkáře) výhodnější pořídit
a zaplatit pro každého vozíčkáře auto i s asistentem. Na nádraží potkávám stále ty samé lidi na vozíčku a není jich mnoho. Předpokládám, že ti ostatní dávají přednost autu.
Řadit do dálkových vlaků vozy s bezbariérovou částí (širší chodba, prostor pro vozíky a upravené větší WC) není velký problém, už i u nás se objevují a na některých vlacích běžně jezdí. Pokud vagón prochází modernizací, není asi celkem problém to do něj dodat, pokud si to dopravce objedná. Nejsložitější na tom nejspíš bude ten nástup a je klidně možné, že vyjde líp pořídit na nádraží, kde dálkový vlaky stavěj, plošiny, než vybavovat plošinama jednotlivý vozy. Pokud by vůbec nějaké plošiny instalované ve vozech mohly mít dostatečnou nosnost (elektrické vozíky mohou být opravdu těžké). A v cenách nádraží a související… Číst vice »
Jen doplním, že plošiny do vagonů vyšly na 890 tis. Kč za kus. A jsou potřeba do každého vagonu dvě.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-doplni-cast-syslu-o-plosinu-pro-vozickare-78639/
Jen doplním – co slyším od výpravčích, tak jsou pravidelně v poruše. Tedy říká to vlakvedoucí, když žádá o použití pojízdné plošiny v místě.
Pak by mělo být sepsáno oznámení o závadách a zasláno k prošetření, zda vlakový doprovod žádal o opravu ….
Máte pravdu, že ta cena požadovaná „modrým“ po „žlutém“ se vymyká zdravému rozumu, ale je to stejné, jako chtít několik tisíc „za vyspání“ na záchytce, kde „zákazníkovi“ poskytli akorát postel „pod dozorem“ a v ceně nebyla ani snídaně, jíž obvykle poskytuje slušnější HOSTEL za zlomek ceny za ubytování …. Patrně pořizovací cena řád staticíců korun, náklady na pravidelné technické prohlídky = UTZ – revizní technik / firma nepracuje zadarmo. Prohlídka je každý rok, pak jsou vyšší stupně …. Obsluha = 0, ta to dělá ve své pracovní době …. Pak se vezme počet naložených / vyložených zákazníků za rok v… Číst vice »
A proč se u bezbariérových nástupišť a vlaků potřebuje plošina….viz.Beroun….
Tak o tom něco vím. Plošina v Berouně byla pořízena, když ještě byla infrastruktura i jeden dopravce pohromadě. V té době bylo také berounské nádraží, trochu někde jinde – t.j. koncepčně zpět v minulém století.
Plošina je to tedy starší, s mechanickým pohonem i pojezdem, leč spolehlivá.
Jistě se jistě někdy využije – více dopravců, pestrost vozidel a ztížených možností nástupu imobilních cestujících.
Máte na mysli Mirolift nebo Delta B+B ? Ta je na obsluhu – zejména „slabším“ pohlavím vůbec to „nejlepší“, co mohlo být zakoupeno …
Ano. Je to jedna z těch značek. A při nahlášení imobilního cestujícího, to opravdu není hračka, dostat ji k nástupní hraně. Potřeba čtyř rukou a nic pro dámičky.
Snad se tedy bude pořizovat něco lepšího ?
Alternativou je žlutý Mirolift nebo něco, co je k vidění v Rakousku, Německu, Nizozemí …
Bezbariérové nástupiště = Výtahy / Šikmé plochy, 550 mm
Umožňují bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků.
Nízkopodlažní vlaky rozhodně nejsou všechny, například na R jich moc nejezdí.
Aby si vozíčkář v Berouně mohl vybrat, jestli na nástup do Elefanta použije plošinu nádraží nebo plošinu vlaku.
Nebo šikovnější/odvážnější tu díru mezi 550mm nástupištěm a podlahou přejede sám.
Nástupiště se u nás staví myslím na 550 mm nad těleso kolejnice. Když tomu odpovídá nízkopodlažní vlak, není plošina potřeba. Takovou výšku podlahy ale mají obvykle jen příměstské/regionální jednotky (některé). Dálkové vlaky mívají podlahu o dost výš, proto je třeba plošina, i když v některém voze jinak bezbariérové úpravy (prostor pro vozíky, WC pro lidi na vozíku, šířka průchodů) jsou.
Nebylo by levnější těm pár vozíčkářům do roka zaplatit taxíka, než kupovat předražené plošiny?
Těch přeprav zas tak málo není…
A kdyby se jim propíchly galusky, tak by seděli doma a nebyl by potřeba ani ten taxík.
Přeji vám, abyste se stal obětí opilého / zdrogovaného řidiče, který vám nedá na zeleného panáčka přednost a budete muset strávit – když ne zbytek života – tak alespoň pár měsíců na tom vozíku, než vám dají „MUDr. Sovové a Štrosmajerové“ pochroumané haksničky natolik dohromady, abyste mohl šmajdat o berlích ….
Zřejmě jsme se nepochopili. To byla ironie na Kamuiho nápad s taxíky. Ono těch vozíčkářů není pár a přeprav už vůbec ne.
Já to jako ironii nechápu ….
S tím ovšem těžko něco udělám. 🙂
Jeden jezdíval do Prahy až z Berlína. To by vyšlo draho.
A proč by ti vozíčkáři měli jezdit párkrát do roka? Cílem by mělo být (a cílem vyspělých států to je), aby se okolní svět postupně stával více a více bezbariérovým a všem různě hendikepovaným lidem byl umožněn co možná nejběžnější život. Nelze úplně vše hodnotit jen penězi… Zrovna tenhle krok se mi zdá jako zcela logický. Mobilní plošiny pro vozíčkáře by měly být v majetku a provozu Správy železnic, nikoliv dopravce, a Správa železnic by měla centrálně tuto službu, včetně asistence na nádražích, zajišťovat. Pokud nemá Správa železnic ve stanici vhodného pracovníka (např. se stanice řídí dálkově), pak samozřejmě je… Číst vice »
Jenže ten dopravce omezuje obchodní činnost i tam, kde plošina je – např. Stříbro – přičemž není řešena situace, kdy vlak, v němž je instradován vozíčkář má zpoždění, a zaměstnanec dopravce obsluhující plošinu ukončí službu … nebo případ – vozíčkář na přestup, vlak číslo 1 má zpoždění, přestupní vlak 2 ujede a vozíčkář jede vlakem 3, ovšem v té době už obsluha plošiny nefunguje …
Bude to platit kdo ? Dopravce nebo provozovatel dráhy ?
Každou službu by si měl pochopitelně hradit ten, kdo ji využívá
Už platíte za chodník co máte před domem? To je také služba.
Asi jste nepochopil kontext toho, k čemu se vyjadřujete-
Můj ? na repliku
„Nebylo by levnější těm pár vozíčkářům do roka zaplatit taxíka, než kupovat předražené plošiny
Čili toho taxíka bude platit SŽ nebo dopravce, pokud je plošina předražená …. ?
Přepravu vlakem si platí vozíčkář jako každý jiný cestující, pokud by měl být přepraven TAXI, tak někdo musí uhradit rozdíl mezi zaplaceným jízdným ve vlaku a TAXI ….
Vyjadřoval jsem se obecně, pokud někdo chce využít nějakou službu, tak si ji má zaplatit. A je jedno, jestli jde o taxi dopravu, plošinu nebo třeba kadeřníka. Naopak pan/paní M19 vůbec nechápe, co to je služba (viz jeho nesmyslné přirovnání s chodníkem).