Správa železnic má pravomocné povolení ke stavbě tunelů u Budějovic
Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Od března běží tendr na zhotovitele, cenový limit je 21,34 miliardy korun. Nabídky se nyní vyhodnocují.
Sláva konečně, ale zase nemá prachy
Tam budou velké dotace z EU (teda naše peníze přes EU). To může hodně pomoc. I když samo osobě tahle stavba bude jedna co se dá logicky odložit když se sabotovaly finance tak aby bez provizorium se to nedalo napravit. Tak neočekávám tohle 2026, ale možná pokud se finance na dopravu podaří zpravit tak třeba 2027.
Tahle stavba zatím žádnou dotaci z EU nemá.
Pokud nebude dotace, tak nebude nejen tato stavba.
Už se ví, jaká technologie bude zvolená pro ražbu tunelů? Zaslechl jsem o TBM, což mi pro dvoukolejný tunel přijde jako jít s kanónem na komára.
V projektu je NRTM. Jestli se něco měnilo, nevím.
Ten historický vývoj budování koryta tu je hroznej. Nejvytíženější úsek do Benešova je nejpomalejší. Pak se to do Tábora zvedne, kolem i na 200 a tam, kde bude jezdit absolutně nejméně lidí, bude 230.
Původně se plánovala VRT z Prahy na Brno spodem, přes Benešov, s čímž by se svezlo i vylepšení 4. koridoru. Z důvodu přetížení trati Praha – Kolín se vede VRT „přes Nehvizdy“, aby se tomu nejvíc přetíženému úseku pokud možno co nejdříve, odlehčilo.
To ale pořád nevysvětluje, proč dnes, když už se tohle ví, SŽ připravuje nejméně vytížený úsek u hranic a mezi Prahou a Benešovem se nic neděje.
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_14633.html
https://zdopravy.cz/sz-hleda-podobu-nove-trate-z-prahy-k-benesovu-u-popovic-preferuje-tunel-201124/
Ale ona tam ta příprava běží, má to být kolem Popovic.
„…se nic neděje.“
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-praha-benesov/r~bb731346222011ed8c6f0cc47ab5f122/
Plánovaný začátek stavby v roce 2035 (podle SŽ, takže reálně tak 2055) opravdu nejde brát tak, že se „něco děje“…
Asi tak, krom toho je priorita tohoto nového úseku (Praha-Uhříněves – Benešov) velmi nízká, neb na současné trati jezdí jednou do hodiny R, jednou za dvě hodiny Ex a do toho ještě několik párů Sp ve špičkách. Nákladní doprava je slabá sotva deset vlaků denně. Takže zbývá už jen příměstská doprava, ta je silná, ale vyjezdit se to dá i v případě, že by počet Ex vlaků vzrostl při zavedení hodinového taktu. I kdyby nákladní doprava vzrostla na několikanásobek, tedy alespoň jeden pár vlaků do hodiny, tak problémy nebudou. Ale nákladní dopravě se na železnici nějak růst nechce…
Protože to staví stát. Státní úředník potřebuje vykázat činnost. Jestli projekt přinese provozovateli zisk nebo ztrátu se na platu úředníka nijak neprojeví. Proto se staví tam, kde je s tím nejméně problémů.
Tak trasa Budějovice-Linec není jen záležitost SŽ. Kdyby nebyl zájem na druhé straně hranic, tak vyšší rychlosti končí v Budějovicích. Třeba jako Plzeň-Domažlice….
Ve volnější krajině není tak velký problém postavit rovnější trať, u Prahy nebo i jiného velkého města ať uhnete kamkoliv, tak vjedete někomu „na dvorek“.
Ne. Jižní varianta VRT byla opuštěná pro kolizi s vodním dílem Švihov (Želivka). Tak znělo oficiální sdělení obcím u Jihlavy, jejichž územím měla trať vést přímo do žst. Jihlava město.
A druhé vysvětlení je, že se současná trasa VRT Praha – Brno bude lépe realizovat na etapy, přičemž se počítá s dlouhodobým využitím modernizované trati Světlá nad Sázavou – HB – Žďár nad Sázavou – Brno jako dlouhodobě dočasné řešení, než se i zde postaví VRT. To spolu s VRT z Prahy do Světlé nad Sázavou zajistí, aby se jízdní doba z Prahy do Brna stáhla na dvě hodiny.
je to tak, ale v té přelidněné oblasti kolem Prahy něco stavět a ještě na 200kmh, to snad ani nepůjde. stačí se podívat jaké jsou problémy s D3 😉
Pokud ta trať má docela hodně nákladní dopravy tak ta jezdí 100/120. Pokud se to míchá s vysoko počet osobních vlaků tak se buď musí omezit kapacita osobních vlásků nebo kapacita nákladních vlaků nebo rychlost osobních vlaků protože všechno jen tak předjíždět se nedá.
Tam kde je je nižší provoz tak je lehčí zajistit to ze každý osobní vlak projede celou délku 230 i když každý nákladní vlak jede jen třeba 100.
Jen že ono možná v nejvíc vytížené míchané sekci ta výši rychlost ani nejde, a to třeba u Prahy.
Ve skutečnosti, pokud by Pha-Linz bylo pod 3 hodiny, dost lidí začne přemýšlet. Např. dnes do Zell am See Hbf lze vlakem za cca 7:20. Kdyby to bylo za 5:30, kašlu na auto, ubytování v centru (jako dnes asi 300 m od nadrazi/u lanovek a nic neresime.
Nic proti, ale já se svými lyžemi do Alp z Prahy vlakem jel. I s jedním či dvěma přestupy – vždy Linec, někdy ještě Salzburg či Attnang-Puchheim) to z mého pohledu jde. Ale lidem s lyžemi a batohem s přezkáčemi na zádech a futrálem s lyžemi v ruce nechce jezdit ani hromadnou dopravou. To lyžařské vybavení je dost těžké a menší děti budou fňukat a manželka nadávat. Takže jedině si půjčit tyto věci na místě. Pak to jde celkem dobře. Takže rychlé soudy nejsou úplně na místě :-).
230 tam nebude a ani být nemůže, protože nad 200 by to už byla VRT a to je úplně jiná opera z hlediska norem i nákladů.
Tak po třech dekádách modernizací a přestaveb už snad víme, co znamená „až“. Stačí kousek přímé na tu rychlost a je „splněno“. Nedávno se někteří pohoršovali nad „až 250“. Podle návrhu tipuju, že na to vyjde cca 25-30 km pod Budějovicemi na hranice. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/09/CB_Linec.jpg
Tak uvidíme, kolik bude v příštích letech peněz na výstavbu.
A jestli budou mit spíše prioritu reko nádraží a nebo vylepšení tratí
Může být i obojí současně! Např. s rekonstrukcí nádraží v Batelově se vylepší trať přes Spělov až do Horní Cerekve!