Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic má povolení pro miliardovou modernizaci nádraží Jihlava město

Nádraží Jihlava město. Pramen: Správa železnic
Nádraží Jihlava město. Pramen: Správa železnic
Do země se ale nekopne ještě nejméně dva roky. Správa železnic totiž čeká na město a jeho terminál.

Správa železnic učinila důležitý krok k zahájení velké modernizace nádraží Jihlava město, které má být do budoucna nejdůležitějším jihlavským nádražím. Drážní úřad po sloučeném územním a stavebním řízení vydal pro stavbu s předpokládanými náklady 1,22 miliardy korun společné povolení.

Na nádraží vzniknou například nová nástupiště (čtyři hrany), podchod pod celým kolejištěm (výhledově se počítá s napojením na Mosteckou ulici), které bude zredukováno, stanice dostane také nové zabezpečovací zařízení. Stará výpravní budova půjde k zemi a postaví se nová.

Do země se ale nekopne ještě nejméně dva roky. Správa železnic totiž čeká na město, které chce zároveň v místě budovat nový dopravní terminál. Součástí plánů je zbudování nového autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy a parkovacích míst pro automobily i bicykly. Mimo jiné má vzniknout zhruba kilometr nové trolejbusové tratě.

„Modernizaci železniční stanice Jihlava město je kvůli minimalizaci dopadu na cestující nutné provádět souběžně se stavbou centrálního dopravního terminálu připravovanou statutárním městem Jihlava. S ohledem na postup přípravy stavby terminálu v současné době předpokládáme zahájení modernizace stanice ve druhé polovině roku 2023,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Původně chtěla Správa železnic zahájit stavbu letos v létě.

Rovněž město předpokládá, že výstavba by mohla začít v roce 2023. Loni ovšem předčasně samo přerušilo proces hodnocení stavby na okolí (EIA) s tím, že dokumentaci je nutné doplnit.

Odebírat
Upozornit na
guest
111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Tradiční: zbourat budovu, která sem zapadá a lze upravit a přestavět. A současně staré, oblíbené – redukce kolejí. Jak se tedy – nejen – zde počítá s růstem nákladní dopravy, a s nakládkou a vykládkou, průjezdem většího počtu nákladních vlaků? Nebo že by ty řeči o ekologičtější dopravě, snížení záboru ploch a převodu nákladní dopravy na koleje byly je pověsti a sci-fi? Nebo si někdo děla trvale ze všech legraci?

xyz

Budova se zbytečnými (a již prázdnými) podlažími, tzn. přestavění by muselo být leda tak se „snížením pater“ (viz Uničov atd.).

Nakládka a vykládka probíhají na manipulačních, nikoliv dopravních kolejích.

A pro PRŮJEZD nákladních vlaků postačí „průjezdné“ koleje.

Mimochodem, některé koleje ubudou již z principu – ustoupí ostrovním nástupištím.

Jiří H.

Nebylo to v Uničově, ale ve Šternberku. Již dříve provedli podobnou „úpravu“ v Železném Brodě a Semilech. Nepátrali po využití původních bytů staničního personálu a bez povolení budovy „upravili“. Možná to nevíte, ale u nádraží Jihlava město stojí spousta drážních bytových domů Českomoravské transverzály. Ty se budou taky „upravovat“? Nebo dokonce demolovat?

xyz

V Uničově taky.

Bmo

Nezapomeňte tam nacpat co nejvíc modrého zábradlí a betonu! 🙁

Jiří Kocurek

Jasně, štěrková nástupiště s pampeliškami a jiným rumištním býlím, toť vzor budoucnosti. Žádná dlážděná nástupiště, cestující má být vybaven párem gumáků, aby se za deště přebodil.

Jiří H.

Tohle chápu jenom jako snahu SŽ o demolici stávající budovy. Nikdo, kdo to má v hlavě v pořádku by se neunavoval projektem, jehož přínos je sporný vzhledem ke snadnější variantě napojení hlavního nádraží a několikanásobně dražší s velice problematickým provedením.

Vašek

No vidíte a já to vidím jako krok správným směrem – přiblížit nádraží centru. Jenom v Brně to někteří nepochopili a neváží si stávající polohy nádraží…

Jiří Kocurek

V Brně to většina obyvatel pochopila, 86 % hlasovalo pro. Ale SŽDC dál jede jak buldozer s mrtvým buldozeristou.

KLL

Nelžete. V Brně většina nehlasovala pro.

Lech Malý

Tak naprosté většině je to jedno, a z té menšiny, co jí to jedno není, hlasovala většina pro. Lze si představit lépe rozdané karty pro žonglování s ‚názorem většiny‘?

Karl vB.

Pane Jiří H., vy asi zřejmě nebudete z Jihlavy, nebo přilehlého okolí, že? Na základě vašeho komentáře se dá úspěšně pochybovat i o tom, že jste někdy do Jihlavy vlakem přijel.

Jiří H.

Skutečně nejsem z Jihlavy, ale Jihlavu jsem navštívil mnohokrát a vždycky vlakem. Znám obě nádraží. A nikdy by mě nenapadla tahle hloupost. Jihlava není jediná, která má hlavní nádraží dál od centra města. Podívejte se na Hradec Králové nebo Pardubice jak je daleko k nádraží. Jihlava má tu výhodu, že má i městské nádraží.

Beny

A právě ta vzdálenost bude bude důvod proč většina lidí pendlující HK/PCR často volí auto namísto „Hradubického metra“.

Karl vB.

Bohužel nejen tato podstatná skutečnost panu Jiří H. zřejmě vůbec nedošla.

Jiří H.

A Vám zase nedošlo, že existuje MHD a že někdo to má k nádraží blíž a někdo holt dál. Nejvíc lidí bydlí na sídlištích.

Karl vB.

Jistě, proč mít hlavní nádraží v docházkové vzdálenosti, s autobusovým terminálem, když může být na kopci za městem, s perony odsunutými od nádražní budovy a se spojením trolejbusem, které mají intervaly, jak noty na buben.

Jiří H.

A znovu opakuji, kam by se Vám to všechno vešlo. Musel by jste zbourat půlku města. Podívejte se alespoň na leteckou mapu, než začnete vykládat bludy. Ve skutečnosti nejde o ten projekt, ale jde o ty peníze. Stavební firmy už se na ně třesou a je jim jedno jestli to má hlavu a patu. SŽ jim v minulosti nebyla schopná zabránit v demolicích budov ani v nežádoucím zásahu do kolejiště. A dneska za to nechce nést zodpovědnost a nechce napravit způsobené škody. Firmy si dělají co chtějí, peníze tečou a výsledky jsou až na vyjímky tristní. Proč myslíte, že vymysleli… Číst vice »

Karl vB.

Pane Jiří H., já si pořád myslím, že mít hlavní nádraží na „Jihlava-město“ je výhodné, jak z pohledu příjezdu vlakem, tak z pohledu MHD, nebo pěší frekvence. O stávající nádražní budově mám docela jasné mínění a myslím si, že ploch je okolo docela dost. Pokud vaše představy o navrhovaném řešení jsou takového rázu, že tvrdíte, že se kvůli tomu musí zdemolovat polovina krajského města, tak je mějte, já vás přesvědčovat nebudu. Buďte prosím ale tak tolerantní akceptujte, že nesdílím váš názor a můj názor na věc je v konfliktu s vaším. O tom, kdo z nás dvou, jak uvádíte, vykládá… Číst vice »

Jiří H.

Myslete si co chcete, ale Vaše replika kulhá. Jedna věc je odborný pohled a druhá laický.

Jiří H.

Například to, že v obytných čtvrtích kolem naroste hluk a smog. Z toho důvodu město přerušilo posudek EIA, to je posudek dopadu na životní prostředí.

Jiří H.

Odsunuté perony na hlavním nádraží se z velké části vyřešit dají a to by mělo být cílem rekonstrukce, úprava kolejiště ve stanici Jihlava. Ty soupravy, které neprojíždí se musí někde odstavit při čekání na obrat.

Lech Malý

Blbost. I kdyby bylo v Pardubicích nádraží pod Zelenou bránou a v Hradci u Gočárova muzea, stejně se na obou koncích (nebo aspoň na jednom) musí většina za pomocí MHD na to nádraží nějak dostat. Pro někoho by bylo nádraží v centru výhodnější, pro někoho nevýhodnější, ale znamenalo by to maximálně vstoupit z trolejbusu/autobusu o dvě tři zastávky dříve nebo později. To nemá zásadní vliv na to, že použití MHD přirazí 15 až 20 minut navíc k cestovní době. Píšu to z pozice člověka, který tři roky dojížděl z Drážky v PA do Nerudovy v HK. Autem. Typicky to bylo… Číst vice »

Lech Malý

Gočárova přelepte na Kotěrova.

A. Mikulka

Vy jste normální blázen a v Pardubicích ani v Hradci jste v životě nebyl.

Jiří H.

Teď jsem si všimnul, že na vizualizaci před budovou stojí německá VRT. Tak to určitě budou z Německa zajíždět až do Jihlavy a pak ještě úvratí přes Kostelec do Telče.😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁

libor

nee, bude jezdit dál na Znojmo a Vídeň 😀 😀

medical_examiner

To bude. Akorát že přes Havlíčkův Brod a Znojmo…

Karl vB.

„…německá VRT“? Vy asi nemáte na mysli VysokoRychlostní Trať.

Jiří H.

Vám taky stačí obrázek vizualizace a berete to za hotovou věc, co?

Jiří H.

VR jednotka

Alibaba

Nabídnete do vizualizace jinou volně dostupnou jednotku, respektive její model do výkresů?

Jiří H.

Dejte tam příště pendolino. Bude vypadat více realisticky.😃😃😃

jirka

než postaví VRT bude pendolíno ve šrotu

Petr

No tak jesteze je ten model ICE k dispozici. Jinak by tam museli dat treba plachetnici.

Martin

Puvodne tam meli zastavovat nektere vlaky z VRT Praha-Brno, kdy se pocitalo s jizni variantou pres Benesov…

liposh

Ten důvod bude prozaičtější. Až se to nádraží za 20 let (na rozdíl od Brna, zde není důvod být skeptický, proto píšu 20 a né 50) postaví, budou tam jezdit nízkonákladoví dopravci s odkoupenými ICE od DB, které by jinak šly do šrotu kvůli v té době již stáří. 😉 😀

Jiří H.

Je to taková lidová taškařice o třech dějstvích, kde v prvním dějství jde především o nadšení, v druhém následuje dlouhé čekání a ve třetím velké rozčarování.😏

Petr

Je to asi subjektivni, ale osobne bych radsi videl ty penize investovany do trati (zkraceni jizdnich dob) nez do nadrazi.

okk

Byl jste tam? Je to jedno z nejhorších městských nádraží v ČR. Nemalá část snad ještě pamatuje R-Ú. Navíc SŽ má opravovat jen to kolejiště (a vybudovat podchod a perony – teď tam nic takového není). Terminál (tj. tu nádražní budovu) postaví město. Jinak samozřejmě by to chtělo přidat další kolej na stávající hlavní nádraží a přidat odbočku na Třebíč, ale i samotné předělání kolejiště na nádraží trochu ke zkácení jízních dob pomůže, protože teď se to přes ty výhybky plazí neskutečně pomalu.

Jiří H.

To říkají vždycky. Kolik asi Městské nádraží potřebuje perónů? Jeden a ten lze udělat i u staré budovy a odbočka na Třebíč se udělat nedá, před hl. n. je viadukt. Takže promrhané peníze.

Kuba

Tak to přitlačte s tím počtem perónů. Ty čtyři budou tak akorát – 2x křižující Sp, 1x Os od Brodu, 1x snad v budoucnu Os od Třebíče a máme plno.

Jiří H.

😁😁😃 Tak to bude naprostý kolaps.

okk

Do budoucna (po rekonstrukci) to má být hlavní nádraží, takže je spíše otázka, zda ty 4 budou stačit.

Jiří H.

A kam by se asi vešly? Nehledě k tomu, že dostat se do města by stálo obrovské peníze a trať na Znojmo se upravit jen tak na vysokou rychlost taky nedá. A když vidím zkopírovanou vizualizaci, kterou pořídili v Německu a která představuje německé město, tak si o těch plánech můžu myslet jenom svoje. Větší blbost jsem neviděl.😃😃

Karl vB.

Soutěžíte o titul „Divizna velkokvětá 2021“?

Jiří H.

Divizna ne spíše zvonek, který všechno vyzvoní.Taky Vám nejde do hlavy jak se může naprostá blbost a nesmysl stát skutkem? A jak může jít SŽ proti svým vlastním zájmům a poškozovat stát?
Podobný projekt bych navrhl v 15 letech kdy jsem začínal a neuměl vůbec nic. Peníze za zcela zbytečnou práci budou chybět jinde.

Jiří H.

Nejde o kancelář ale o stavbu. Projekt zvládnu i sám, nejhorší jsou nerealistické požadavky administrativy.

Petr

Byl. A porad plati, ze bych radsi nastupoval ze sypanyho nastupiste do ICE, nez ze zlatyho nastupiste do Regionovy.

Jiří Kocurek

Jenže to je falešné dilema. Svět nestojí na tom, že musíme jezdit trabantem, aby D1 nebyla rozbitá.

A. Mikulka

Aniž bych polemizoval se samotným obsahem Vašeho příspěvku – co je to to Rakousko – Úhersko?

Jiří H.

Máte pravdu. SŽ už zase předvedla jeden ze svých mizerných projektů, který spolkne obrovské peníze a nic nepřinese.
Jediné co by se změnilo by byla budova a pár metrů kolejí. Demolice to je jejich specializace, se vším ostatním už to tak slavné není. Jde přece jenom o to jak proinvestovat co nejvíce peněz a nic neudělat.

Karl vB.
Jiří H.

A my Vám neodpovíme. Nebo Vám pošleme nic neříkající rádoby diplomatický dopis plný výmluv.
Nabízíte řešení, která jsou k ničemu.

Karl vB.

Už předjímáte dopředu, co nastane.
Variantu, že byste si například následně na základě argumentů protistrany upravil vlastní názor na rekonstrukci Jihlava -město, si zřejmě ani nepřipouštíte.

Jiří H.

Je to špatný a velice drahý projekt. Železniční síť jsou kilometry a kilometry kolejí, budovy a zázemí. Mě zajímá celá síť. Tím neříkám, že obě stanice v Jihlavě by neměly projít rekonstrukcí. Ale jak už tady zaznělo, ve městě jedno nástupiště, opravit budovy a upravit kolejiště. Taky bude třeba zkontrolovat technické stavby. Optimalizace, pokud je, bych nechal na pozdější dobu.
Ta by se zřejmě dělala v případě, že by šlo o zásadní změnu vedení trasy a to není tento případ.
Pokud máte tedy nějaký zásadní argument, který by mohl věc zvrátit, sem s ním.

Kamui

Je hrozná škoda, že nikdy nebyl zrealizován prvorepublikový projekt nové hlavní dvojkolejné trati Brno – Třebíč – Jemnice – Třeboň – ČB. Ta trať tady chybí dodnes.

Lektor

No a hlavně pro Jihlavu.

Jiří Kocurek

Zlín má nádraží v Otrokovicích a Jihlava v Třebíci. Je to kousek, co by jeden přeskočil o tyči.

Jaaa

Jihlava má nádraži v Havlíčkově Brodě. 😉

Pája

Často s Vámi souhlasím, ale Jihlavské nádraží s tou naší hrůzou ve Zlíně vůbec nesrovnávejte. To je jako srovnávat Znojmo a Valtice.

A. Mikulka

Jakou výhodu by mělo nádraží v Třebíči? Otrokovice jsou na koridoru, Třebíč je v ještě větší UP, než Jihlava.

Jiří H.

Byl bych pro určité části. Ty by se snad i vyplatily.

John Inkognito

Konečně! Městské nádraží je v havarijním stavu! Nízké peróny, takže i ta RS1 tam nemají smysl, protože i mladý člověk má problém se tam vyškrabat. Navíc je ještě ve stanici EMZZ.

Dominik

Zas nepřehánějte s tou nízkopodlažností, ano pro staršího člověka, či s kočárkem to je horší, ale zdravý mladý člověk to bezproblému zvládne (tam nastoupit).

Vojta1

Ano, protože zdravý a normální člověk v drtivé většině případů přežije třeba i chřipku…co je tohle zase za argument?

Tyhle staré nástupiště (a to je silné slovo) jsou nekomfortní a ta stanice je i z bezpečnostního hlediska riziková. Podívejte se na tu fotku jak to vypadá? To je jak někde v Rusku…

Zdrasa

No srovnávat jednu zcela záměrně výstavní stanici. Běžné nádraží tam asi bude vypadat trochu jinak.

A. Mikulka

Proč tady vytahujete Potěmkinovu vesnici?

A. Mikulka

Tak na půl roku komplikovaná zlomenina nohy by vás vyléčila z těch stupidních keců.

Facepalm

Stará budova má jít k zemi proč? Přesun „těžiště“ nádraží do jiné polohy, kolize s novým prostorovým řešením, nebo prostě jen klasická zchátralost, která se opraví buldozerem, protože je to nejjednodušší řešení?

X 1

Všechno dohromady.

Petr

Protoze ta budova byla postavena pred 100 lety s ohledem na tehdejsi moznosti a potreby, pricemz dneska mame jiny moznosti a potreby?

Jiří H.

A jaké? To mi sdělte.

Gwann

přes Jihlava město jsem několikrát jel, budova subjektivně není ve stavu žádajícím demolici, je poněkud starožitná, ale to byl viděl spíš jako výhodu. je možná předimenzovaná, pokud tam ale má být termínál MHD a busů, tak by se asi využití mělo najít.

takže klasická dobrá správa….i včetně podchodu. který bariérovost akorát zvýší….

pokud každé podobné nádraží má stát více než 1mld, tak jsme asi v hájíčku zeleném, protože na tohle jako nebude. navíc jsme sice v krajském městě, ale furt na jednokolejce…

Jiří H.

Jak se říká: Dvakrát měř a jednou řež.
A potom taky: Sliby, chyby.

Jiří H.

Běžte do háje s tetou Kateřinou.😁😁😁😁

Karl vB.

….ale Vy jste mi jí vaší zálibou v příslovích dokonale připomněl. 🙂

Jiří H.

Protože to musí vypadat jako že se něco děje a že jsme moderní, pokrokový stát. Tohle přesně dělali komunisti. Strhli zcela zbytečně starou budovu, která byla v pořádku a dala se opravit, postavili moderní a to bylo všechno. Říkalo se tomu příspěvek ke kultuře cestování.
Po 30 letech od revoluce žádná změna v přístupu k práci. Jenom politické kecy.

Jaaa

Sedí tam ti stejní lidé, nebo jejich žáci. 😉

Majkii
Lektor

Poněkud pozadu.

Jihlavák

Při kvalitách radnice v Jihlavě se dá počítat že to bude tak někdy za 500 let – příkladem budiž rychlost stavby trolejbusové tratě od Domu zdraví – od postavení prvního sloupu do jejího zprovoznění a jiné priority města, třeba v instalaci protipovodňového výstražného systemu na kopci.

Petr

Melete a pletet páté přes deváté 😉

robert

Nevidím v tom problém. Za chvíli se začne stavět trolejbus do Bedřichova a další projekty jsou už taky hotové.

Karl vB.

Na Pražský okruh jsou projekty hotové už od Protektorátu…..

Bram

Tato modernizace má smysl až tehdy, až bude postaven triangl pro přímou jízdu od Brna směrem na Veselí nad Lužnicí. Jinak jde o peníze vyhozené do kanálu.

jirka

Myslíte něco takového? asi by si to vyžadovalo nějakou tu demolici, to údolíčko není hluboké aby se to asi přemostilo nad střechami domů a asi by se jim to moc nelíbilo …
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&x=15.5986675&y=49.4115027&z=18&rm=9jTUSxUEIIT069RgMwRnLbSqJrSNI8RD4kPX4D6XJi

M H

To spíše tako… https://mapy.cz/s/gopotupeba
Mělo by to vycházet na R = 150 m a vyhnout se domům…

medical_examiner

Tak to je dobré. Při R150 a V130 máte rychlost nejméně 50 km/h…

Projektant

V rámci studie proveditelnosti VRT Praha – Brno – Břeclav řešeno takto:
https://ulozto.cz/tamhle/ovTK10ufY7b1

okk

Zajímavé řešení. Vyplývá z něho, že 2 koleje mezi hlavním/městským nádražím nejsou v plánu, ale pro změnu se vybuduje napojení na trať od HB/VRZ od západu.

Kuba

Proč? Dva ze tří směrů budou mít kulturní bránu do města a přestup na busy. Čekat na chimérický triangl (jakkoliv ne, že by nebyl fajn) by znamenalo nízké peróny, barabiznu a kilometrový přestup na busy až do skonání světa.

Jiří Kocurek

A ten triangl nemá smysl, pokud se nepostaví zároveň … atak vlasně nemá smysl cokoliv stavět, stačí udržovat a nadávat, že dneska ty díly nikdo neumí vyrobit zadarmo.

Kolotuk

Jak to bude s napojením na VRT?

Petr

Pokud by vyhrála varianta u Jihlavy, tak by VRT vedlo přes část Jihlava-Pávov (u dálnice D1). To je cca. 7 až 10km.

Petr

*od tohoto nádraží

Willy

Jihlava je s ohledem na frekvenci cestujících pro VRT bezpředmětná.

Frantisek

Méně významná než pole u Nehvizd? 😉

Aleš Stuchlík

V případě varianty přes Jihlavu by byla jednak nácestná zastávka v Pávově u dálnice, na křížení s tratí do HB, tak díky sjezdům na konvenční síť by bylo napojeno i dnešní nádraží Jihlava město (budoucí hlavní nádraží).

Broge

Jen je otazka, jestli tato modernizace pocita se zdvoukolejnenim trati k hlavnimu nadrazi a s odbockou kolem dalnicniho privadece, jinak se tam ty vlaky nedostanou. Planek tu bohuzel neni 🙁

Jaaa

Měla by být nová trať, která přivede dopravu k „městu“ od západu, a od něj pak sjezd rovnou na Brno, který by zcela míjel současnou stanici Jihlava.

Broge

Ano, vim, to je kolem toho privadece. Jen se ptam, zda nove kolejiste uz bude pocitat s timto napojenim. S tim sjezdem na Brno si nejsem moc jisty, myslel jsem, ze se na VRT vrati po stavajici trati pres hlavak.

Jaaa

Nevím, jestli se budou provozovat přímé VRT vlaky Praha – Brno se závlekem přes Jihlavu. To je dost zdržení.

Spíš bych řekl, že budou vlaky do Jihlavy buď prostě sjíždět a pak pokračovat někam dál po konvenční trati, nebo naopak zase z konvenční trati přes Jihlavu zase na VRT najíždět.

Broge

To sice nevime, ale tipuji, ze budou pokracovat na Brno. Stejne jako dnes jezdi busy Regiojetu. Ta pomala vrstva vlaku proste bude sjizdet a najizdet na VRT. Ono totiz z Jihlavy neni poradne kam pokracovat 🙂

medical_examiner

Nijak přece, když žádná VRT nikdy nebude…😂

Pája

Nebuďte pesimista. My ze Zlína jim to nádraží můžeme závidět i bez VRT už teď.

Lech Malý

Když bychom začali VRT zítra stavět, bude v Jihlavě za 30 let. V situaci, kdy se proti VRT ještě nezačalo ani pořádně protestovat, natož stavět, je pro Jihlavu důležitější vyřešit přestupní hub pro regionální dopravu s vazbami bus/vlak, bez ohledu na VRT. A jak se někdo ptá níže: ano, z hlediska případné VRT vidím větší potenciál stanice v polích u Nehvizd než v polích u Jihlavy.