Správa železnic loni opravila 73 nádražních budov, letos chystá další rekonstrukce
Nádraží Hanušovice po rekonstrukci. Pramen: Správa železnic
Správa železnic chce letos zahájit rekonstrukci historické výpravní budovy ve stanici Teplice v Čechách.
Mohli by všude dělat samoobslužný ubytka jako na té Jedlové, určitě i ve městech by to našlo využití…
Jediné, co mě na rekonstrukcích ve stylu SŽ mrzí je to, že často se opraví fasáda a okna dveře, a budova se pro cestující zavře. Na pohled hezké, ale pak člověk mrzne venku pod nějakým antinvandalem. Přitom v dnešní době by přeci jen nemusel být problém mít malou vytopenou čekárnu, pod kamerovým dohledem, kterou by ráno a večer přišel odemnkout/zamknout pracovník města/obce, vlakový doprovod prvního/posledního vlaku, anebo by to mohlo být úplně automatické se zamykáním na dálku… tady se ještě jde posunout dál. Viz Byšice, Lochovice, ale i další. Postupně se omezují pokladny, ale často to právě bohužel znamená i… Číst vice »
Přesně tak automaticke zamykání čekárny..to ale SŽDC musí myslet
Odemykání a zamykání automaticky/na dálku SŽ již aplikovala např. na nádražích v Kunčicích pod Ondřejníkem, Děhylově či ve Skrochovicích. Když je zavřeno, svítí nade dveřmi červená deska ve stylu „čekárna uzavřena“. Buď se to zamyká/odemyká samo nebo dálkově. Čekárny v uvedených stanicích jsou pod kamerovým systémem, vytápěné, vybavené mobiliářem (lavičky) a informačním systémem (hlášení a tabule) včetně toalet pro muže, ženy a invalidy, které jsou zdarma.
hm,některé budovy už mezitím vyly třeba dvakrát rekonstruované a u nás v MB to stále nějak vázne…
🏆To je dobrá zpráva, protože rekonstrukce nádraží jsou důležitou součástí kvalitní železniční sítě.☀️
Od jara 2022 (i tak s ročním zpožděním oproti dříve uváděným termínům) by měla probíhat i rekonstrukce budovy žst. Velké Meziříčí, v rámci které bude výrazně zmenšen (resp. asi tedy zbourán + nahrazen novým, menším) vestibul, podobně jako se tomu stalo už v roce 2020 v sousední žst. Křižanov.
Jen ať se to opraví a vypadá dobře. Kulturní prostředí uvozuje kulturní lidi a chování. Zaplivané nádraží se stříkačkami a odpadky akorát přitahuje místní bezdomovce, fetky, sprejery a jiné mrchožrouty. Jakou úctu k tomu pak máme my, cestující, mít?
A kdy už konečně dojde na Zlín? ;-D
https://zdopravy.cz/velka-modernizace-zlinske-trati-zacne-v-roce-2024-chybi-jeste-ctvrtina-pozemku-95457/
Když vidím na fotce tu nádražní budovu v Hanušovicích, tak si říkám, jestli by nebylo lepší takovou budovu zbourat a postavit tam novou, moderní, funkční budovu snadnou na údržbu, která odpovídá současným potřebám. Se vsadím, že za 10, 15 let tato budova bude vypadat tak, že by potřebovala další rekonstrukci.
To je váš názor. Můj názor je: nevycházejte z jedné forky, zkuste si napřed o novém využití budovy něco zjistit (na internetu je toho dost, včetně tohoto serveru) případně se tam zajeďte podívat na vlastní oči a potom pronášejte závěry o tom, zda něco rekonstruovat nebo bourat. Asi bychom nebyli rádi, kdyby nám lidé z Hanušovic doporučovali zbourat Masaryčku a nahradit ji betonovou kostkou.
Ano, je to můj názor. To bourání se netýká historicky významných budov, ale budov, které nemají žádnou historickou hodnotu a které je možné nahradit funkčnějšími budovami, snadnějšími i na údržbu. Většina nádražních budov je totiž předimenzovaná a neodpovídá současným potřebám.
V Hanušovicích mě hlavně zaujalo, že neproběhla peronizace, přičemž zrovna tam by vznik podchodu neznamenal vznik tzv. ztracených spádů, protože přednádražní prostor je „o patro níže“ než kolejiště.
Spolu s tím klidně mohlo dojít k náhradě dosavadní budovy novým, menším vestibulem umístěným právě „o patro níže“.
Možná proto, že je tam skalní podloží …
Tam by hlavně byl fajn podchod pod budovou, když je beztak přednádraží „o patro níž“.
A co Mladá Boleslav, ta neprošla rekonstrukcí nejmíň 50 let.
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-ukazala-podobu-nove-budovy-hlavniho-nadrazi-v-mlade-boleslavi-stavet-se-ma-pristi-rok-88622/
V článku jsou zmíněné Cejetice
Mladá Boleslav je pořád na vážkách bourat-nebourat. Zažil jsem těch rozhodnutí za svůj život už dost, pro a proti bourání.
V průměru cca 28mil na jednu stavbu, není to najak moc? Nemá někdo vyseparovane data ohledně cen jednotlivých staveb a pripadne jednotlivých položek na stavbách. Něco podobného se ke mě dostalo asi před 4mi lety a nechápal jsem jak je možné jednotlivé položky jsou za takto nesmyslné ceny. Doufám že nový nový ministr dopravy se zaměři na ceny zakázek na železnici. Protože ty silniční oproti letům 2004-2012 výrazně klesli, nicméně stále zde vidím reálnou cenu min o 15% níže.
Já jsem měl k obědu 1 celé kuře, vy nic ale statisticky jsme se najedli oba. To je celé kouzlo vaší dedukce.
Zkuste si vyťukat názvy nádraží a vygůglit si požadované. Až se například dočtete, za kolik se opravuje okachlíkovaná škatule v Pardubicích, možná se potom budete divit už méně.
ŘSD stále soutěží stavby zpravidla pod projektovou cenu, SŽ nad projektovou cenou. Důvodů je u SŽ několik:
1) monopoly výrobců pro železnici (pražce, zabezpečení, atd.)
2) drážní předpisy UTZ – původně ochrana zaměstnanců dráhy, dnes ekonomický problém pro dráhu. V praxi řešeno tak, že revize provádějí civilní revizní technici a připodepisují revizní technici UTZ (reálně nemají čas), takže kromě revizniho technika, zaplatíte další razítko navíc.
Víte kolik dnes stojí stavba třeba rodinného domu? Nějaká obyčejná stavba třeba 7 mega… Kolik si představujete, že to bude stát, když opravujete nádraží? Od firmy, navíc pro stát…
Jelikož stavím tak vím a jelikož trosku o staveni rozumím, tak vím o čem mluvím. Sám zde píšete navíc pro stát.. Jak je možné že pro stát se platí dráž než pro jednotlivce, nebo soukromý sektor!!! Navíc je potřeba říct, že stát jsme my!! Stát hospodari s našimi daněmi a s daněmi evropských poplatníků (stále dostaváme dotace, tedy hospodarime i s penězi danovych poplatníků z Německa, Itálie, Francie, ci Španělska) Navic a jelikož daně platím a k volbám chodím, tak mám právo kritizovat jak stát zachází s mými penězi tedy i s vašimi. Je mi ouzko, když vidím že lidem… Číst vice »
A proč se neptáte k čemu je modernizace armády, proč se stále hovoří o 2 % HDP na obranu „jako závazek NATO“, ačkoli v přístupové smlouvě se o výdaji ve výši 2 % HDP na obranu nepíše, tím spíše, že obrana a armáda nejsou synonyma, tudíž 2 % HDP na obranu neznamenají automaticky 2 % HDP na pro armádu … A nikdo zatím nezveřejnil dokument, v němž by se ČR písemně zavázala k takovému výdaji …
7 mega za obyč rodinej domek? To jste kde vzal..?
Obyčejný domek před pár lety …4 miliony .jelikož ceny materiálů šly nahoru tak k těm sedmi to nebude mít daleko.
Já bych s dovolením položil otázku opačně – není to, při dnešních cenách materiálů a stavebních prací naopak málo ?
Studenka ..je po rekonstrukci ..co tam budou dělat? Co třeba taková Bystřice pod Hostýnem to je ostuda ..ta se dělat nebude?
i my děkujem SŽ za opravu našeho 152 let starého nádražíčka
Je super že se nádraží opravují, ale když si člověk nekoupí ani jízdenku v té opravené budově tak je to škoda. Viz Nýrsko
To si stěžuj na hejtmanství.
Kraje si objednávají dopravu. Pokladna na nádraží znamená pokladní tedy zvýšené náklady, které dopravce naúčtuje objednavateli.
A kraje jak známo platit nechtějí.
Kdyby to šlo, budete jezdit v dobytčaku s dřevěnými lavicemi, hlavně když to bude pro kraj o pětník levnější
Kraje definují kvalitu požadované služby. A zcela pochopitelně hledají toho, kdo jim jí dodá nejlevněji. Pokladny v malých stanicích jsou na odstřel, v dobách IDS a online prodeje nemají šanci se uživit.
Náklady na pokladnu jsou cca 4 000 Kč ta den (mzda, SZP, technika, prostory, režie), takže aby se pokladna vyplatila musela by mít tržby minimálně 40 000 Kč denně. A když ji nahradíte automatem, tak je návratnost cca 1 rok.
Budiž, já jsem cca před 20 lety skončil pouze u kalkulace nákladů na vydání jedné jízdenky v pokladně a vycházelo mi to na cca 4 koruny, takže prodej jízdenky pod „základní nákladovou cenu“ byl nesmysl.
Nicméně automat se SW UNIPOK, s nímž mají mnohdy problém i pokladní by asi byl pro uživatele dost problematický …
Nicméně v Rakousku umí automat realizovat i odvod tržeb vlakového doprovodu ….
Nehledě na fakt, že o nákup jízdenek v pokladnách nemají cestující ani zájem. Chodí na poslední chvíli a jízdenku si chtějí kupovat až ve vlaku.
Opravdu, s příplatkem ?
Bohužel pokladní si na sebe a „svůj“ provoz nevydělá …
Řešením je například „Pošta Partner“, spolupráce se Zásilkovnami apod …
Ale na to musí být ochota a vůle více stran ….
Bohužel trend směřuje k tomu, že se menší nádraží uzavírají a slouží spíš jako kulisa. Ani v obsazených stanicích nejsou žádné čekárny, cestující ať si v zimě sedne venku. Není tam často ani automat, natož nějaké služby.
U nás malé nádraží sice opravili pěkně, ale zázemí pro cestující není vůbec žádné, budova je i čekárnou vč WC zavřená a jedimá lavička co tam dřín venku před renovací byla záhadně zmizela.
Tak stačí, aby to jelo včas a cestující byl na místě včas.
A když bude zpoždění přijde na další spoj.
A co přípoje BUS v rámci optimalizace dopravní obsluhy. Bus tam přijede „včas“, vlak jede „včas“, ale povětrnostní podmínky jsou takové, že cestující rádi přivítají úkryt …
Ve Švýcarsku jsou k mání skleněné „krabice“ s dveřmi poskytující útočiště před větrem, deštěm než vlak přijede ….
Naopak autobus přijímá zákazníky ihned po svém příjezdu – na rozdíl od tuzemska, kde se vozidlo přistavuje (i v MHD) minutu před stanoveným odjezdem …
Čekárna není třeba, ještě by tam chodili cestující. To, kde mají čekat, se dá dobře regulovat umístěním tabule s odjezdy. Vzhledem k pokračujícímu trendu „tajíme do poslední chvíle odkud to pojede a jaké to má zpoždění“ (usuzuji subjektivně podle zkušeností ze stanice Brno hl. n.) se dá snadno dosáhnout toho, aby se cestující hromadili hlavně u těchto ceduli s nadějí, že když to jede už za minutu a nemá to zpoždění, tak se třeba už podaří najít kolej, ze které to pojede (obzvlášť v době covidu je to na hlavu).
Nádražní budovy se mají opravovat tam, kde to dává smysl, takže NE na regionálních tratích.
Na regionálních tratích staci dřevěný pro že.
Co je podle Vás lepší. 1. Kvalitní nádraží, ale pomalá trať s rozpadajícími vlaky z minulého století nebo 2. Rozpadající nádraží, ale alespoň mírně nadprůměrné vlaky s mírně nadprůměrnou rychlostí. Pochopitelně není dobré ani jedno. Ale pokud Vám nezáleží na penězích ani času, máte neomená data a Váš vnitřní termostat perfektně snáší teplo, tak je pro Vás lepší první možnost. Ale, pro každého normálního člověka, je to ta 2., čehož se nedočkají, pokud musí jezdit po regionálních tratích.
Chce to posuzovat individuálně.
Individuálně? Jistě. Jenže, za regionální rozhoduje kraj, který na to většinou kašle, proto tam často jezdí vykopávky půl století staré. Ale, daleko horší je to, jak špatně jsou postavené a často nemají ani druhou kolej. U těchhle tratí je naprosto absurdní opravovat nádražní budovy. Učebnicovým příkladem je trať 340.
Promiňte, ale ta nádraží nepatří kraji, ale Srpávě železnic, někdy taky ČD. A o majetku ČD či SŽ kraji rozhodovat nepřísluší. Už zase se tady svaluje vina na někoho třetího.
No a to je ten problém. SŽ má řešit tratě potažmo nástupiště. Nádražní budovy má řešit jako poslední a nebo je prodat. A ČD? To jsou kapitola sama pro sebe. Dělají se, co se jim zlíbí.
Výsledkem je, že na regionálních tratích SŽ opravují nádražní budovy, Soukromí dopravci si jezdí tam, kde se jim zlíbí, ČD dodají, co si kraj objednal a zbytek neřeší. To, že se to věčně rozpadá a porouchá, za to přece nezodpovídají. Tudíž je trať na úrovni 80tých let a každý, kdo nemá auto, je ubožák.
Pane bože, proč budou rekonstruovat stanici Rybniště? Ta prošla opravou před cca. 10 lety, jsou budovy nádraží v mnohem horším stavu!
Budovu nebo kolejiště?
Tak on je problém, že tyhle „rekonstrukce“ spočívaly pouze v tom, že udělaly hezkou fasádu, aby to hezky vypadalo a to je k ničemu a vyhozené peníze.