Správa železnic instaluje nové tabule, které zobrazují i řazení vlaků
Infotabule s řazením vlaku na nádraží České Budějovice. Pramen: Správa železnic
Další novinkou je rozmísťování monitorů s odjezdy vlaků do podchodů pod nástupišti.
Update pro ty, co se tu neustále rozhořčují, že zde neumíme zobrazit číslo nástupiště čas – dnes jsem odjížděl z Prahy Hl.n. v 11:15 Valašským expresem. Na nádraží jsem dorazil v 10:49 a nástupiště již bylo zobrazené, 2S. Řazení také odpovídalo informaci na webu. Jak říkám, strašně to zveličujete a prožíváte. 💁🏻♂️
Na poslední chvíli
Valašské expresy bohužel patří mezi vlaky, které bývají v Praze přistavené na poslední chvíli, a to samé jsem vždy zažil s nahozením nástupiště. Kdy už s tím pražští soudruzi něco udělají?
Právě Vám říkám, jaká je moje aktuální zkušenost z neděle 24/9 a Vy mi odpovídáte, že to tak není…nerozumím. V 10:49 už tam prostě nástupiště bylo zobrazené, to jest 26 minut před odjezdem. A to nevím, jak dlouho už bylo zobrazené předtím. Jo a odjeli jsme na minutu přesně.
Zrovna v Roztokách těch přestupů je. 🙂
Tie trojciferne cisla existuju kvoli priamym vagonom v medzinarodnej doprave – aby sa nestalo, ze sa na jednom vlaku stretnu viackrat rovnake cisla vagonov, a aby sa predislo chybam pri spajani ci deleni takych vlakov. Pri vnutrostatnych vlakoch bez priamych vagonov je to len zbytocny relikt.
A co chudák, který neumí analogové hodiny. Chybí tam digitální čas.https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/studenti-nepoznaji-cas-skoly-do-trid-instaluji-digitalni-hodiny_477521.html
Studenti mají veškeré info, včetně času i řazení, na displeji svého smartphonu.
Jo, tak teď ještě SŽ naučit, že existují i jiná čísla, než jen násobky pěti 😀
navíc zaokrouhlené dolů
V posledním cca roce se to zkoušelo, třeba v Kolíně, ale očividně se to neosvědčilo (možná taky proto, že vlaky krátí jak…). Od prosince už to ani nebude dovolovat slavná směrnice 100
Článek, co článek, vždycky se nějaký šťourá najde, proč se na to nezeptáte přímo SŽ? Dostal byste totiž i odpověď, sice alibistickou, aby si v případě krácení cestující nestěžoval, že mu ujel vlak, ale dostal.
Novinka, která ve světě není nic nového.
A také jsou v Evropě důležité přestupní uzly, kde v podchodech není vůbec nic, a musíte letět do odbavovací haly. Jsem velmi rád, že se to zavádí.
tohle může být velmi užitečné… ovšem ne v systému, kde do poslední minuty člověk neví, na které nástupiště vlak vůbec přijede
To je úniková hra „Na vlak se nečeká, vlak se chytá“.
Co pořád přeháníte? Informace o nástupišti tam je vždycky zavčasu.
Jako vtip dobrý…
Tohle jsem viděl na nádraží a v metru v Číně. Víte přesně kde přijede váš vagon na nástupišti a např. který vagon je více a který méně klimatizovaný a ve vlaku pak naopak vidíte na kterou část nástupiště přijede váš vagon, kde máte nejbližší východ, záchody a podobně.
V Japonsku mají na zemi ještě nekresleno, kde budou dveře konkrétního vlaku a kudy tvořit frontu. Na hodně vytížených stanicích se tak u jedné koleje stojí fronty třeba na tři různé vlaky najednou, každý zastaví přesně na značkách, lidé nastupují předními dveřmi vagonu, zadními vystupují a za méně než minutu už vlak zase odjíždí.
To máte v podstatě i v Rakousku.
Obrázek je z Budějovic. Tam na peróně v tento čas ani nepoznáte, kde je vlastně jaká kolej, musíte si to odpočítat od nádražní budovy sami. Nepoužívají se tam čísla nástupišť, ale jen čísla kolejí a na peróně nikde číslo není.
Přes tuto stanici občas nyní jezdím. Možná, že je to vše ve fázi polotovaru, ale pro orientaci cestujícího je to tam nepoužitelné.
Nekecej! Je to tam vše přesně jak má být!
Pokud se tam od 28.srpna nic nezměnilo, tak to tam opravdu není tak, jak to má být. I ta fotka u tohoto článku to jasně dokládá.
Ty nenápadné cedule (v reálu jsou snad vidět lépe) 2D a 4D označují 2. a 4. kolej, sektor D.
Tak přesně na tento kiks jsem v Budějovicích narazil. Mezi těmi kolejemi č.2 a č.4 je totiž až na konci perónu kusá kolej č.3. Dříve to bylo nástupiště č.2A a byla tam i výrazná tabule, aby cestující toto nástupiště nalezli, nyní tam není vůbec nic. Cestující může pouze hádat, že tam někde je možná i kusá kolej s nástupištěm. Fotka se starým zcela jasným označením: https://www.vlakemjednoduse.cz/wp-content/uploads/2018/10/Ceske-Budejovice-2020-07-07_07_small.jpg Mne to zmátlo o to víc, že jsem si (jako bývalý ajznboňák) chvilku myslel, že ta nenápadná čísla 2 a 4 je prostě běžné číslování sudých kolejí a hledanou kolej č.3 bych tedy podle… Číst vice »
To není kiks, tak je to správně podle pŕedpisu vycházejícího z normy UIC a nikdo nic opravovat nebude.
:-)))
Norma UIC možná určuje číslování kolejí, to nevím a jako cestujícího mne to ani trochu nezajímá. Ale dost těžko zakazuje, aby na nádraží byly informace o tom, kde se nalézá jaké nástupiště.
V Budějovicích to dříve nebo později budou muset opravit, jde o vážnou chybu. On ten myslitel, který to v Budějovicích vytvořil, evidentně vycházel z předpokladu, že přece všichni vědí, kde je jaká kolej, tak proč o tom ještě informovat cedulemi…
Právě to je ale to. Mě jako cestujícího naprosto nezajímá provozní kolej. Mě zajímá nástupní hrana. Kéžby to už i u nás už bylo číslované tak. Prostě 1-X, nástupní hrany od výpravní budovy.
V Budějovicích to nejsou čísla provozních kolejí. Jde o číslování od budovy. Problémem je ale ta kusá kolej označená číslem 3, která není moc vidět a žádná cedulka na ní neupozorňuje.
Upozorňují na ni cedulky, když člověk vyleze z podchodu, jen jsou tak malé, že jsou snadno přehlédnutelné
Já tam viděl cedulku naposledy v podchodu pod schody. Tam, kde by to bylo hodně potřeba, tedy nahoře na perónu, jsem nezahlédl nic.
Pokud jsou tam tedy jen malé přehlédnutelné cedulky, tak to je v podstatě hodně ubohá práce.
Tohle u nás nikdy fungovat nebude. Nejsou tu na to nastavený lidi, kteří by tam ty informace přenášeli… Ostatně mám v praxi vyzkoušené, že to často nefunguje ani v Německu… kdy sestava, která dorazí na nádraží, je úplně jiná než to, co je na ceduli…
SQL i MQ již bylo vynalezeno, nemusíte posílat malé chlapce s vypsanou tabulkou jak v dobách Grahama Bella.
Ješte dodám, že v jiných zemích se při výjezdu z depa/seřadiště načítají kódy jednotlivých vozů (a kontejnerů na nich), aby se vědělo, co skutečně vyjíždí ven.
Aktaulizoval jste aktualizovanou verzi řazení? Ne proč? Potřebujeme ji aktualizovat…
Upřímně moc nevím, protože hoši objevili Ameriku. Já sám sem toho názoru, že než vymýšlet takovýhle drkaonický panel, na který neivodmý nebo slabozraký fkat neuvidí, tka je důležité, aby data z té slavné mapy Správy železnic byly na webu a aby aplikace Infotabule en pitomě nezobrzaovala odjezdy, k té aplikaci na zadávání řazení…, chci vidět jak to tam bude zadávat Rgiojet, který nedodržuje řazení ani ve svém rezervačním systému, kdy jsem jel 1. 9. Do Prahy ráno a vozy bylyo opačně než v rez. Systému (prý kvůli obratu ve Vídni) a zase, je potřeba aby byly přístupná ty data i… Číst vice »
V Německu mají tenhle systém ještě dál – na tabulích se zobrazuje řazení vlaku (s čísly vozů) a pod ním jsou písmenka označující sektory nástupiště, takže se cestující můžou připravit na místo, kam přijede jejich vagón a neproplétat se pak mezi ostatními cestujícími, kteří také spěchají do svého vagonu na opačné straně nástupiště. Obrovsky to usnadní a zrychlí nástup cestujících, což je výhra jak pro lidi, tak pro cestující.
To sice ano, ale upřímně to není tak přehledné jako rakouský model samostatného panelu, kde jsou barevně znázorněné vozy včetně čísla vozu a právě toho, na jaký sektor přijedou. Ty německé tabule jsou až moc velké díky otmu řazení.
a cestující jsou u vás kdo, papoušci ara?
???
Chtěl jsem napsat pro „lidi i pro dopravce“ a nějak jsem to popletl…
Tento systém není jen v Německu, ale i ve Švýcarsku a něco velmi podobného mají i ve Francii. Je to velice praktické obzvlášť když máte místenku.
Je to praktické zvlášť, když se soupravy rozpojují. Jak ve Francii, tak v Německu se mi stalo, že se v jedné stanici vlak rozpojil a jedna část pokračovala jedním směrem a druhá jiným. V tom Německu jsem ještě viděl, jak zadní část předjíždí tu přední.
Ano, to se děje často a to nejen u ICE, ale i u lokálek. Když jezdívám z Norimberku do Chebu, tak z Norimberka vyjíždějí 2 soupravy spojené, jedna 3 vozová a druhá 2 vozová a ta třívozová se v Markewitz odpojí a do Chebu pokračuje jen dvouvozová.
Pokud to nebude zobrazovat i typ vozu nebo alespoň jeho klíčové vlastnosti (uspořádání, prostor pro kola), tak je to stejně na draka, maximálně bude člověk vědět na kterém konci je jednička. Bohužel i letitá jistota hytláku hned vedle už pominula. Ještě že zatím funguje želpage, i když je trochu smutné, že pořád nejlepší je na tohle fanouškovská stránka a ne oficiální kanál dopravce.
Proč si to nezobrazíte na Idosu?
typ vozu by byl k čemu? běžný nešotouš nepozná co je Bbdgmee²³⁶ za vagon
Já se nemůžu přestat smát. To co v zahraničí funguje už celou věčnost, tak SŽ v roce 2023 teprve testuje a prezentuje jako naprostou novinku. A přitom dodnes nejsou schopni ohlásit ke které koleji vlak přijede dřív než pět minut před odjezdem a kde na tom nástupišti zastaví.
Souhlasím, kdyby převzali rkaouský odel, bylo by to mnohem lepší.
Vždyť je to v podstatě to samé a vychází to že stejné normy
Kudy to všichni, kruciš, jezdíte? U „mého spoje“ vždycky číslo nástupiště je zobrazené aspoň 10 minut předem, jezdívá to ze stejného nástupiště a vždycky ještě řeknou „severní část“. Lokomotiva stojí vždy přesně na úrovni nákladního výtahu a řazení je taky vždycky stejné. Za posledních 10 let jsem výjimku zažil možná dvakrát.
Zajímalo by mě, jak se v Roudnici nad Labem přestupuje bez průchodu staniční halou, ale budiž 😄
Z kolejí 4 a 5 na koleje 2a 3?
Teda nevím, co je 2a, ale myslíte tím přestup z vlaku na Ústí do vlaku na Prahu?🙂
No nevím, mezi ostrovními nsátupišti asi těžko, tam se do budovy nelez, to tak max. V Plzni! 😀
Bude to ukazovat i polohu displeje = pozorovatele na nastupisti? Nebo to teprve ceka na vynalezeni?
Plánuje se vynalézt v nejbližích letech.
Skvělá věc s monitory odjezdů v podchodech. Kde jsou ty časy, kdy v jedné moravské železniční křižovatce rozpůlili podchod podélným zábradlím a dole, na schodech z odbavovací haly, stála pracovnice s rozpřaženýma rukama a nikomu z příjezdové frekvence nedovolila vyjít po schodech do odbavovací haly, aby se mohl podívat, odkud mu jede návazný vlak. Musel tak jako ostatní být nadirigován do boční chodby, z níž se vystoupalo do ulice vedle nádražní haly a z té ulice se pak konečně dostal do tolik vytoužené odbavovací haly, aby se mohl po té nucené zacházce podívat, odkud ten návazný vlak mu jede. Kdo… Číst vice »
Nejspíš ještě žili v době židovských transportů a odsunu němců, kdy substráta patřilo popravit, pokud by neuposlechl nařízení …. oprokáře.
Pozoruji, vy jste nezazil vlaky na smeny a ze zmeny do fabrik.
A to je potřeba k tomu, aby jeden poznal, že tehdy se k cestujícím chovali hůř než k dobytku?
To bylo i v Olomouci, i když tam východ aspoň končil v hale. Ale s kufrem to taky byla dost zbytečná procházka, a tak řada cestujících raději pobíhala podchodem a hledala, na kterém nástupištním pragotronu je jejich vlak. Plynulosti chůze podchodem to samozřejmě moc nepomáhalo, ale úřední šiml byl spokojený.
Vím, že je to ověřovací provoz,ale proč to neukazuje číslo vozu? Vypadá to spíše na označení třídy (dle fotky). Za mě, jako běžného cestujícího, bych to číslo vozu ocenil více
Jo… Taky to tak vidím. Jestli to bude ukazovat jen označení třídy, tak jsou ty infotabule s takovou featurou úplně k ničemu…
Má motorák od arrivy očíslované vozy? Pokud nejsou místenkové, tak je číslo vozu nadbytečné.
Arriva má rozdělné části té jednotky na sektory podle písmen, co vím. Zkoušeli jsem zpřístupňovat jejich rzervační systém a na tom to selhlao.
Má. Ale ne vozy, ale celé jednotky (písmeny A, B, C, …). A čísla míst jsou pak unikátní vrámci jednotky (v jednom voze 1-99, ve druhém 101-199).
Místenku si koupíte na místo např. A-34.
Pokud jede jednotka samotná, tak číslování logicky ztrácí smysl.
Mám takovou obavu, že by se to tam nevešlo, tedy jestli to chtějí dát na ty nové panely, co jsou v Pardubicích
Jako OK, ale proc je na razeni prvni vagonek se sikmym celem? Stoji tam motorova jednotka se dvema vozy a cely na obou koncich?
Asi to chce doladit mouchy…
Jinak oznaceni tridy je sice fajn, ale u vlaku si kupuji jizdenku s mistenkou do konkretniho vozu, ktery to bude stejne budu muset hledat na vlaku, z teto tabule se nedozvim kam si mam stoupnout.
Řekl bych, že to zkosení ukazuje směr jízdy a nemá s tvarem jednotky nic společného.
to dava smysl, akorat to stejne na nastupisti uplne neznaly clovek, turista nepozna….
K obrázku: Dvouvozová souprava, první vůz označený číslem „2“, druhý vůz označený taky číslem „2“. Jo, to dává smysl. Tohle asi umí akorát Arriva… I když u té většinou vidím označení A a B, s tím že pokud jsou spřažené dvě soupravy, tak jsou dva vozy A dva vozy B a asi vozy (jedna souprava) s jedním písmenem mají vždycky jednu řadu čísel. Přišlo by mi to ale přehlednější, kdyby měl každý vůz vlastní označení (1, 2, 3, 4 nebo 1A, 1B, 2A, 2B), než současný stav, ale možná jsem divný… I když s těmi tříčíselnými označením vagónů u ČD,… Číst vice »
ta dvojka je myslím označení třídy
samozřejmě.
Škoda že na fotce není také ten vpravo. Na něm by se vidělo, jestli tam mají taky 1234 nebo 🛲 1 2 2 2
Mírný pokrok v mezích zákona?
V řadě měst v cizině je běžné ukazovat řazení vlaku i vzhledem k tomu, kde vlak zastaví na daném nástupišti (v jakém sektoru ap.).
Nu, třeba se tato novinka ke SprŽel časem také dostane..
Zajimavy je, ze u nas ty sektory na nastupistich jsou oznaceny, ale ještě jsem nikdy neviděl jejich vyuziti.
Že jste to neviděl neznamená, že se to nevyužívá.
Teda asi v jak které stanici.
Ano, třeba v Plzni se sektory normálně hlásí, už několik let.
Stejně tak Brno.
Přesně, to vím i já, Pražák 🙂 Ta diskuze tu dnes vypadá, jako by většina lidí právě spadla z višně, že? 🙂 Zdravím!
Tak v Plzi, kde se s tím začalo se to docela používá, v Berouně co vím taky, v Chebu taky, nevím jak jinde. Jště k těm panelům s odjezdy v pdochodech na stěně, tak to je blej nápad, lidi tam stojej a čuměj a kdyžj ako nevidomý mám jít v podchodu po pravé straně, vždy natrefím bandu čumilů, co tam stojí a čumí.
U nás se opravdu sektory běžně používají. To jste nikdy nebyl na hlavním nádraží v Praze? Doslova tam mají sever/jih…
Nebo v Ostravě se taktéž sektory používají.
Taktéž… Nevím, zda jste si všiml, ale… Ty tabule většinou na těch nádražích svítí na nástupišti tam, kde ten vlak skutečně přijede. Respektive, často nesvítí tabule po celé délce nástupiště a koleje, ale třeba jen v jeho třetině… To jste si nikdy nevšiml?
Při použití sektorů se cestující včas dozví, že jeho vagón č. 315 je v sektoru G. Sever/jih nebo východ/západ nejsou sektory ale spíš zařízení na zmatení nepřítele.
Sever-jih je ještě vpohodě. Takové vlevo/vpravo od staniční budovy a ze které strany se na ni dívat? Od kolejí, nebo ke kolejím a jak v Hulíně?!
Tak si zajedte napr. do Brna.
v Ostravě na hlavním je pro kratší osobáky hlásí.
Doplním, že tam je to kvůli tomu, aby osobní vlak vedený nízkopodlažní jednotkou nezastavil u toho „hrbu“ pod nadchodem, kde není bezbariérový přístup.
Tak v Brně je taky tabule v podchodu
Ale jenom v tom jižním. Severní panely nedisponuje a pak se lidi hromadí nahoře v hale. A pokud jde o Brno, tak by bylo fajn dát ty panely i do městského podchodu. Když tam mohou být panely s odjezdy tramvají a trolejbusů, tak proč ne i s odjezdy vlaků?
§1
A hodily by se i v Králově Poli, tak je akorát plechová huba.
Tak… To nádraží prý mají pak celé rekonstruovat, tak hádám, že se časem někdy dočkáš.
Jo vím, byly by to vyhozené peníze, tak se čeká už od … té doby, co je pověsili v Kuřimi (a už vyměnili za nové).
V severnim podchodu tabule je. Na leve stene dole pod schody.
V Brne by hlavne prospelo, kdyby ta nastupiste byla na tabuli napsana byla i vic nez 10 minut pred odjezdem vlaku.
Zvlastni kapitolou jsou prujezdna EC. Ta mivaji nastupiste pripsapsana i mene nez 5 minut pred odjezdem vlaku.
Pět minut je ještě pořád „pokrok“ oproti Dolnímu při té velké velké výluce, kdy byli schopní oznámit nástupiště až ve chvíli, kdy už vlak přijížděl k nástupišti. Ale pravda, tam jsou jen dvě nástupiště a tři koleje, no.
Takže to teda umí aktuálně reagovat na případné změny v soupravě? Nebude tam jen pevně dané nějaké plánované řazení?
Ano přesně toho se bojím. Že to bude naprostá zbytečnost. V mobilu uvidíte i mimořádnou věc. Na té tabuli o tom dost pochybuji.
Ono když to jde vidět v mobile, tak si myslím že nebude problém do zobrazit i na tabulích.
Souhlasím. Jenom teda já to nevidím jako problém. Já to vidím jako zbytečnost.
Ehm… jako třeba zpoždění? (v mobile –Můj vlak – mnohem přesnější, na tabuli často se zpožděním, nebo vůbec)
Protože můj vlak bere GPS vozidla, ke které SŽ logicky nemá přístup.
Především v mobilu je to online, na tabuli to často ručně zadává obsluha. Taková aplikace GRAPP má taky přesné údaje (jen je nemá ze zastávek).
Ve stanicích, kde si to bere informace ze zabezpečovacího zařízení je to taky online, v ostatních případech na obsluze.
Bylo by to vcelku fajn, kdyby se zkušební provoz týkal i ostatních dopravců. V reálu se bílý pruh se zobrazeným řazením týká pouze vlaků ARR. U vlaků ostatních dopravců buď zcela absentuje, nebo je prázdný.
Viděl jsem snímek i s GWTR a podle mého spolupráce s národním dopravcem nebude tak těžká. Hlavně jelikož už plánované a mimořádné řazení na svých stránkach mají.
Tk národní dorpavce má svůj systém na řazení, ARR, GWTR a LE asi nebude problém, nejhorší je to u RJ, který to neumí to řazení dodržet ani vzhledem k svému rezervačnímu systému, antož k tabulím Správy železnic.
Až na to, že toto mělo být minimalně u EC/IC vlaků předtím než SŽ zrušila hlášení o jejich řazení. Stejně tak jako u těchto vlaků zrušila hlášení ve druhém cizím jazyce. Třeba v Plzni se vůbec neobtěžují hlásit EC do Mnichova anglicky a jinde zas německy, jak bylo běžné už v 90.letech, pro turisty úplně úžasné.
Souhlas, ale za to určitě hodně ušetřili 😀
Aby se mohly hlásit kraviny jako číslo vlaku príměsta nebo „sledujte informace dopravce“
Případně „vážení cestující“, „nelezte do kolejiště“, „po první koleji projede vlak“ a podobná velice důležitá sdělení.
Číslo vlaku je mnohem důležitější, než nějaké uměle vytvořené číslo linky, které možná zná pár místních, ale přespolní ani omylem. Těm vyhledávač vyhledá vlak určitého čísla a podle toho se řídí. A nebo taky ne a řídí se čistě podle konečné nebo nácestné stanice. Ale určitě ne podle nějakého nesmyslného čísla linky, které je dobré tak pro krajské koordinátory, ale pro většinu cestujících jsou k ničemu. Mimochodem, ač šotouš, tak ani já stále neznám čísla linek mimo IDS JMK a ani v rámci něj stále neznám všechna čísla zpaměti. A fakt nepovažuji za nutné se biflovat, které číslo linky mě… Číst vice »
Takové ŽSR řazení pořád hlásí. Má to jen drobný háček, že to řazení vůbec neodpovídá realitě, protože dva měsíce jezdí náhradní souprava. Hlásit přestup v Bohumíně u jinak přímého vlaku do Prahy je taky netankuje.
Kromě těchto velkých infotabulí v Českých Budějovicích se vyskytují i menší (např. Praha-Vysočany, Praha-Radotín) a ještě takové „bezrámečkové“ (např. Pardubice hl. n., Pardubice-Rosice). Je mezi nimi nějaký rozdíl? Bude se jejich design sjednocovat?
To by mne taky zajímalo, zda náhodou spíše nemají v plánu ty tabule nějaká sjednocovat. Zatím mi spíše přijde, že dávají jednu variantu z druhou tam, kde se jim to zlíbí…
Například právě ty nové infotabule (bezrámečkové) jsou IMHO vyloženě nádherné (zejména čtivostí – na tabuli je pak místo času zpoždění napsán přesný odhadovaný čas příjezdu se započítaným zpožděním, a barvami, které jsou nádherné), a chtěl bych, aby byly nasazeny tyhle postupně celoplošně… Bohužel, tady zkouší ale tolik variant tabulí, že se asi nedočkáme.
TAk ony se budu nasazovat postupně, bohužel je to dost podle projektu a doby realizace, ale třeba v Pardubicíh už jsou paney, o terých mluvíte nasazeny.
Prosim SZ aby nejprve zkusila zverejnovat alespon cislo nastupiste, drive nez 5min pred odjezdem 🙂 Zrovna dnes to takhle udelala u IC558, hoci fyzicky tam vlak stal 20min pred odjezdem.
Ale vlak vám neujel, že ne?
Ale bylo to o fous…
Pět minut je na pražském hlaváku na sedmé nástupiště a pak zpátky až do metra.
Možná tak pro trénovaného sprintera, pokud cestou nenarazí na překážku. Pro normálního člověka ani omylem a pro člověka se zdravotním hendikepem už vůbec ne.
Tak tak. Nebo třeba člověka s kolem, kočárkem… Ono stačí, když se tím podchodem valí dav lidí proti vám a ne a ne uhnout, pak i kdyby člověk chtěl popoběhnout, tak nemá kudy…
Tohle je fakt na Wilsoňáku dost opruz. Přemýšlím, jestli je tohle pro ně nějaká zábava – že by se pak třeba někde na nějakém dispečinku u obrazovek bavili nad obrázky z kamer z haly a těch podchodů…
Tam me jednou dost „nastvali“ kdyz jsem z metra musel bezet na 7 nastupiste na budejicak, a kdyz jsem tam bobehnul, tak ho pristavili na 5 nastupiste… a tohle delaji celkem casto napr. v Libni (Vysocany-Harfa) u Arivy…
Jančura v tom dělá bordel, tak co chcete? aneb proč dělat práci dobře, když si můžeš vybít mindráka.
Jo, až začne místo Arrivy jezdit Jančura, tak problém určitě zmizí, viďte.
Bohužel někteří šotouši a nádražáci si holt musí zlomit nohu, když to nejsou schopni pochopit mozkem.
Asi máte hodně natrénováno
Ty vole… Tak to bych chtěl vidět. Nechci ti kazit zábavu, ale… Jsou to rychlou chůzi tak 4 minuty jen na cestu tam. Pak další 4 minuty cesta zpátky. To už jsi na 8 minutách, nikoli 5.
Já to jednou se slepeckou holí na jižní expres dal za 4 minuty.
Tak někde to zas dělá úplně opačně…Třeba v Liberci klidně ohlásí rychlík do Ústí na nástupišti 10-15 minut předtím, než je k danému nástupišti přistaven.
Náhodou, to je za mě naprosto ideální stav 😉
To je ideální stav, ale fungovat to může jen tam odkud jede max 1 vlak za 30 minut 🙂
Důvod?
Jak už tu někdo psal, info o nástupišti často nedávaji s předstihem ani u vlaků, u kterých je dávno jasné, na kterém nástupišti budou, někdy už dokonce i na něm fyzicky jsou.
To samé bylo i dneska u IC 539 a sice vlak jel z pátého nástupiště, ale bylo to hodně o fous.
To mate jeste dobry, to ja obcas dostavam 5min. pred odjezdem vlaku info o nastupisti 1, na tabuli sviti, tak vylezu na nastupiste a po trech minutak tabule zhasne a hlasi zmenu nastupiste na c. 3… tak mazete obratem dolu zpet do podchodu a bezite na nastupiste 3…
Na řazení vlaků by podle mě stačilo hlášení. A nemyslím to složité a dlouhé, co naštěstí skončilo: „vůz první třídy, vůz pro cestující s dětmi, jídelní vůz, vůz pro cestující na vozíku, vybavený zvedací plošinou je řazen v přední části vlaku, lůžkové vozy číslo 367, 368, 369 a 370 jsou řazeny na konci vlaku, léhátkové vozy číslo 345, 344, 343 a 342 jsou řazeny uprostřed vlaku.“ Uf! Jenom to napsat dalo práci! 🙂 Myslím hlášení tipu: „vlak je veden ve standardním řazení.“ Nebo: „vlak je mimořádně veden v nestandardním řazení“. Stejně rapidně ubývá lidí, kterým „ten mobil pípá, co mám… Číst vice »
Naopak, tímhle hlášení vůbec neplevelit a ukázat čísla vozů a sektory na tabuli. Při přestupu s kuframa netoužím po ničem jiném než vytahovat mobil abych si to zjistil.
Zbytečné tabule. Zbytečná energie. Každý má svoji „tabuli“ v kapse.
Divil byste se, ale každý také ne!
Kdo to nemá, tak si zjistí řazení předem v plánku.
Které v drtivé většině případů stejně neodpovídá skutečnosti.
Jo, každý průměrný cizinec má v mobilu českou aplikaci. Navíc jsou i soukromí dopravci, u kterých vám můj vlak bude k ničemu.
Uvědomte si, že ve většině západních zemí cestující ví, že jeho vůz bude v sektoru G7. U nás si o takové informaci může nechat jenom zdát.
I když teoreticky to tak v zahraničí funguje, bohužel se běžně stává, že to v praxi ne vždycky šlape a předem dané nástupiště se v okamžiku změní dle aktuální situace na nádraží.
Váš vlak prostě na tabuli zhasne a objeví se místo něj jiný. Takže to zase nepřechvalme.
Tak na řazení v mobilu se fakt nedívám, byť ho mám v batohu,. Když cestuji s dětmi, ani na to není čas .Takže řeším při příjezdu vlaku, koukám se na čísla vagónů.
Někdy je to ale fakt mimo a pozdě… Lidi by se měli naučit si to hledat dříve… Minimálně, alespoň v některých případech. Například je dobré se vždy podívat, kolik alespoň vlak má vagónů, a případně jak by řazení mohlo jít za sebou. Teď nemyslím to chaotické od ČD, ale třeba od RegioJetu. Je pak úsměvné, když máte vlak s 12 vagóny, a lidi ví, že sedí ve voze číslo jedna, ale už neví, že je vůz úplně na konci. Je to smutné, někdy, ale pak kvůli těmhle lidem čekáte 3-4 minuty ve stanici navíc jen kvůli tomu, že někdo jde… Číst vice »
Nepřehánějte…namátkou koukám na mapách na délku nástupišť v různých stanicích v ČR…Praha hl.n. 430 metrů. Pardubice hl.n. 381 metrů. Olomouc hl.n. 411 metrů. Dvanáctivozová souprava RegioJetu bude mít tak 330 metrů.
A 10 minut před příjezdem do přestupní stanice budete mít ten mobil vypnutý, nebo co?
Pokud je to ke konci dne a ve vlaku není zásuvka, tak se to s těmi dnešními žravými smarphony může velmi snadno stát 😉
Nemluvě o tom, že při přístupu SŽ k informacím o nástupištích, se klidně může stát, že ani těsně po příjezdu do přestupní stanice, ještě údaj o nástupišti následujícího vlaku nemusí v systému být.
Nebo vam zrovna vypovi signal, ci mate plne ruce zavazadel, deti a pospichate,… to fakt mate cas zdrzovat se smrdlanim v telefonu…. + cim min ho pouzivam, tim vic vydrzi nabity a prodluzuje se zivotnost baterie…
Tak na delší cesty mám snad powerbanku ne? Já nechápu, jak jsem tady za můj názor bitý. Kurňa snad jsme moderní společnost a každý tu pitomou placku má.
Záleží, co považujete za delší cestu. Třeba já si na jednodenní výlety, či pracovní cesty powerbanku zpravidla neberu, obzvlášť, pokud počítám s tím, že ve vlaku bude možnost si ten mobil nabít.
Další věc je, že ta powerbanka třeba může být někde hluboko na dně kufru a vypakovávat ho jen proto, že ve vlaku chybí, nebo je nefunkční, slíbená zásuvka, fakt nebudu. Ne každý je až takový závislák na mobilu 😉
To já si na ten jednodenní výlet prostě nabiju mobil doma.
A k večeru už bude vybitý. To moc dobře znám. Ale jestli máte nějaký zázračný smartphone, co vydrží celý den intenzivního používání, pak vám závidím a ptám se, co je to za zázrak, protože já takový ještě nepotkal. A to mám už dlouholeté zkušenosti se smartphony.
Anebo se prostě jen na výletě nesoustředím na civění do mobilu.
Hmm, takže nepoužíváte mapy v mobilu, jízdní řády v mobilu, nemáte v mobilu jízdenky, neplatíte mobilem a pod. Chápu, ale pak ten smartphone vlastně ani nepotřebujete a postačí vám i tlačítkový hloupý mobil, který vydrží i několik dnů bez nabíjení. Ale tak každý má své potřeby, no.
Kolik toho na jednodenním výletu platíte a kolik toho obejdete, že Vám na to jedna nabitá baterie nestačí? Zřejmě jste spíš zapomněl dodat, že kromě toho taky při obědě nebo cestou vlakem bezbřeze brouzdáte po sociálních sítích.
Je výlet a je pracovní cesta. Třeba během pracovní cesty několikrát volám partnerům, nebo oni mě. Případně zpět do mojí firmy. Pokud má vlak zpoždění, tak okamžitě volám. Platím třeba oběd. Pak jsou tu jízdenky na MHD. Nikdy nevíte, kdy potkáte revizora, kterému budete muset takovou jízdenku, při plném jasu, ukázat. A mohl bych pokračovat. Na výletě pak zase řeším mapy, pokud danou oblast neznám, což je nakonec cílem výletů, poznávat místa, která neznám. Opět jsou tu jízdenky, které ukazujete s plným jasem. A pak jsou tu ty jízdní řády, kdy se na výletě zařizuji operativně, pokud něco nestihnu. Nebo… Číst vice »
placku, power banku, kabel, volne ruce… no… jak pisu vyse, ne kazdy na to ma cas a chut se hrabat v telefonu, kdyz to muze byt prehledne na tabulich a nemuset se zdrzovat…
A co kdybychom přestali na vagony psát číslo vozu a směr jízdy vlaku, a uvnitř sundali čísla sedaček? Vždyť si každý na mobilu najde, kde co je.
RegioPanteři na R13 pozdravují. Ano, zde tento přístup ČD zkoušejí prakticky každý den. Akorát, tady vám ani ten mobil nepomůže, neb i s ním je vám místenka k ničemu 🙁
Každý, kdo mi kliknutím projevil nesouhlas s mým příspěvkem, má v ruce zařízení, kterým zjistí řazení vlaku. 🙂
Ne, Staňo, na nás to opravdu nehodíte. 🙂 Pokud nechápete potřeby a omezení ostatních lidí, asi nemá smysl, abyste k tomu cokoliv dalšího psal.
Píšete nesmysl. Všiml jste si, že se na nádraží pohybují lidé s holemi v rukou? Tak tou holí… Stále nerozsvítílo?
Tak zkuste ztlumit osvětlení po odjezdu vlaku, když další 30 minut nepojede vlak, tím ušetříte násobně víc elektřiny.
A ten cizinec či lidé s tlačítkovým? Svět nejste jen vy.
Ja to fakt ne, ja si to pamatuji a nez vam to odrika u jednoho vlaku, nestihaji druhy odhlasit…
A tuší prosím někdo proč ČD počítají vagóny od 370 dolů? Proč to nejde cislovat od 1 ?
§1 Vždycky se to tak dělalo
§4 Na to je předpis, mezinárodní!
§9 Nedělejte problémy
Jak to myslíte, od 370 dolů? Já už jel i vozem 372 a 373 🙂
Není ani divu, že SŽ instaluje nové info tabule až poslední, a navíc blbě…
ŽSR je instaluje už od minulého roku a narozdíl od SŽ ještě ukazuje čísla vozů a sektor. Něco co aktuálně zde chybí a to bez pořádného důvodu…
Mohu se zeptat k čemu to potřebujete?
Pokud zvládáte napsat zde komentář, zvládáte i zjištění řazení vlaku.
Nebo ne?
A kde jsem napaal že já mám problém s řazením vlaku?
A co třeba se zamyslet nad těmi co skoro nejezdí vlakem a když jednou jedou, tak neví co a jak??
Tak si to všechno zjistí předem. I bez mobilu.
Nikdy se to u nás tak nedělalo, tak proč něco měnit, že? Ještě kdyby to mělo lidem usnadnit cestování.
Jako číslo vozu je dobré kvůli místence, každý si to samozřejmě může najít sám, ale jednodušší je kouknout na tabuli a nic nemuset hledat
Když kupuju místenku, tak si snad v hlavě dokážu uložit, že je to třetí vůz. Na to nepotřebuju speciální tabuli, nebo co….
Boha jeho.
Jo, vy si zapamatujete, že je to třetí vůz a on to pak bude vůz pátý, protože souprava pojede obrácená. Nebo třeba taky druhý, protože jeden vůz vypadne. A nebo taky žádný, protože vypadne zrovna ten váš vůz. A jste namydlený.
Jenže kde ten vůz zastaví? Ve středu nástupiště, sektor A, nebo až XY? Opět, ne každý je šotofil aby měl načtené kde co zastaví.
Minimálně to, kde ten vlak (ne konkrétní vůz) zastaví obecně je předem už dávno dané a můžeš to dávno zjistit na základě toho, zda tam ta tabule u koleje svítí. Tam, kde už vlak svými vagóny nezasahuje, tam už tabule často nesvítí.
No, dávno dané bych v situaci, kdy SŽ nástupiště tají co nejdéle to jde a, jak zmíněno výše, i po té ho v některých případech dokážou ještě alespoň jednou změnit, fakt netvrdil.
Ne každý je šotouš aby věděl kde je jaký vůz. Dokáže to omezit chaos na nástupišti když lidé pobíhají z jedné strany na druhou, a urychlit tedy nástup.
Pokud zvládnete napsat komentář, pak zvládnete přijít na to, proč mají ty tabule s řazením smysl. 🙂 Nebo ne?
Ne, tuhle věc vlakem netahám, bigtower je příliš težký. Tahat Thinkpad je poněku nepohodlné a jelikož jsem na internetu furt, tak mám .. tlačítkáč, abych na něm nebyl.
Ano, jezdím vlakem bez chytrého mobilu.
Kolikátá změna infotabulí v Budějcích to už je od rekonstrukce? Tak třetí?
Však peněz a přírodních zdrojů je dost. Kola ekonomiky se musí točit. Díky bohu za plánované zastarávání a zbytečné obměňování stokrat modernizovaných věcí, jen aby někdo vykázal činnost…
Tak to je fajn, ale jak to bude v případě mimořádností? Typicky rychlíky Vysočina, kde místo vozu se šesti místy v kupé jede shnilé Béčko nebo zcela absentuje vůz 1. třídy. Člověk by se rád dozvěděl s předstihem, nikoli až když vlak přijíždí k nástupišti.
Zrovna Můj vlak tohle umí, pokud do daného spoje máte místenku. Stačí si v náhledu jízdenky ťuknout na „Kde sedím“, a načte se aktuální plánek včetně obsazenosti.
Já jsem před rokem jel z Kutné Hory do Prahy, kupoval jsem jízdenku s místenkou do 6-místného kupé už když byl vlak na cestě, a stejně přijelo to Béčko. Ale jinak souhlasím že tabule tohle zobrazí pokud bude mít data.
Pokud tam ovšem někdo ráčí zadat aktuální data…
No, mě nedávno pobavilo, že mi Můj vlak oznámil, že ve vlaku, kterým jedu, bude místo jídelňáku bistrovůz (a ještě s doplňkovou informací, že 1. třída bude přeznačená na 2.), ale že celý vlak bude otočený, tedy že můj vůz, který měl být poslední, bude první, to mi už zamlčel. Přitom právě to je, troufnu si říci, pro většinu cestujících mnohem důležitější, než výměna jídelňáku za bistrovůz.
Pokud by se třeba Švýcaři na vás podívali a řekli vám, že máte jezdit s SBB, protože soukromníci v jejich aplikaci nejsou a správce infrastruktury není od informování cestujících…
No druh vozu tam určitě nebude. Jestli jede béčko nebo céčko…
Škoda, že to nešlo „opsat“ třeba od Bane Nor, mají ideální volbu barev co se čitelnosti týče a to nejpodstatnější je největší.
Viz https://funkwerk-mobility-platform.com/en/referenz-bane-nor/
Ano, to vypadá parádně. Tady pracoval designér.
Jinak ovšem chválím, že to zavádějí.
A kolonka Folgezüge (tj další vlaky odjíždějící od stejné hrany po tom současném) nic? Proč musíme jít zase specielní českou cestou a nepřebrat třeba to, co už dekády funguje v Německu…
Na ilustraci taky není vidět to nejpodstatnější, a to jak vypadá cedule u zpožděného vlaku. Přibude tam je kolonka „zpoždění: 5“, nebo tam bude škrtlý a opravený čas odjezdu (jako třeba v Belgii) nebo něco jiného? Kdybych si mohl přát, tak aby to umělo zobrazovat i „zpoždění neznámé výše“, aby se tím eliminovala většina přihazovaček.
Češi mají jiný přístup k přiřazování kolejí. Zatímco v Německu se snaží dodržet, co to jde, v ČR, hlavně tedy Pražském hlavním nádraží, se koleje často přiřazují dost ad hoc.
Taky by na to musely přijít data. Nevím o tom, že by kdekoliv byla data o tom, na jaké koleji vlak zastaví. To se ale dá změnit, jen někdo musí chtít…
Byť určitě by se daly minimálně zobrazovat vlaky, kterým už kolej přiřazená byla. K tomu data zjevně jsou.
Zrovna tato data zcela bezpečně existují a zobrazuje je nejen Můj vlak, ale i PID Lítačka, CG Transit, IDOS apod.
Samozřejmě ne všude je to ve velkém předstihu, Praha hl.n. je v tomto notorické, ale samotný systém pro sdílení těchto dat tu máme.
Kdyby jenom Praha hl.n. Tento problém je minimálně na všech koridorech, v malých i velkých nádražích, ale pomalu se rozšiřuje i mimo koridor. Myslím, že jde hlavně o tratě řízené z CDP a je vcelku jedno, zda Praha, nebo Přerov. Ale soudě třeba z toho, že se to týká i např. Brna hl.n., které, pokud vím, není řízeno z CDP, tak je ten problém mnohem širší a je třeba ho řešit a čím dříve, tím lépe. Protože ono je opravdu potřeba tento nešvar zaměstnance SŽ co nejrychleji odnaučit, když už se ho, bohužel, z nějakého důvodu naučili.
V Brně byly přece všechny problémy vyřešeny zavedením pochopitelného číslování kolejí. Třeba cizincům je to naprosto jasné. Jenom mně zase není jasné, proč nejsou nástupiště číslována nějak kreativněji – takto to musí být pro neznalé cestující značně matoucí. Kdyby třeba od budovy byla nástupiště číslo 6, 2, 5, 1 a místo 5. a 6. třeba 12 a 9, tak by to každý hned našel. A kolej 701 by pak mohla být na 9 a 3/4, čímž by se dosáhlo naprosté světovosti.
Teď… Teď nějak nechápu. A nejsem si jist, zda to myslíte „vážně“. Protože, pak asi nechápete, na základě čeho se ony koleje číslují. On v tom opravdu je princip, stačí si pak tenhle princip najít například na wiki. Brno to prostě mělo celou dobu špatně. A po rekonstrukci číslování kolejí zřejmě udělali tak, jak to mělo být správně.
Zkrátka to funguje tak, že od nádražní budovy směrem dále se postupně číslují jen nástupiště – pro přehlednost cestujících. Koleje však nejsou číslovány na základě a potřeb cestujících, ale na základě a potřeb železničářů, kdy 1. a 2. kolej jsou vždy těmi hlavními… Většinou to pak ještě bývá tak, že Liché koleje jsou pak pro jeden směr, sudé koleje pro směr druhý.
Ale my ten drážní princip známe, ikdyž podléhal utajení, aby diverzant nevykotil vlak s natěženou uranovou rukou.
Jasně že to je ironie, vždyť to z toho trčí jak piáno z pod koberce.
V Německu je číslo koleje součástí grafikonu, takže se neřeší předstih.
Jo, tady bych chtěl ujasnit, že daty jsem myslel dopředu známé přiřazení koleje, třeba jako součást jízdního řádu. Právě protože bez nich pak často může nastat stav, že nikdo, ani dispečeři, neví, jaký další vlak vlastně na danou kolej přijede.
Ke každému grafikonu (jízdnímu řadu) se samozřejmě zpracovává „seznam vlaků pro staniční zaměstnance“, kde je mimo jiné i přiřazená kolej. Jenže samozřejmě stačí nějaká mimořádnost, výluka, zpoždění a už to musíte měnit.
Řekl bych že třeba v Pardubicích by to neměl být velký problém. Na hlavních kolejích se tam vystřídá i několik vlaků během 10 minut, tak by mělo smysl zobrazovat nejen ten jeden nejbližší.
Tak hlavně jsou úplně jiné podmínky co do kapacity uzlů. Tady bych se SŽ zastal. To co dokáže na Wilsonu (jakkoli občas ne bez ztráty kytičky) vyjezdit SŽ na trapných 13 hranách, na to by Němec potřeboval dvojnásobek. Taky by ho v podobném nádraží, na druhou stranu, ovšem dávno měl…
Že jim ve Vídni na Hbf stačí hran 12 a to mají více obyvatel než Praha. To Hbf je téměř nové.
Tak on by si tam hlavně nehrál s ježděním lokomotiv z jednoho zhlaví na druhé a obraty souprav by byly kratší, pokud by se vlaky rovnou nejezdily obracet někam jinam.
Ono… U Prahy, Olomouce a podobně je ten problém, že ty koleje jsou opravdu často plné. Neříkám, že to nejde nikdy zajistit nějak rozumněji, ale často se stává, že… že to prostě vlaku přiřadí na poslední chvíli, a hádám, že je to právě kvůli kapacitě.
Zajímavé, že v Brně to před modernizací šlo a teď je to najednou neskutečný problém. Přitom modernizace měla kapacitu zlepšit. No, škoda mluvit.
A jaké to bude ukazovat řazení vlaku, to plánované, nebo to skutečné?
To je totiž čím dál častěji dost podstatný rozdíl.
Tohle není finální podoba, že ne? Nejsou tam sektory, nejsou tam čísla vozů… V řádku Přes nevyužité místo, přičemž by se tam vešlo víc stanic vedle sebe a nemusím čekat až tam po 5 přebliknutích uvidím tu svou. Ideálně dát řádek Přes hned nad cílovou stanici, ať jsou všechny stanice u sebe a ne rozházené na různých místech. Ve vyspělých státech už tohle před 15 lety zvládli…
Sektory tam postupně přibudou, jak se ve stanici zřídí a označí.
Je docela zvláštní začít systém, jehož nejdůležitější vlastnost je to, že ukáže, ve kterém sektoru přibližně zastaví daný vagon, testovat ve stanici, která sektory nemá vyznačené. To se pak nelze divit, že se lidé tak divně ptají.
Když se najednou ví, kde vlak zastaví, doufám, že tuhle informaci začne ukazovat i aplikace Můj vlak.
Když si rozkliknu ten obrázek, tam je tam jasně vidět, že ty sektory tam už jsou. Takže opravdu není omluvitelné, proč to displej nezobrazuje.
Už vím, co mi tam chybí: Zpoždění! Nikde ho nevidím, což je… velmi optimistické, diplomaticky řečeno.
Teď se v Pardubicích testují cedule a místo zpoždění se tam ukazuje (je tam chlíveček) očekávaný odjezd pokud je jiný od pravidelnýho odjezdu (ten je tam vždy).
Jj, to jsou IMHO zatím ty vůbec vzhledově nejkrásnější tabule skoro bez rámečků… Ty jsou podle mne úplně v pohodě. A klidně by je mohli rozšiřovat dále.
Možná bych odjezd přesunul nahoru před název cílové stanice a čas dal stejně velkým písmem, pro více místa jenom Odj. a pod to ještě Dep. aktuální velikostí. Kam a v kolik jsou stejně důležité informace a drží to kontext řádkových cedulí v hale. Tam je taky čas – cíl – info.
U toho přes vyjmenovat co se vejde. Nevím jestli nad cílovou stanici, ale i hned pod ní to dává dobrý kontextuální smysl.
Hned pod ní je pořád lepší než tak jak to je na obrázku, ale proč by to nemělo být hned nad ní? Ať jsou tam stanice postupně za sebou. Ve Švýcarsku se nerozlišuje mezi „Přes“ a „Cílová stanice“, prostě je tam v jednom řádku napsáno za sebou „Pfäffikon Sargans Landquart Chur“. (A samozřejmě bez zbytečných přídavků „Hbf“, které bych i u nás vypisoval a hlásil jen pokud by to bez toho bylo matoucí.) U nás když končí půlka vlaků S7 v Řevnicích, jednou musím ty Řevnice hledat jako cílovou stanici a podruhé někde jinde jako Přes…
„Pfäffikon Sargans Landquart Chur“
Podle tohoto vzoru by to taky šlo, jen v prvním příspěvku jste to neuvedl…
Naprostý souhlas. A nadto bych se ještě zastavil nad těmi nesmrtelnými KAPITÁLKAMI, které vyskytují opravdu už snad jenom u nás a krom infotabulí přežívají třeba i na dopravním značení na silnicích. Přitom lepší čitelnost mnohem lépe ošetří zvětšení písma (které je častokrát i na dopravním značení často miniaturní ve strovnání třeba s A nebo D)
To naštěstí nejsou kapitálky (velká písmena, ale to co má být velké má větší velikost), ale tzv. verzálky (všechna velká), ale jinak zcela souhlasím. Když je toho velkým písmem moc, paradoxně to ztrácí na výraznosti.
Drobný závan západní Evropy na našich stanicích.
Jen by to chtělo barevné jako ve Wien Hbf