Správa železnic hledá projektanty další části moravské vysokorychlostní trati, vyřeší napojení Olomouce
Olomouc hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Jde o přípravu celkem 12 kilometrů nové trati.
Jde o přípravu celkem 12 kilometrů nové trati.
Ceska SZ(DC) ma zvlastni vlastnost, ze nejprve zacina resit to, co zeleznicni siti pomuze nejmene, aby odsunula VRT Praha – Brno a zeleznicni spojeni Praha – Letiste Vaclava Havla na pozdeji. (Oboji by byl – snad bude – po realizaci a zprovozneni velky skok kupredu. To, ze se z Olomouce pojede o desitky minut rychleji je fajn. Ale u relace Praha – Brno to bude rozdil hodina a vice. Strucne receno chybna prioritizace investicnich celku podle vyznamu pro zeleznici.
Jenže úseky VRT z Prahy na Brno a z Brna na Prahu se už projektují a u Brna se už i dělá geologický průzkum, to jste jen zaspal.
Ne, nezaspal. Vim o tom. Jsem presvedcen, ze to, co se dela dnes, uz se melo realizovat pred 15 lety. A bohuzel zaspala SZ(DC).
Možná by stálo za to udělat pro širší veřejnost analýzu, jak by který konkrétní úsek VRT pomohl železniční síti sám o sobě. Například VRT Polabí uvolní část kapacity koridoru o X a zkrátí jízdní dobu Praha – Brno/Ostrava o Y + předpokládané náklady každého úseku (jednoduchá CBA). Vzhledem k postupující dostavbě D35 bude za chvíli i jediná oproti autu rychlejší relace Praha – Ostrava nekonkurenceschopná.
A proč se vlastně projektuje VRT přes Přerov a ne rovnou v relaci Brno-Olomouc-Ostrava? Nebylo by lepší se úplně Přerovu úplně vyhnout?
Není to kolem Přerova kratší?
Ano, asi o 40 km. Pokud by se mělo jet z Olomouce přímo do Ostravy, tak je v cestě vojenský prostor v horách, což by znamenalo úpatní tunel, což by znamenalo trasovat to kolem dálnice a to už by zase byla zajížďka…
A zajíždět tam úvratí s vlaky Brno-Ostrava fakt ne. To je jako EC Vídeň-Varšava zajíždějící na Zlínské hlavní.
Asi proto, že Brno – Olomouc – Ostrava není „rovnou“.
Konzultujte s vaším poskytovatelem map.
Přerovu se VRT vyhýbá. Jen ten kousek opravdu okolo Přerova na Brno je v nějaké poslední etapě, pokud se bude dělat. Teď se plánují primárně sjezdy z VRT od Ostravy do Přerova a do Olomouce.
Vůbec nechápu proč vymejslej takovýhle drahy nezmysly . Navíc někde kde to vůbec nepotřebuju. Navíc tam maj dvojkolejku pokud vím. Co by ještě chtěli.
A ta dvojkolejka nestačí.
Tady je koukám někdo chytřejší než zpracovatel SP.
Občanský § xx: „Když to nepotřebuji JÁ, nevidím nejmenší důvod, proč by to měl potřebovat někdo jiný“.
Ani ne tak občanský jako spíš nafoukancův.
Velmi správný a logický krok. VRT mezi Přerovem a Ostravou bude realizovaný nejdříve ze všech. Další úseky budou až po velkém zpoždění, takže ještě kupu let bude hlavní spojení přes Třebovou a Olomouc. V takovém případě dává velmi smysl tento propojovací úsek právě v parametrech VRT realizovat mezi prvními.
Hlavně nerušit uzávěru pro D-O-L v úsecích, kde to dává smysl a zachovat pro případné liniové stavby.
A bude to zase zvlast, nebo to bude uz v jedne mape?
Nebude tam něčemu vadit blízkost vojenského újezdu?
No, to by vojáci byli hodně citliví, kdyby jim trať vzdálená 10 km od hranice újezdu vadila.
Když nevadí D35 a železnice údolím Bystříce? Obě vedou pár metrů od hranice Libavé.
Jak jako kanál nebude? https://www.bugemos.com/?q=node/571
V každém případě by se k tomu hodila ještě 3. kolej v úseku Olomouc – Brodek u Přerova (- Rokytnice), kde stávající dvoukolejný koridor kapacitne nepostačuje už nyní…
Část vlaků bude přece po dokončení VRT Praha – Brno a Brno – Přerov jezdit jinudy.
Jedná sa o rozšírenie tzv. Tretej etapy modernizácie žst. Přerov (jednokoľajný priesmyk trate z Brodku do Dluhonic, alebo je to niečo ďalšie čo bude plánované? Koľko traťových koľají bude potom vbbudúcnosto zaústených do přerovského zhlavia žst. Brodek u Pŕerova?
Ne, je to něco jiného. Zpracovatel SP označil tuto stavbu z dopravního hlediska jako zbytnou, ale CK MD ji přesto schválila. Ze strany Rokytnice lze proti ní očekávat tuhý odpor, protože pokud by došlo na realizaci, bude ze všech stran obklíčena významnými dopravními stavbami.
Zda bude realizována i 3. stavba je otázka, CK MD její schválení zatím nezrušila. SŽ nicméně už 3,5 roku není schopna zajistit aktualizaci ÚP Rokytnice, aby mohla pokračovat v přípravě.
To má nahradit „Přerov 3. stavba“ (přesmyk „od Olomouce přes všechno“ před Dluhonicemi), nebo to postupně vznikne oboje, nebo to je nějaká nadstavba z toho…?
Práve som sa spýtal 🙂 2minuty
Z Brodku má vést VRT Haná do Brna, pokud nebude dostačovat kapacita modernizavané trati Brno-Přerov. Podle stránek SŽ přibližně po roce 2040.
Pokud je mi známo, tak je to v zásadě prodloužení VRT v hlavní trase o cca 10 km až k Rokytnici a až následně mezi Rokytnicí a Brodkem je ten zmíněný sjezd z VRT do Brodku (hned severně od odpojení přesmyku „Přerov 3. stavby“). Ideové pokračování VRT k Brnu „VRT Haná“ je pokračováním tohoto úseku od Rokytnice do Brna.
Sice to bude většinově pro stejné relace jako Přerov 3. stavba, ale nemyslím si, že ji to nahradí.
Zásadním faktem je že se nesoutěží buď úplně celá trať a nebo aspoň větší celky. Protože tyto dílky pak s vedou k paragrafu číslo jedna to je někdy se to tak nedělalo a pojede se do Přerova. Přitom je to úplná hloupost kdyby někdo dělal celý projekt Vyškov – letiště Ostrava se zakomponováním Přerova a Olomouce. Tak celkové řešení bude diametrálně jiné. Tj blíž k Olomouci a chytřejší napojeni na 270 v obou směrech. Chápu, ze reko Přerova něco stala, ale toto je proste idiocie skanzenaru typu Šíp a dalších mentálních důchodců, aby se nepoprela blbost minule investice? Ze se… Číst vice »
“Zásadním faktem je že se nesoutěží buď úplně celá trať a nebo aspoň větší celky.”
Pro plánování větších úseků nebo celé železniční tratě je zapotřebí něco zásadního: dostatečná kapacita v podobě kvalifikovaného personálu. Ta však není k dispozici v takovém rozsahu, v jakém je potřeba. To je také důvod, proč vše trvá tak dlouho. Kdyby bylo na různých místech více kapacit, byl by projekt dokončen mnohem rychleji. V minulosti (před rokem 1989) existovaly centrální projekční kanceláře, jako při plánování pražského metra, ale ty doby jsou pryč.
Jenže můj komentář je myšlen právě tak, že to musí začít dělat konečně někdo, kdo tomu rozumí. Když se prvně přihlásil CEDOP, Tak to byl větší povyk než když se rozjel RegioJet. Dokud to bude tak dělat SUDOP touto myšlenkové dost zastaralou salámovou metodou, Tak tato republika bude dál banánový východ. Před 20 lety bych psal Rumunsko, dnes spíše Albánie
Není třeba urážet Albánii.
Albánsko nám neberte! To najprv my, na Slovensku, sa im chceme podobať. Nemusíte byť v ČR vo všetkom prví! 😂
K tomu nedostatku projektantov: Všade je dopyt po projektantoch (nielen) dopravných stavieb. Pokiaľ sa ale projektanti a múdre hlavy budú poväčšine vyskytovať iba v diskusiách pod článkami a neprihlásia sa na jeden z mnohých inzerátov, bude stav stále tristný.
Mas pravdu. Černá Hora pomalu vstoupí taky do Unie. Zjevně budeme muset začít psát Afghánistán nebo Bangladéš
Při plánování Brno – durch – Ostrava by se mohlo ukázat, že to celé má smysl a muselo by se začít něco dělat. Takhle to moc nehrozí, můžeme spát dál a prachy se sypou. Viz studie Sudopu, zmíněné kolegou níže.
Bartol: ony kanceláře existují, ale někdo by musel chtít…
V článku je popisováno napojení Olomouce ze směru od Ostravy.
Plánuje se i nějaký sjezd ze směru od Brna? (přes sjezd do Přerova a po stávající trati?) Protože dnes je relace Brno-Olomouc tragicky nekonkurenceschopná a bez takového sjezdy by VRT nepomohla..
EDIT: nebo už SprŽel vůbec nijak neplánuje VRT Brno-Přerov a počítá jen s 2kolejkou s Vmax=200 a smíšeným provozem Os+náklad+R+VRT ?
V Zásadách územního rozvoje JMK je stále vedená územní rezerva pro VRT.
PDFka jsou tady: https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/oupsr/zur_jmk_a2a1_UZ/WEB/grafy.html
Aspoň něco, díky za info. Mé sarkastické já sice říká, že od ZÚR k realizaci je cesta delší než z Brna do Olomouce absolvovaná na hlemýžďovi :), protože SprŽel či Voda z Tetčic může zablokovat realizaci na roky, ale.. aspoň něco.
Jestli by „Dobrá správa“ neměla za ty peníze raději opravit zpackanou rekonstrukci trati České Budějovice-Volary, kde po nedávné investici 1,5 mld. máme poněkud více pomalých jízd.
Šotouš a finanční poměry 🤡
Za 84.000.000 Kč se to určitě udělá.😂
Jakože přesunout finance z rozpočtu investic na rozpočet údržby?
Bohužel , pokud stavba neměla TDI , a správa si nechala „utéct “ záruky , tak ano. A na předchozí dotaz na doštěrkování , a podbití je to dost.
Mohl by mi někdo znalý situace vysvětlit, proč se neřeší spíš napojení Olomouce na Brno? Brno je jednoznačně z pohledu Olomouce duléžitější.
Do Ostravy je spojení v pohodě, jak vlak tak dálnice. Na Brno je peklo jak dálnice + samotný průjezd Brnem a vlak je tam fakt v relaci „výletu“.
Aby to nedopadlo tak, že olomoucké nádraží ve směru Brno-Ostrava bude umístěné v Přerově. (Brno bude mít terminál Vídeňská a Olomouc terminál Přerov 😀 ) …Začínám mít pocit, že u těch VRT vůbec nejde o přepravu lidí z města do města, ale jen statistické vykazování pohybu souprav krajem 😀
Protože propojka VRT z konvekční tratě na konvekční nedava logiku.
Dle mapy na provoz dálkoviny z roku 2050 je tady tako propojka kvůlu Ex2, Ex11 (dnešní Ex1).
Z Olomouce do Brna se jezdí přes Prostějov R12.
Možná spíš konvenční…
Ex15 je podle Vás co?
Díky, toho jsem si nevšimnul.
Řeší v podobě přestavby tratě Brno-Nezamyslice-(Přerov) plus vložená dvojkolejka Pivín-Čelčice, taková delší výhybna pro letmé křižování, aby na sebe vlaky nemusely čekat ve stanici.
Protože SUDOP Brno má momentálně „fabriku“ na projektování nové konvenční trati v tom směru. Projektovat souběžně dvě nové dvojkolejky (jednu na 200 a druhou na 300+) asi přišlo dobré správě už trochu moc, když nám pořád musí stačit pomalá jednokolejka – tak raději zmanipulovali studie tak, aby jim trať na 200 vyšla jako rychlejší, než trať na 300+ 😀
Protože pomocí VRT by se do Přerova muselo jet s přestupem v Brodku. Škandál se nekoná a fyzika drží.
Jinak teda tahat eSko po jednokolejce a nebo ho zatahovat sjezdem na VRT co 10 km, to by bylo přes čáru zcela nepochybně.
SŽ bohužel zjevně čeká, že po dokončení VRT Moravská brána nastane ještě dlouhé období, kdy nebude hotové ani Brno-Přerov, ani VRT Praha-Brno, ani ŽUB. Čili všechno na Prahu bude ještě dlouho jezdit přes Olomouc a ČT a z tohoto hlediska má tedy tato stavba smysl a řekněme si, bohužel jsou tato očekávání naprosto realistická.
Taky si říkám že po VRT Moravská brána by mohla vyrůst tato rychlá spojka.
Od prosince opět pojede SC jen cca 3 hodiny Svinov Praha. Po Moravské bráně a spojce na Olomouc to může být že ze Svinova do Prahy rázem cca 2:30/35/40..?
To jsem zvědav…
1 navýšení na rychlost 230 a malým výkonem vlaku je stěží 10 minut. Jo s ICE 3 neo by jsme těch 2.30 po VRT dali. A přidat k to 7 tunel pod Českou Trebovou ( dalších 5-8 minut úspora) a tunely Chocen – Usti dalších 5 minut a ještě nějaké úseky půjdou na 200 a pokud nebude u Prahy zácpa, tak 2.15 by mohlo být reálné. Ale to Neo stojí cca 700 MiO. No to vlastně Pinda stal tehdy taky, ale spíše Díky tomu, ze tehdy bylo 1 EUR nějakých 35 ( ona to dokonce ještě byla 1 DEM za… Číst vice »
Tá šialená jednokoľajka z Přerova do Brna je fakt problem. Najlepšie sú na tom tie náhodné státia v poliach :))
Tak šup, šup, projekt, stavební povolení, EIA a začít stavět. Na nic nečekat, než se na silničních prodělá dalších 6 miliard/rok. A než to tady auta s kamiony všechno rozjezdí.
Povezou mi novou ledničku, bude mít i mrazák!
a teď to schytám, protože mi má stačit lednička bez mrazáku.
WTF? Že by zapomenutá ranní dávka léků? Tady je server zdopravy a diskuze pod článkem o železnici, ne stěhovací služby ledniček. A do patra tady taky nikdo nevynáší.
Jste o autech začal vy sám. Tak ostatním nezakazujte o nich psát.
https://www.irozhlas.cz/nehody
O autech píšu proto, že jen od ledna způsobila škody přes 3mld korun.
Jinak taky můžu psát úplně mimo téma. První vrtulníky z USA Venom a Viper přebere v červnu, či červenci.
Evropský nosič ARIANE 5 byl odložen. Náhrada zatím neexistuje.
Nepochopil vtip
Jooo panečku, projektování a studie by jim šly😀
Úplně nejlepší by bylo, postavit to bez projektu.
„My bychom to s chlapama zvládli. Pepa má míchačku, Milan traktor a Venca se minule s lopatou taky uměl ohánět. Na co nějaký projekt“
VRT načmrknutá na kapesníku by určitě byla praktičtější.
Nechtejte vedet, jak vznikl navrh Muzea BMW…
Zapauzoval film a šel na to: https://youtu.be/06RlwN0nddQ?t=29
bez projektu nelze stavbu ani povolit, natoz vysoutezit a postavit.
Postavte mi stodolu. Asi bych vám měl říct kde a jak velkou, žejo? A čeho by se asi tak měla stavět, abyste si mohl objednat materiál a vzít potřebné nářadí.
To, že projekty končí ve stádiu studií není chyba studií a řešení není přestat dělat studie ale začít správně dělat navazující projektové kroky.
Což se tady přesně děje, ale některým šotoušům se človek nezavděčí 🙂
Žádná VTR tady nebude, vyhozené peníze za projekty zaplatíme my všichni
Vědecko-technická revoluce? Ta už přece dávno proběhla (aspoň podle marxistů), na tu nečekejte.
Přesně,tady evidentně nepochopili, že dokud nerejpnou bagry do země tak špatná zpráva může projektovat, dělat x stovek studií a k čemu?
Až vyjde první bagr, začne razit první štít tak pak se něčeho možná dočkáme.
Jinak je to vyhazování peněz.
A vy zase nechápete, že dokud to nebude naprojektované (a po té prošlé všemi řízeními), tak nikde žádný bagr rejpat nebude. Je to prostě součást řetězu výstavby, brojit proti tomu, znamená to blokovat už v zárodku a pak se divíte, že to ne a ne stavět.
To já vím ale má cenu ted projektovat další a další věci, když se ještě u ničeho nekoplo?
Ono nejdůležitější je aby konečně někdo přesvědčil politiky, že to potřebujem a ti hlavně aby na to dali peníze. dokud toto nebude tak je ostatní k ničemu.
prostě konečně aby někdo z politiků měl „koule“bouchnul do stolu a peníze dáme.Jak už je na nich .
A kolikpak mají dát ? Nebo postačí nějaký drobný na pár metrů pásky a pár kladívek ? Jakpak to bez projektu zjistí ?
Pořád nechápeš,tady se nekoplo do země u věcí který už nejak běží a pokud se vůbec začne tak to bude trvat x desítek let než bude hotovo, myslím Praha-Dresden,tunel do Berouna, Praha -Poricany, Přerov -Ostrava.Tunel u Bezpráví. Je toho tolik a nic se nezačalo a vzhledem ke stavu rozpočtu a prioritám souc.vlady se obávám, že dlouho a i nezačne.
No a za tohoto stavu zase vymýšlejí další projekty.At nejdříve neco dokončení a pokud možno v termínu a pak ať vymejsli další.
Vzhledem k tom jak dlouho tady trvají administrativní a byrokratické postupy to rozhodně cenu má. Určitě už budou nějaké sekce VRT hotové, zatím co jiné ještě stále budou čekat na štempl, přestože zahájení projektových prací bylo třeba zhruba stejně..
Přesně takhle mluví ti co v téhle době dokončují pochybné za peníze od papínků dokončené vysoké školy a potřebují práci. Potřebují teplé hodně dobře placené místečko v kancliku, aby tam mohli chodit v kravatičkách a v poledne pro krabičky do cool restauračky. A pak „projektovat“, topit penízky ve své kapse.. Tak ok, projektujte, dělejte studie, ale hlavně přesně opačně než v zahraničí.. Tam nejde tolik a jednoduše krást, co?