Správa železnic hledá projektanty další části moravské vysokorychlostní trati, vyřeší napojení Olomouce

Olomouc hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýOlomouc hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Jde o přípravu celkem 12 kilometrů nové trati.

Správa železnic začala s přípravou další části sítě vysokorychlostních tratí na Moravě. Ve veřejné zakázce s odhadovanou cenou 84 milionů korun hledá projektanty, kteří připraví dokumentaci pro územní řízení na úsek Brodek u Přerova – Prosenice. Stavba bude součástí trati RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava.

Nepůjde o hlavní trasu, ale připojení k vysokorychlostní trati z Olomouce. „Hlavním cílem je navrhnout proveditelné řešení pro uspokojení budoucí přepravní poptávky mezi Olomoucí a Ostravou,“ vysvětluje Správa železnic v zadávací dokumentaci. Celá dokumentace má být zpracována v digitálním modelu BIM.

Součástí zakázky bude také inženýrsko-geologický průzkum nebo zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí EIA. Prodloužení z Prosenic do Brodku u Přerova vychází ze schválené studie proveditelnosti (Brno –) Přerov – Ostrava z roku 2021. Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou vysokorychlostní trati řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo pozitivní impuls pro rozvoj bydlení.

Minimum 200 km/h, maximum 320 km/h

Návrh má řešit napojení vysokorychlostní trati do stanice Brodek u Přerova včetně úprav stanice a napojení na navazující úsek VRT Moravská brána I (Prosenice – Hranice na Moravě) v odbočce Hliníky. Součástí dokumentace mají být i úpravy stanice Prosenice.

Dvanáct kilometrů dlouhý úsek má být postaven na maximální provozní rychlost 320 km/h (geometrie trati neznemožní v dlouhodobém výhledu zvýšení rychlosti až na 350 km/h) a minimální provozní rychlost 200 km/h. Zpracovatelé mají v dokumentaci zohlednit, že se již nepočítá s kanálem Dunaj-Odra-Labe, který měl v této oblasti vést.

Navazující úseky VRT Moravská brána I a II patří k těm, u kterých je příprava nejdále. U obou již byla zveřejněna dokumentace do řízení EIA. Poslední návrh vedení této vysokorychlostní trati si veřejnost může prohlédnout na už spuštěném GIS portálu. Technický návrh prodloužení trati z Prosenic do Brodku u Přerova bude po dokončení rovněž zveřejněn online.

Tagy Brodek u Přerova - Prosenice RS 1 Správa železnic VRT VRT Moravská Brána vysokorychlostní napojení Olomouce Vysokorychlostní tratě v Česku
81 komentářů