Správa železnic hledá projektanta uzlu Česká Třebová, náklady odhaduje na 275 milionů
Česká Třebová. Pramen: Správa železnic
Předpokládané celkové investiční náklady na modernizaci uzlu Česká Třebová činí 10,4 miliardy korun.
Hurá SOUTĚŽ. Mezi SUDOP Praha a její sestrou Moravia Consult Olomouc?
Proč tu Třebovou nebudou dělat v době objíždění přes Havlbrod?
Protože se teď dělají i Pardubice a byla by další výluka na trase, která by to dále komplikovala. Přičemž není vyloučeno, že až se bude dělat Třebová, tak se přes HB jezdit bude taky, jen v té Třebové je více možností objíždět na rozdíl od Bezpráví.
Modernisace bude patrně spočívat především v racionalisaci. Bude to pak ještě uzel nebo pouze odbočná staníce s jednou odbočkou na Brno ? Myslím si , že minimálně třetina kolejí zmizí spolu s všelijakými traťovými okrsky, dílnami, depy, rampami, sklady atd. dnes většinou téměř nepoužívanými. Nevím jaké výkony dnes podává nákl. vlakotvorba v době převažujících ucelených vlaků, a proto i tam je jasná redukce viz Vršovice.
Takže nevíš jaké výkony podává vlakotvorba. Neznáš obsazení kolejí. Nevíš kolik práce má traťovka, ale víš že se má všechno zrušit. Zajímavá úvaha.
Já nevím ani netvrdím, že se má všechno zrušit. Ale zatím to tak vždycky dopadlo. Kolik se toho dnes rozposunuje v ČT si zjišťovat nebudu, ale jsem přesvědčen, že to nebude ani 20% výkonů z 80tých let, na což tam jsou kapacity. Místo traťovky 90% jejich dřívějších výkonů provádějí externí firmy, které se po vykonání práce přesunou ihned za dalším kšeftem. Můžu si o tom myslet co chci, ale je to tak. Jestli to, ve smyslu redukce, dobře dopadne s depem, tak pouze tehdy, nebude-li součástí modernisace uzlu. Pak však, bude-li vůbec k provozu potřebné, bude jeho obsluha přes všelijaké… Číst vice »
Je sice pravda, že tam zbyly jen 2 zálohy, ale zato se opravdu málokdy zastaví, na déle jak 15 minut. Úplně běžné tam záloha najezdí i přes 80 km.
No, málokde dělá běžnou údržbu nějaká externí firma místo traťovky, a ta traťovka zrovna v takovém uzlu jako je Třebová určitě zůstane, další TO je směrem na Prahu akorát v Chocni a pak až v Pardubicích.
Doufejme, že je to konečný stav, ale proberte si kde všude byla traťovka a zdálo se, že se to bez ní neobejde. To samý o depech či strojních stanicích. Na trati Liberec – Pce zbyly z šesti čtyři počítaje výchozí a konečnou. A to na trase Lbc – HK – 139 km je ve Staré Pace víceméně jen využívaná čerpačka, písek, voda a fekál, a stačí to. A arrivácký dezíra z Liberecka jezdí na ůdržbu do Drážďan. Jak vidno vzdálenost nehraje roli.
Ještě větší redukcí prošly Opravny Trakčního vedení.
V Pce, už se defakto taky jen zbrojí, dílny tam zanikly.
Nebo úplně jinak. Třeba dnes mezi svátky 3.4.2021 Udělala Třebová víc vozů přes hrb, než Nymburk ( zmiňuji ho,protože to je jakási modla spolu s Ostravou ) Samozřejmě Ostrava suveréně nejvíc. Je tam x proměnných kolik vozů na kterém vlaku dojede. Nelze říci,že by Třebová byla nejslabší. Ostatně co dojede, to se udělá. Ostatní práci ani nepočítám – jako Mn vlaky,které jsou docela mazec. Nebo práci staniční zálohy, to je taky často labůžo
No. Když byla první vlna covid a škodovka nedělala,tak seřaďovací Nymburk byl oproti Třebové dost marnej co se týče rozposunu vozů. Jak to vím to si nechám pro sebe. Kapacity jsou,ale…lidi nejsou. Jsou tam dvě zálohy a dost často to je málo. Jak psal Dominik, málokdy se to zastaví. Obecně ale mám pocit, že by se nejradši Třebové zbavili a zavřeli. Ale když je někde výluka,tak je frmol. Bohužel teď se ukáže,co napáchá výluka Ústí- Brandýs. Co si kdo uvědomí…..
MÚK z os.n. směr Olomouc / Brno nevidím jako nutné. To (spolu s chybějící čtyřkolejkou do UO) vyřeší mnohem lépe nová trať z Ústí rovnou do Rudoltic. 🙂
No můžete tento svůj vlhký sen přidat do jedné trasy s kanálem DOL, který je tam tudy taky nějak malovaný.
Stavba kanálu čeká, až přetrpíme jednoho prezidenta.
Tady by musel být 12km tunel který by stejně neodboural propad rychlosti přes Ústí.
8,5 km.
Možná i odboural (pokud by se odpojil již západně od stanice).
A připomněl bych možný přínos také pro nákladní dopravu (menší překonávaná výška).
A tím pádem od východu možná leccos bez postrku…
DOL je plánován přímo přes Českou Třebovou.
Naopak je tam nová varianta. Přímo tunelem někde k Rudolticim. Všichni víme že je to blbost…
Tak vždy je dobře, když se něco zlepší.
Ale v Pardubicích nezahrnuli do modernizace, stavbu nového úseku do Chrudimi bez úvrati v Rosicích. Naprosto netuším jak tedy chtějí zdvoukolejnit trať do HK? Pro SŽ je to jistě takový oříšek a lámou si s ním hlavu již dlouho. A v České Třebové to bude to samé. Některé důležité projekty prostě zelenou nedostanou, buďme tedy rádi, že se alespoň něco bude dít.
Trať do HK se zvoukolejní přidáním druhé koleje….Jakou to má spojitost s tratí na Chrudim?
Úzké hrdlo je z Pardubic do Rosic. I když na most nakrásně přidáme druhou kolej, furt se tam budou motat vlaky do Chrudimě. Navíc s úvratí v Rosicích.
Takovou, že zůstane úzké hrdlo Hlavní – Rosice, jelikož tam místo na kolej nezbývá, a vzhledem k tomu, že má být most dvojkolejný, tak se s druhou kolejí Hlavní – Rosice asi nepočítá.
Pardubice – Rosice budou dvě koleje vejdou se (alespoň takové jsem viděl výkresy), trať do Chrudimě bude odbočovat za mostem tak jak v současné době.
No nechme se překvapit, já jsem ty výkresy neviděl, ale vzhledem k tomu, kolik místa je mezi silnicí a kolejí, tak pochybuji, že by se tam další kolej vešla.
Jsou někde k dispozici ty výkresy? Protože bych rád viděl i samotné řešení mostu (krom těch 2 kolejí na hlavní), protože by přeci jen bylo logické most napojit na šturci, které jsou z obou stran řeky.
Stavba tratě do Chrudimě (přes Nemošice) není ve stavbě Pardubice hl.n (ani Pardubice-Rosice – Stéblová), protože to má být samostatná stavba,která ještě není projednaná ani ve stupni územního rozhodnutí. Obec Ostřešany(?) a Mikulovice(?) se brání navrženému vedení tratě.
A mimourovnovy presmyk na rozjezdu trati na Brno a Ostravu by nebyl?
To je na SŽDC moc prozřetelné…
Jeden tam už u odbočky Parník je. Byť neslouží k rozdělení na Brno/Ostravu, ale spíše osobní/nákladní nádraží.
Mohl by sloužit pro nezastavující expresy směr Chacharstán.
Průjezd expresu 40km/h výhybkama přes nákladovou část je fakt blbý nápad.
A co zásadně brání úpravám, které by rychlost zvýšily? Hádám, že směrové poměry to nebudou
Takový přesmyk by sice odsranil křížení v dálkovce, ale zase by přibyla křížení pro končící osobní vlaky od Svitav/Třebovic.
Asi hloupý dotaz, ale bude se z ČT dělal třetí kolej do Ústí nad Orlicí? A Budou z osobního nádraží vyvedeny 2 koleje na Brno a 2 na Ostravu (na toto se ptám, jelikož už si nepamatuji, jak je to tam přesně řešeno nyní)?
Ne.
Již dávno jsou…
Aby řeč nestála – po rekonstrukci zákaz vjezdu šukafonů a Regin do žst. Česká Třebová, je někdo proti? A Railjety a Pendolina tam nebudou stavět.
Oni tam mají depo…
Lze servisovat jinde.
tam se propouštělo tam to nejspíš zruší 🙂
Obávám se, že s těmi Pendoliny se kýženého stavu asi nikdy nedočkáte. Co je svět světem, vždy v České Třebové Pendolina stavěla a vždy stavět budou.
„Vždycky to tak bylo“ je rádoby nepřekonatelná mantra kterou lze překonat. Stejně jako „Nikdy se to tak nedělalo“.
Počkejte, snad jste mou nadsázku nevzal vážně 😀
Pendolina že staví (či stavěla,) v Třebové? Dobrý fór, tam staví akorát tak Košičan, t.j. 1 pár vlaků.
To chcete od Moravské Třebové přestupovat v Třebovicích? To bych vás hnal klackem i já. Jen trolíte, přiznejte se!
Pendolína kromě Košičanů tu stejně nestaví.
A naopak, k Railjetům by měli zastavovat i Metropolitany.
Trochu jsem se nudil tak testuji pozornost zdejších čtenářů:-)
Neboť jsem si v tomto vláknu též pohrál s ironií, dovolte mi prosím otázku. S těmi Metropolitany, to jste myslel vážně?
Já si to myslím vážně, ale chápu, že jsem s mým názorem osamělý a jsou to dálkové vlaky, které by neměly stát na každém rohu. Ostatně Metropolitany v MuNu staví ráno a večer. Tenhle „problém“ zda stavět či nestavět bude vyřešen stavbou VRT a tyto vlaky budou jezdit Praha – Brno bez zastavení po VRT a očekávám, že pak R19 pak bude jezdit po hodině.
😂😂😂
1. žádná VRT nebude
2. R19 taky nebude, budou pouze Sp Č. Třebová – Brno a Os ve stejné trase
3. Brno sice bude, ale po různých úsporných opatřeních nebude moc důvod tam jezdit…
Zminenene vlaky jsou kategorie EuroCity/InterCity. O kategorii EuroDira/InterDira jsem dosud neslysel.
A že některé Vindobony stavějí na Semmeringu vám nevadí?
Zmíněné vlaky jsou kategorie Ex, EC/IC jsou jen komerční označení.
Railjety a pendolina tam ve vzdálenější budoucnosti nebudou zastavovat určitě.👺
Praha – Vídeň jednoduše proto, že bude jezdit úplně jinudy, a pendolina proto, že mezitím skončí v propadlišti dějin nedaleko této stanice…
Za tu dobu budou už šukafony patrně odepsány. A to co je dnes nové bude terčem posměchu takových jako jste Vy.
Zajímavé že již před zpracovaným projektem je známa cena celé stavby, pak se nelze divit že ve výběrovém řízení vyjde cena vyšší. Než se zpracuje projekt, získá stavební povolení proběhnou dva, tři roky ale i pět let, navíc projekt a nebo stavební povolení může vyvolat nepředpokládané změny a téměř vždy s vyššími náklady.
Náklady byly vyčísleny v předchozím stupni dokumentace – DÚR, v rámci zpracování projektu pro stavební povolení budou samozřejmě upřesněny.
Na tom není nic divného, vy byste si nechal zpracovat drahý projekt třeba na dům, u kterého byste neznal ani rámcově cenu? A co kdyby vyšla vyšší, než jste ochoten investovat? pak ten projekt vyhodíte?
Co přesně projektuješ?
A to vážně chcete stavět podle DÚR, bez prováděčky?
Podle DÚR se naceňovala šalina v Brně na kampus. A už na tom všichni prodělávají.
Podrobný rozpočet dle kterého se pak soutěží zhotovitel se tvoří až při tvorbě dokumentace pro provedení stavby. V nižších stupních projektové přípravy se pracuje jen s hrubými odhady nákladů. které se tvoří kvůli tomu, aby investor alespoň rámcově věděl s jakými částkami má počítat.
Já jsem jen stále nepochopil těch 80 km/h. V České Třebové rozhodně nezastavují všechny vlaky dálkové dopravy a ani výhledově zastavovat nebudou, alespoň 100 km/h průjezdná rychlost by se hodila.
Kolik kmh se da projet zatacka za C.T. smerem k Pardubicim? 80kmh? Pokud ano, je duvod je jasny. Vim, ze se tam nema zvysovat rychlost ani vyhledove.
Na zeleznici zatacky neexistuji … 😉
A v češtině pro zase existuje diakritika, když už si chcete rýpnout 😀
Limitni je oblouk v odjezdove skupine predevsim od nastupist smerem Praha a diky zastavbe neni kam rovnat. Ta 80 tam je vice mene na velmi kratkem useku okolo nastupist, takze na jizdni dobu vetsiny vlaku nema stejne cas.
„nema vliv“
Pripoustim, ze tomu nerozumim, ale proc nemuze vest ta prujezdni kolej blize smerem k jihozapadnimu okraji prostoru nadrazi tak, aby k naprimeni oblouku doslo? neni ted idealni prilezitost neco takoveho udelat?
Hodila by se, ale kudy? Myslím si, že by se stovkou nedalo jezdit ani kdyby se zrušil Suez a zůstaly dvě koleje.
Jenže SUEZ se rušit nebude, protože pak nemáte jak nákladní dopravu zařadit do sledu vlaků jedoucích přes os.n.
O rušení Suezu žádná, píšu jen coby kdyby, aby se mohlo ne/jezdit 100.
možná že pendolino tam tolik prosviští … ale pro klasiku by musely překopat kolejiště a udělat průjezdný koleje za 4. nástupištěm kdyby to chtěli pro tuto rychlost natáhnout ty oblouky… ale šly by tam natáhnout kdyby posunuli koleje pro náklad. ale to se nevyplatí…
A co odbočka Zádulka?
Ta je hotová, pokud by se nechtělo dělat kolej do Třebovic.
Právě to jsem myslel.
Už tam kdysi byla, ale byla zrušena.
Ta tam prý nikdy nebyla, ale spodek tam byl připraven pro možné použití ve válce (při vybombardovaném nádraží).
Ta je asi plánovaná v navazujícím úseku do Opatova.
Ještě by bylo ideální, pokud by se podařilo zvýšit kapacitu trati (například přidání třetí a ideálně i čtvrté koleje) z České Třebové až po dělení na aktuální trasu údolím Orlice a nový tunem mezi Ústím nad Orlicí a Chocní tak, aby zde nevzniklo úzké hrdlo (2 koleje od Brna a 2 koleje od Zábřehu na straně jedné a 2 koleje na Pradubice a 2 koleje na Hradec na straně druhé).
Bude problém udělat 3 koleje skrz Ústí nad Orlicí město, takže by se musela udělat kolej do tunelu pod(směrem) Adrlovým Chlumem.
Tak kdyby se tady v tomto state trochu myslelo dopredu, tak to jde udelat takto, viz link. Na Parniku poslat mimourovnovym rozpletem osobku rovnou do tunelu az za Chocen a stavajici trat nechat pro naklady a lokalni dopravu. Takto budete mit 4 koleje v celem useku, Nakladni dopravu muze (bude)v budoucnu pokracovat z Chocne na dal na Hradec a mel byste 200 z Pardubic az do CT + vyrazne zkraceni delky trate.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=16.1878303&y=49.9305308&z=12&rm=9lCAuxXTub9lmKuxX02.
Tunel o délce 18 km byl před cca 20 lety nemyslitelný. A teď se stejně dlouho váhá nad cca 6 + 1 km v údolí.
P.S.: K odkazu je třeba dopsat tečku aby se zobrazila čára.
Vzhledem k tomu ze by takovy tunel vyresil a vytrhnul jeden z velkych trnu z paty cele ceske zeleznice na jednom z nejvytizenejsich useku, trat cca o 6 km zkratil a zrychlil jizdu CT Pardubice na realnych 20 min pri 200 km/h, navic pri zivotnosti tunelu klidne i 100 let. Ale to bysme zde museli mit nejake vize a plany o budoucnosti. To co se zde nyni deje je jenom puste kratkodobe zaplatovani.
Pokud bude VRT, tak si myslím, že cestující budou muset být rádi za „krátké“ tunely 6 + 1.
A co to rovnou udělat mírnějším terénem přes Mýto a Litomyšl do Svitav?
To by jiste bylo velkym prinosem pro vlaky od Brna, ale nepouzitelne pro vlaky od Zabreha, kterych je ve skutecnosti vetsina.
Napojit rozpletem severně od Opatova plus spojka směr Třebovice.
Mezi Lit a Sy je dost velké převýšení a není to kudy objet.
co to zbudovat patrově od odbočky parník… ? 😀 😀 a nejlíp kdyby se rozplet zahryznul do starý budovy v ÚnO 🙂
Stará budova v UnO bude výhodná hlavně pro bezdomovce, protože nádraží bude i s navazující tratí posunuto na místo dnešní zastávky UnO-město. To že tam budou stavět rychlíky Praha – Návsí, ale nikoliv expresy, se rozumí samo sebou.👺
Snad se do 10seti let zacne alespon stavet tunel a uz se konecne nebude jezdit udolim Tiche Orlice.
Co Vás na tom údolí Tiché Orlice tak irituje???
Třeba to že až budou tunely, tak úsek Choceň – Ústí projedou rychlíky za skoro poloviční dobu.
Desetseti? Ach jo.
Nemohl si vzpomenout na slovo „tisíc“.
A co VRT, které SŽ již připravuje? Stará síť prý je nezajímá. 😂
Jen prkotina, ale když už se bude hrabat do kolejí na Svitavy, nechtěli by taky trochu narovnat ten oblouk na svitavském zhlaví Opatova, aby se tam nemuselo brzdit na sto? Směrem ke státní silnici je místa fůra…
dle mapy staveb je to „v přípravě“ s datumem 2025-2029
„Cílem stavby je přestavba stanice Opatov za účelem zajištění bezbariérového přístupu. Projekt zahrnuje zejména rekonstrukci nástupišť a výstavbu podchodu. V jeho rámci se bude řešit také příprava přepnutí na střídavou trakční soustavu a prověří se možnost odstranění propadů rychlosti v obloucích před a za stanicí.“
Takovych zcela zbytecnych ostrych oblouku, navic snadno odstranitelnych, je na trati Brno-CT cele hafo……
Právě že tak snadné to není. Už hned v Maloměřicích by se muselo do 20km tunelu.
Tak to neni tento priklad, ale napr. trat c CT do Hradce na Svitavou mohla byt cela na 160, je prakticky v rovine a je tam 5 oblouku a zadny z nich vam nedovoly vice nez 120 km/h pritom tam s minimalnimi naklady nemusel byt zadny. Trat je doslova rychlostni houpacka, ta spotreba energie tam musi byt doslova desiva a pritom uplne zbytecna.
pravda, až k tunelu u Březové by neměl být problém to narovnat na 160
To byste musel u Hradce buď vyhloubit tunel nebo hluboký zářez.
To je snad dnes problem u trati ktera spojuje 2 nejvetsi ceska mesta? Me neprestava fascinovat, co vse je v CR vnimano jako problem.
Možná už před těmi 170 lety věděli, že to nemá cenu už vzhledem k reliéfu krajiny mezi Brnem a ČT. A dokazovat, že to jde za cenu stamilionů (spíš miliard), aby vlaky brzdily o 3 km dále, tudy asi ne…
No a s timto pristupem vlastne nema smysl rovnat cokoliv a jsme tam kde jsme.
Proč cpát prachy do horších míst, když se můžou vyhodit jinde, že….
Pro zrychlení spojení 2 největších českých měst je v plánu 24 km tunel do Berouna. A do Brna se pro změnu plánuje vrt a jízdní doba do hodiny.
Srovnat ty oblouky je prace na rok-okamzity efekt, VRT tu nebude drive nez za 20-30 let.
Vzhledem k objemu Cargo přepravy by možná bylo účelné nádraží zrušit a udělat zastávku. Pak by se mohly zvětšit oblouky a ušetřit na naprosto zbytečných podchodech, které se při přepočtu na nastupující nikdy nemohou zaplatit.
Kdo se ujme projektování trolejového vedení, asi není třeba řešit. Ovšem zajímá mě, jak se vyřeší ten super široký portál přes 20 kolejí. Rozdělí se to? Kam dají horní a dolní směrová lana? Budou tím pádem některé troleje nesjízdné? Rád bych viděl návrh projektu, jestli bude k dispozici, protože tohle je místo svým způsobem z trolejářského hlediska velice unikátní.
Předpokládám, že převěsy budou nahrazeny branami, které se na SŽ dělají v rozpětí max. 32 m, tj. nejvýše přes 7 kolejí. Takže samozřejmě rozdělení na několik bran.
Já projektuju jen řetězovku u tramvají, ale SŽ má na to jiné normy. Proto mě zajímá, jak bude provizorní stav vypadat, protože s ohledem na průjezdný průřez se mezi koleje trakční stožár nevejde. Aspoň myslím.
Převěsy raději ne. Jedna přepálená trolej nebo zamotaný sběrač a celé nádraží je k ničemu.
Tuším, že od převěsů se ustupuje právě k branám, jak zmiňuje kolega Projektant. Ale je pravda, že v současnosti tam jsou převěsy velkolepé.
Velkolepé a hlavně původní. Třeba někdo vyrukuje s památkovou ochranou. Nebo aspoň požadavkem na vybudování imitace.
Tak dostanou možnost si to rozebrat a přepravit do svých prostor. Pochopitelně „za svoje“…
Doufám, že to žádného blbce nenapadne. Je to sice impozantní dílo, ale raději klasické brány.
to zni jako dobrý nápad. bude to jedna památka spolu s tratí 171 a baboblokem na ni. případně to prifarime k Martinicim a povysime na NKP železniční skanzen…
bohužel nám zmizelo onehda několik památek – např. stanice brno hlavní je památkové v háji, už vypadá příliš moderně. dtto negrellak…
Vjezdova skupina zustane nedotcena?
Taky na to koukám že do vjezdu je to mimo obrázek. Třeba chyba grafiky.
To bude prča, jestli se i pak z vjezdu do odjezdu bude muset jezdit jako posun. 🙂
Desitkou :))
Po jižní je 30, stejně jako po celém vjezdu. A po severní se moc nejezdí, teda já tam nejel už ani nepamatuju.
Po Severní jezdí vlaky asi 30×častěji.
Co vim, tak prioritne maji byt udelana jizni i severni spojovaci, coz budou kriticke koleje pro celou stanici, az hrabnou do osobniho …
Dalo by se při výlukách na osobním jezdit přes ranžír vlaky, které v MuN nestaví?
Tak se již dávno při výlukách jezdí.
Svého času jsem dost přitahoval mimořádnosti, tak jsme jednou takhle od Třebovic projeli ranžírem, no a pak nacouvali k perónu, byl to luhačovickej rychlík.
Tak to nebude a od Zádulky i od Třebovic by přes Vjezd do Odjezdu mělo být 80 km/h, pouze oblouk z Odjezdu na Parník by měl být na 50 km/h, tam to lépe nejde srovnat.
Z pohledu nákladní dopravy se mi návrh CETRu jeví jako velmi slušný.