Správa železnic hledá projektanta uzlu Česká Třebová, náklady odhaduje na 275 milionů
Předpokládané celkové investiční náklady na modernizaci uzlu Česká Třebová činí 10,4 miliardy korun.
Správa železnic učinila další krok směrem k velké modernizaci uzlu Česká Třebová, když vypsala tendr na projektanta rozsáhlé stavby. Předpokládané náklady na vypracování dokumentace činí 274,8 milionu korun, což je za poslední léta na trhu železničního projektování jedno z největších soust. Plány na přestavbu českotřebovského uzlu schválila loni v červnu centrální komise ministerstva dopravy.
Dražší projekt si vyžádá pouze zakončení 4. koridoru u Českých Budějovic se dvěma dlouhými tunely, který Správa železnic vysoutěžila za 408 milionů, a elektrizace a modernizace trati Otrokovice – Zlín – Vizovice. Tam projekt vyjde na 328 milionů.
Náročnosti projektu odpovídají i předpokládané celkové investiční náklady, které u modernizace uzlu Česká Třebová činí 10,4 miliardy korun. „Půjde tak o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii naší organizace,“ popsal už loni generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Modernizace se dočkají i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.
Celkem se zmodernizuje více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. Uzel prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí přitom pocházejí z této doby.
Stavba má probíhat v letech 2023 až 2029, bude přitom rozdělena do 22 etap. Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz.