lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Další krok k návratu vlaků mezi Lovosice a Teplice. Správa železnic hledá projektanta mostu přes sesuv

Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932
Sesuv tratě u Litochovic. Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932
Správa železnic míří po letech k obnově sesuté trati Teplice - Lovosice. V místě sesuvu vznikne most. Trať bude řízena zjednodušeně podle předpisu D3.

Správa železnic učinila po sedmi letech váhání významný krok k obnově sesuvem poškozené tratě 097 Teplice – Lovosice. V soutěži hledá firmu, která vyprojektuje překonání místa sesuvu u Prackovic. Počítá se mimo jiné s mostem. Předpokládaná cena projektu je 19,8 milionu.

Sesuv, ke kterému došlo v červnu 2013, postihl zhruba 200 metrů tratě. Od té doby jezdí vlaky z Teplic jen do Radejčína, dále je náhradní autobusová doprava. Letos kraj objednal provoz i na úseku jižně od sesuvu, mezi Lovosicemi a Chotiměří jezdí turistické víkendové vlaky AŽD Praha.

Dlouho přitom nebylo vůbec jisté, že k obnově trati dojde. Centrální komise ministerstva dopravy nejprve záchranu tratě odmítla jako příliš nákladnou. Správa železnic totiž původně předložila projekt, který počítal s náklady kolem 800 milionů.

Zastávka Oparno. Autor: SchiDD – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68765389
Zastávka Oparno. Autor: SchiDD – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68765389

Na obnovu tratě nicméně tlačil Ústecký kraj, který zde hodlá objednávat vlaky. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek dokonce předloni označil původní plány ministerstva dopravy na zrušení tratě za „prasárnu“. Správa železnic tak následně přichystala mnohem úspornější záměr projektu, který počítá s náklady 436 milionů korun. Ten už centrální komise letos v únoru schválila. Nový záměr počítá právě s mostem, neboť nynější terén je místy až šest metrů pod původní niveletou tratě.

Výběrové řízení na zhotovitele stavby má být vypsáno v roce 2022. V záměru projektu se mimo jiné píše, že trať původně řízená podle předpisu D1 bude nově řízená zjednodušeně podle předpisu D3. Funkci dirigujícího dispečera bude plnit výpravčí ve stanici Lovosice. Stanice Chotiměř se tak oficiálně změní na dopravnu D3, stejně tak se na dopravnu změní i nynější zastávka a nákladiště Žalany.

„V případě tratě D3 nelze doplnění a rozvoj IDS předpokládat,“ píše se v záměru projektu. Zkratka IDS znamená „inteligentní dopravní systémy“.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Japas

Konečně něco pro zdraví občanů.
Chotiměř: Zatím co zastávka náhradní autobusové dopravy je přímo v centru obce, k vlaku si občan před cestou do práce a při návratu udělá téměř kilometrovou procházku.
Opárno: Turisté směřující na Lovoš určitě uvítají, že od vlaku to mají o kilometr dál než od náhradního autobusu a o nějakých 70m větší převýšení.

Laik

Naprostá neschopnost Správy železnic.

ros

Za500 mega tam muže jezdit autobus snad 200 let, než by ty peníze spotřeboval ,tak proč obnova,

Chronosphere

Peníze dojdou dříve,než se v roce 2046 kopne. Určitě zasáhne Voda z Tetčic. Naštěstí, neboť celá akce je proti zdravému rozumu. Co tak ty peníze dát na výstavbu elektrifikované trati Praha Ruzyně Kladno? Ale to by vlastně dávalo smysl, takže nic.

K.S.

Proti rozumu je hlavně to že se po viníkovi nevymáhají náklady na opravu.

Jiří Kocurek

Ono je to těžké. Na jednu stranu všichni ŘSD-bijci tvrdí, že sesuvy v tom místě byly časté i bez dálnice D8. Na druhou stranu ti samí ŘSD-bijci tvrdí, že nebýt D8, tak by žádný sesuv nebyl.
A na třetí sranu je tam ten lom, ze kterého do svahu tekla a teče voda. Dokonce snad i na trať napadalo kamení. Blázinec.

K.S.

Problém v tom Blázinci je (pro tentokrát ne vrchní mikromanažer), ale dva kolidující posudky se zcela jinými závěry a neochota ŘSD cokoliv řešit. Samozřejmě bude tam souhra faktorů, ale z mého velmi vzdáleného a laického pohledu je hlavní příčinou podseknutí svahu dálnicí a jeho nezajištění. Samozřejmě lom mohl hrát také roli, ale otázka je jestli by s ním ten svah byl stabilní měsíce, roky, nebo desítky let, za stabilní beru i pohyb v řádech jednotek cm ročně.

Jiří Kocurek

Jednotky cm ročně, to máme propad trati klidně o půl metru za 10 let. Něco takového je k vidění u Karviné nebo na Ervěnickém koridoru.

K.S.

Tady to nepůjde dolů, ale spíš do strany, nicméně asi tušíte k čemu mířím, jednotky centimetrů, dobře řekněme nízké, jsou nějak ukočírovatelné údržbou, urvaný svah ne. A pak je samozřejmě, jak píši otázka za jak dlouho by se to tak moc pohnulo.

ušatá

Podle posledních expertiz ten lom za to nemůže. Hlavní chybou bylo špatné projektování, špatný dohled, nerespektování dávno uváděných skutečností a nakonec i postup při stavbě dálnice.

ušatá

Ty peníze nejdou – nebo nemají jít – z nějakého rozpočtu, ale zaplatit musí viník. Takže se uklidněte. A ta trať tam svůj význam má.

Guláš

Strc si ten tvůj autobus někam

Twix

Ano mohl by jezdit autobus. Jenže kraj jako objednatel celou dobu celkem důrazně a přesvědčivě tvrdí, že tam chce vlaky, a jejich interval zahustit na hodinový. Nejspíš usoudili, že autobusy by zde byly sice levnější, ale nebyl by o ně takový zájem jako o vlaky – které pojedou přímo do centra Teplic a na opačném konci se teď jezdí přímo do Litoměřic, tam by sice autobus také uměl dojet, ale možná pomaleji a závislý na hustotě provozu ve městech. Vozit lidi na koňském povoze by bylo asi ještě levnější než autobus, ale tyto úspory také asi nejsou cílem.

Miloš

Může tu někdo vysvětlit ty červené palce?Když náklady na opravu vydělíte počtem přepravených cestujících za 50 let,vyjde vám,že vozit je taxíkem vyjde levněji.

Chronosphere

Uvažujete moc přízemně,tady nejde o cestující,tady jde o vláčky.

kakov

kde jste vy (a mnozí další) byl když se tu psalo o mnohem větším mrhání penězi? proč vám (a dalším) je trnem v oku jen a jen obnova železnice popř. provoz na lokálkách?

kakov

PS: ukažte mi taxík, kterej pojede 20 km za 200 Kč!

Jindra

Ve smluvní přepravě klidně. Dlouhodobě jistý příjem. Ať už poveze kaštany nebo vzduch.
A pořád je za 2x víc než je náhrada za cesťák.

kakov

tak mi nějaký ukažte!

Luděk S.

Most tam možná bude, ale že to bude tunel, to vám garantuju!

ušatá

Proč se to pořád odsouvá? Vše MOHOU UDĚLAT VELMI RYCHLE A ZHOTOVITELE MÍT DO PŮL ROKU a začít.

Iveta

Hm dobré ,kolik let po sesuvu a v roce 2022 bude výběrové řízení,tak se kopne tak za 5 let.No nic ,jen že i v té blbé Číne by za rok měli novou VRT na 350km .Jo a jsou nespolehlivé D3 ,tak uděláme další ,také dobré ,místo ,když už rvu do tratě peníze tak Chotiměř řídit na dálkařinu z Lovosic a Úpořiny-Chotiměř jezdit mezistaničně což se stejně dělo,protože v Žimu byla jen závorářka a v Žalanech se nic nekřižovalo,byly tam jen krycí klacky.

-TR-

Kraj požaduje výhybnu v Radejčíně, aby bylo možné na trati zavést hodinový interval. Celý úsek Úpořiny – Chotiměř se bez úprav tratě nestihne vyjezdit za požadovaných 30 minut. Proto tam bude D3.

X 1

Tak to se ti Luďku povedlo. 😉 Čekal jsem ten projekt trochu rozšafnější, ale budiž. Možná ty prémie nakonec budou stát za to. 🙂 Akorát že na půdě na ty love už nemám moc místa. Navíc je musím vidlema občas přehazovat, aby se nazapařili. A do sklepa je dávat nechci. Tam by chytli plíseň. Asi zeptám na radu sousedů. Roman s Kellnerem nic moc neřeknou. Křéťa je v poho ale furt mele o fotbale. Janoušek je poslední dobou chabrus a s Pavlem Bémovic jsou jak jedno tělo. Kalousek zase imrvére v lihu Ale starej baloun Rittig je veselá kopa. Ten… Číst vice »

ušatá

Za tu cenu do projekce by to snad mohlo být i opravné. Co na tom vymýšlejí, když už se takovou dobu tím zabývala řada lidí? Co tedy všichni dělali? Co tak udělat VŘ na projektanta, který to zprojektuje do dvou měsíců?

Pavel

Ano, šest metrů je to propadlé, tak postavíme most přes nestabilní terén. A co tak to zasypat materiálem, co přebývá v lomu nahoře a zatěžuje ten okraj tak, že se sesul. Kdyby se to opět pohlo, nebude to takový průšvih, jako kdyby se pohlo přemostění.
Tady chybí zdravý rozum. Zato je tady zájem proinvestovat velké prachy.

Jiří Kocurek

Přitížit vrchol sesuvu násypem a na něm provozovat želzniční trať? Tak to je na obecné ohrožení.

ušatá

Spíš je vhodnější dát tam piloty (pilíře) na pevný terén a na tom udělat most. Vzhledem k délce úseku by to však mělo stát tak do 100 mil. Kč a podle některých projektantů, se kterými jsem mluvil (neměli však výsledky nějakých sond, průzkumů, na základě kterých by se to jednoznačně potvrdilo), uvažovali i o jiném technickém řešení a možná i levnějším. Proto také bych navrhoval VŘ na toho projektanta a varianty řešení a kontrolu rozpočtu nezávislými experty. Nakonec tak se to dělávalo i v minulosti. A samozřejmě s podstatně kratšími termíny. Naši předci před sto lety takové tratě postavili za… Číst vice »

Luděk S.

Díky, no má to ještě svý mouchy, ale to doladíme. To by bylo, abychom z toho tu miliardu nedostali.

Lech Malý

Protihlukové stěny dáme z obou stran, předpokládám?

Romanero

Klasika.. vícenáklady, podloží bylo horší než se předpokládalo.

Luděk S.

Vy se vyznáte! Kolega?
A uvidíte, jak nám ještě šotoušci a místní političtí mafiánci budou líbat ruce, že jsme jim zachránili trať.

Když nad tím přemýšlím. 1,3 miliardy. To by taky šlo.

Hugo Křižík

Moc nejásejte,naše Sdružení na ochranu cvrčků bude požadovat podle předběžného zjištění cca 12 milionů na zajištění lokality pro cvrčky,jejich odchyt a přemístění do této náhradní lokality a následné monitorování satelitní technikou,zda jim tyto prostory vyhovují.

Kalina

Investice by měla být podmíněna, že kraj bude na trati objednávat dopravu v následujícících aspoň 20ti letech.

-TR-

Jak to zaručit, když každé 4 roky jsou volby?

Současné vedení kraje chce dopravu obnovit a bude letos obhajovat mandát. Situace se ale může vyvinout všelijak.

Váš argument v podobě využití po následujících 20 let v podstatě vylučuje jakékoliv investice, když za tu dobu volby proběhnou pětkrát.

Kubrt

Jindy argumentujete tím, že smlouva na provoz vlaků je uzavřena na 15 let, takže do Msena se musi jezdit i kdyby se nemocnice mela zavřít, takže tady by taky neměl být problém uzavřít smlouvu na dobu delší než volební období, nicht wahr?

-TR-

1) Žádný dopravce nebude ochoten přistoupit na smlouvu, která bude trvat pouhé 4 roky, pokud bude zahrnovat např. nákup nových vozidel. Anebo pokud ano, bude cena za kilometr tak vysoká, že to bude neúnosné.

2) Každý politik chce, aby po něm něco zůstalo, nějaký „pomníček“, bez ohledu na politickou příslušnost. Politik se bude moct chlubit před kamerami, jak skvěle to zařídil např. na dalších 10 let. A vytříská z toho kapitál, který může do budoucna použít. Média o tom budou psát, a najde se mnoho lidí, kteří s tím budou spokojeni.

Kubrt

V tom případě nechápu, proč jste Kalinovi psal to, co jste psal. No nic.

ušatá

Nejde o investici, ale opravu tratě pro poškození druhou osobou, tedy, někým kdo neuhlídal výstavbu dálnice a její projekt! To nemá s žádným objednáváním co dělat!

jozka

Nebo rozvoj lomu a jeho odvodneni. Soud nas jeste ceka, ne?

ušatá

Přečtěte si dostupné posudky a expertizy. Lom je z toho víceméně venku. A nezapomeňte, že lom musí fungovat podle určitých podmínek a ty byly po léta sledovány. A kolik desetiletí tam ten lom je? Kolikrát byly velké deště, povodně a jak to tedy, že se to nesesunulo už dřív ???

Kalanis

Ne, tohle jde za lomem a jeho tehdejšími francouzskými majiteli.

Kalanis

Mínusáři, chci důvod. Existuje video, kde je lom a D8 před a po sesuvu. Je tam vidět příčina.

ušatá

Trať byla poškozena a její majitel, její správce musí požadovat a zajistit její okamžitou opravu a peníze požadovat po tom, kdo to zavinil. Jasné?

Guláš

Pozdě ale přece.

Frantisek

Zato s dalším ořezáním, aby si každý rozmyslel chtít tam extra vlak či třeba vůz na vlečku (zvlášť, když mu stát vedle postavil dálnici).

jozka

Ktera nema v rozsahu, kde vedou spolu zadny sjezd.

Twix

Tak extra vlak by se měl i s D3 ještě docela dobře vejít (snad i v Žimi se dá křižovat) a vůz na vlečku tam dostanete i teď, jen si nemůžete vybrat z jaké strany přijedete. Jezdí tam teď něco takového, nebo je to celkem irelevantní?

Kubrt

Celkem irelevantní je to celých 120 let od vzniku te tratě jako nástroje daňové optimalizace, nikoliv nástroje pro uspokojení přepravních potřeb. Mohlo by se vozit kamenivo z lomu, ale je otázka, jaká je dneska poptavka po dodávkách kameniva po železnici, vyjma železničních staveb (kam Dobkovicky asi ani nejsou certifikovane).

Jiří Kocurek

Ze lomu pojedete do Dobkoviček. Tam zjistíte, že ve stanici není rampa a nejspíš nikdy nebyla. Takže do Chotiměře. Tam to přeložíte na vlak – nákladní auto moc žere. Aby lokomotiva moc nežrala, tak se poveze deset vagonů. Betonárky v okolí si budou muset vybudovat skladové prostory, kam se jim vede 10 vagonů od každého druhu kameniva. A pak se na ně začne řvát, že ty jejich skladové prostory způsobují povodně.

Jiří Kocurek

A velká betonárka u Lovosic Vám do toho hodí vidle. Mají to do lomu 10 kilometrů: https://mapy.cz/s/bogocabapo

Romanero

Lom měl v minulosti vlastní nákladiště.. dávno zrušeno.

vemm

Lom se do míst, kde byl sesuv, rozšířil až v devadesátých letech, a to velkou rychlostí. Postupně vznikla rovná plocha velká asi jako 3 – 4 fotbalová hřiště – a na hraně, kde byl sesuv, se skladovaly velké hromady již natříděného materiálu… Nad tratí kousek od staničních kolejí v Dobkovičkách byl velký drtič, do kterého kdysi chvíli vedla z lomu lanovka. Třídění štěrku, bunkry na jednotlivé frakce, pásové dopravníky, velký lanový vrátek na popotahování vozů pod nakládacím pásem. Tři výhybky v dopravně (směrem k obci jedna kusá kolej s rampou – a původně i se skladištěm), obsluhováno lokomotivou od manipulačního… Číst vice »

K.S.

V Dobkovičkách nákladiště bylo a asi i na kamenivo, a kus koleje tam ještě v křoví je!

Druhá věc je jak se v dohledné době bude měnit obchodní politika se štěrkem a pískem, blíží se doba kdy budou současné lomy a pískovny vytěženy a nové se moc neotevírají, takže poroste cena kameniva a písku, to by mohla být zajímavá příležitost pro dráhu. Musela by to ale správně uchopit.

vemm

– Lom se začal rozšiřovat k místu sesuvu až po roce 1990, a to velkou rychlostí. Postupně vznikla jedna rovná plocha, velká asi jako 3 – 4 fotbalová hřiště – neustále se zvětšující. U hrany směrem k údolí se volně ve velkých hromadách skladovaly a skladují natříděné frakce štěrku – ano, u místa, kde byl sesuv. Ve skutečnosti to vypadá, jako když z melounu odříznete téměř jeho čtvrtinu. – Kousek od kolejí, v dopravně Dobkovičky, stála velká betonová stavba drtiče, do kterého nějakou dobu vedla z lomu i lanovka. K tomu třídění, bunkry na jednotlivé frakce, pásové dopravníky (podzemní na… Číst vice »