Deset let od sesuvu na D8. Auta dávno jezdí, o opravě trati se jen mluví

Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932

Aktuální termín pro obnovení provozu je rok 2026.

Přesně deset let dnes uplynulo od velkého sesuvu půdy na dálnici D8 a železniční trať Lovosice – Teplice. Zatímco auta se na dálnici vrátila po třech letech, železnice zůstává i nadále mimo provoz a není jasné, kdy dojde k její obnově.

Stát svůj přístup k plánům na obnovu trati dvakrát změnil. Nejprve ministerstvo odmítalo opravu, protože je příliš drahá, po přepracování dokumentace ji slibuje několik let. V roce 2019 například ministerstvo dopravy oznámilo, že do roku 2023 budou vlaky po trati znovu jezdit.

V současné době máme připraveno technické řešení k překonání lokality sesuvu. Trať bude tímto místem vedena po mostní estakádě, která bude mít podobu ocelobetonové konstrukce se sedmi poli o rozpětí dvacet metrů,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Opravy nejen u sesuvu

Aktuální termín dokončení je odhadován na rok 2026. Náklady na výstavbu přemostění se odhadují na 463 milionů korun. „Samotné stavební práce mají podle stávajících předpokladů probíhat v letech 2025 a 2026. Termín realizace však bude závislý také na dostupných finančních prostředcích,“ dodal Gavenda.

Současně se pracuje na projektu sanace navazujících úseků trati, kde je před a za sesutým místem řada lokálních poškození koleje vlivem poruch podloží. „Kromě vlastní výstavby mostu tedy půjde o celkovou opravu trati ve vyloučeném úseku a její návrat do původních technických parametrů,“ upřesnil Gavenda.

Ústecký kraj má podle své mluvčí Magdaleny Fraňkové stále o obnovení provozu zájem. „Na nedávném jednání se Správou železnic jsme připomněli trvalou desetiletou objednávku drážní dopravy na celé lince a trati Lovosice – Teplice v Čechách. Podobně se kraj vyjadřoval písemně v minulých letech směrem ke SŽ a Ministerstvu dopravy,“ dodala Fraňková.

Vlaky od sesuvu jezdí pouze z Řetenic do Radejčína, dál je nahrazují autobusy.  Sesuv postihl trať mezi Chotiměří a Radejčínem v délce zhruba 200 metrů. Z Lovosic do Chotiměře jezdí sezonní vlaky.

Trestní oznámení, roky soudů

Děti Země v tiskové zprávě uvedly, že na riziko sesuvů dlouhodobě upozorňovali. Soudy také od června 2016 rozhodují, kdo a v jaké míře sesuv zavinil.

Již od roku 1996, kdy jsme se účastnili hodnocení vlivů dálnice na životní prostředí, bylo jasné, že její trasa prochází přes sesuvné území, takže jsme v mnoha řízeních upozorňovali, že jde o značné riziko, kterému lze předejít výstavbou tunelu. Například tunel Kubačka délky 3,44 km byl ale zastupiteli kraje 9. března 2005 zamítnut, neboť by se prý zvýšily náklady a protáhla výstavba,“ vzpomíná předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Podle něj mezi hlavní viníky sesuvu patří hlavně Ředitelství silnic a dálnic a státní úřady.

Děti Země proto 6. června 2016 zaslaly trestní oznámení s návrhem vyslechnout téměř třicet osob. Policie podnět ale v únoru 2017 odložila, neboť podle ní projektování i výstavba dálnice proběhly správně a podle zákona. Policie tak dospěla k závěru, že k sesuvu došlo jen náhodným neblahým přírodním úkazem.

Obvodní soud pro Prahu 5 také již sedmým rokem  rozhoduje, zda se firma Kámen Zbraslav a v jakém rozsahu podílela na sesuvu, a to na základě žaloby Ředitelství silnic a dálnic ČR o náhradu škody ve výši téměř 798 miliónů korun a Správy železnic za 240 miliónů korun. Firma totiž nad tratí a nad dálnicí těží kámen.

Soud sice mezitímním rozsudkem z 1. června 2022 rozhodl, že má firma oběma žalobcům zaplatit nanejvýš deset procent vyčíslené škody, nicméně Městský soud v Praze usnesením z 23. listopadu 2022 rozsudek zrušil.

Tagy D8 sesuv D8 Správa železnic trať 097 Lovosice - Teplice
251 komentářů