Správa železnic hledá projektanta čtyřmiliardové rekonstrukce vinohradských tunelů
Vinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/Wikipedia
Správa železnic (SŽ) začala hledat projektanta rekonstrukce vinohradských tunelů mezi pražským hlavním nádražím a Vršovicemi. Práce jsou naplánovány na léta
A kolik by stála varianta tunely přerazit, mírně zvětšit a dodat nová ostění?
Ještě není hotový projetk a vy chcete rozpis směn? Není to trochu brzo?
Nevíte jestli se u této stavby bude pracovat 24 hodin denně 7 dní v týdnu?
Tady je to samý odborník. Všichni znají výsledky geologického průzkumu nadloží. Takže všem je jasné v jakém rozsahu se budou tunely opravovat. Tím pádem znají přesně jak by měla být vysoká cena😂😂🙈🙈 Miluji tyto teoretiky co nepostavili ani kůlnu vedle baráku😂
Na to jsem si už zvykl. 😀
Je fascinující, že kritiku tohoto typu píše někdo, kdo níže píše zábavný kousek o zhutňování nadloží. 🙂 Nechal bych na hlavě, jak se říká.
Stanice Opera je blbost a částečný odklon vlaků z Masny taky. Sklesání od Negreláku do úrovně -1 pod dvoranou by bylo na hraně, ale kdyby se pokračovalo tzv. Binkovým obloukem na Smíchov, tak se z Masny stane rázem nejatraktivnější nádraží v celým cajzlově.
Ještě by to chtělo v rámci rekonstrukce zhlaví zakrýt část zhlaví od Vinohradské až k opeře a zužitkovat tu lukrativní plochu pro nějakou budovu a pro pěší propojení mezi Vinohrady a Operou, jak to bylo svého času v návrhu územního plánu. Jen by to byl těžký boj mezi umístěním pilířů a konfigurací zhlaví…
Třeba takhle? https://mapy.cz/s/dusecumobu
V Paříži takhle nějakou stanici stavěli. Dole metro, nad tím vlak a nahoře normálně čtvrť. Jen si nevzpomenu, jaká je to zastávka.
Už se o tom uvažuje. https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://85.207.99.7:8080/eDeska/download.jsp%3FidPriloha%3D12901&ved=2ahUKEwi6rsyFxvDqAhW0QUEAHfVzD04QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2ik5O2xP9CJyJOyLkoZdim&cshid=1595959972130
A dle českého zvyku „most“ nad kolejistem zacvaka SZDC ale barák si postaví Penta, za nájemné 1mio Kc/rok za celý pozemek.
Ne díky, nechci, protože takto to zákonitě dopadne a akorát to zhorší a zdraží údržbu zhlavi…
Předpokládám, že (jak je dobrým zvykem) se udělá vyšehradský tunel a až bude hotový, začne se dělat jeden vršovický a zároveň most na Vyšehradě.
Minimálně koleje a TV jsou ve směru na Vyšehrad po rekonstrukci.
Jenže to už pár let taky je a bude se toho tam dělat víc.
Přiznám se, že pořád nechápu, co na rekonstrukcích železnic stojí takové peníze. 4 kilometry za 4 miliardy, když ta trať i tunely už přitom stojí (tedy žádné nákladné zemní práce atd.). Když to porovnám se severní částí dálničního obchvatu ČB – 7 km nové dálnice vč. kilometrového nového tunelu vysoutěženo za 5,3 mld. Kč. Nechápu
Právě proto, že už stojí, tak je to dražší, protože musíš zajistit náhradní dopravu.
Chcete říct, že podstatná část ceny je zajištění náhradní dopravy? 😮
Nevím, jak velká, ale ano, zahrnuje.
Podstatná část peněz je za rekonstrukci tří tunelových tubusů. Včetně výměny nadloží a jeho zhutnění atd atd.
Výměny nadloží? A budete ho měnit včetně vozovek a budov nad těmi tunely? 🙂
A už tu výměnu nadlozi tuší lidí co bydlí nad tunely? To by se poněkud zpozdilé a prodrazilo…
Zrovna v Praze se vyjma nočních hodin žádná NAD nekoná. Prostě se použije pravidelná MHD.
Jojo, tramvají č.5 nebo 15 na Smíchovské nádraží
Mínusy nejsou na místě, přátelé. Fakt ne. Jakákoliv investiční akce, která se koná na stávajícím drážním tělese a ovlivní provoz, musí počítat s určitými provizorními stavy, takže se do celkové sumy zahrnují náklady na odklon nebo náhradní dopravu. Pracuju v této oblasti už 15 let a rozpočty tvořím 10 let.
No a kolik procent v případě Vinohradských tunelů může dělat ND? To se na tom DPP asi pěkně napakuje, když ND bude stylem „jízdenky na vlak vám platí i v MHD v úseku Vršovice (Smíchov) – hlavní nádraží“.
Ale houby, NAD je pakatel. Protože už koleje leží, musí se zaplatit jejich snesení. Totéž se starýmí pražči. Je-li štěrk zaolejovaný, tak je to nebezpečný odpad a jeho složení je drahé. Snesení svršku a jeho odvoz vyjde zhruba stejně jako dovoz a položení svršku.
To vše za provozu s přestávkami v práci, když okolo jede vlak. Technika ale jede, motory nestojí, mzdy nabíhají. Což taky zvyšuje náklady.
NAD pakatel určitě není. Nemáš pravdu.
Jako SZDC bude vypavovat v tunelech metra vlastní soupravy na Smíchov a na kolejích saliny jiné soupravy do Vrsovic?
Představa Bobiny s Beckama v metru a Kocoura s rybaky jak klesá z Vinohrad do Nuslí je sice hezká…Ale…
O cem to proboha pises? Jake salony? Jaka bobina v metru?? :-O
V článku máte, že to bude zahrnovat i sanaci tunelů, každý jeden tunelový tubus přes 1,1 km, takže to bude poměrně technologicky i časově náročné. Jestli je odhad ceny adekvátní neumím posoudit, protože tunelové práce jsou náročné na lidské zdroje a nimrání se spárami, nejde to opravit buldozerem. 🙂 Plus tam bude spousta technologie vč trakce a nového zhlaví velké stanice.
Cena je stejná jako za ražbu tunelů na druhém konci – pod Vítkovem. Tam to bylo taky miliardu za 1km tubus. Je to 15 let, inflace udělala svoje.
Každý tunel se bude dělat 2 roky tzn. jeden se bude dělat a dva budou v provozu, proto to bude trvat 6 let a do ceny je také započítána inflace. Bude to dost obtížné za toho provozu i tím, že tam není žádný přístup po silnici ale jen po železnici. Tím, že zasáhnete do jižního zhlaví, tak musíte předělat zab. zař. skoro celé stanice. A to jsou neskutečné peníze. Já se nad cenou pozastavuji především proto, že se předělává něco co už je hotové a bohužel tato stavba do toho musí zasáhnout. Nejkomplikovanější zhlaví se dělá z celé stanice až… Číst vice »
Ano, s tím bych souhlasil.
Rekonstrukce nebývá výrazně levnější než novostavba. V tunelech se ušetří za hloubení díry,ale oprava ostění bude výrazně dražší než jeho nové budování. Navíc tahle rekonstrukce bude spíš novostavbou kde se použíjí jen ony díry v zemi. A nejvíce práce bude mimo tunely, nové výhybky v tomto množství bude pořádná nákladová položka. Co ještě zvedne náklady podstatně,bude nutnost zachovat nějaký provoz, takže se bude muset vymýšlet x různých etap a většina s omezeným přístupem na staveniště.
Předpokládám že rekonstrukce šesti traťových kolejí v tunelech plus tří tunelových tubusů je finančně úplně jinde než rekonstrukce jednokolejné trati kde není žádný tunel.
No, zkuste si kolego pořídit dokumentaci a něco zkalkulovat. Klidně jen kousek stavařiny, bez technologií a když na nic nezapomete, budete překvapen, k jakému číslu dojdete. Nikdy se nedají srovnávat dvě stavby. Každá má své podmínky k realizaci, přístupy na staveniště atd. Vůbec to není o procentu zisku zhotovitele, to je zlomek výsledné ceny. Vím, o čem je řeč. Kalkulace mne živí.
Problém je v tunelech agresivní voda, která dle posudku Kloknerova ústavu je nasycená posypovou solí a žere kolejnice doslova před očima. V roce 2008 byla provedená oprava svršku v prvním vin. tunelu a v roce 2019 když byla pochůzka k ZP této stavby byli hodně těžké tak že odpadávali plátky oceli že stojany kolejnice.
*ze stojny kolejnice. Pardon ty automatické opravy.
Takže víc než o tunely půjde o zhlaví a nástupiště na hlavním. Pár let opět rozvrat dopravy. Nebylo by lepší udělat to s Vršovicemi a prostě na dva roky zrušit vlaky z Prahy na jih a na ONJ a do depa jezdit přes Malešice případně s úvratí na Vyšehradě?
Nebylo. Bylo by to moc jednoduché a logické. 😀
To by bylo řevu ukončit vlaky v Uhříněvsi a nebo Hostivaři a dál si jděte na MHD. S9 je druhou nejvytíženější pražskou linkou. Ve špičkách je to asi kapacitně nezvládnutelné odvést cestující jinak.
Není třeba ukončovat, jeden směr může jezdit z hl.n. přes Libeň a Malešice a druhý s úvratí přes Smíchov. S49 zrušit.
Při stavbě ve Vršovicích přes Smíchov nemá smysl a přes Malešice stěží projedou soupravy z depa a ONJ plus sem tam nějaký náklad.
… že do toho zasahuji- , já někde četl, že s 49 by naopak měla ,,narůst,,. Nějaký okruh prahou nebo tak něco. Nebo jsem to popletl?
To jsem taky slyšel. Jenže S49 naráží na dvě úzká místa, tím prvním je jednokolejný tunel pod vrchem Tábor, no a druhým je nutnost dostat se v Libni přes všechny koleje na druhou stranu. Dokonce se uvažovalo v Libni o nějakém přemostění.
Tangenciální linky mají svůj význam, ale S49 je díky topologii pražského uzlu popelka. Jakmile nastane průšvih mezi Hlavákem a Hostivaří, jezdí provoz na 221 odklonem přes Malešice a S49 otáčí v Libni. Takže zbyde bus 183 poskakující v koloně na Průmyslové.
Zvláště v Uhříněvsi těmi kolonami IAD. 🙂
Dáte Béčko na silniční podvalnik vč. Kaštanů.
Nebo ještě lépe, z nádraží hostivar (teda ta stanice saliny pod kopcem) bude jezdit specialni souprava 10 sprazenych T3, přes Strasnickou, po Vinohradské k muzeu a přes Nudle a Vršovice zpět.
Vzhledem k hustotě provozu mezi hl.n. a ONJ je to nesmysl.
Nebylo. Na to nejsou stavební kapacity. Navíc takovouto kumulaci výluk vždy rozporuje ROPID. Takže nemožné.
Bylo by fajn aby pro jízdu na Vyšehrad šlo použít i jednu z kolejí do Vršovic, ale to asi součástí stavby nebude…
S tím se počítá, pokud se uplatní rychlejší a dražší postup rekonstrukce, dle zadané dokomentace, která se dá stáhnout na stránkách SŽ.
Ještě bych přidal přípravu čtvrtého tunelu (mezi 1. a 2.) do podzemí hlavního a na Negrelliho viadukt, ale oni teď zase pilně malují značně chimérické „metro S“, tak snad aspoň zvýší kapacitu pokročilejším zabezpečením a propojením té třetí koleje, ideálně i zpod Vyšehradu na Smíchov, když už nepůjde projet do Buben.
Možná by naopak mohli i prostřední kolej od Vyšehradu napojit do Vršovic k ONJ…
Takhle nějak? https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4364135&y=50.0688237&z=19&base=ophoto&rm=9hDGWxXrOrMjTdNI-vMqO1
Tato možnost byla v ZP prověřená a jde provést jak směrově tak výškově.