Správa železnic hlásí ekologickou revoluci. Poprvé použila umělohmotné pražce

Umělohmotné mostnice na mostě u Černého Kříže. Pramen: Správa železnicUmělohmotné mostnice na mostě u Černého Kříže. Pramen: Správa železnic

Mostnice z nového materiálu jsou zatím dražší než klasické dřevěné, SŽ ale předpokládá jejich zlevnění.

Správa železnic (SŽ) poprvé použila mostnice (specifické mostní pražce) z tzv. umělého dřeva. Stalo se tak na mostě při rekonstrukci šumavské lokálky u Černého Kříže. Správa železnic akci označila za „ekologickou revoluci v železniční infrastruktuře“.

„Umělé dřevo se vyrábí technologií pultruze, při které jsou skleněná vlákna impregnována speciálním polyuretanovým systémem a vytvrzena při zvýšené teplotě. Díky tomu je extrémně odolné vůči vlhkosti, olejům, mazivům a nečistotám a vydrží více než 50 let,“ uvedla SŽ na síti X.

Mostnice se oproti běžnému pražci vyznačuje především větším průřezem. Historicky se používají dřevěné mostnice impregnované kreosotovými oleji (z uhelného dehtu). „A svému účelu slouží s ohledem na materiál spolehlivě. Vzhledem k trendu omezování těchto látek se ale zabýváme možnými alternativami. Jednou z nich je právě použití mostnic polymerových,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Šumavský most s novým typem mostnic tak bude sloužit jako testovací. Sledovat se bude odolnost nebo náklady na údržbu. Podle Gavendy se dá už nyní usuzovat, že nový materiál bude mít násobně delší životnost než dřevo a nebude vyžadovat tak náročnou údržbu.

„Zatím dává smysl spíše použití v pečlivě posouzených případech vzhledem k vyšším pořizovacím nákladům. S postupných zaváděním alternativních výrobků na evropské trhy a růstem konkurence se ale časem dá očekávat jejich pokles,“ doplnil Gavenda.

Umělohmotné mostnice na mostě u Černého Kříže. Pramen: Správa železnicUmělohmotné mostnice na mostě u Černého Kříže. Pramen: Správa železnicVlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak GW Train Regio u stanice Černý Kříž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy Správa železnic trať 194 České Budějovice - Černý Kříž umělé pražce
188 komentářů