lot
Infrastruktura Lidé Mimořádné události Železnice Zprávy

Správa železnic chystá velké budování požárních stanic, zatím má zkolaudovanou jednu

Nová základna hasičů Správy železnic u Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Největší podnikový hasičský sbor dostane místo provizoria nové stanice. V úterý otevřel první.

Hasiči Správy železnic, kteří představují vůbec největší tuzemský podnikový protipožární sbor, se mají v příštích několika letech dočkat výrazně lepšího zázemí. Správa železnic chystá výstavbu devíti nových stanic takzvaně na zelené louce.

U příležitosti úterního otevření nové požární stanice na okraji Českých Budějovic to uvedl ředitel drážních hasičů Petr Vodička. Ačkoliv má Správa železnic celkem 14 jednotek, jejichž rozmístění zhruba odpovídá krajům, pouze v Budějovicích hasiči nově sídlí v areálu, který je jako požární stanice také zkolaudovaný. „Všude jinde jsme v náhradních prostorech depa, hotelu a tak dále,“ uvedl Vodička.

To se má změnit. V plánu je výstavba nových stanic v Nymburce, Přerově, České Třebové a Chebu, vzdálenější vize pak hovoří i o Ústí nad Labem, Praze, Liberci, Chomutově a Plzni. V Ostravě a Brně aktuálně probíhá rekonstrukce stávajících základen hasičů, Havlíčkův Brod se začne rekonstruovat příští rok. Plány urychlila nedávno zavedená možnost čerpat na protipožární základny peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Hasičský záchranný sbor Správy železnic zaměstnává zhruba 530 lidí a podle Vodičky nemá o zájemce nouzi, čemuž údajně napomohla i covidová nákaza. Sítem fyzických testů prý ale projde jen jeden uchazeč z pěti.

Drážní hasiči jsou v zaměstnaneckém poměru, což je rozdíl oproti státním kolegům, kteří jsou v poměru služebním. I proto představují pro drážní hasiče největší konkurenci na pracovním trhu. Hasiči Správy železnic měli za loňský rok zhruba 5500 zásahů (opravili jsme, původní údaj 445 byl jen za Jihočeský kraj, pozn. red.). Kromě běžné techniky přitom disponují i čtyřmi vyprošťovacími tanky (VT 72b), které parkují v Havlíčkově Brodě, Praze, Přerově a Českých Budějovicích.

Pokud jde o novou stanici v Českých Budějovicích, vznikla (za 173 mil. Kč) v kolejovém trianglu na severním okraji města poblíž propojení táborské (220) a strakonické (190) trati. Zároveň je na dohled budoucímu vyústění chystaného Chotýčanského tunelu na 4. koridoru, což šéf Správy železnic Jiří Svoboda označil za „velmi nadčasové“.

Dosud sídlili jihočeští drážní hasiči na druhé straně města v depu ČD Carga. Nový areál patří Správě železnic. „Ať je to jenom o cvičeních a nikoliv o skutečných zásazích. Možná vás to trochu uráží, ale já to tak cítím,“ popřál hasičům Svoboda.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav

A jsou to tedy hasiči SŽDC nebo jak? Jsem myslel, že sama Správa železnic tudle zkratku zakázala používat a přitom na fotkách je toho plno. Tak jak tedy?

Standa

Nechci se nikoho dotknout, ale největším podnikovým sborem jsou vojenští hasiči, kteří mají napříč republikou mnohem více stanic, než HZSP SŽ.

Jindra

Na místě zásahu, pokud jim nebude hořet přímo pod okny bude vždy dřív krajská jednotka (z JPO 1) resp. městská (z JPO2). Mají samostatní drážní hasiči skutečně smysl? Mají nějakou speciální techniku, kterou krajské HZS nemají?

(Není to útok na jejich existenci, jen zájem neznalého o fundovanou odpověď.)

Jan Šlezingr

Určitě mají, stejně jako jakákoli jiná podniková jednotka. Udržují vybavení a know-how specifické právě pro drážní prostředí, tj. zásahy na nepřístupných místech, velké množství osob, těžká vozidla, velké úniky ropných látek, trakční vedení. …

Cestující, teď ale doma

Speciální techniku mají, málokterá městská jednotka má tank 😀

Marek

Nejdůležitější speciální technikou, kterou disponují pouze HZS SŽ, jsou zkratovací sady trakčního vedení

Martin V.

Z toho trianglu se dá vyjet pouze přes železniční přejezd (na výběr jsou dva). Mají v hasičárně nějaký „čudlík“ na výpravčího (dispečera), aby jim při výjezdu preferenčně uvolnil přejezd?

Anonym

Nic takového tam není. Říkal jsem už od začátku, že je to poměrně nešťastné umístění.

Míla

Čekal bych, že ten tank bude připravený v naloženém stavu na podvalníku…

Peeetr

No jasně. A při každém cvičení by ho sundávali. Nebo naopak jednou za uherský rok při skutečném nasazení by ho dovezli k zásahu a tam nenastartovali 🙂

Jan Šlezingr

Ten tank většinou úplně nespěchá na místo zásahu

David

Docela by mě zajímalo, jestli mají v čeští železniční hasiči nějaké železniční stroje (ať už vyprošťovací či hasící). Nevíte?

Kandelábr

Mají dvoucestná vozidla, čistě železniční myslím žádné.

Alois N.

Je to tak.

Jerry

V Přerově by mohli zbourat ty budovy u bývalé myčky vozů a tam jim postavit ..nové zázemí

Jan

Jestli myslíte, jak je stávající mycí portál (tedy pokud tam ještě je), tak zde není dostatek místa a navíc je zde provozována VNVK, která by se musela rušit a to nikdo neudělá. Ideální je využít stávajícího místa a po částech celý areál přebudovat.

Alois N.

Ono to není jenom o místě. Musíte mít vodu, elektřinu, dobré napojení na silniční infra atd.