Správa železnic chystá velké budování požárních stanic, zatím má zkolaudovanou jednu
Největší podnikový hasičský sbor dostane místo provizoria nové stanice. V úterý otevřel první.
Hasiči Správy železnic, kteří představují vůbec největší tuzemský podnikový protipožární sbor, se mají v příštích několika letech dočkat výrazně lepšího zázemí. Správa železnic chystá výstavbu devíti nových stanic takzvaně na zelené louce.
U příležitosti úterního otevření nové požární stanice na okraji Českých Budějovic to uvedl ředitel drážních hasičů Petr Vodička. Ačkoliv má Správa železnic celkem 14 jednotek, jejichž rozmístění zhruba odpovídá krajům, pouze v Budějovicích hasiči nově sídlí v areálu, který je jako požární stanice také zkolaudovaný. „Všude jinde jsme v náhradních prostorech depa, hotelu a tak dále,“ uvedl Vodička.
To se má změnit. V plánu je výstavba nových stanic v Nymburce, Přerově, České Třebové a Chebu, vzdálenější vize pak hovoří i o Ústí nad Labem, Praze, Liberci, Chomutově a Plzni. V Ostravě a Brně aktuálně probíhá rekonstrukce stávajících základen hasičů, Havlíčkův Brod se začne rekonstruovat příští rok. Plány urychlila nedávno zavedená možnost čerpat na protipožární základny peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Hasičský záchranný sbor Správy železnic zaměstnává zhruba 530 lidí a podle Vodičky nemá o zájemce nouzi, čemuž údajně napomohla i covidová nákaza. Sítem fyzických testů prý ale projde jen jeden uchazeč z pěti.
Drážní hasiči jsou v zaměstnaneckém poměru, což je rozdíl oproti státním kolegům, kteří jsou v poměru služebním. I proto představují pro drážní hasiče největší konkurenci na pracovním trhu. Hasiči Správy železnic měli za loňský rok zhruba 5500 zásahů (opravili jsme, původní údaj 445 byl jen za Jihočeský kraj, pozn. red.). Kromě běžné techniky přitom disponují i čtyřmi vyprošťovacími tanky (VT 72b), které parkují v Havlíčkově Brodě, Praze, Přerově a Českých Budějovicích.
Pokud jde o novou stanici v Českých Budějovicích, vznikla (za 173 mil. Kč) v kolejovém trianglu na severním okraji města poblíž propojení táborské (220) a strakonické (190) trati. Zároveň je na dohled budoucímu vyústění chystaného Chotýčanského tunelu na 4. koridoru, což šéf Správy železnic Jiří Svoboda označil za „velmi nadčasové“.
Dosud sídlili jihočeští drážní hasiči na druhé straně města v depu ČD Carga. Nový areál patří Správě železnic. „Ať je to jenom o cvičeních a nikoliv o skutečných zásazích. Možná vás to trochu uráží, ale já to tak cítím,“ popřál hasičům Svoboda.