Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic chystá rekonstrukci stanice Havířov za tři miliardy, prodlouží podchod

Stanice Havířov. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45623602
Stanice Havířov. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45623602
Nástupiště projdou modernizací a dostanou výtahy, podchod bude prodloužen do Šumbarku.

Správa železnic (SŽ) připravuje velkou rekonstrukci stanice Havířov a přilehlé čtyřkilometrové trati k zastávce Havířov střed. Předpokládané celkové investiční náklady činí 2,9 miliardy korun, stavět by se mělo v letech 2022 až 2024.

Železničáři aktuálně vypsali veřejnou zakázku na zhotovitele dokumentace pro vydání společného povolení, což vyjde dle odhadů Správy železnic na 82 milionů korun. Vítěz tendru zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí i pro stavební povolení, což odpovídá projektu stavby.

Práce se budou odehrávat zejména ve stanici Havířov. Zde bude náplní stavby především celková obnova kolejiště, rekonstrukce obou ostrovních nástupišť a také podchodu. Ten bude nově doplněn o výtahy a prodloužen na druhou stranu kolejiště směrem do městské části Šumbark.

Rekonstrukcí projde rovněž traťový úsek ve směru na zastávku Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017. Po dokončení prací bude zařazena do obvodu přilehlé stanice, což podle SŽ umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova.

Na havířovském nádraží je od loňského května v běhu i velká rekonstrukce výpravní budovy, která vyrostla v 60. letech minulého století. Celkové investiční náklady stavby dosahují 157 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

No jo no, 3 MLD a do nádraží nebo do budovy Vtkovic teče hromadu let.

Vin

Havířov je sice pěkné město .. mám tam i příbuzné .. ale když jsem tam kdysi s Esem v noci přijel .. tak jsem byl překvapen že má stanice jen 2 nástupiště … i když ta hala byla ve svém času špičková … ale vylepšovat stanici za 3miliardy je skutečně blbost …

Radovan Komínek

Zastávka Havířov – střed není 4 km od žst. Havířov, ale cca 2 km. Doporučuji podívat se do mapy a první odstavec přepracovat, aby to mělo logiku. 4 km bude pravděpodobně od mostu přes I/11 na bartovickém zhlaví žst. Havířov po zastávku Havířov – střed.

qwasar

Hmm, takže v Havířově lze protáhnout podchod o cca 50m bez problémů, ale v Pardubicích je stejných 50m nepřekonatelný problém za bambilión peněz… Well played, SŽ/DC.

Kalanis

Hladina spodní vody? Pardubice jsou na labských pískách.

X 1

Vídeň, Berlín, Hamburg atd. Ty jsou taky na pískách nebo bažinách.
V současnosti stavebníci postaví cokoli, kdekoli. A cena? To je jen o hledání řešení a jednání.

Radovan Komínek

Naprosto souhlasím. vymlouvat se při dnešních technologiích na hladinu spodní vody je komediantství. Problém není ani v projektování. Hlavním problémem je dodržování naprojektovaných parametrů v rámci stavby a důsledná kontrola a přebírání prací ze strany investora. Kdyby tomu tak bylo, nikdo by se spodní vody nebál. Byl jsem u několika staveb, které spodní vodu řešily a vím, o čem mluvím.

roman

Spodní voda není problém pokud použijete správnou technologií.

Alibaba

A kde vidíte v Pardubicích těch 50 m? Do nějakého smysluplného místa kde by se dal prodloužený podchod vyústit to je cca 200 m a šikmo pod kolejema.

S podzemní vodou a pískem by si stavaři určitě poradily (podle mě to není problém), když už tam jsou v současné době podchody 4.

Projektant

Rozsah stavby je patrný na https://www.stavby.szdc.cz/
Pár dalších informací:
-součástí je odstranění propadu rychlosti, resp. zvýšení ze 60-80 km/h na 90/100 km/h
-nově zde bude 7 (!) předjízdných kolejí s délkou nad 760 m, k redukci počtu dopravních kolejí nedochází
-ostrovní nástupiště budou prodloužena na 400 m
-vzniknou krátké koleje pro odstavování os. souprav v prodloužené ose nástupišť

Na velikosti ceny se podepsaly ne úplně malé mosty a značná délka rekonstruovaných kolejí, doba kdy se ve stanicích dělaly nově jen hlavní a v každé skupině jedna předjízdná jsou (naštěstí? bohužel?) pryč.

X 1

Díky za info.
Je to skutečně velký rozsah prací a cena je +/- adekvátní.
Snad tu konečnou částku trochu srazí soutěž na zhotovitele.

Vlastimil Kocurek

Tak ano, u jedné stavby je to +/- dejme tomu těch 500 mil., ale když se to sečte tak to číslo vypadá trochu jinak.

Nekdo

Nastesti! A doufejme, ze uz to tak zustane….

Vlastimil Kocurek

A já se s vámi vsadím, že se to vysoutěží za 2.4, větší hodnotu to nemá i se slušným nad-ziskem. Základem přestavby by tam měla být redukce. Teď se tam nejezdí 60-80, ale 30-40 v noci, když není provoz a nově tvrdíte 90/100. Ve skutečnosti to tedy bude 50-60 ????.jste projektant, ale já zase rozumím urbanizaci, a těch 7 zbytečných kolejí prostě poškozuje rozvoj toho města, a ten Šumbark tím stejně odříznete navždy, bez ohledu na podchod. Prostě vám řeknou bude to tak a tak, a vy jako dobře naprogramované opičky to hodíte do computeru. U takových věcí ba měl… Číst vice »

Jakub K

3 Miliardy? Vyhozené peníze …

X 1

Mimoň?

Jan Schmidt

No hlavně spíš za co mají být ty 3 mld?!

Apollo17

Za ty 3 miliardy bude úplně nové nádraží (nemyslím budovu pro cestující,ale koleje výhybky,nástupiště,zabezpečovačí zařízení,osvětlení,odvodnění,ohřev výhybek,mosty,podchody,informační systém,elektrické napájení,trolejové vední,kabelizace podél trati,atd..) a 4 kilometry nové trati. 🙂

lokodepo

Za tři miliardy, jo?

KarelF

Za tři miliardy, ne!

robert

Z jedné disertační práce jsem vyhrabal tenhle obrázek:
https://imgup.cz/image/kr5k
Místo toho zeleného prostoru by se otáčely tramvaje. Pak by tam bylo 110 míst P+R a 11 míst K+R. A zvlášť plocha pro autobusy.

robert

Jsem zvědavý, kdo to bude projektovat. Kromě EŽ vidím na železnici i Elektroline. Má s nimi někdo zkušenosti?

tomas

Projektovat, nebo stavět?

robert

Pokud vím, tak Elektroline dělá obojí. Nebo ne? Ale jde mi hlavně o stavbu.

asdfghjkl

Podle mě EŽ, protože ta dělá všechny stavby a větší údržby na té trati.

David

Od těšínského zhlaví je to k zastávce Havířov střed ani ne 1,5km. Bude se tedy trať rekonstruovat i za tuto zastávku?

PetrD

Ještě mohla být zmíněna rekonstrukce přednádraží, která jíž finišuje. A celé to lze pozorovat online zde : https://www.tesinsko.cz/webcams/havnad

Urban Transport Lover

to přednádraží úžasně prokouklo!

Urban Transport Lover

Něco podobnýho by to chtělo v Bečově nad Teplou – oprava budovy byla odfláknutá a zboku přístupu na nástupiště už začíná znova opadávat, kolejiště a nástupiště byly nedávno taky opraveno – ale to přednádraží je stále trágikuš…

Vlastimil Kocurek

Díky z informaci, takové krásné místo, ale přesně jak píšete, ten chaos na všechny strany od hlavní budovy, tam je možná chyba v komunikaci SŽ – a městem, či co. To je příklad, jak by to vypadat nemělo. To je mi moc líto. Prostě z toho by mne po vstoupení z vlaku kleplo.

robert

Vypadá to hezky. Škoda, že se ty akce časově nesešly.

Milan

V železnici se nevyznám, ale jako laikovi mi přijde suma 3 miliardy za rekonstrukci provinčního nádraží plus 4km tratě jako šílená.

Jiří Kocurek

To nebude umístěním, ale velikostí nádraží a technikou náročností stavby. Pod nádražím vede takovýto podjezd: https://mapy.cz/s/petutuzene Srovnej s podjezdem na ulici Bartoškova v Praze – Vršovicích.

David

Šílená cena to je bez debaty. Za 3 miliardy by se dalo koupit 15(!) třívozových dvoupodlažních push-pull jednotek od Škodovky. Těch, které v počtu pouhých 5 kusů budou jezdit z Ostravy do Frýdlantu. Jakým způsobem by tím kvalitativně poskočila úroveň regionální dopravy v MS kraji a kolika cestujících by se pozitivně dotkla, není třeba nijak zvlášť vysvětlovat.

robert

Budeme nakupovat jen vlaky a nádraží a tratě se jako opravovat nebudou??

Jiří Kocurek

Se připojí caboose, neboli hytlák, čili služební vůz. Opravy se budou dělat až když vlak nebude moci dál. Tak jak to bylo v USA, když indiáni rozebrali koleje.

Růža

Taky by se mohlo za tu sumu koupit mnoho banánů a pomerančů. Jak investice na rekonstrukci nádraží souvisí s nákupem vlaků?

KarelF

Tak to dáme důchodcům dlouho nic nedostali.

Vlastimil Kocurek

Ani nic nedostanou, to byl jen předvolební chyták na důchodce, kteří stejně k volbám nešli. Účast byla 16 % .

X 1

Re.David
A po čem ty nové vlaky budou jezdit?

David

Tam snad není trať nebo co? Stejně tak se můžu demagogicky ptát, co po těch kolejích za 3 miliardy bude jezdit?

Martin V.

Přesně jak píšete – obojí je demagogie. Musí být soulad mezi infrastrukturou a vozidly (i když se každé financuje jinak), bez toho systém fungovat nebude. Ale jestli jsou ty 3 mega odpovídající? Záleží, co za to bude a kolik (desítek) let to pak vydrží.

Vlastimil Kocurek

To není potřebné, dá se to určit srovnávací metodou. a mám za to že 3 mld. neobstojí. Vysoutěží to nakonec někdo za 2.5, a pak si to řekneme. Je tam vata a je to zbytečně nafouknuté i rozsahem.

X 1

Re. David
Jezdit po těch glajzách bude to, co si kraj, potažmo Ministerstvo objedná. Taky nějaký vlaky privátní. To v osobní dopravě.
Co se týče nákladní dopravy, tak vše co má kola. V konkrétním případě Havířova, se dá předpokládat, že těch kol se musí na to nádraží vejít hodně. Asi tak na 740m soupravy, neb je tam terminál.
Ale jinak je dobré si ujasnit kdo co platí.
Správce infrastruktury ti už z principu nové vlaky nekoupí. Manželka ti taky nedá love na návštěvu bordelu.
🙂

KarelF

🙂 🙂 pěkně tak jsem se po ránu zasmál a můžu jít do háku – práce. 🙂 🙂

Vlastimil Kocurek

Na Ostravsku se říká roba a ne manželka. LOVE se tam také neříká, nýbrž VOLE.

Vlastimil Kocurek

sorry, k David 🙂

Lektor

No nevím jestli provinčního, TEN-Tová trať ve 12. největším městě v ČR. Úplně nejde brát za provinční.

Vlastimil Kocurek

Havířov je ve skutečnosti jen residenční čtvrt Ostravy, podobně jako Poruba, ta však adm. pod Ostravu patří. Prostě tak to komunisté kdysi při kafi rozhodli. Já našel dokonce zahraniční tabulku, tam je zase Ostrava největší město ČR, protože to brali jako aglomeraci Katovice – Ostrava 5.000.000. No to už je moc.

lokodepo

Správný postřeh. Samozřejmě, je to napálený, až hrůza. Když neexistuje kontrola DSŽ, tak to takhle nutně muselo dopadnout.
Blbý je, že kvůli nenažranosti DSŽ brzy dojdou peníze a pak přijdou drastická omezení.

Gwann

Cenovka vskutku děsivá. Odůvodnit šílené náklady jdou vždycky. Jen mne vždy „pobaví“ když na úplně novou stanici za šílené prachy…dojede regina nebo sukafon nebo oplysene Béčko. Bo na nic lepšího nemáme…

Vlivem placení každé z části nákladů – vozidla vs.infra – dochází k šíleným absurditam. Tratě za desítky miliard ročně…a vozidla za jednotky miliard ročně max. V hodně dobrém případě.

Ano, pomijim nákladní dopravu, ale je zjevně pri výnosu poplatků za dopravní cestu a nákladů na infra + živou dopravní cestu…ze i toto je v důsledku velice dotovaná ekonomická činnost.

Vlastimil Kocurek

V Česku se nekontroluje mnoho věcí, které se v zahraničí kontrolují, je to náš folklór, a jiné to už nebude. Mám s tím velké a smutné zkušenosti

KarelF

Tak nestavíte RD 4+1 ono jen i na VO ceny třebas kabelové chráničky, elektrické kabely kde 1 metr bez problémů stojí 50,100, 200 Kč u běžných kabelů a to máte dalších X set ne-li tisíce položek. Takže na to co se tam bude dělat mne to přijde rozumná cena. Ještě otázka vy chodíte do práce zadarmo pracovat? Nebo podnikáte a prodáváte jak jste koupil? Asi určit ne. Příklad bytový dům 30 bytů, 10 komerčních prostor. Úkol je zařídit rozvod pro internet do všech místností. Celkem tedy cca 100 zásuvek včetně kabeláže do technické místnosti 3x a přívodního optického kabelu 3x.… Číst vice »

KarelF

PS a to jsem nepočítal třebas nářadí které máte sice rozložené, ale třebas jen svářečka optických vláken slušná 150 000 Kč takže amortizace je dlouhá a zafukování se ani nevyplatí vlastnit. Zápůjčka komplet vás vyjde na 8000 Kč na víkend v ceně máte zafukovačku a kompresor tedy zařízení které vám vtlačí optický kabel do trubky kterou máte v zemi.

Tak to máte blbost jako pár zásuvek do bytu v bytovém domě. Co pak celé nádraží???

Vlastimil Kocurek

V USA je úřad, který může přehodnotit státní zakázky, snížit náklady a myslím že by se do podobné akce pustil. Alespoň 0.5 mld by tam možná našel. Je sporné, zda podchod rozšiřovat do Šumbarku, je to cca 1/6 toho města, a vůbec proč v Havířově vede 6 odstavných kolejí pro náklady souběžně s průjezdnými??? To snad chtějí všechno opravovat místo zrušit ???? Celý železniční uzel Ostravska, který např- v Mariánských Horách čítá 40 kolejí, je nutno hlavně zredukovat. Teď už nemyslím na ty náklady, ale z hlediska další urbanizace této aglomerace.

Jiří Kocurek

Odpůrci prodloužení podchodu zkrz nádraží by se měli angažovat. Je přece jasné, že lidi mají chodit naokolo. Stejně jako v Praze. Stačí přece od havířů vybírat pokuty za lenost – kdyby nebyli líní udělat pár kroků …

KarelF

Za co ho mínusujete? Bo jste po ranu nepochopili vtip.

Vlastimil Kocurek

Asi tak, bo rano ma každy oči vytřeštěne, zase na šichtu.
Ale než se dokončí nádraží, už nebude uhlí, takže dostanou půl milionu odstupného a přestěhují se do jižních Čech.