Doprava ve městě Infrastruktura Železnice Zprávy

Kontejnerový terminál, napojení letiště nebo jižní výjezd. Stát chystá modernizaci uzlu Budějovice.

Vlaky na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stát chystá přestavbu železničního uzlu v Budějovicích. Bude řešit městskou dopravu i napojení letiště.

Po velké opravě nádražní budovy, která nedávno začala, se České Budějovice zřejmě dočkají i modernizace celého železničního uzlu. Správa železnic vypsala výběrové řízení na studii proveditelnosti, která má definovat jeho cílovou podobu. Odhad nákladů na studii je 6,5 milionu.

Pro mnohé může jít o překvapení, neboť kolejiště budějovického nádraží se modernizovalo už v roce 2013 (dokončení) jako součást stavby 4. koridoru z centra do Nemanic.

„Správa železnic nechce uzel jako takový měnit, ale dokončit. Modernizační práce se tehdy netýkaly uzlu jako celku,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Současně je podle ní nutné „řešit návaznost na připravované záměry města České Budějovice, Jihočeského kraje a dalších subjektů“. Jde například o řešení prostoru před nádražím, napojení budějovického letiště (kam vede vlečka) nebo využití železnice pro městskou dopravu.

Letiště České Budějovice má i kolejové napojení. Osobní vlak tu byl poprvé (a zatím naposledy) v roce 2016. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště České Budějovice má i kolejové napojení. Osobní vlak tu byl poprvé (a zatím naposledy) v roce 2016.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Konkrétní požadavky na studii, resp. cílovou podobu železničního uzlu České Budějovice:

• zajištění potřebné kapacity uzlu ve vztahu k potřebám osobní i nákladní dopravy
• obnova a využití kontejnerového terminálu Nemanice
• zajištění odpovídajícího zázemí pro osobní dopravu
• zajištění potřebného zázemí pro nákladní dopravu
• modernizace jižního výjezdu z Českých Budějovic v ose IV. TŽK ve směru do Horního Dvořiště/Rakouska
• zklidnění lokalit a zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v prostoru stávajících železničních přejezdů
• kolejové napojení letiště České Budějovice
• koordinace s navazujícími investicemi statutárního města České Budějovice, Jihočeského kraje a ŘSD
• řešení přednádražního prostoru
• zajištění zázemí pro potřeby provozovatele dráhy
• prověření možnosti využití železnice také jako součásti vnitroměstské dopravy

„Vzhledem k tomu, že aktuálně jsme ve fázi zadávacího řízení na zhotovitele studie, nelze v tuto chvíli upřesnit informace týkající se nákladů a horizontu realizace. Tyto informace budou známy až po dokončení studie,“ doplnila Friebová.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš

To je zase keců a úvah mokrých nesplněných snů

Cyklista

Další studie do šuplíku. Ať se ty miliony točí….

Stavby s kompletní dokumentací váznou, ale studie se množí

Radek

Terminály pro nákladní dopravu chybí, to by bylo fajn.

Paja

Nevím jestli tohle bude ten případ. Ten terminál už fungoval a přestal.

Spicer

Mě by obecně zajímalo, jak se chce řešit výjezd z ČB na jih, když je ve všech výjezdech z nádraží jednokolejný. Byť uznávám, že úsek nádraží – Hodějovice by šel poměrně snadno, protože druhá kolej je až po přejezd v Mladém. Zaslechl jsem pár úvah, ale například zkapacitnění Rožnovem je nesmysl, to je právě trať pro courák a ne pro rychlík.

Lukáš

Klídek, je před volbami a soudružka Stráská snad konečně skončí, vrátí se do Milevska, koupí manželovi konečně po 20letech třeba nový kolo, jezdí na orezlý skladačce, a přestane vymejšlet kraviny jako je třeba letiště, Bechynky na ST proud a podobně a její poradci. Pěkný den. 😄🤔🖐️

-TR-

Bacha, ještě se pořád může vrátit Zimola. Sice už ne jako hejtman, ale kandiduje za Změnu 2020.

Lukáš

Nad vámi jsem odpověděl.

PetrB

Poradce hejtmana/ky Študlar vykonával tuto funkci už za Zimoly, nyní i za Stránské. Já také doufám, že už Študlar vypadne…

medical_examiner

…z okna hlavou do kanálu?

Toulal

Stránská vymyslela letiště? To je pro mě novinka. Toulal

Lukáš

Jenom si třeba vzpomeňte, jak duo Študlar – Zimola málem zrušil osobní dopravu Budejovice-Tabor🤔🤔🤔Paní hejtmana byla u zdravotnictví, nebo starostou v Milevsku. Je to pár let. A žádnou stranu nepodporují, jenom se zajímám o věci kolem sebe a používám selský rozum. Občas😄🖐️

-TR-

Jediné, co z toho má smysl, je zdvoukolejnit úsek od hlavního nádraží až po místo, kde odbočuje trať do Českého Krumlova. Bohužel z textu není jasné, zda se to zdvoukolejnění skutečně plánuje.

Urban Transport Lover

to už by bylo lepsi zdvojkolejnit cely usek Budejky – Krumlov

-TR-

Zatím stačí přidat nové výhybny (Hradce, Třísov) a zavést hodinový takt Os.

Petr

Já bych to ještě do Kájova zadrátoval…

Jiří Klimeš

Já bych to zadrátoval až do Černého Kříže… Buď vše, nebo nic. Dráty jen do Kájova nedávají smysl.

Jirka

Smysl to dává pro vlak Praha – Krumlov nebo ČB-Krumlov. Do Černého Kříže nejedou všechny vlaky.

Kalanis

„Tramtrain“?

Kalanis

A ještě bych se nestyděl naplánovat trať jižním břehem Lipna! Moment… https://mapy.cz/s/komufojupe Třeba takhle? A samozřejmě dráty. Jako bonus mám někde Aigen Schlagl – Kyselov.

ABC

dál to pojede na baterky 🙂

Kalanis

Tři koleje. „Tramtrain“ po stávajících lokálkách (Hluboká – Budějovice – Velešín/Krumlov) a nová stopa pro rychlou vrstvu.

sladlu

Trat pres Krumlov byla dost kritizovana… kvuli terenu a lidem v Krumluve atd

Stejne jako v Plzni… v tomto desetileti by bylo dostacujici zazrak vzniku nove vypadovky v delce 20-30km…

Dokazu si predstavit novou 2kolejnou trat pres Vidov-Velesin okolo D3.
V Trebobine by mohla vzniknout odbocka uz jiz jen 1 kolejni trati na Krumluv. Okolo dalnicniho privadece…

Frantisek V

Tu spojku z Domoradic do Trebonina tam maji opravdu v planu. Sice je tohudba daleke budoucnosti, ale ten pruh pozemku tam nechali.

sladlu

Dekuji za info

sladlu

Z „bulvaru“ se vytratila diskuze o uplne nove 2kolejne trati Budejovice-Linz. Pocita se s rychlosti 200-230km/h…

Jeden bod vasnivych diskuzi byl: Vyjezd z CB nove trate byl planovan pres Vidov okolo D3.

Dalsi bod bylo napojebni Ceskeho Krumluva.

Dalsi bod byl „presvedceni“ rakouske strany. Nakonec co si pamatuji, pocitaji s novou trati na cca 160km/h diky slozitemu terenu. Viz nova dalnice S10, kde je sami tunel…

Kdo vi prosim vice?

sladlu

Vzor pristupy k zvyseni kapacity by mohla slouzit Plzen,Praha,Brno… vsude tam hledaji moznosti seperace prinestke a regionalbi dopravy od dalkove a nakladni dopravy

Napr. v Plzeni se bude stavet nova jizni vypadovka na Rezno. Kdy stara jednokolejni trat Plzen-Nyrany je ponechana.
Vedle se bude stavet v nove stope trat na 200km/h.

Opacny ne zrovna stastny pripad reseni naleznete take v Plzni. Trat Plzen-Praha. Stara trat Plzen-Chrast okolo Berounky byla zrusena. Pomale motoraky regionalni dopravy Plzen-Chrast-Radnice jezdi Ejpovicky tunelem. A ke vsemu po vyjezdu krizi 2 koloje na presmyk Ejpovice-Chrast-Radnice…

sladlu

Aktualnim tematem na zeleznici je stanoveni podminek pro zvyseni rychlosti na 200km/h.

1. ETCS
2. plot
3. Profil a podlozi trate

Osobne bych pridal:
a) Min rychlost ostatnich souprav (120-130km/h)
b) svetelna signalizace na nastupni hrane a nebo dalsi zabezpeceni. Zluta cara vice vyrazna. Treba az ke kolejim. Doplnena s cervenym svetlem a barvou… Rozsireni zakazaneho pasmu o par cm nestaci!!!

Jsem realista. 4 koleje na nadrazi jsou standartem pro VRT. Ale pro „stale konvecni trat“ nikdo nezaplati 😀 :/

Jiří Kocurek

Takže při průjezdu vlaku se spustí diskotéka. To budou místní nadšení, ve dvě ráno jede lokomotivní vlak a na zastávce tohle randál a světelná show. Navíc neartikulovaný randál, kdyby to bylo alespoň Sarajavo: https://www.youtube.com/watch?v=3-jgRxzLlhY Nehledě na to, že zastávkový osobák pojede svých průměrných 1 km/min. Po 1/4 hodině za ním bude 15 km dlouhá díra, do které vjede express a za nějakých 5-6 minut mu ten osobák začne zavazet. Kapacita v sakroch. To radši brát zastávkové vlaky do boku a v každé zastávce mít 2 průjezdné koleje bez peronu. Odpadne ta diskotéka 24/7 a navíc se zvýší kapacita trati, neboť… Číst vice »

Jirka

Alespoň na velkých nádražích by mohlo být na nějakých digitálních cedulích, kde přesně jaký vagon vlaku zastaví. Dost by to urychlilo nástup do soupravy.

Travegoist

Ad a) – blázníte? To tam nebude moct fuel-cell šukafon! 😀

David

Já se obavám, že vzhledem k terénu a nákladnosti, je přesvědčení Rakouska v nedohlednu. Možná pro VRT by o tom uvažovali. Ostatně nejlepší řešení by byl dlouhý tunel a těch Rakousko teď staví několik (vím o třech), ale to by zas byl nejspíše problém pro nás.

Honza

SprŽel zřejmě neví, co s penězi. Jinde lidé čekají na rekonstrukci, či obnovu tratí, ale zde se evidentně bude utrácet za každou cenu, i když to vlastně není potřeba. Zřejmě mají dolní Čechy lobbing v Praze stále zajištěn…

Paja

Tak toho bych se nebál. Tohle je jen studie na studii, jestli se vůbec něco bude stavět tak to budou sem tam malé věci. Ale všechno to dobré (jednokolejné výjezdy na jih, přejezd na Novohradské atd. zůstane.
A osobně bych chtěl vidět tu resuscitaci terminálu v Nemanicích. Jestli tam je vůbec nějakej potenciál a pak, vzhledem k dnešním podmínkám je ten terminál na dost blbým místě.

noerf

Nemyslím si, že je v Českých Budějovicích problém s kapacitou tratí. ČD Cargo zde má depo, které půjčuje i osobní dopravě. Navíc v nákladovém obvodu u Dobrovodské ulice by překladiště mohlo mít větší význam než v Nemanicích, kde posledních několik let řádili sběrači kovů. V přednádražním prostoru jsou vytvořeny zástávky MHD cca 3 roky, problém je spíše s omezeným parkováním, pokud přijedete ráno autem a jedete vlakem do Prahy, Brna, Plzně a večer se vrátíte. Vnitroměstská doprava je sporná, zastávka v Kněžskodvorská by možná šla udělat v místech odstavných kolejí v Nemanicích (vlečka pro Budvar), zastávka ČB sever je využívána… Číst vice »

Kuba

Z hlediska kapacity určitě nevyhovuje úsek ČB – Rožnov, dvě koleje by výrazně přispěly k lepší možnosti konstrukce GVD i jeho lepší stabilitě.

Jiří Kocurek

Opravdu ne. Aby se sjížděly kamoiny ze širokého (50 km) okolí až do centra města. Aby se kontejner přeložil a pak to jelo do námořního přístavu. Nebo naopak.
To fakt ne. Jak bude tady kamion odbočovat doprava? https://mapy.cz/s/beburunusu

MlB

Jako že někdo jezdí denně ČB-Brno? To snad ne proboha…

Standa

Hlavně by měli zmodernizovat trať z Budějovic do Dvořiště.. Ten černobílý had co se na mapách klikati je k smychu…

Tomariero

Ta trať už má modernizaci za sebou (chystá se snad jen modernizace stanice Rybnik)

Maršál

To je právě to smutné – oni to považují za dokončenou část koridoru.

Kamui

Tak tady je nějaká novostavba na 200 km/h ekonomicky neobhajitelná.

Maršál

Ale dálnice stejným směrem evidentně obhajitelná je.

Paja

Protože dálnice řeší víc problémů. Současná I/3 by se musela stejně zásadně předělat, aby odpovídala době. To když započtete tak to taky je znát. U železnice nic takovýho není. Modernizace se tam udělala, takže trať to je „moderní“. A vzhledem k dopravímu významu budou úvahy o novostavbě koridoru (nejlépě přes Krumlov) hodně dlouho u ledu.

Jiří Kocurek

Tak v tom případě by byl obhajitelný i průplav ne?
Raději napnout síly na Plzeň – Bavorsko, než udělat kousek dvojkolejky tady, kousek dvojkolejky támhle a ve výsledku nemít hotové nic.

Luboš Beneš

Ano je třeba utratit pár milionů a tak se nějaké otázky vymyslí…co na tom, že jsou nesmyslné a odpovědi známé….zato taková dráha na Ruzyň! To je velkoprojekt snů ….a co Brno-tam je taky vlečka….

Toulal

Třeba někdo navrhne ještě splavnění Vltavy do Krumlova. Aby bylo kam dát ty zbytečný peníze. Určitě by se našlo třicet lidí kteří by s tím souhlasili.

Paja

To jsou právě ty nesrovnatelné věci. Dráha na letiště Planá a dráha na Ruzyň. Takže je úplně zbytečný něčím takovým argumentovat (a nejde úplně o význam těch letišť ale spíš o existenci těch kolejí)

Cyklista

Na Ruzyň je to vyřešeno… Dojde ke zplavnění Šáreckého potoka

medical_examiner

A případné dobrodruhy budou v tarifu PID přepravovat benátští gondoliéři…

Paja

S tím problém nebude, v Praze jsou přívozy v PIDu 🙂

Jiří Kocurek

Je tam vlečka. Jenom překladiště kamion/vlak potřebuje kromě vlečky ještě elektropřípojku pro jeřáby. Ta by tam byla taky. Ale něco tam chybí a bez toho je to k ničemu. Vodovod a kanalizace do záchodů v areálu by se dostavět dala, co dál tam chybí? Správně. Na dálnici/VMO se dostanete jedině přes Heršpickou náves, můžete si vybrat Horní nebo Dolní, kdybyste náhodu chtěli ten kontejner dopravit do Bystrce (banány) nebo do Lednice (lahve na víno).

Zdeněk

Napojení mezinárodního letiště České Budějovice na železniční síť by mělo být dvojkolejné, jinak při enormním vytížení letiště nastane naprostý kolaps. 🙂

J.K.

S průjezdnou smyčkou pro S-bahn, ale i stanicí pro dálkové vlaky, jinak to jsou vyhozené peníze. 🙂

Luboš Beneš

Linka S1 Airport-Hluboká😂

Paja

Která? Nebo obě? 🙂

Pe.tr

I ETCS bude . A mohli by dojednat pendolino až na letiště . V sudém týdnu ve čtvrtek a v lichém úterý a každou třetí sobotu přes den , jinak hodinu po půlnoci .

rtep

Vzhledem k tomu, že to zbytečné letiště nikdy doufejme sloužit ničemu nebude, tak by stačilo položit pražce. Tak dva by docela stačily. To letiště je jen pomatený sen pomatených jihočeských politiků, kteří nebyli zatím schopni v kraji vytvořit ani opravdovou integrovanou dopravu.

Paja

Jaký pražce? Na letiště vede vlečka.

rtep

No tak to je pohoda. Nějaké ty kolejnice skončí ve sběru a využití pro pražce se snad najde také…

XXXD

No jo to enormní vytížení.😂 Tím máte asi na mysli to jedno letadlo, které tam za den přiletí/odletí, pokud tedy ten den zrovna vůbec nějaké letí.

PetrB

„- prověření možnosti využití železnice také jako součásti vnitroměstské dopravy“

Co tam chtějí prověřovat? Jediné co má cenu je konečně postavit železniční zastávku na trati 194 a 196 v ČB-Rožnově (u přejezdu v ulici L. Kuby) , jak to bylo navrhováno v 90. letech v územním plánu města a zastávku ČB-Kněžské Dvory na trati 190/220 jak navrhoval odbor dopravy magistrátu města.

Využít železnici jako městskou dopravu v Budějcích moc nepůjde, tratě vedou mimo veškeré hlavní městské dopravní tahy (mimo trati na Rožnov, ale i to je dost sporadické).

Jan

Ještě by se mohly udělat zastávky v okolních obcích, Roudné, Vidov, Nedabyle, pK by příměstské spoje dávaly trochu smysl.

PetrB

Tak zastávku ve Vidově jsem navrhoval, prý by to bylo zbytečné, když z Budějc tam jezdí linka MHD 10

Spicer

Zastávka ve Vidově je na tak obtížně přístupném místě, že by to bylo na eskalátor od točny 😀

rtep

No on si Jihočeský kraj totiž zatím nestačil všimnout, že tu nějaká veřejná doprava vůbec existuje.

Jiří Kocurek

Ale všimnul. Všude možně po Budějovicích jsou jednosměrky, tam může pouze trolejbus. Průjezd zakázán, zákaz zastavení (mimo Bus a cyklisty, Průmyslová ul.) A městapo tam kasíruje.
Zato mají přímo ukázkovou cyklostezku. To je veledílo! https://mapy.cz/s/kobavegomu

PetrB

Kde je v Budějcích jednosměrka kam může jen trolejbus??? Průmyslová je průjezdná pro všechny druhy dopravy a co myšleno tím „A město tam pouze kasíruje.“?

noerf

PetrB: Průmyslová bylka dříve pro autobusy a trolejbusy, nyní ji otevřely pro auta a omezili část Žižkovi ulice pro autobusy a troljbusy.
A v obou případech tam někdo jel či jede s osobním vozidlem, čili buď police nebo městská policie tam jsou často celý den.

rtep

Tak to je fajn, doufejme, že aspoň touto cestou bude město omezovat individuální dopravu. Byť nadále bohužel kašle na tu hromadnou. A doufám také, že se Městská policie bude dál snažit a pracovat naplno proti řidičům, kteří si myslí, že mohou jezdit všude. Naštěstí nemohou..
Cyklostezky jsou ale jen zřídkakdy smysluplné a funkční. Tam také nejde o cyklisty, ale o ždímání dotací.

medical_examiner

Velmi dobře je to řečeno v Simpsonovi, díl „Vzhůru do Dánska“

„Kolik lidí u vás jezdí na kole?“
„Jenom pošťák, než ho táta srazil“…

Paja

Přitom kdyby se nepřeložila trať 190, moh bejt dneska terminál vlak/MHD u Globusu a hned by to dávalo i smysl jezdit do Budějc veřejnou dopravou 🙂

PetrB

Ono by spíše stálo za úvahu přeložit 190 přímo k okraji města Hluboké nad Vltavou, už jen z toho důvodu, že nejvytíženější autobusovou relací je Hluboká nad Vltavou – České Budějovice. Tím by pak následně mohlo dojít i ke zkrácení autobusových linek od Týna nad Vltavou (Týn nad Vltavou – Hluboká nad Vltavou, žel. st. na místo Týn n. Vlt. – České Budějovice) s návazností na vlaky od/do Budějc. Obslužnost obce Baborovice (mezi Hlubokou a Budějcemi) by zajišťoval jen vlak, ale opět by se musela postavit zastávka. Baborovice mají dnes tu smůlu v tom, že trať vede okolo obce co… Číst vice »

Paja

No jsou to Bavorovice, ale jinak ano 🙂 Ovšem, kdyby něco takového mělo k čemu být, tak co brání tomu aby busy z Tejna končily na Hluboký na nádraží a dál se jelo vlakem? No hlavně to, že by tím nikdo nejezdil, protože přestup, nepohodlí, riziko nenávazností, zpoždění. A ten bus má v tomhle i určitou výhodu, že se z něj dá v Budějcích vystoupit i jinde než na nádraží.

Stráťa

Neznám konkrétně Baborovice ale je otázka jestli to pro ty obce není často spíš štěstí že tam vlak nestaví. Trať sice vede „co by kamenem dohodil“ ale autobus zastavuje v obci a v porovnání s vlakem je levnější takže může jezdit častěji.
My máme taky na kraji vesnice nádraží se šesti kolejema kde vlaky nestaví a nikomu moc nechybí.