lot
Infrastruktura Železnice

Kvůli přepravě uhlí na východ Čech chystá Správa železnic lepší trať na Mostecku

Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo
Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo
Modernizace souvisí s chystaným uzavřením lomu ČSA.

Předpokládaný konec těžby hnědého uhlí v lomu ČSA bude mít vliv i na Správu železnic. Ta začíná s přípravami úprav trati z Obrnic do Počerad. Desetikilometrový úsek projde modernizací, aby na něj mohly těžší vlaky.

Správa železnic už začala hledat projektanta, který připraví takzvané zvýšení předchodnosti. To v praxi znamená, že bude možné jezdit po trati s ještě těžšími vozy než dosud. Odhadovaná cena na zpracování projektu je 29 milionů korun, celkové předpokládané náklady na stavbu zatím Správa železnic nezveřejnila.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše je důvodem akce předpokládané omezení a následné ukončení těžby hnědého uhlí na lomu ČSA společnosti Severní energetická. „Přeprava energetického uhlí v následných letech se bude realizovat do Elektrárny Chvaletice a Elektrárny Opatovice z dolů Vršanské uhelné. Napojení vleček Vršanské uhelné je ve stanici Počerady a Březno u Chomutova,“ vysvětlil Illiaš.

Objemy přeprav do Opatovic a Chvaletic mohou dosahovat až 7 milionů tun ročně. „Pro zajištění předpokládaného objemu přeprav je nutné využít maximální kapacitu vozů včetně jejich únosnosti,“ vysvětlil Illiaš. To je podle něj možné jen za předpokladu, že dojde ke splnění traťové třídy zatížení na D4 (22,5/8 t). Dnes je v omezujících úsecích traťová třída zatížení pouze C3 (20/7,2 t).

Vykládka uhlí z vozů Innfofreight ve Chvaleticích. Foto: ČD Cargo
Vykládka uhlí z vozů Innfofreight ve Chvaleticích. Foto: ČD Cargo

Během akce má dojít ke kompletní opravě trati, rychlost má být zvýšena na 100 km/h. Správa železnic předpokládá, že k úpravám dojde na přelomu roku 2022 a 2023.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jura

A tu rekonstrukci zaplatí všechno Správa ze státního, nebo se na tom podílí i ty energetické firmy (Severní energetická,…)?

Tomáš

Také se mi nějak nezdá, proč by stát měl platit upgrade tratě kvůli byznisu jednoho uhlobarona, navíc se špinavou a neperspektivní energetikou…

Martin V.

Smím se zeptat, proč by měl platit modernizaci železniční tratě uhlobaron, když to je byznys ČD Cargo? https://www.cdcargo.cz/cs/aktuality/-/asset_publisher/eJwZFZ6uHkBH/content/prvni-kontejnery-s-uhlim-vylozeny Protože místo starých vozů Eas přešli na nové Sggrrs, tak pro jejich efektivní využití potřebují taky odpovídající trať. Zaplatí za to SŽ(DC) poplatek za dopravní cestu (nejen za těch 10 km, o kterých je článek, ale i za dalších 200 km do Chvaletic) no a jim zase zaplatí elektrárna (tedy „uhlobaron“) za dopravu uhlí.

Jura

existují příklady, kdy místní firma, která hodně zatěžuje silnice nákladní dopravou přispěje obci či kraji na opravu těch silnic, tak o takovém principu jsem uvažoval. Navíc také otázka, jestli ty poplatky, co plati uhlobaroni skrz ČD Cargo Správě jsou dobře nastavené, prý využívají pro přepravu uhlí v kontejnerech slevu (faktor 0,65) na kombinovanou dopravu kontejnery, ale prakticky se nejedná o kombinovanou dopravu, tak proč by měli využívat slevu, která je určena na podporu převodu dopravy ze silniční na železniční, kdyt to se prakticky nestalo.

Martin V.

Tak to je spíš obecnější otázka, jak má Správa železnic nastavenu poplatkovou politiku. Pokud u pěti kategorií tratí se cena za ty nejlepší a nejhorší neliší ani dvakrát, tak to se mi zdá překvapivě málo. Jsou-li atraktivní hlavní tratě přetížené a ty ostatní využívané spíše sporadicky, tak by to měli v ceně více zohlednit. A slevu na KD si mají taky pohlídat, vždyť oni ta pravidla tvoří, nebo ne? Příspěvek na opotřebování konkrétní komunikace je zcela výjimečný a má smysl třeba u okresky mimořádně zatížené stavbou nebo kůrovcem. Ale to podle mě není tento případ.

Vašek

Já správě poradím zdarma. Vyměnit shnilé pražce, dosypat štěrk a pořádně podbít. A ještě se z těch 29ti milionů na studii něco ušetří.

ene bene

Titulek, jako by se měla stavět nějaká magistrála, a oni zatím podšťouchají štěrk a podepřou propustky. Šotobulvár.

IGCT

Ceny projektů jsou naprosto nesmyslné a absolutně neodpovídají ceně. Ceny jsou jako byste za cenu ferrari koupil nefunkční fábii. SŽ dělá velkou chybu minimálně v tom, že nedává sankce za nekvalidně zpracovanou projektovou dokumentaci.

Jiří Kocurek

7 milińů tun ročně nechceme. My chceme, aby vlakem vozil každý, kdo vozí 70 tun ročně!

Jerry

Začni brát lepší model

Vašek

Pan Kocurek překvapí téměř vždy. Palec hore.

Kubrt

Vršanská uhelná v Březnu u Chomutova? Tam je připojen důl Nástup, SD a.s.

Martin V.

Taky mě to překvapilo. A navíc leží Březno na úplně jiné trati, takže rekonstrukce úseku Obrnice – Počerady se ho nijak nedotkne. Jediné, co s tím má trať Chomutov – Žatec společné je třída C3. https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/trz.pdf

dopravák

Pokud se uhlí z Března u Chomutova vozilo v posledních minimálně 30 letech někam dál „na východ“, tak v podstatě vždycky jedině přes Žatec a Počerady, protože tam byly právě kvůli tomu nataženy dráty – přes Chomutov by to znamenalo přepřahy.

Martin V.

Pokud to pan Illiaš myslel takhle, tak to jo, ale pořád tam k těm dnes avizovaným 10 km chybí dalších 30 km z Března do Počerad. Nebo je to přes Žatec kolejově D4 a jen to nepřebarvili v mapě?

Urban Transport Lover

To jsou ty články psané od stolu bez osobní znalosti místa…
Ale k přečtení těsně před spaním dobré.. Dobře se při tom usíná. Musel jsem si dát k posteli polštáře – dost se vrtim a už mi několikrát sletěl noťas rovnou na parkety..

Panda

To je vyjádření mluvčího SŽ.

Zdeněk

V článku se píše o východočeských elektrárnách, ale nějak mi tu chybí elektrárna Trutnov-Poříčí. Už dlouhé měsíce jsem neviděl na trati z HK přes Jaroměř do TU žádný vlak s uhlím, i když předtím jezdily denně, někdy i dvakrát denně. Ví někdo, kudy a odkud se tam vozí uhlí? Nechce se mi věřit, že by odstávka elektrárny trvala tak dlouho.

Os5600

Ta elektrárna dnes kombinuje dřevní štěpku a uhlí. V nedávném článku přímo zde na zdopravy.cz bylo řečeno, že štěpka se vozí nákladními automobily. Kromě toho co jsem tak vysledoval uhlí jezdí pouze v noci. Přes den vůbec. Často lze cestou do Trutnova potkat odstavené vozy na uhlí. Nejčastěji ve Starkoči nebo Velkých Svatoňovicích.

Kalina

Velké Svatoňovice je zastávka na jednokolejné trati. Vagóny mohou stát v Malých Svatoňovicích, tam je větší nádraží;)

Zdeněk

Do Starkoče se toho moc nevejde. Nejdelší kolej tamtotiž před pár lety zrušili. O tom, že uhlí se vozí do Poříčí v noci, stejně jako prázdné wapky zpět, vím. Ale teď už dlouho z toho nejelo nic, ani ve dne, ani v noci.

asdfg

Do Starkoče se vejde 22 wapek. Přes léto uhlí skoro nejezdilo nikam a wapy stály kde mohly. Po vlečkách, stanicích….

asdfg

Od září začíná jezdit. Zatím to vychází na 2-3 vlaky týdně, od října má jezdit klasicky 5-6 vlaků za týden. Prej v Poříčí vyhrabavali skládku.

Růža

Pozitivní to bude, zda se dodrží termín.

TechnikSŽ

Jenom bych doplnil, že dojde k úpravě celého trianglu Most-Obrnice-České Zlatníky a dále na Počerady. nicméně se skončí na Obrnickém záhlaví v Počeradech – projekt se netýká úpravy výhybek. Ty zůstanou ve stávající katekorii C3, projekt je neřeší. Takže sama o sobě je tahle akce k ničemu.

Qěcy

Opravte si slovo předchodnost na přechodnost. Jinak se ale mluví o traťových třídách zatížení.

Greta

Oprava tratí k ničemu není, ale vyhlídky na přepravu uhlí do Chvaletic jsou nesmysl, nyní má ELCH integrované povolení max na 9 let a to ještě nepravomocně. Emisní povolenky mají každoročně zdražovat až na 55 EUR a silová elektřina zlevňuje. Než SŽDC investice dokonce, budou Chvaletice odstavené a přeprava uhlí v útlumu.

Projektant

Výhybky určitě neomezují třídu zatížení na C3. Třídu zatížení určují naprosto převážně mostní objekty. Svršek (kolejnice, pražce, výhybky) začíná mít vliv až u rychlostí nad 120 km/h, kdy přestává stačit kolejnice S 49 (49 kg/m) a je nutno použít těžší 60 E2 (60 kg/m).

U pražců je to podobně:
https://www.zpsv.cz/kolejove-dopravni-stavby/kolejnicove-podpory-zeleznicnich-a-tramvajovych-koleji/prazec-b-91-s1/
https://www.zpsv.cz/kolejove-dopravni-stavby/kolejnicove-podpory-zeleznicnich-a-tramvajovych-koleji/prazec-b-03_b03r/
https://www.zpsv.cz/kolejove-dopravni-stavby/kolejnicove-podpory-zeleznicnich-a-tramvajovych-koleji/prazec-bc-12/