Správa železnic chystá aplikaci, která upozorní na výluky
Náhradní autobusová doprava (NAD), Olbramovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
SŽ chce zlepšit informování cestujících o výlukách.
SŽ chce zlepšit informování cestujících o výlukách.
Co třeba pro šotouše zpřístupnit grapp v celé své podobě 😄😄😄
Proč zas nějaká aplikace? To už někdo zrušil web?
Nebo je vystavit nějaký API by asi taky stačilo .. instalovat si kvůli něčemu další appku bylo cool tak před 10 léty
Datel umírá. …
Jako cestujícího mě nějaké výluky absolutně nezajímají. Zajímá mě, zda stihnu navazující přestupy. Je-li výluka, mají spoje jezdit podle výlukového jizdního řádu.
Přesně tak, a ne pravidelné zpoždění.
Jenže to se musíte o plánované výluce a tedy výlukovém jízdním řádu dozvědět. Plánované výluky jsou v interkaktivní mapě SŽ. Nikoliv už třeba další navazující podrobnosti. Třeba o tom z kterého nástupiště vlak odjíždí. K takovému zjištění musíte třeba navštívit další weby a tyto informace hleda. No a ve finále ani informace takto nalezené Vám nemusí být nic platné když bude vše jinak (viž článek o zprovoznění nástupiště v Semilech a diskuze k němu).
Doufám, že aplikaci si nainstalují pracovníci SŽ a dopravců. Ještě by to chtělo, aby Správa železnic, zajišťovala NAD a netvářila se že se jí NAD netýká.
A co hlavně zlepšit informovanost strojvedoucích? Řízení výluk a tok informací je jak v ucpaném septiku.
Strojvedoucí si výluky muže najit v týdenním plánu schválených výluk na portále provozovatele dráhy.
Strojvedoucí je zaměstnancem dopravce. Ten jej informuje o tom, jaké výluky se jej týkají a jaký to pro něj má vliv (s vlakem 1234 mimořádně končí ve stanici X, odtud obrat do stanice Y jako vlak 4567)
Na Twitter posílá zprávy o mimořádnostech Datel. Takže je tam každý den celkem slušně vytapetováno. Nejhorší to je po větru, když hlásí každé zastavení dopravy kvůli stromu na koleji
To samé dělá i interaktivní mapa SŽ již delší dobu.Umí třeba i sledování polohy vlaků, ale z vlastní zkušenosti vím, že to jí moc nejde, protože je to dost zkreslené. Někdy vlaky ještě stojí v nádraží a aplikace je již ukazuje , že jsou na cestě několik km daleko.
Zase další železniční aplikace? 😂😂 Ať si ji s prominutím strčí do pr….. 😂. Bohatě stačí hvězdná aplikace Můj vlak od ČD, kde cestujícího jeden průvodčí seřve, že má ukazovat jednotlivé jízdenky, druhý průvodčí ho seřve, že má místo toho ukazovat hlavní měnící se QR kód a pět dalších průvodčích ten pohyblivý QR kód ani neumí načíst….strojek jim při tom pípa jak dozimetr v Černobylu, je potřeba mobil ruzně naklánět a nakonec se jim ještě ten strojek zasekne…. Hrozný…
Ty máš neuvěřitelnou smůlu. A nebo to máš jako zaručenou informaci od kamaráda tvého kamaráda?
Já jen, že když ukážu ve vlaku QR kód, průvodčí ho načte, poděkuje a jde dal.
Ano s normálním QR u jednotlivých jízdenek problém není nikdy, ale napoprvé načíst ten pohyblivý, to umí tak 4 průvodčí z deseti…. Alespoň na tratích, kde jezdím…což je celý jih republiky a občas Praha… směrem k Praze se to zlepšuje, to je pravda 😂
Od roku 2018 neukazuji ve vlaku nic jiného než virtuální In Kartu (proměnlivý QR kód). Problém jsem neměl ani jednou. To bude fakt strašná smůla 🙂
Jednou se také dočkáte…. Zrovna včera paní pruvodčí: „ježíšmarjá kolik tam máte jízdenek…to je hrozný tohleto“…. Příště ji odkážu na místní diskuzi….
Ten kód není pohyblivý, nijak se nehýbe. Jen je proměnlivý, cyklují tam myslím asi 3 QR kódy za sebou. Asi nějaká obrana proti tomu, aby někdo ukazoval jen screenshot. Jestli máte pocit, že je pohyblivý, tak to možná moc hýbete s tím telefonem – a to se pak nedivím, že to nejde průvodčímu načíst. 🙂
Já už pár let také používám virtuální inKart a dávám průvodčím načíst právě ten proměnlivý QR kód inKarty a nikdy s tím nebyl problém a nikdy průvodčí nenadával, že chce kód pro samostatnou jízdenku…
Hahaha, vy jste tak vtipnej s tím pohyblivým / proměnlivým…. normální člověk to pochopí, rejpal slovíčkaří….a telefonem fakt nehýbu nijak více než v niancích otřesů pohybujícího se vlaku. Ruka se mi fakt neklepe.
Záleží, jestli máte jízdenky OneTicket, IDPK, mezinárodní a nebo vnitrostátní jízdenky dle tarifu ČD, které párujete s IN Kartou. A klidně se podívejte i do aplikace, kde se píše, že jízdenky IDS, OneTicket je nutné ukazovat jako jednotlivé aztécké kódy jízdenek
Nechapu tolik mínusů. Jezdím vlakem asi třikrát čtyřikrát do týdne tři roky a ledacos jsem zažil – už dvakrát měla průvodčí problém s POP najít In kartu. Jednou mě dokonce naznačila že je moji povinnosti mít plastovou. Chápu že tohle je problém v POP, ale tohle by si mělo vedeni ČD vyřešit
Jirko, mínusy tady fakt neřeším… taky si často neberu servítky…. Já také jezdím skoro každý den a na železnici jsem zažil snad všechno co se zažít dá… včetně třeba toho, že dvakrát vlak ujel průvodčímu / vlakvedoucímu 😂…. Vlaky mám moc rád už od dětství, ale když vím, že je něco prostě špatně, tak si to přiznám, upozorním na to….jsem přesvědčen, že i kritikou se dá docílit zlepšení… nikoliv však zavíráním očí a tvařením se, že všechno modré je skvělé a sluníčkové…. Jsem VŠ v oboru slaboproud a jsem prostě zvyklý problémy řešit….. A ještě k té aplikaci, jsem přesvědčený,… Číst vice »
Nesouhlasím s různými předřečníky, kteří tvrdí, že stačí mít informaci o výluce u vyhledaného spojení ve vyhledávači. Někdy člověk nepotřebuje (jen) vědět, co se stane pro konkrétní spojení v daný čas a dané trase, ale chce mí větší přehled co se chystá, od kdy do kdy. Tudíž tento nápad chválím, i když si (také) myslím, že by bylo vhodnější tuto funkcionalitu integrovat do už existujících webů a appek, než vyrábět zas něco nového, jednoúčelového.
Asi tak. Zajímá mě takt na trati kudy jezdím z/do práce. Jedu až ráno vstanu, odjíždím až mě to přestane bavit.
Když se to prodlouží(místo čtvrhodiny hodina) nebudu tak dlouho čekat i kdyby to znamenalo jízdu pomalejší linkou nebo že budu na zastávku chodit na čas.
Při čtení jsem si říkal: „Jestlipak to má API?“ Aby si to mohli dopravci do svých aplikací integrovat. Vždycky je jednodušší synchronizovat backend-backend než to na mobilu načítat ze dvaceti serverů.
Přitom by prostě stačilo mít vše v jízdních řádech tak jako tomu je ve Švýcarsku. Prostě když si vyhledám spoj tak má být jasné kolik přestupů mám na trase. Mě nezajímá, že je to přímý spoj s výlukou, mě zajímá jak se dostanu do cíle a mělo by být jasné, že se jedná o spoj se dvěma přestupy (z vlaku na náhradní autobus v té a té stanici a pak z autobusu v této stanici na vlak).
Však na tomhle by se to mohlo začít stavět. Napřed musíte mít ty data o výlukách a NAD v něčem strojově čitelném.
Pokud se to SŽ podaří, k čemuž jsem zatím velmi pesimistický, tak nastane další krok..pohled na to, co je z pohledu GŘ zásadní výluka a co ne…oni by dopravci a řízení provozu (to opravdové, ne úředníci) mohli vyprávět…
Pro me je perfektni tydenni mapa vyluk, jak ji vydavaji CD. Bohuzel obsahuje jen trate kde jezdi CD. Pro planovani vyletu, hlavne kdyz jedu s detmi nebo s kolem je to neprehlednejsi medium jak zjistit jakym tratim a v jake dny se vyhnout.
Nechapu, proc to dobra sprava uz davno nema pod sebou.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/133894201/v%C3%BDluky+pr%C3%A1zdniny.png
Diky. Lepsi nez nic, bez kratkodobych vyluk mi to moc nepomuze.
Nezlobte se na me, ale at si nejakou aplikaci strci za klobouk.
Hlavně žádné zbrklé pohyby, Správo mírného pokroku v mezích zákona…
Tohle je fascinující. Ve Švýcarsku mi stačí jedna aplikace od SBB na veškerou dopravu po Švýcarsku. V Německu DB Navigator.
U nás bude brzy na každý spoj nutné stahovat další aplikaci.
Prostě zase české cesty.
Nebylo jednodušší za jednotné dráhy tahat knižní jízdní řád a vkládat si do něj výstřižky?
Spíš: Kdo jiný by měl data o plánovaných výlukách poskytovat, když ne správce infrastruktury? Je fajn, že se probudili.
Ale vždyť jedna je. Cg tranzit ukazuje všechny výluky.
No, řekněme že je to opět drobný posun dopředu, nemyslím si ale, že opět další aplikace pomůže k lepšímu informování. Už tak je aplikací na dopravu víc, než je potřeba – aplikace jednotlivých dopravců, aplikace IDS, OneTicket… Lepší by byla integrace třeba do OneTicket aplikace, spolu s tím otevřít API, přes které si informace budou do svých aplikací a webů tahat přímo dopravci, a to asi nebude až tak složité. Nedokážu si představit, že někdo bude nejprve koukat do jedné aplikace, jestli náhodou není výluka, pak se přepne do druhé, kde bude muset vyplnit ty samé údaje, aby si koupil… Číst vice »
Přesně tak. Jako cestující bych ocenil kvalitní informace o výlukách a mimořádných událostech. Ano, ty informace by měly pocházet od SŽ. Ale fakt kvůli tomu nechci nějakou další aplikaci, kanál na Twitteru nebo stránku na facebooku. Ať SŽ poskytuje data, která by dopravci zaintegrovali do svých systémů.
Jestli k prohlížení těch dat udělá SŽ nějakou vlastní aplikaci nebo web, klidně ano, ale nesmí to být jediná cesta, jak se k těm datům dostat.
Potřebujou aplikaci. Potřebujou utopit zase nějaký penízky pro kamarády ajťáky.
Co je Achillova pata Správy železnic už jsme se dozvěděli. A víte, co je Achillova pata české železnice? Správa železnic.
A co dát do rozhlasu informaci o místě a čase odjezdu NAD, místo „sledujte informace dopravce“?
Já jsem tedy vždy slyšel kde stojí nad
Možná dříve, dnes je tomu jinak.
V Hostivici je teď výluka a jestli mi nehrabe, tak HIS hlásí „vedle staniční budovy“.
Valmez výluka ..hlásili NAD před nádražní budovou..taky kde jinde.
Jenže to by bylo pro cestující.
Ale v těchto končinách platí: uškoď, nepomáhej, hlavně uškoď.
A nebo alespoň uraz.
Před nádražím, ve výchozí stanici: Zas**nej točvolant!
Ve vlaku na průvodčího: Jé, to jste vy?
Asi věřil tomu, že průvodčí se před začátkem směny materializují a od posledního vlaku zase rozplynou v éteru.
Informování je skutečně strašné. Čerstvá, týden stará zkušenost s (už cca 13 hodin trvající) mimořádkou na jih od ČB, informace o NAD nula. V MémVlaku info o výluce, ale zjistit, kam ten bus zajede, to bylo bez šance. Jak třeba zjistit, že NAD zajede do centra Velešína, kilometry od trati? Nebo jestli zajede ke stanicím/zastávkám, nebo pojede k nějaké blízké autobusové? Nic. Jakýkoli posun k informovanosti bude krok správným směrem.
Já si myslím že achilovou patou dobré správy je spíš neschopnost postavit tratě v parametrech 21. století.
Největší Achillovou patou je nemožnost stavět zadarmo a kdekoliv
A není to brzo? Neuspěchali to? Vždyť uběhlo jen necelých 23 let z nového tisícíletí…
Kdo bude otevírat speciální aplikaci na výluky? Normálně se podívá do vyhledávače spojení a tam výluky uvidí, tohle nemá smysl. Jestli chce SŽ mít svou aplikaci, tak by to měl být vyhledávač spojení nejlépe i s prodejem jízdenek… ale IDOS už existuje, takže to není potřeba.
Ta aplikace může klidně běžet na pozadí a jenom vyhazovat oznámení o výlukách ve zvolené oblasti. To IDOS neumí. Denní cestující nekoukají do IDOSu před každou cestou.
Já teda koukám do IDOSu několikrát za den a to i pro běžně projížděné cesty. Je tam totiž vidět zpoždění spoje, výlukové vedení a ne vždy je zažité spojení ta nejrychlejší varianta. Bohužel tam nejsou mimořádnosti, v Praze musím koukat na DPP i PID, ne vždy tam jsou aktuální informace k dispozici, takže pak ještě kouknu na mapu PID, zda se někde něco neštosuje. V rámci jednoho města (příměsta) je tedy potřeba 4-5 aplikací nebo webů (ještě někdy Můj vlak ČD). Pokud někdo chce jet dál, tak to násobně vzrůstá, musí sledovat několik dopravců, aplikaci/web místního integrovaného systému, to není… Číst vice »
Jezdím vlakem do/z práce mezi Vraným nad Vltavou a Prahou, jízdenku pro jednotlivou jízdu nepotřebuji (tak jako snad mnoho držitelů příslušných kupónů PID či traťových/časových jízdenek železničního dopravce) + pravidlený jízdní řád vlaku si pamatuji (max. 2 spoje jedním směrem do hodiny v pravidelném intervalu – minutách po celé hodině není problém). V takových případech dle mě vyhledávat jednotlivá spojení je nesmysl či minimálně zdržování se, ale je dobré mít možnost pohodlně se dovědět o výluce dříve než přijdu na stanici/zastávku, kde to bývá vyvěšeno většinou max. týden před započetím výluky. Pravidelně to tam ovšem nekontroluji a někdy ani týden… Číst vice »
Sz zjistila že je rok 2023. Já mám na výluky aplikaci můj vlak.
Tam jsou ale zveřejňovány výluky a opatření k nim týkající se jediného dopravce. Některé tratě jsou ale obsluhovány výhradně soukromými dopravci.
Přece se tvrdilo, že liberalizace železnice zlepší služby. 🙂
Zlepšuje, ale musí se integrovat informační služby. Proč můžu v Německu pořídit jízdenku, která mi platí dnes už na všechny regiony včetně MHD, dříve na region včetně městké dopravy v něm? U nás je to stále rozdrobené, i když by být nemuselo. One ticket byl dobrým vykročením vpřed, ale nějak se to nedotáhlo.
Před liberalizací to lepší nebylo. Byly ČD, různé ČSAD, už v devadesátkách jezdili autobusoví soukromníci, integrované jízdné prakticky neexistovalo, každé město mělo svůj tarif jako je tomu i dnes. Platba hotově, rezervace míst komplikovaná, pokud vůbec možná, online prodej nebyl.
Být dráha jednotná … tak možná teď slavíme, že je na světě první aplikace. Viz akce kulový blesk se zablokováním Babitronu před mnoha léty.
Kde se dají najít výluky na ty 4 měsíce dopředu?
ČD.cz
To je sice hezké, ale valná většina cestujících se bude o výlukách stejně informovat spíše u dopravce. Že za zpoždění může nějaká SŽ je nezajímá, ani často nevědí že existuje.
Jo? To by musela mít třeba taková Arriva něco jako babitron. A ne to dlouze hledat.
Já vůbec nechápu, proč nemůže být centrální mapa výluk, když už dopravci typu Arriva jsou neschopný mít přehlednou aplikaci.
a co grapp?
Grapp neobsahuje informace dopravců o opatřeních. A kromě toho to není aplikace, takže je datově nenažraný a neumí vyhazovat oznámení.
Datově je to úplně v pohodě.
Na Edgi se vůbec nenačte – oproti tomu Můj vlak funguje v pohodě (pochopitelně kromě platební brány)
Babitron je soukromá akce jednoho chlapíka, tehdy ještě studenta.
Oni to ani vědět nemusí, a ani je to nemusí zajímat! 👍
tím jsem chtěl říct, že tyto aplikace by měli mít ve svých apkách také hlavně dopravci, i třeba propojené nebo odkazující na apku SŽ. Podívat se přímo na apku SŽ napadne možná tak nás, kteří čteme tento web.
No tak jasně: úřední jízdní řád vydává taky SŽCZ, nebylo by, jako, úplně od věci, kdyby se třeba nějak propojily systémy SJT, krajských tarifů IDS, no a právě třeba informací o výlukách. Prostě bys si – ku příkladu – zadal, že chceš jet z České Třebové do Liberce, našlo by ti to spojení přes Hradec Králové a Jaroměř, takže Pardubice – Liberec ARR, dejme tomu, no a měl bys tam i ty informace o mimořádnostech.
No ale to je u nás hodně velké sci-fi! 😅
Ono by to chtělo jiný počinek: plánovat výluky tak, aby se stačily zapracovat do jízdních řádů, prostě, ku příkladu, vím, že budu opravovat mezi Chocní a Českou Třebovou od 15. září do 30. října, taky vím, že to způsobí zpoždění vlaků až 10 minut, tak to zapracuju do jízdního řádu, prostě vlaky mezi 15. zářím a 30. říjnem budou mít jinou jízdní dobu, než před a po. A ideálně ještě zapracovat na návaznosti, přípojích, jedno s druhým. Netvrdím, že se to nedělá, ale dělá se to hodně, hodně reálně, takže, ve výsledku to je, jako by se nedělalo. Taková mapa,… Číst vice »
Říká se tomu výlukové jízdní řády.
..a nefunguje to…
Funguje. Jenom je v první stanici za výlukou záporný pobyt.
A nedělají se. Resp. Dělají jenom na spojích, které jsou nějakým způsobem přerušeny, ne tem co to jenom rozhodí sandál o 20 minut.