Správa železnic chce zbourat některé budovy na trati Rakovník – Kralovice, nemají využití

Nádražní budova Lubná. Autor: ŠJů, Wikimedia CommonsNádražní budova Lubná. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons

Čtrnáctideník Odborového sdružení železničářů (Obzor) přinesl v posledním čísle informaci o záměru Správy železnic zbourat nádražní budovy na trati Rakovník

159 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filemon44

Především si řekněme-v jakékoliv obci či městě naší republiky nalezneme desítky,ba stovky nevyužívaných a zanedbaných objektů.Proč tolik „zvedají ze sedadel“ právě drážní objekty na Rakovnicku či severním Plzeňsku????

Tuzemák

Je tak složité to nabídnout soukromníkům k odprodeji i soukromníkům? Jako nemám nic proti rušení nevyužívaných objektů, ale škoda nevyužít všechny možnosti. Tak čtvrt-půl roku zpět, hodit to na realitní trh, za rozumnou cenu/dražbu. Měli by dávno prodáno. Ale když ani na webu v nemovitostech na prodej nemají ani čárku o těchto stavbách, tak těžko seženou zájemce o koupi. A teď kdoví, co bude s realitním trhem, ale asi by i teď našli zájemce. Halt hospodaření ala „Erár“. Jistě vyjde výhodněji zajistit demolici, odvoz sutě, než přímá nabídka k odprodeji soukromníkům do OV. Nedaleko křivoklátsko, dovedu si představit, jak jim… Číst vice »

Jakub

Co se týká potenciálních soukromníků a bydlení/rekreace, Lubné a Kožlanům moc šanci nedávám, ty jsou dost mimo osídlení a bez atraktivního okolí. Kralovické nádraží kazí okolí obklopené průmyslovým areálem, byť tam i nějaké domy určené k bydlení přímo u nádraží jsou. Zavidov má z tohoto pohledu největší šanci, okolo rodinné domy, pár metrů za nádražím les, hlavní silnice směr Rakovník nedaleko, ale ne hned u domu, pro příznivce veřejné dopravy krom vlaku i zastávka autobusu do 100 m. Pokud média tvrdí, že nastal boom prodeje rekreačních nemovitostí, tak tohle by Správa nejspíš prodala. >-] Na trati 162 jsme dospěli k… Číst vice »

Hanzí

Tak zrovna v Lubné se bydlí…

Tuzemák

A to bych s prominutím nechal na tom soukromém sektoru. Jistě by si někdo s objekty i dovedl nějak poradit. Jedno je jisté, bez nabídky prodeje nebude ani kupec.

Dominik

A pak se budou soudit, kvůli hluku od vlaků (i takové případy byly), po problémech, které následně se soukromníky jsou, když je potřeba něco udělat (ano, vím, jde jen o budovu, nikoliv celý pozemek), chápu, že se nikdo do prodeje moc nehrne.

Tuzemák

Záleží jen co si SŽ(DC) dá do kupní smlouvy a příp. do věcného břemena. Něco ve smyslu blízkosti trati a nemožnosti dodržet hlukové limity. A kupující se případně zavazuje …bla bla bla. Stav objektu je havarijní. (Čemuž by samozdřejmě odpovídala i cena). Ale i tak by jistě v současném hladu po nemovitostech jistě našli kupce. Nic ve zlém, ale šotouši jsou cvoci. 🙂

Dominik

Ano, šotouši jsou blázni, to není jen o smlouvě, ve smlouvě může být cokoliv, ale když pak dotyčný nereaguje, když ho vyzýváte k činnosti (třeba ke kácení stromů na jeho pozemku), tak je sice hezké, že máte smlouvu, ale to co by bylo hotovo za 2 dny, trvá dva týdny, kvůli jednáním.
A u objektů další mínus jsou případné přeložky trati, rozhodne se o modernizaci, a třeba i přeložce, ale kvůli takovému majiteli se zas všechno zdrží, když to blokuje.

DPP odbornik

Na zbourani je rovnou cela trat. Zbourat, postavit cyklostezku a posilit autobusy, ktere nestavi nekde na uplnych okrajich je jedine, co tady dava smysl. Budovy by pak uz nelezely v pasnu drahy a mozna by se pro komercni ucely staly zajimavejsimi (obcerstveni pro cyklisty apod).

Vorech

Chapu tady ty dva tabory, ale udrzet za kazdou cenu kazdou barabiznu jen kvuli tomu,ze to kdysi fungovalo je nesmysl.Kdyz postavim misto baraku kryte zastavky i s „lavickou“, tak mi to do budoucna vyjde mnohokrat levneji a muzu penize investovat do koleji a tim zvysit komfort dane trate a prilakat cestujici. Ale jezdit okolo zamcenych treba i opravenych barabizen a kochat se myslenkou, jo tenkrat! Je docela nesmysl. Kdyby takhle kazdy uvazoval,tak se nikdy nic noveho nepostavi.

-TR-

Heleďte, já chápu, že nemáte rádi starostu Řeporyjí. Já ho taky nemám rád. Ale to, že se mu podařilo získat tamní nádražní budovu, přece není důvod hejtovat převod budov do soukromých nebo obecních rukou jen proto, že to samé nedávno zařídil řeporyjský starosta.

Dulik

Nepovedlo se to navíc jen jemu…vzpomeňme například obce na Osoblažsku.

vlakový nadšenec

přesně s tímhle souhlasím

Od lesa

Drážní budovy fungují takto: nízké nájmy se zvýší (osobní zkušenost: 10x, tedy o 900%, jenoho krásného dne přišla faktura s jenou nulou na konci navíc a na dotaz, zda to není vtip jsem byl ujištěn, že není), nájemci zdrhnou, barák chátrá, najdou se zájemci o koupi, několik let se to odloží, chátrání se zvýši, domorodci odnesou co se dá, squoteři, jiné smažky a bezďáci to dorazí. Zájemci se nenechají odradit. Dáme to na web, cena jak v centru Prahy, úředník má totiž kapříky od demoliční firmy už v kapse. Nikdo to nechce, musíme pozvat demoliční firmu. Ti hloupí daňoví poplatníci… Číst vice »

Luděk S.

Lepší by to bylo nejdřív opravit a pak zdemolovat, ne?

Herold

Vy jste neměli smlouvu, že vám jen tak zvýšili desetkrát nájem? Anebo kecáte???

Od lesa

Samozřejmě, že měli, jen se dlouho nájem nezvyšoval a najednou se to udělalo skokově. Jenže za pozemek bez příjezdové cesty, bez přípojek, kontaminovaný léty provozu dráhy a přilehlé chemičky, resp. její vlečky, dost přestřelená výše. Na poptávku koupě reakce žádná. A ta demolice, podobný případ. Známý usiloval několik let okoupi jistého objektu, či spíše ruiny, která vypadala, že s ní někdo (ČD) nakládá jako dobrý hospodář, tedy bez oken, dveří, vrat i střechy atd.. Několik let mu majetkový odbor tvrdil, že má vyčkat, protože mají příkaz přednostně řešit prodeje obcím. Tak čekal a pravidelně volal. Na účtu bylo připraveno předpokládaných… Číst vice »

Herold

Nájem se může skokově zvýšit, když to máte ve smlouvě, takže buď máte špatnou smlouvu anebo kecáte. Já osobně věřím spíš druhé variantě, protože i pokud započteme inflaci za posledních 20 let, k 900% se nedostaneme ani omylem.

hank

Existuje ovšem skupina hochů, kteří spolu mluví, a těm se prodává: Přednostně, bez čekání, za rozumné ceny a bez informování širší veřejnosti.

Na druhé straně je ale fakt, že když se v minulých letech ještě prodávalo mimo tento okruh, našli se s prominutím idioti, kteří si stěžovali, že jim prodávající zatajil hluk působený projíždějícími vlaky a dokonce se (tehdy ještě) s ČD kvůli tomu soudili. To se pak člověk nemůže divit, že se někdo snaží takové nežádoucí zákazníky dopředu odfiltrovat…

Kikoxius

Podivate-li se vyplaty vrcholnych manazeru ceskych drah a sz, tak jsou naklady na opravu techto budov absolutne marginalni zalezitost.

K.N.

Filip V.

No, u většiny budov již není o co stát. Zvlášť budova v Zavidově nebo Kožlanech byla již před pěti lety v dezolátním stavu. Co se týká Lubné, to mi překvapuje – ta byla ještě před pěti lety obydlená – to ji zbourají i s najemníkem? V Kralovicích a Čisté jsou to již docela velké Nádražní budovy. Škoda. Ale jak vyřešili ovládání PZS v Kralovicích? Ještě před pěti lety se ovládalo z místnosti v nádražní budově…

Lemmy

Přesně totéž mě napadlo. Na fotce má budova nový plot a trávník, vyměněná plastová okna na obytné části a satelit. Pokud by mu to prodali celé, určitě je to majitel, který je na poměry drážních objektů celkem rozumný.

Luděk S.

Díky všem šotouškům za podporu! Moc si toho vážím.
Já bych byl samozřejmě pro dát do každé té barabizny 20 mega, za 2 mega ji prodat kamarádům a pak je za 40 mega zpátky vykupovat při modernizaci, pardon údržbě, trati. Ale to by prej už bylo moc.

Jaaa

Jestli pracujete pro SŽ, tak prosím zvažte, jestli nejít dělat něco jiného, ano?

Ketchup1970

Třeba by z toho byly hezké chalupy… těch par vlaku za den by nerušilo. A ještě by to bylo romantické . Na zrušené trati u Verdunu je jich takových pár . Chalupa z drážní budovy je i v Bergeres-les-Vertus kde už jezdí jen FRET s obilím do sila.

Nekdo

To hych si nechal libit. Aleuseli by byt, z hlediska drahy, dobre osetreny vecna bremena…

Herold

Myslím, že blamáž s nádražím v Ústí nad Orlicí by měla být dostatečným varováním před zachraňováním (nejen) nádražních budov za každou cenu, bez toho, aby bylo jasné jejich reálné budoucí využití. Ty nádražní budovy na trati Rakovník-Mladotice navíc nemají v podstatě žádnou historickou ani architektonickou hodnotu.

-TR-

Jaká blamáž? Nádraží v Ústí nad Orlicí slouží k bydlení. Stejně tak mohou sloužit i nádražní budovy podél trati z Rakovníka.

Odpadlík

Dík za link, to jsem přehlédl. Ale je to krásná ukázka toho, jak někteří lobují za zachování kdejaké voloviny za každou cenu, ale nakonec stejně padne kosa na kámen.

-TR-

Ten článek nereflektuje realitu. Jeden ze spolumajitelů tam bydlí.

Herold

To jsem rád, že tam jeden člověk bydlí…ta změna projektu za desítky milionů určitě stála za to, aby si jeden šotouš splnil svůj sen.

Luděk S.

Tu změnu projektu bych všem petentům nechal do poslední koruny uhradit.

Herold

Pan Prchal na tom ovšem evidentně vydělal, to zase ano…dostal se za 500 000 k bytu.

„Pro mě osobně to znamenalo, že za třetinu ceny, kterou jsme za to dali, jsem se dostal k bytu. Nebydlím v pronájmu, ale ve svém. Někomu se nemusí líbit bydlení na nádraží, podle mne to není tak hrozné, vlaky nedělají takový hluk,“ uvedl.

Herold

Od Ing. Prchala jsem dostal tři minusy:-)

Herold

Ale nelituji…jak říkám, že pěkné, že si Ing. Prchal splnil za peníze daňových poplatníků svůj sen a získal za půl milionu korun byt.

-TR-

Pan Prchal na tom vydělal a zároveň se zachovala historická nádražní budova. Já na tom nevidím nic špatného.

(Poznámka – není to ten šéf kampaně ANO, jak by si mnozí mysleli.)

Herold

Špatné na tom je, že to stálo desítky milionů korun z kapes daňových poplatníků a jediným výsledkem akce je, že se zachovala prázdná budova, jejímž jediným využitím je byt pro p. Prchala.

Jaaa

Vyhazují se peníze za mnohem větší kraviny, tady aspoň zůstal stát pěknej barák.

ondra

tak určitě-fotbalově řečeno,pro jisté méně přizpůsobivé vrstvy obyvatel naprosto vyhovující bydlení.

ABC

na druhou stranu v oněch končinách je podobných barabizen pro méně přizpůsobivé vrstvy víc než dost

MartinS.

Aby mohly sloužit k bydlení, musely by se zrekontruovat a následně pronajmout za tržní nájem, který by v nějakém období pokryl ty náklady na rekonstrukci. Myslím si, že u takových pronájmů by se míjela nabídka s možnou poptávkou. V Kralovicích i Kožlanech je dost prázdných domů přímo v obci, kdo by šel dobrovolně bydle za víc peněz za obec ke kolejím?

jirka

a nebylo by možný tu částku co dají za demolice dát do oprav? Pár zručných místních živnostníků by to určitě zmáklo, no ne??

pkajetan

opět, příliš logické a příliš úsporné, tady musej lítat prachy (a víme kam) 🙁

Herold

OK, tak se ty budovy opraví. Co s nimi bud dál?

jirka

budou opravené a funkční , čekárna pro cestují , zbytek by si jistě nekdo za rozumný peníz pronajmul, nebo i zájmovým sdružením jako klubovny

Herold

Kolik je na těch vesnicích cestujících? A kolik je tam zájmových sdružení, mimo hasičů, kteří obvykle svoji klubovnu mají anebo se scházejí radši v hospodě? A vystačí ten „rozumný peníz“ aspoň na úklid a základní údržbu těch opravených budov?

jirka

nechci být hnidopich ale kdo tu budovu zanebal, lépe řečeno desítky let na to kašlal?? cestující?

MartinS.

To máte jedno, kdo tu budovu zanedbal. Ta budova se neudržovala, protože pro ní není využití. Nemůžete cpát veřejné peníze do oprav budov, pro které nemáte využití, když navíc když ty peníze chybí jinde.

jirka

ok a co tedy to někomu kdo si to opraví dát tedy rovnou zadarmo ? než vynakládat peníze na demolici

Vorech

Brecet kvuli vsemu co je okolo zeleznice je nejaky sport?

MartinS.

Čekárna pro 0-3 cestující na každém spoji musí být ve zrekonstruované budově? Nestačí přístřešek? A zájmová sdružení mají už dávno od obcí prostory, kterých je v obcích až až, takže proč by jim obce měly dávat jakékoliv peníze, aby si sdružení pronajímala něco od správy železnic?

PetrB

Pro info:
Opuštěné železniční tratě by mohlo být nově možné zakonzervovat, což se týká i úseku Kralovice – Mladotice. První místo, kde nový zákon možná využijí, je Kozí dráha v Ústeckém kraji.

https://ct24.ceskatelevize.cz/3109379-udalosti-opustene-zeleznicni-trate-bude-mozna-nove-mozne-zakonzervovat?fbclid=IwAR0OkaoOhIwDTPqlX6ii7BS4FrlDHuj0Urc-pE7agwbg_oHiceuwNdQ2fI0

ušatá

Pořád dokola, naprostá neschopnost nebo nezájem využít vše, co se dá a ušetřit tak nejen za demolice, ale hlavně za nové, zbytečně stavěné stavby na zelené louce, za cenu ničení krajiny, plýtvání surovinami atd. To stojí podstatně víc, než uchovat a využít stávající stavby. Pokud tomu něco brání, pak ať SŽDC navrhne cestu, jak to dělat tak, aby mohly stavby sloužit. Zájemců bývá víc než dost.

Jakub P

Vźdyť tohle je právě výzva, aby se přihlásili zájemci, kteří by ty stavby chtěli využít, pokud jsou. Problém je, že jich není víc než dost, spíš nejsou vůbec žádní (tedy minimálně žádní takoví, jejichž záměr by byl proveditelnej).

jirka

ono jednání se sždc potažmo tak i jak jsou nastaveny zákony (rozuměj neprožně a zastarslé) je velmi obtížné

Dominik

Ono jednání se vlastníky pozemků a objektů, které jsou v ochranném pásmu dráhy jsou kolikrát taky složitá, takže chápu, že to nechtějí prodávat.

-TR-

Ohledně budoucnosti tratě Rakovník – Kralovice doporučuji se seznámit s plánem integrace okolí Rakovníka do PID: https://pid.cz/integrace-verejne-dopravy-na-rakovnicku-2etapa/

Nový koncept dopravy počítá s tím, že vlaky a autobusy na trase Rakovník – Kralovice budou jezdit ve vzájemném prokladu. Nový jízdní řád autobusů lze najít pod číslem PID 570.

Svojsin

Proklad nemá pro většinu obyvatel v relaci význam( např. Kozlany,, Březany, Petrovice….). Tj jen udržování vlaků za každou cenu a od Čisté pojede většinou stejně i bus. O Lubne ani nemluvě.

-TR-

Plzeňský kraj se v minulosti svůj úsek tratě do Kralovic pokusil škrtnout. Nicméně svůj postoj přehodnotil po tlaku místní občanské iniciativy, která usiluje i o obnovu úseku Kralovice – Mladotice.

V současnosti se počítá s tím, že současné čtyři páry vlaků budou do Kralovic jezdit i nadále. Ovšem obnova úseku do Mladotic není příliš pravděpodobná.

MartinS.

Vlaky a autobusy Rakovník – Kralovice můžou jezdit v prokladu, ale k čemu to bude, když vlaky v Kralovicích, Kožlanech, Čisté, Všesulově, Petrovicích, Příčině i Lubné staví na různých místech vzdálených od sebe pěší chůzí 15-35 minut? Autobusy budou v Kralovicích navazovat na autobusy IDP od Plzně. Vlaky nebudou navazovat na nic. Už teď je vlak k něčemu jen o víkendech, když autobus nejede.

-TR-

Vlaky mají vychytané přípoje v Rakovníku na směr z Kladna nebo Berouna, podle toho, jak to zrovna vychází. Při cestě z Prahy je celkem jedno, zda cestující jede přes Kladno nebo Beroun, protože v tarifu PID to stojí stejně, je to stejný počet pásem.

MartinS.

Vlaky mají v Rakovníku tak vychytané přípoje, že většinou na/z Kralovice 30 minut čekáte. Při cestě z Prahy není úplně jedno, jestli jedete přes Kladno nebo Beroun, nejde jen o peníze, ale i o čas a přes Beroun je to o 15 – 30 minut pomalejší. Samozřejmě, že nejrychlejší je to autobusem.

vex

To již není pravda. Od nového GVD se nemáte šanci z Prahy do Kralovic dostat po 17. hod, protože poslední vlak ujede v 18.05., což je cca 30 min před příjezdem rychlíku z Prahy v 18.32.

kakov

otázka zní, nedalo by se spíše nějaké množství lidí přilákat? např. pokud by se přidala zastávka u fabrik na okraji Rakovníka, kolem kterých trať vede, mohlo by to počty cestujících zvýšit, sice asi né několikanásobně, ale mohlo by to pomoci,

hned myslet na rušení a bourání je nesmysl, když se Vám porouchá auto, taky hned přemýšlíte kde ho nechat sešrotovat, s tím, že už auto nechcete?

další problém je opravdu v tom, že tato oblast se vylidňuje

Vorech

A jaký je rozdíl na místo budovy postavit krytou zastávku?

-TR-

A co takhle zbytnou budovu prodat do soukromých rukou?

kakov

při všech úpravách a větších opravách budete potřebovat souhlas těch soukromých rukou, tj. prodejem si zaděláte na problémy (bohužel),

Nekdo

což je teď zrovna hezky vidět u bývalého vechtru u Brna, který aktuálně brání modernizaci tratě na Zastávku…

Bob

Aby byla krytá úplně celá zastávka je podle mého názoru zbytečný přepych. To by všude musela být hala jako na Wilsonově nádraží. Stačí když bude krytá ta nádražní budova a případně ještě část nástupiště.

Jirka

když jste u těch hal, tak nebylo by špatné mít halu v Plzni, Brně, Ostravě, Budějovicích.

Nekdo

No a v Brne hy bylo mozne zastresit i zastavku salin u stavajiciho hl.n., protoze i kdyzvyhledove to bude pouze zastavka pro primesto, tak uzel salin zustane a porad tam bude prestupovat mnoho lidi…

kakov

i když to není téma článku, vyjádřil jsem se k otázce rušení trati/vlaku, budova/přístřešek není v tomto rozhodující

Bob

Pokud by objednatel dopravy nasadil nějakou laťku kvality služeb pro cestující (např. vytápěná čekárna, zdarma dostupná pitná tekoucí voda, udržované záchody bez nutnosti běhat na druhý konec nádraží pro klíč atd.) a objednával tyto služby přímo u provozovatelů tratí, autobusových nádraží atd. (přes dopravce je to poněkud krkolomné a nespolehlivé), tak by správce dráhy měl určitě lepší motivaci a taky by bylo jasné, z jakých peněz má tu službu poskytovat. Ale samozřejmě i zde by ty standardy musely být odstupňované podle významu nádraží a míry a způsobu jeho využívání, takže v zastávkách, kde se obrat cestujících blíží nule, je i… Číst vice »

-TR-

Nikdo nechce, aby se zajišťovaly služby na nádraží. Požadavek je ten, aby SŽ se pokoušela zbytné budovy prodávat do soukromých rukou, nikoliv bourat.

Vít Jůza

Já chci, aby se zajišťovaly služby na nádraží.

-TR-

To bychom se nedoplatili.

ušatá

A ono se na těch službách nedá nic vydělat nebo mít aspoň vyrovnaný rozpočet? To by ale třeba SŽ (DC) nesměla dávat ceny pronájmů v hodnotě zlata. To pak opravdu nejde. Když se chce, pak pronájem i za 1 Kč se vyplatí než něco neustále ničit.

Herold

Ne, pronájem za 1 korunu se nevyplatí, pokud zároveň nájemce zároveň nemá povinnost budovu udržovat a opravovat. A pokud tuto povinnost má, už se zase nejedná o pronájem za korunu…

Vlado

No já si nemyslím ,že se musí vše hned bourat a stavby jsou k ničemu.Jde jen o přístup k tomuto majetku .SŽDC(ČD) má vše debilně tabulkově ,vemte si příklad ,před lety si chtěl jeden posunovač koupit a opravit baráček na zastávce Plesná a byl ochoten i se starat o čekárnu pro cestující ,daly mu takovou pálku ,že by za to koupil barák v Praze.No a tady je to asi podobné ,proč to někomu nedat za pár korun ,zájemci z řad železničních maniaků by se určitě našli ,nebo je lepší to nechat zbourat a dávat předražené finance firmě co mě to… Číst vice »

výletník

Tam už se dávno mohlo (a i by mělo) jezdit minimálně až k Mariánské Týnici, samozřejmě i s novou zastávkou na severozápadním okraji Královic – ale je to zase jen pořád to stejné: když se nechce, je to horší, než když to nejde …

ušatá

Navíc by to skutečně bylo za „pár korun“.

PatriK

V žádném případě neprodávat drážní majetek soukromníkovi, leda dát do pronájmu, aby se nikdy nemohla opakovat situace jak zde… https://zdopravy.cz/dalsi-prodleva-odvolani-proti-povoleni-k-trati-do-strelic-podal-i-sesty-spolumajitel-vechtrovny-49308/

-TR-

Na trati Rakovník – Kralovice žádné velké stavební akce nebudou a ani by neměly smysl. Takže tato námitka je bezpředmětná.

Vít Jůza

To těžko odhadovat.

ušatá

Nikdy neříkejte nikdy. tady se do budoucna ukazuje mnoho zajímavých nápadů.

ušatá

Samozřejmě, ale vše se dá stanovit v nějaké smlouvě a pronájem musí být pro nájemce přijatelný, tedy jak jsem psal, klidně za 1 Kč, když dotyčný se zaváže, že to bude udržovat a chránit. Aspoň, prostě, tak.

Dominik

Za korunu? To se jistě někdo ozve, že se SŽ nechová jako řádný hospodář.

Jakub P

Spíš se nikdo příčetnej nepřihlásí, protože i se symbolickým nájemným by do toho musel vrážet tolik peněz, aby to nespadlo, že by to na provozu nikdy nevydělal zpět. Nepříčetnej možná jo, ale ten nesežene peníze ani na tu potřebnou údržbu a opravy a spadne to stejně. Ty baráky nemaj aktuálně nejspíš nulovou cenu, ale rovnou zápornou, tedy ŠZDC by musela zájemcům dost zaplatit, aby to někdo v tom stavu, v jakým to je, a s těma podmínkama, jaký jsou v ochranným pásmu dráhy, chtěl…

Nekdo

Tak ono by to slo i pronajmout na sto let, nebo nechat napsat spravna vecna bremena, snad SZ, ktere se nesmi rikat zkratkou, ma alespon jednoho pravnika…

MartinS.

Rychlé spojení Rakovníka a Plzně zajišťuje 5x denně autobus. Vlak rychlejší nebude.

ABC

ale měl by stolečky a věšáčky!

ušatá

Samozřejmě, Vy si klidně jezděte na dřevěné trojnožce a na schodech.

J.K.

Ani autobus, ale auto jo, a bude to ještě rychlejší po dostavbě obchvatu Plas…

ušatá

To snad nikdy, opět jen ničení krajiny, zábory půdy, problémy s vodou a dopravou celkově – hluk, exhalace…….Právě proto to chce i tady jinou koncepci dopravy, aby doprava po silnicích výrazně klesla a uživatelé si ji museli do posledního haléře zaplatit.

Hanzi

Tak to asi skripete zuby při pohledu na investiční plán silničních staveb 😀

ušatá

To ano, protože ta nehospodárnost a nekoncepčnost je víc než zarážející. Ale všeho do času.

Herold

To asi budete muset vyměnit obyvatelstvo…

Jakub P

Nebo přiznat, že železniční síť na spoustě míst neodpovídá dnešním potřebám a místo udržování každýho jednotlivýho už existujícího kousku za každou cenu, někde postavit nový tratě a některý starý tomu obětovat a nechat je zaniknout, aby výsledná síť odpovídala potřebám dnešního cestujícího (a dnešních firem co se týče nákladu) a ne těch z před sto let.

Jakub P

Ideálně ještě tak, aby se dala co nejsnáz uzpůsobit, až se ty potřeby (a taky možnosti) za pár desítek let zase změní, ale to už je v ČR fakt čistá utopie. Už to vybudování sítě odpovídající aktuálním potřebám a možnostem by byl prakticky zázrak.

-TR-

Skutečně ekonomické by bylo se napřed pokusit o prodej zbytných nádražních budov. SŽ tak může vygenerovat zisk, byť žádné terno to není. Nicméně by nemusela platit náklady na demolici.

Jenže na SŽ velmi pravděpodobně nepřemýšlí mozkem, ale nějakým jiným orgánem – nebudu domýšlet, jakým…

Pezos

Pod článkem o Troubsku jsem slíbil, že se připomenu. Tak se připomínám.

Přesně proto!

Lemmy

A co takhle si nejdřív přečíst ten článek, vy jiný orgáne?

-TR-

Reaguji i na základě zkušeností se SŽ z minulých let.

Hanzi

Zlikvidovat celou trať a to samé s tím směrem na Bečov. Kdykoliv člověk jede přes přejezd některých těchto tratí a má kliku že se blíží šukafon svoji kosmickou rychlostí a v něm sedí řidič a stiplistek, tak by svoji peněženku daňového poplatníka raději hodil do kopřiv.

dopravák

Že by se probral „starej Klaus“ a vzpomněl si, jak ho před 15 roky vozili z Hradu do Lán? Ale Husákovi se stejně nevyrovnal, kvůli tomu se na přejezdech dokonce občas i zastavovala železniční doprava …

PekařJan

Předminulý víkend v poledne z Rakovníku 22cloveků, pejsek i kočička. Nemám z touto trati takové zkušenosti ( zítra jedu zase, dám echo), ale minimálně tento spoj se jako vzduchovozic nejevil.

PekařJan

Oprava, S touto.

PekařJan

Budova v Čisté tedy zůstane, chápu to správně?

idk123

SŽbezDC by spíš měla něco udělat z tou „výlukou“ do Mladotic…

Lemmy

Jojo, je na čase tu šarádu ukončit a vozit vzduch levněji autobusem.

Nekdo

tys napsal tu zkratku, která se nesmí! no tos ale udělal ošklivé bebí pánům od Správy železnic! 😀

J.K.

Za sto si nějakou vezmu , a dráha nemusí bourat.

noerf

J.K.: obecně vzato SŽDC koupilo od ČD spoustu budov v dezolátním stavu z nichž spousta bylo prázdných (nevyužité z hlediska řízení provozu, pokladen, čekáren, s prázdnými byty). Napadá mě v jižních Čechách třeba Kájov, Čimelice. K tomu se na spoustě nádraží v rámci optimalizace zrušili výpravčí (dálkové řízení) a pokladní, takže je budov z hlediska provozu nevyužitá.
Jedním z řešení by bylo předání těchto budov obcím či soukromým vlastníkům, ale je zde specifikum drážního úřadu a blízkost dráhy (napřiklad limity hluku).

J.K.

Jojo, vím. Já to koupím i s tím specifikem.

kakov

výsledek předání jsme viděl v JMK na trati Brno-Střelice…..

ušatá

Jenže cestujícím scházejí nadále služby, jako čekárny, WC, základní prodej, informace atd. Třeba ty Čimelice, když jsem viděl, tak jsem nevěřil vlastním očím a je to vše jen k pláči. nehledě na to, že i ta nákladní doprava se nenechá rozrůstat. A i to by pomohlo využití stanic a budov.

hank

Tak ty obce jsou logicky na forhontě: Napadá mě jako úspěšný příklad Merklín.

MartinS.

Pro ty budovy neexistuje využití. Většinou stojí na okrajích obcí. Jsou neudržované, to je pravda, ale i kdyby byly udržované budou nevyužité a jen by se dávaly penízebdo údržbý. A na ten jeden šukafon v intervalu 2 hodiny stačí přístřešek. Navíc ten šukafon jezdí do Kralovic jen proto, že ho platí Středočeský kraj. Až kraji dojdou peníze a posílí autobusovou linku B97 Rakovník – Kralovice, která tu trať kopíruje, ze 4 spojů denně na 7 nebo 8, ztratí ta trať význam úplně. Nelíbí se mi to, je to trať mého dětství, rád se po ní občas svezu, ale musím přiznat,… Číst vice »

ušatá

Není pravda. Jde i o potřebnou nákladní dopravu, která se tu rozšiřuje, je na silnicích a lidem i přírodě vadí. To je základ. A ta osobní doprava po opravě přerušeného úseku a snad i určité modernizaci do budoucna má zde svoji roli, funkci.

Chronosphere

Funkci pobočky pracovního úřadu

Štěpán

Už zase? Tento článek není vůbec o žádném nízkém využití trati (je to zníněno jen jednou větou, avšak s tématem to v podstatě nesouvisí), ale o špatném stavu budov. Nicméně, nepřátelé železniční dopravy se tu zase budou ventilovat a tvrdit, jak tato trať patří do minulého století a měla se už dávno zrušit. Což je ale, samozřejmě, nesmysl.

Jakub P

A na druhou stranu přátelé železniční dopravy budou z možného bourání nejspíš nepotřebných ruin vyvozovat, že někdo chce rušit celou trať, u které ty budovy, pro které dnes železnice nemá žádné využití, stojí. Protože automatizace a dálkové řízení je na železnici z principu špatně a doufejme, že od nich bude brzy upuštěno.

Jiří Kocurek

Tenhle strážní domek u trati už šel k zemi. Znamená to zrušení trati Brno Ostrava. 😀
https://mapy.cz/s/cutuneranu

Štěpán

No právě. Trať nikdo rušit nechce, řeč je v tomto článku o nevyužitých budovách. Je mi to sice líto, na druhou stranu i s přístřešky může trať stále fungovat.

Luděk S.

Přesně, ta trať má potenciál!

Lemmy

Teda takhle: kdyby se opravila až do Mladotic, tak to byste viděli všichni ten cvrkot.
I v ruině na obrázku by se vyplatilo otevřít čekárnu.

Anonym ze severu

To má Kozina taky.

ušatá

Ano, zcela jednoznačně. Tam jde i o návrat značného množství nákladní dopravy a další rozvoj dosud zde neježděné. Ale kupodivu, to někomu strašně vadí a velký otazník? Proč? Co zatím skutečně je?

Oldřich Sládek

Můžete mi, prosím, zcela konkrétně napsat, o podstatě potenciálu značného množství nákladní dopravy na Kozí dráze? Myslím to vážně, bez ironie. Já že se tím totiž letos zabývám z podstaty mé práce a co vím, tak zájem se aktuálně limitně blíží nule… Bez konkrétních podnětů se nedá nijak argumentovat (nejen) u Správy železnic, ale ani bychom si to u nás v ŽESNAD.CZ interně nijak neobhajili, neboť je řada důležitějších investic na páteřních tratí, kam je třeba nasměrovat velké množství peněz. A ty nejsou nekonečné.

asdfr

Ja by som povedal, ze odpovede sa nedockate. To je len jeho standartny vykrik ku kazdej trati, ktora nie je vytazena.

ušatá

Nic o tom nevíte, stejně jako o potřebách řešit dopravu celosvětově úplně jinak a snížit naopak její rozsah, přestat s převážením všeho po celém světě atd.

ušatá

Tam jde o to, že byla záměrně zrušena možnost nakládky a vykládky a trať se i díky organizaci osobní dopravy stala nepoužitelnou a určití lidé prostě si od toho slibovali její zrušení (byl tam i několikrát zamítnut požadavek na nakládku a vykládku a tím se to jen potvrdilo) . Samozřejmě, že pak zájemci o nákladní dopravu se přesunuli na silnici a dali do toho dost peněz. Tedy už tyto kroky hraničí s něčím co lze za dnešní situace nazvat nežádoucí a hodnou postihu. Změn it to jde, ale v prvé řadě musí i na kraji a na MD změnit koncepci… Číst vice »

Chronosphere

Spiknutí

Kar

Já nevím, koukám do JŘ a zas tak málo vlaků tam nejezdí…

Dalibor

Vlaků v závazku tam jezdí. ale polo až celoprázdnejch. Vo tom to je.

kakov

byl jste tam někdy? jak to víte? věštíte z lógru?

ušatá

Kdy jste tam jel naposledy? Jak často tam jezdíte? Možná byste se divil, že z Rakovníka ve všední den odpoledne je vlak i hodně nacpaný – tím mám na mysli i počty kolem 30 cestujících, někdy i více + nějaký kočárek, kola atd. A o So a Ne to bývá podobné – tedy u špičkových vlaků. Oni jsou tu i chataři, turisté, výletníci a i ti bydlící. Chce to jen změnit grafikon, modernizovat atd., jak už se tu psalo.

Kubrt

I kolem 30? Tak to je jasný, to bez vlaku nejde, ani bez vytapene čekárny s igelitovými ubrusy.
„Bydlim“ na zastávce, kde je denní obrat několik set cestujících, ale čekárna tu nikdy nebyla a nikomu nechybí. A to uz nemluvím o těch chudacich ze sousedního města o 5000 obyvatelích, ty vůbec nemaj vlak a musejí jezdit autobusem a přesto počet obyvatel roste.

ušatá

Jo, souhlas, nesmyslů se dělá denně tolik, že se to ani popsat nedá a využívá se neznalosti a pohodlnosti lidí, co si nechtějí pálit prsty. A to do doby než nastane průšvih a nikdo neví co s tím. Epidemie současná je takový malý příklad. Ale ono může dojít k podstatně horším situacím a to už pak legrace být nemusí. A jen poznámka. Ono toto jen zdánlivě nesouvisí s dopravou, její organizací a její koncepcí.

MartinS.

Jestli je počet cestujících na tom spoji kolem 30, stále nejsou v šukafonu obsazena všechna místa k sezení. A možná je to nějaký spoj, kdy zrovna v daném období nejede přímý autobus. O víkendu autobusy nejedou, takže jede jen vlak. Ale málokdy i v sobotu v 11:02 odjíždí z Rakovníka víc než 20 lidí a do Kralovic přijedou 2.

Laik

Ta trať je nadbytečná. Budovy zbourat, trať zavřít a ušetřené peníze investovat do tratí kde někdo jezdí.

ušatá

Další provokatér, který sice nic neví, ale otravovat ovzduší bude.

Lukáš Smolka

Tohle je jedna z tratí která si říká o testování provozu vlaků bez strojvedoucího.

AlaskaRaillroad

Obávám se že jediné využití bude k výcviku řidičů dvoucestných bagrů a traťových mechanizmů.

Martin z Moravy

Od té doby co je ředitel SŽ ten mladej kluk, tak to jde ještě víc k šípku než před tím. Viz nesmyslné rušení charakteristických znělek na nádraží atd. Bourání staveb a jejich nahrazování prefabrikovanými kostkami, ve kterých kolikrát není ani lavička je smutné.

Jiří Kocurek

Otázkou je, zda je lepší zavřená, zamčená a zatlučená čekárna nebo přístřešek. Protože osazenstvo na 3 směny znamená bezmála 2 miliony ročně.

Martin z Moravy

V případě použití moderních technologií viz AI, IoT, kognitivních systémů atd. by to bez problému fungovalo. Čekárna by se sama odemčela, zamčela, to samé s vytápěním, světlem, automatem na jízdenky, fungující IS. Kamerový systém a dispečink na dálku. Ty dva miliony by se vynaložily jako jednorázová investice a 3 lidé mohou obsluhovat třeba 30 takových podobných staniček. Ale to by se muselo změnit současné myšlení vedení.

Vorech

A jako 2mil. za to,ze si pujdu sednout do cekarny?+ kazdorocni udrzba?Nesmysl,zbourat a postavit pristresek

Martin z Moravy

U projektů veřejné investice nelze počítat pouze s finančními náklady, ale musíte použít i benefity neměřitelné tržními cenami.

MartinS.

Ty vlaky tam jezdí 9x za den v každém směru. Zpravidla nemají důvod být zpožděné. Na každé zastávce nastupují/vystupují většinou 0-3 cestující (v Lubné 0-5). To se dá přežít i bez lavičky. Natož bez budovy, pro kterou není využití.

Luděk S.

No dovolte! Bc.MBA je naše nejlepší akvizice. Taky nejlevnější.

libor

no jasně, co s tím jiného, budovy a časem i koleje…

PatriK

Osud té tratě záleží na místních, pokud budou vlakem jezdit, tak trať nikdo rušit nebude. Ale všichni už si zřejmě zvykli na pohodlí a flexibilitu aut, čímž trať ztratila perspektivu. Stejně jako to potkalo většinu lokálek, na kterých je provoz udržován spíš už jen ze setrvačnosti.

AlaskaRaillroad

Zde, na pomezí Plzeňského a Středočeského kraje není příliš optimistický demografický vývoj. Obce, jejichž obyvatelé by jinak vlak využívali, se vylidňují.

MartinS.

To není jen o demografickém vývoji. Ale i o vzdálenosti zastávek od těch obcí. A o rychlosti spojení. Vlak i autobus jedou trasu Rakovník – Kralovice zhruba stejně dlouho. Ale autobus staví v obcích třeba u škol, vlak za obcemi „v polích“. Směrem do Prahy se cestující dostane k prvnímu metru autobusem o 30 – 60 minut rychleji než vlakem. Směrem na Plzeň mají jen 3 vlaky denně přestup na autobus u vlaku, jinak se musí pěšky 15 minut na autobus. Přestup mezi autobusy je 5x denně. I když bych moc rád našel cokoliv pozitivního pro tu trať, tak mne… Číst vice »

pozorovatel

Jistě – a v Královicích jezdí ty autobusy z „autobusového nádraží“ ve městě (i zpět) „soupravově“ ten skoro kilometr do a z garáží („ČSAD“), které mají bránu asi 100 metrů od vlakového nádraží …

MartinS.

Jenže i kdyby ten autobus jel už od vlakového nádraží, pojede v jinou dobu než vlak. O víkendech autobusy na Plzeň na vlaky v Kralovicích nebo Čisté několikrát za den navazují, ve všední dny navazují na autobus Transdevu z Rakovníka.

-TR-

Budovy prodat, koleje nechat.