Správa železnic chce vytrhat koleje v Budyni nad Ohří. Kraj nesouhlasí
Podřipský motoráček v Libochovicích. Pramen: Wikipedia, Ctenar1957
Správa železniční dopravní cesty se rozhodla zrušit a vytrhat kolejové rozvětvení v Budyni nad Ohří na severočeské lokálce Libochovice –
Cyklostezka… u tratě takto nulového významu jediné řešení. Ano, vyjde dráž než pouhé vytrhání vyhybky, ale bude to mít větší smysl. Ta trať se stejně dříve či později rozprdne a bude se řešit co s ní a rekostrukce je nereálná.
Kdyz ta trat tak lezi v krku mnoha lidem i kraji, tak by nekdo mohl navrhnout SZDC prodej trati do soukromych rukou. At ma nekdo jiny financni zatez na svych bedrech
Asi před deseti lty SŽDC vytrhala sudé koleje v Křimově (137). Jenom koleje, výhybky zůstaly. Důvodem bylo „zrychlení dopravy“.
A nebyl třeba pravým důvodem prodej nádražní budovy včetně nějakých okolních pozemků do soukromých rukou?
Pokud chce kraj ,,plakat,, bylo by to možná užitečnější u zavalené trati pod D8 než u trati, která vede ,,od nikud nikam,, a do budoucna žádný potenciál nemá, což by si měl uvědomit každý rozumný hospodář s veřejnými financemi.
Však tam pláče a to velice silně.
Jak odnikud nikam, je to regionální dráha, která spojuje města s hlavním železničním tahem na Prahu, po zrychlení provozu by bylo možné dojíždět i v docela přijatelném čase za prací do Prahy, může být i nástrojem k zastavení vylidňování Libochovicko-Budyňské oblasti…
Ja si přesně ten mechnismus zastavení vylidňování představujete?
Ta trať má význam, protože když se něco podělá mezi Roudnicí nad Labem a Lovosicema, tak přez ní by mohli objet ten to úsek trati.
Nešlo by výhybnu zakonzervovat? Zamknout do přímého směru a nechat být? V případě požadavku na zprovoznění provést opravu? Nebo to SŽDC „administrativně neumí“?
Tak to bylo víceméně doteď. Požadavek 13 let nepřišel a nejspíš už jsou ty výhybky v takovém stavu, že nelze zajistit sjízdnost ani v přímém směru.
Nebo to SŽDC „administrativně neumí“?
Samozřejmě že umí a v minulosti se to dost často i dělalo, když se chtělo… Někde takový stav trvá třeba i dlouhá léta. Např. v Červeném Potoce se stanice aktivovala v r. 1997 po zrušení dopravní služby v Podlesí, tj. až 12 let po rozšíření z nákladiště na stanici (1983 – 5). A po celou tu dobu se „na Potoce“ jezdilo jenom po hlavní dopravní koleji a pršelo a sněžilo na trvale zamčené výhybky a prášilo se na zakonzervované ZZ typu TEST 12. Jenže na manipulační koleji tam neustále probíhala nakládka dříví…
Vytrhat by se měly nejen koleje 2 a 3, ale i kolej 1 a celá trať Roudnice – Libochovice. To samé trať Vraňany – Straškov – Zlonice. Myslím, že počet spojů na těch tratích je důkaz nízké obsazenosti (většinou by dokázal lidi ve vlaku spočítat na prstech jedné ruky i nešikovný dřevorubec), nákladní doprava na nich neexistuje (a i kdyby, tak tam rozhodně nebude napořád) a jejich údržba je jen vyhazování veřejných peněz. Raději zavést nové autobusové linky v okolí Řípu, které mohou bez problémů navazovat na vlaky ve Vraňanech, Roudnici i v Libochovicích, obslouží i obce do kterých koleje… Číst vice »
Úsek Vraňany – Straškov je docela vytížený v prac.dny. hlavně v ranní spičce ve směru do Vraňan a dál do Kralup a Prahy vozíme motorák cca z poloviny plný (prázdný?). Pak je prodleva, kdy vlak nejede a začíná to zase odpolední špičkou směrem z Vraňan do Straškova. Takže o rušení tohoto úseku nemůže být řeč. Pravdou ale je, že valná většina jede z/do Horních Beřkovic. I proto několik spojů jede pouze v úseku Vraňany-H.Beřkovice a zpět.
Takže 810 zaplněná z poloviny pouze ve špičce je „docela vytížený“ spoj? Ti samí lidé se pohodlně vejdou do autobusu. Můžete mi prosím vysvětlit, v čem je svezení 40 let starou 810 lepší, než v moderním autobusu?
Tak to je asi každého subjektivní pocit čím radši jezdí… a ano ve špičkách a mimo špičku už to má 2-3 hodinový takt. Znám plno jiných lokálek kde jezdí vlak každou hodinu celý den a veze vzduch… hlavně jízda Bus-Vlak a různé jízdenky asi nebaví nikoho…
Jde o turistiticky navštěvovanou oblast a dále jde o nástroj k zachování kapacitní infrastuktry do oblasti, kde velká doprava by nebyla přes obce žádoucí. To samé se můžu ptát Vás, proč bychom měli jezdit moderními drahými autobusy, když těch lidí není tolik a klasický motorák je kapacitně snad stejný, tak nač vyhazovat peníze za nové, jen chtete být trendy za peníze daňových poplatníků, pouze funkčnost už Vám nestačí.
Na té trati jezdí sólo 810. Jeho kapacita je podobná jako u autobusu. Takže i když v tom jede větší počet lidí, vejdou se všichni do jednoho autobusu bez problémů (nepředpokládám, že by tam ta 810 jezdila naplněná až po střechu, to na takovéto lokálce není možné snad ani při nějaké šotoakci). Provozovat tato vozidla je tedy ekonomický nesmysl a to by si měly kraje uvědomit. Autobus je levnější, lépe se přizpůsobí potřebám cestujících, bývá často i pohodlnější a pokud jde o tarif, tak myslím, že v Ústeckém kraji velmi dobře funguje systém DÚK díky kterému není třeba si kupovat… Číst vice »
DUK platí na trati Straškov – Roudnice. Ne na trari Straškov – Vraňany.
Ale platí PID
Ta zase ale neplatí z Vraňan do Straškova, ale jen z Kralup do Vraňan.
PID platí i z Vraňan do Straškova. Není tedy problém, aby lidé v této oblasti využili tarif PID nebo DÚK podle toho, kam potřebují jet. Tarif v každém případě není argument pro zachování vlaků.
Tak jistě. Onehdy jsme se po výletě na Říp měli problém do té 810 vměstnat na stojáka, byť každý jen na jedné noze. A nebyla to šotoakce, jen se sešlo víc skupin turistů. Ale k čemu argumentovat známému narcistnímu trollovi, že. 🙂
František: Záleží kolik lidí s tim jezdi běžně, pokud je pokud je průměrná obsazenost 10 lidi, při ranní nebo odpolední špičce jede 30 lidí a třikrát za rok jede 810 plná, tak je lepší nahradit autobusem, vytrhat koleje, prodat nemovitosti, pozemky a peníze věnovat do oprav tratí, kde jezdí více lidí a železnice má potenciál růstu cestujících.
Mimochodem na trasa Český Krumlov -Praha přepraví autobusy něco mezi 0,5 – 0,75 milionu cestujících ročně, přesto elektrifikace železnice v úseku České Budějovice – Český Krumlov není ani v plánech.
Ale no tak Soupravo alias Dopravak alias V.N. alias další nicky. Pořád budete u každého článku jakéhokoliv tématu do nekonečna napadat lokálky a regionální dopravu ?? Třeba si zkuste v pracovní den někdy projet malé lokálkové úseky Vraňany-Lužec, Vraňany-Straškov-Roudnice, Kralupy-Velvary, Oldřichov-Litvínov , Podlešín-Hostivice atd.atd. možná budete v šoku, kolik to využívá lidí. Pokud tam jsou funkční koleje a má to návaznost, tak se vám lidi na nějaké minibusy vykašlou. Příklady jsou i ve vyspělém zahraničí např. Nizozemí, Dánsku, Švédsku (krátké lokální tratě souběžné se silnicí a přesto hojně využívané místo souběžných autobusů) mohu uvést konkrétní příklady. Nizozemí např. trať č.63… Číst vice »
Tak zaprvé, funkčnost lokálek lidi včetně mě napadají u článku, kde se píše o lokálkách. Takže žádný off topic. Za druhé, já v žádném případě neříkám, že se mají lokálky zrušit paušálně všude, ale jenom tam, kde se to z provozních důvodů nevyplatí. Ano, jak v zahraničí, tak u nás najdete vytížené lokálky a proti nim nikdo nic nenamítá. To ale není případ ortodoxních šotoušů, kterí naopak prosazují paužálně lokálky všude, kde stojí bez ohledu na to, kolik toto řešení stojí peněz a jestli by náhodou nebylo lepší vymyslet řešení jiné. Běžným lidem je totiž úplně jedno, jestli má vozidlo… Číst vice »
Pan X alias Souprava a další inkarnace jsou zřejmě tedy pro změnu zase lidským nesmyslem, na tyhle obehrané a cíleně provokační demagogické bláboly existuje vždy jedna odpověď. Pokud je poptávka, tam je nabídka a basta !!! Nikdo nebude nikoho nutit násilím měnit své zvyky a všechny hnát za každou cenu na silnice.
Jakože kde je poptávka pár lidí, tak tam má jezdit vlak? A člověče, ta poslední věta zní jako kdybyste to tam celý cáloval vy vosobně. Ne – za kilometr týhle šarády můžeye mít 2-3 kilometry jízdy autobusu/mikrobusu..
Jen pro Vaši informaci – já nejsem ten, kdo si říká Souprava. Narozdíl od něj nemám potřebu (ani důvod) se navážet do příznivců železnice (raději se proto vyhýbám tomu slovu na š), pouze jim stále dokola opakuji, že kvůli nim se vyhazovat peníze nebudou. Nicméně se vším ostatním se „Soupravou“ souhlasím, lokálky tohoto typu jsou zralé na zrušení. Žádný význam už nemají, těch pár cestujících odveze bez problémů autobus a to za mnohem menší peníze. Je třeba si uvědomit, že je rok 2019 a že už nikdo nebude chodit na vlak kdovíjak daleko, tato doba už je nenávratně pryč. Autobus… Číst vice »
Na určitou výhodu vlaku před autobusem pro turisty zapomínáte: i pro ty pěší je jeho interiér pohodlnější, protože nabízí víc místa a lepší vybavení pro možnost občerstvení během cesty, a podstatnou výhodu poskytuje cykloturistům (zdůrazňuji: cykloturistům, ne pouhým sportujícím cyklistům, kterým může stačit okruh doma „kolem komína“), protože jejich (turistická) jízdní kola autobus neodveze, takže se s nimi do vzdálenějších míst jinou veřejnou dopravou než vlakem nedostanou.
Ano, má stoleček, WC díru na koleje a můžete si tam vybalit řízek a otevřít lahváče 🙂
A (cyklo)tůristům se holt budou zajištovat jejich kratochvíle až poté co bude zaplacena dopravní obslužnost pro běžné obyvatele.
Existují i cyklobusy a na mnoha místech v ČR velmi dobře fungují.
A nebo si to zařídí jinak. Kánoe si už taky dneska vlakem skoro nikdo neposílá…
Regionální jistě – ale ze vzdálenějších oblastí se nejdříve musíte do těch regionů nějak dostat, což žádný autobus provozovaný formou VHD nezajišťuje: jezdí snad nějaké cyklobusy třeba z Prahy někam na Šumavu či do Jizerských hor nebo z Brna do dolních partií Jeseníků, kam lze dojet právě „lokálkami“?
Tady je ale řeč o lokálkách okolo Řípu, které mohou autobusy, popř. cyklobusy bez problémů plnohodnotně nahradit a bude to stát méně peněz. Pochopitelně, tratě jako Praha – Brno, Praha – ČB a podobné rušit nikdo nechce.
KPL: Železnice je kapacitní přeprava osob. Bohužel v ČR se jezdí po trasách, které funguji 40 – 50 a z části neodpovídají současným potřebám. Vlak z Plzně do Mnichova je parodie, protože autobusy pod značkou DB jsou rychlejší a pohodlnější. Usek mezi Plzní a státní hranicí bude hotov někdy v roce 2030. Pak je příklad výše uvedeného Českého Krumlova a několika dalších linek, kde autobusy cestuje v pravidelném taktu množství lidi početně významnější než pár lokalek a které současný dopravce a systém tras nedostane do vlaku. Proto se dá očekávat budoucí expanze některých dopravců i na ostatni koridory bez objednávky… Číst vice »
Naopak, 810 tka je provozně tak levná, že nic ekonomičtějšího provozovat nejde. Ona je dokonce levnější než autobus, (pokud nebudete počítat náklady na DC ), protože při stejné kapacitě má menší měrnou spotřebu.
Bez 810tky by desítky lokálek už neexistovali
pokud nebudete počítat náklady na DC … no jo to by pak mohl říct i kraj že jí teda platit nebude 🙂
A na to jste přišel kde? Naopak, spotřeba je větší, než u autobusu. Servis 40 let starého vozidla jak by smet. Pokud k tomu připočtete průvodčího, tak jste i bez DC na ceně daleko vyšší. Ono byste měl zohlednit hlavně extrémně krátka jízdní ramena na některých lokálkách. Vemte si třeba tolik omílanou Malou Morávku. Zatímco vlak se musí po 10km točit, což se musí v JŘ zohlednit, tak autobus jede vesele dál. Odpisy a mzda řidiče se pak rozpustí do dvojnásobného nájezdu km a jste na úplně jiných číslech. Zkuste místo mudrování vzít do ruky excel a zkuste si to… Číst vice »
Pruvodci v 810 (809) 😀 Pobavilo
A kdo ty autobusy bude řídit?
Hlavně že vytrhání kolejí je zadarmo. Co by se stalo, kdyby to nechali být, jak to je? Rozumím tomu, že nemá smysl to opravovat, ale jestli ta trať má skončit nadobro, tak je škoda i těch 900 000 za rozebrání. A jestli skončit nemá, tak lepší nějaké koleje než žádné.
Já to pochopil tak,že se nebudou trhat koleje.ale výhybky,které jsou již nevyhovující pro projíždějící vlaky.A aby to neskončilo nadobro,nahradí se ty výhybky prostou kolejí,po které párkrát za rok projede nějaký motoráček.
Aha, tak to jsem to pochopil špatně, dík za objasnění.
No pokud se stejně jezdí jen sezonně, tak je to jedno. Lepší pár jízd za rok s KŽC než to nechat spadnout úplně. A jestli chce kraj výhybky zachovat, tak může přece doplatit ten milion rozdílu oproti snesení, to by mi přišlo fér.
kolik km přepravy by bylo za ten necelý milonek ??
Vy neumíte řešit ani základní početní úlohy?
Odhaduji, že při ceně cca 100 Kč na kilometr provozu „šukafónu“ by to byly zhruba náklady na víkendový sezónní provoz „Podřipského motorrráčku“ v jedné letní sezóně – ve skutečnosti ale budou asi vyšší, protože „Langusta“ tam nejezdí „šukafónem“, ale „bublákem“, který je „hltnější“.
Samozřejmě, že nic není zadarmo, ale když čtu o té hromadě statisíců i jen za opravu každé výhybky nebo za zabezpečení každého přejezdu … nemáte někdo představu – opravdu to nejde levněji???
SŽDC (a v minulosti ani ČD ani ČSD) nikdy neuměla a/nebo nechtěla – a přetrvává to dodnes – veřejně konkretizovat náklady na údržbu jednotlivých úseků dopravní cesty. Když se mělo/má někde něco rušit, tak se argumentovalo/argumentuje nesmyslnými astronomickými částkami na údržbu těch úseků, ale když to tam člověk zná nebo se tam nějaký poctivý insider z branže jde podívat, tak stav těch úseků nikdy ani zdaleka neodpovídá nákladům, které na jejich údržbu údajně měly být vynaloženy. Totéž platilo/platí i o přiřazení výnosů jednotlivým traťovým úsekům. Především drážní cifršpióni nikdy neuměli spočítat synergický efekt – zjednodušeně řečeno, zruším lokálku a přijdu… Číst vice »
Jo, tak v tomto je velká (ne úplná) část pravdy.
hank: Na úklid sněhu jsou již také smlouvy s firmami. Ono s týmem ve složení se tratmistr, mistr, pochuzkar, strojnik, tři dělníci s jednim autem a jednou muvkou na tratich s délkou 80 km a několika nástupišti, když tři dny v kuse sněží nemáte šanci kapacitně zvládnout.
Ale ještě TO provadi výměny prazcu a opravy kolejnic.
Opět se mi chce ze SŽDC zvracet. Za chvíli mouhou přijít také třeba s tím, že budou chtít vytrhat koleje na tzv. Kozí dráze v Děčíně. Inu tady se pozná“správný“ hospodář, který neumí nic jiného, než ničit a rozprodávat do sběru svůj majetek, zřejmě proto, aby měl pan řídící na prémie…
Doprava se tam neobjednává, jezdí tam jen v sezóně KŽC a všichni začnou křičet, co kdyby v budoucnu se zas jezdilo, tak buďto tam tu dopravu objednají a pak ta údržba smysl má, jinak to postrádá smysl. A naopak, když by se řeklo, že se tam provede rekonstrukce, tak se zas začne řvát, že to je zbytečné, když tam skoro nic nejezdí.
Žádná „rekonstrukce“ tam naprosto nezbytná není – jen řádná údržba …
Tak údržba, zas by se řvalo, proč se do toho vráží tolik, když tam je minimální provoz a nekřižuje se. Tím nechci říct, že jsem pro vytrhání, jen poukázat nato, že vždy se najdou tací, kterým to nebude po chuti. A když je kraj proti, tak má jistě zpracovaný nějaký plán, kde hodlá obnovit objednávku dopravy a tedy existuje reálný potenciál pro zachování.
Jeden z bodů funkce (a můžeme tvrdit i povinností) SŽDC :
„Plní funkci vlastníka dráhy, zajišťuje provozování, provozuschopnost, modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty.“
Převzato přímo z webu SŽDC : https://www.szdc.cz/o-nas/vznik-szdc.html
Jenže to musí být zodpovědně prováděno a rozhodně by nebylo zodpovědné vrážet miliardy do trati na které není skoro žádný zájem o provozování drážní dopravy.
Technologické zařízení postavené před pomalu 150 lety může mít po zásadních technologických a demografických změnách odlišné, případně i žádné využití… Příklad jak diskutované lokálky, tak zřejmě i kozí dráhy – obojí jsou de facto priority v režii kraje.
Ach jo, liquidace železnic pokračuje. Čili aby si kraj zrovna honem objednal vlaky, aby se tam křižovaly, nebo aspoň obracely. Koneckonců, bylo by načase.
To by ovšem byl nesměl „kraj“ připustit takovou úžasnou „modernizaci“ dopravny Libochovice, jaká tam loni vznikla …
Proč ty uvozovky?
Pro odlišení „správní administrativy“ od plochy v mapě či v terénu.
No zrovna na obracení ty výhybky potřeba nejsou.
Likvidace železnice pokračuje, jako obvykle za potlesku armády zmanipulovaných šotoušů – ano těch vášnivých železničních milovníků, kteří si rádi fotí vláčky. Mají tak trochu zvrácené pudy, protože co si budou fotit, až se postupně všechny koleje vytrhají – není jasné!? Ale bohužel tito „vláčkofilové“ kromě toho, že umí vyjmenovat nazpaměť všechny železniční stanice a znají přezdívky všech lokomotiv, tak lze podle jejich postojů usoudit, že železniční dopravě vlastně vůbec nerozumí – přesto se jako vždy musí vyjádřit úplně ke všemu. Bohužel tímto plní jen roli užitečných idiotů, kteří jsou krásně vmanipulováni stáním molochem, že jedině tak je to správně, tak… Číst vice »
Ach jo…
To jsou i šotouši, kteří tomu tleskají?
Tak jistě, fotit jezdí auty, a k tomu se rádi pochlubí, že mají něco, co už nejde vyfotit. Onehdy jsem jel krásným zvláštním vlakem z Pardubic do Poličky, ve vozech pár lidí, zato u každého přejezdu parkoviště s davem.
Jak nám asi vydrží jezdit jednoválci(7 aut z 10ti jen řidič)…30,50 nebo 100 let?Žádný strom neroste do nebe… .
Nechtějí objednávat dopravu, náklady tam nejezdí, tak co s tím. Ať tu dopravu objednají hned a nevymejšlí co bude někdy možná v budoucnu.
Náklady na opravu výhybek vyčíslil na dva miliony korun, snesení výhybek a postradatelných kolejí bude stát 900 tisíc.
Ještě chybí třetí údaj – kolik bude stát případná obnova snesené výhybny.
Také by mě docela zajímalo, na co všechno Kalivoda s Kašparem vykáží 2 miliony Kč za „nezbytnou opravu“ čtyř výhybek …
Tak abych pridal neco z oboru, tak pitoma oprava uzemneni vetsi vypravni budovy sezere 50 tis kc. A to je par malych kousku kovu. Takze 2 mega za opravu vyhybek cloveka vubec neprekvapuje.
Výhybky by tam možná stačily dvě, ale pokud je nutné je vyměnit, jen materiál jsou statisícové částky. Předpokládám, že při výměně je nepoloží do stávajícího bahna, takže bagr, pár tatrovek štěrku, podbití. Mezi půl milionem a milionem jste velmi snadno – a to celé úplně k ničemu, protože na trati skoro nic nejezdí.
Radši bych si ty prachy nechal na Luka pod Medníkem a podobné odrhovačky, než je „pro jistotu“ vyhodil z okna na lokálkách odnikud donikam…
Ale pokud jde o náklady, v textu se přece píše jen o opravě výhybek, ne o jejich výměně.
Rozhodně tolik, aby to pak už každý vzdal, jak to tak bývá…
Za mě je naprosto nepochopitelné, že kraj nemá zájem objednat pravidelnou dopravu alespoň do Mšené Lázně, když už ne až do Budyně. Teď jezdíme jen do zastávky Bříza obec. Zejména ty lázně bývaly oblíbenou zastávkou.
Za mě naprosto pochopitelné. Vlak by jel do Roudnice asi 35 minut, bus to dnes jezdí přibližně 22 i s lepší plošnou obsluhou na obou koncích, přičemž musí jezdit tak jako tak kvůli obcím, kam koleje nevedou. Z Budyně by jel do Roudnice přes Straškov jenom blázen a v okolí samotného Straškova vůbec nic není.
Neřikám, aby to tam jezdilo každou hodinu jako to zbytečně jezdí do Straškova. Ale alespoň pár vlaků o víkendech, připadně v pátek by nebylo špatné. Rozhdoně mi to dává větší smysl, než vlaky Zlonice-Straškov, kde vezu max 2 lidi a to je ještě zázrak.
Pár vlaků o víkendech tam už jezdí. S úsekem Zlonice – Straškov souhlas, bohužel kraj místo nějakého systémového řešení radši platí několik nepoužitelných vlaků (což jsou v rozpoštu Středočeského kraje drobné), než aby řešil oblast nějak systematicky. Uvidíme, co se stane, až se do oblasti rozšíři integrace.
Pár vlaků pravidelných o víkendu tam rozhodně nejezdí. Jen KŽC tam jezdí v sezoně s tím kredencem.
Zdaleka ne všichni ovšem potřebují jezdit do Roudnice nad Labem (a trs), která leží na okraji kraje, jehož centrum je od Budyně na v podstatě opačné straně.
Předřečník psal o protažení vlaků od Straškova do Mšeného-lázní nebo do Budyně, což znamená napojení na zbytek železniční sítě pouze přes Straškov. Kam jinam by se tedy tudy mělo jezdit než do Roudnice?
Např do Vraňan a dále do Kralup a Prahy
Protože ten vlak by dubloval autobusy, které by stejně musely jezdit.
Lidi do lázni z dálky kombinací vlak-bus prostě jezdit nebudou…
Když tam dostanou křížkový, tak se tam nějak dostanou. A že by zrovna do Mšeného jezdil někdo „za svý“, zato bez auta? Sorry jako, ale já bych tam nejel – krajina nula, kultura nula. V jedné vesnici na té trati mám švagra, že vlak přestal jezdit zaznamenal, ale že by jím někdy za 20 let života u té trati jel? Ne, a to tedy autem jezdí krajně nerad.
A nejde náhodou mnohem víc o zachování možnosti rychlého spojení Budyně s Lovosicemi (přes Libochovice) po dokončení „modernizace“ trati Lovosice – Louny?
Mno, rychlého… Kombinace bus-vlak přes Bohušovice to dá za 30 minut. O tom si vlak přes Libochovice může nechat zdát.