Správa železnic chce příští rok začít s přestavbou stanice Brno-Královo Pole, vznikne nová budova
Vizualizace nové výpravní budovy v Brně-Králově Poli. Foto: Správa železnic
Stávající budova půjde k zemi, nahradí ji nová. Přístup na nástupiště bude bezbariérový, součástí akce budou i úpravy trati z Kuřimi do Maloměřic.
Jen nevím, jak to bude s opravou koleje č. 1. V letech 2016-17 při úplné výluce se sundalo trolejové vedení z obou kolejí, byly odstraněna návěstidla, posléze se asi na osmi místech koleje č.1 sundaly koleje a odbagroval štěrk, zhotovilo se odvodnění (např. ve všech tunelech, na zastávkách Lesná a Česká) a zhotovily se nové základy a trakční podpěry, nové trakční vedení a na obou kolejích se zřídil obousměrný autoblok. To chtějí snad dle zveřejnění zprávy vše nové na koleji č.1 zničit, vybagrovat a vše znova , však to SŽ zaplatí. Stejně tak byl při výluce zhotoven nový kabelovod skrz… Číst vice »
Raději bych se podíval na projekt podrobněji, než bych z infromace „rekonstrukce koleje č. 1 v úseku z Brna-Maloměřic až do Kuřimi“ doloval, že bude vše zničeno.
Blbost, při rekonstrukci TK č. 2 se už všechny propustky a mostky železničního spodku dělaly po celým tělesem, tj. tedy i pro TK č. 1 – tady se do toho už nově šahat nebude, ale vymění se svršek za nový. Obousměrný autoblok je i dneska stále starý typ UAB-3/74, kde se v roce 2015 měnily jen některé jeho části na pokraji životnosti – nově zde bude elektronický ABE-1, návěstidla budou v nových polohách, což se projeví příznivě nejen v TK. č.1, ale nově i v TK č.2 po upgradu – a to při jízdě proti správnému směru, protože změna poloh… Číst vice »
Nedělali se všechny po TK1, neboj…
Na druhé nejdůležitější nádraží v Brně měla být vypsána architektonická soutěž. Když si srovnám tohle a oproti tomu krásný návrh nového hlavního nádraží…
Nemůžete srovnávat nesrovnatelné, důležité je, zda se jedná o důležitou křižovatku s přestupy, nebo jen průjezdné nádraží s přestupem na MHD.
Takže průjezdné nádraží nemá nárok na kvalitní architekturu? Bavíme se tu o architektuře, ne o funkčním určení nádraží.
I já se bavím o architektuře, která má dvě stránky: estetickou a funkční. Není nic strašnějšího než předimenzovaná stavba, které by navíc nezapadla do kontextu okolní čtvrti.
Nějaké návrhy byly, ale sešlo z toho, příliš odvážné a taky se zřejmě jedná o cenu. A u návrhu nového hlavního nádraží šlo hlavně o zasazení novostavby do rodícího se Jižního města. Jen nápad nechat to na náspu místo budování megamostu za soutěž stál.
Tady je jeden starý návrh, kromě „příliš odvážné“ bych k tomu měl i jiná adjektiva…
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/navrh-nadrazi-v-kralove-poli-obri-vazka20100119.html
Už jen přístup z úrovně 0 do +1 přes úroveň +2 mluví za vše.
Ježkovy voči, jakou smyslovou skupinou oplývá pan autor návrhu?
Vizualizace, jak z počátku 60. let 20. stol.
Zdá se, že složité schvalovací procedury a nedostatek peněz mají někdy i velmi pozitivní vedlejší efekty.
Mohl byste být konkrétnější, co se Vám na této vizualizaci nelíbí?
Mně přijde po architektonické stránce docela povedené, žádná obluda, ale adekvátní, na první pohled i docela příjemná budova.
Dokonce se mi líbí víc, jak návrh nového Brněnského nádraží, ale chápu, tam má jít o velký dopravní terminál.
„Rychlost vlaků se zvýší až na 120 km/h“
🙂
Takže v průměru tam bude 105 km/h a za tohle zvýšení traťové rychlosti – jako investici na 30-50 let utratí tolik peněz
Navíc tohle už dávno mělo být, ta infrastruktura je stále 25 let pozadu…
Před 25 rokama se kopalo na jih od Brna a kolem Svitavy. Pravdou ale je, že prodloužení podchodu zkrz mohli udělat kdykoliv potom, stejně jako informační systém (pragotrony na peroně). Zas tak obří investice by to nebyly.
Podchod a pragotrony nemaj spoždění 25 let, ale 50 let.
Zvýšit rychlost „až na 160 km/h“ by bylo zase o jiných penězích, protože by se musela udělat nějaká ta přeložka, aby se zlepšily omezující směrové poměry. A na přeložky je tam obecně moc zástavby, jeden kus by musel být tunelem.
Šlo by to, tunel přibližně takto: https://mapy.cz/s/jafodujaza
Na Nových Sadech podzemní nástupiště, pod Zamilcem zastávka.
Tyhle šotouší malůvky na mapy.cz mě vždycky spolehlivě pobaví.
http://buschbacher.at/LCRT_Brno.pdf
Inu šotouši.
A prošlo to až do televize, teda bez varianty s nádražím v centru.
https://ct24.ceskatelevize.cz/2405488-plany-na-dopravni-obsluznost-nadrazi-u-reky
Tož tak.
ale nač tunel, do toho se přece stačí zanorit až v luzankach 🙂
Že by křižovatkou Sportovní, Drobného a Pionýrské projížděl ještě vlak? To je fakt úsporný nápad za všecky drobné.
to byla trochu nadsázka…ale bylo by to velmi malebné…vč. křížení s trajflem
Ale v oblouku mezi Globusem a Řečkovicemi se rychlost zvýší až na 95/100! To už za ty miliardy přece stojí za to.
Už se těším. Současný stav je opravdu Krpoláckého nádraží je zoufalý. Je moc dobře, že podchod bude průchozí přes Ponávku do ulice Myslinova.
No abyste se dočkal… Tišnov už měl být asi 6let nový… a jak vypadá.
Z Brna do Ostravy už se mělo jezdit cca od roku 2000 jezdit víc jak 160 km/h a jak to vypadá.
Té Dobré Správě to nejde tak dobře, jak ona presentuje – víc utrácí na projektech jak na skutečnostech.
Opravdu? Který projekt byl dražší než následná realizace? A co by se dalo realizovat bez projektu, aby to nebylo jenom flikování.
Hrozně mě to připomíná nové nádraží v České Lípě. Nedělá to stejný architekt / firma?
Ta je celkem pěkně povedená… dobré spojení barev, prvků… už to vypadá jako nádraží hodné doby
Dá se někde najít záměr projektu s detailním popisem? Pro reko žst. Tišnov jsem jej našel.
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_7010.html
něco detailněji zde v zadávací dokumentaci
Návrat do devadesátek v architektuře, to umí jen železnice. Chybí akorát zlaté rámečky.
no, stará budova hezká rozhodně není…ale je nezbytné bourat a stavět novou budovu, kdyz ta skleněná fasáda taky asi nebude nejuspornejsi, výška vnitřního prostoru bude plus minus srovnatelná, a celkově barák dle mého se moc nezmenší… stav vizuálně také není nic tragického. odkládají se kvůli nedostatku peněz stavby a zde se bude přímo ukázkové rozhazovat. ta demolice a novostavba bude stát dohromady určitě 300 mio…což tak malé peníze nejsou. jo a proč je nutno prodlužovat perony? dle mého jsou snad už teď delší než na hlavním…co že tam má výhledově stavět za super vlaky? delší panter či 4 honeckery se… Číst vice »
Předpokládám, že skleněná fasáda bude udělána z izolačních dvojskel.
A bude ta skleněná fasáda pořád tak čistá a průhledná, jako na té vizualizaci? 🙂
Pokud sama SŽ ví, jak „dobře“ doposud vykonává průběžnou údržbu stávajících nádražních objektů, nechápu, proč navrhuje/schvaluje další nové objekty v podobě, kdy na nich bude během krátké doby nedostatečná úroveň průběžné péče zřetelně vidět.
Hlavně se navrhují budovy, které jsou z hlediska životnosti a údržby podstatně horší než ty původní, které se dají snadno rekonstruovat a využít dle potřeby a zájmu. S těmi novými se toho moc nenadělá a provoz je pak podstatně dražší než ty staré, bourané a proklínané budovy.
Přesně. Za císaře pána měla každá dráha vypracovaný modulový systém drážních budov a projekt se pouze rozšiřoval podle velikosti provozu a významu stanice o fakultitativní prvky (např. patro, jedno křídlo, dvě křídla, dvě typizované budovy spojené pavilonem restaurace atd.)
Teď je typizace nula a pro údržbu je to stejné, jako s „unifikovaným parkem“ drážních vozidel ČD.
Požadavek na architektonickou soutěž na objekt, který je schovaný za estakádou silnice I/43 taky pobavil.
Nástupiště se neprodlužují, ale naopak zkracují – dneska mají délky 246,302,302 m (1,2.3.nást.) a po rekonstrukci zde budou délky 3 x 250 m jednotně u všech peronů – schéma stanice v dnešním stavu a po reko – viz screeny níže:
https://ctrlv.cz/thUs
https://ctrlv.cz/f2Uc
Díky. Jen z toho návrhu to nejde přečíst. Jaká bude délka těch kolejí 1+1a, 2+2a a 5+5a?
1+1a = 1 233 m, 2+2a+2b = 1 220m, 5+5a = 1 097 m
Do obou předjízdných od Tišnova a do 5-té V = 80 km/h, 2 x jednoduchá spojka na Tišnovském zhlaví na V = 80 km/h.
Od Maloměřic do předjízdných V = 50 km/h na 3,5,7 SK (do liché skupiny) a do 4 a 6 SK V = 60 km/h (do sudé skupiny).
Ty rychlosti do předjízdných mi přijdou dost rychlostně naddimenzované, stačilo by úplně V = 50 nebo max. 60 km/h, rychlosti do „dlouhých“ kolejí jsou ale správné – ta 80-ka je OK vzhledem k jejich délce.
Vzhledem k tomu, že na 1a, 2a nejsou cesťáky, jsou ale od Kuřimi všechny předjízdné „dlouhé“ (co se týče jízdy sníženou rychlostí od hl. návěstidla), takže ty 80 tam dávají smysl…
Dobře, pak je ale otázka spíš, proč tam, ty cestáky vlastně nejsou (??) – rychlost do předjízdných kolejí pak mohla být klidně na V = 50-60 km/h – shodně jako na maloměřickém zhlaví.
a tohle mám vyložit jak?
„….Zásadní proměnou projde v Králově Poli kolejiště: tři dopravní koleje se prodlouží tím, že se kolejové rozvětvení ve směru na Kuřim vysune dále do tratě….“
(citace z článku)
Staniční koleje se prostě prodlouží směr Tišnov a stávající dvojitá kolejová spojka + vjezdová návěstidla se nově vysunou až za oblouk – ve směru do Tišnova – tak, aby obě nové kolejové spojky byly v přímé koleji a nikoliv v oblouku – stručně řečeno – stanice se ve směru na Tišnov krapet fyzicky natáhne – měřeno vzdáleností mezi vjezdovými návěstidly z obou směrů – odborně se tomu říká „rozložení dvojité kolejové spojky“ do svou samostatných výhybek – viz třeba Řikonín – kde to jde a dělá se to proto, aby se zjednodušila složitá kabelizace na té dvojité kolejové spojce a… Číst vice »
Díky
Ta vizualizace vypadá moc pěkně, nebude to takové to tuctové nádraží, kterých je v Česku mraky.
Nezpochybnitelně je to vzhledově krok kupředu oproti dřívějším realizacím, ale trochu se bojím, zda bude budova funkční a do jaké míry si stavař na architekta jenom hrál. Jak už tu někdo psal, docela mi to připomíná sice hezkou, ale nedomyšlenou Českou Lípu, tak snad to tady bude promyšlenější.
Nemohl by někdo SŽ vysvětlit, že rekonstrukce nádraží je k ničemu. Zvláště v Brně, kam nevede žádná normální trať.
Chceš, aby za tebe někdo udělal tvoji špinavou práci? Proč to neuděláš sám? Proč tam nenapochoduješ sám a neukážeš jim, zač je toho loket, hrdino?
Nehraji si na hrdinu. Jen mě štve, že SŽ jenom rekonstruuje zastávky/nádraží na tratích, kde to vůbec nedává smysl a ničemu to nepomůže.
Toto je jedno z nejvyužívanějších nádraží v Brně, nemám přesná čísla, ale troufnu si říct, že po hlavním druhé nejvyužívanější. Navíc na trati, kde ve špičkách jezdí Os po čtvrt hodině a R, které v Krpoli také zastavují, po hodině. Tak co přesně na této rekonstrukci nedává smysl, prosím pěkně?
Kvalitu cestování to nijak nezlepší.
Jelikož, pokud je mi známo, má ruku v ruce s modernizací budovy jít i rekonstrukce přednádražního prostoru a zejména přestupního uzlu MHD/IDS (což je ale projekt města, nikoliv SŽ, proto zde není zmíněn), tak věřím, že to cestování zlepší a to o dost. Navíc to pomůže v dostupnosti nádraží a přilehlé MHD obyvatelům ulice Myslínova, což je také významné plus. Ti teď bydlí u trati, kterou ale pořádně využít nemohou a je dobře, že se toto změní.
Je to sice okrajové, ale na konci Myslínovy se nachází královopolský hřbitov a jeho dostupnost prodloužený podchod taky zlepší.
Podchod se dá prodloužit zcela bez ohledu na zbytek nádraží.
Keď som bol na tejto stanici naposledy pred asi pol rokom, počas dažďa zatekalo dovnútra a ľuďom kvapkala pri východe z budovy voda na hlavu. Ktovie v akom stave celá budova je. Myslím že kvalitu cestovania to určite zlepší.
Ta budova je už několik let ve velmi špatném stavu nejen co se zatékání týče. Když se projdete po vestibulu, tak v místě jak je hospoda, je část podlahy propadlá o 20 cm…
Ve studii proveditelnosti na ŽUB jsem si ty čísla (jsou z roku 2015) našel. Královo Pole je až třetí s obratem 5200 cestujících denně. První je Hlavní nádraží s 66100, druhé jsou Židenice s obratem 7100 cestujících denně.
Myslím si, že čísla z roku 2015 nejsou vypovídající. Nepočítají se současným zajížděním R8 do Králova Pole, což využívá odhadem tak 5–10 % cestujících.
Jaká trať je ve vašich měřítcích hodna označení „normální“, když do ní nepatří např. ani trať z Břeclavi s rychlostí 160 km/h?
Ano, z Břeclavi je to v pohodě. Horší je, když jedete např. ze Starého Města. Do Břeclavi je to sice rychle, ale obrovská zajížďka.
Jo aha, tak kde pán nejezí, tam je to k ničemu. Přebujelý egoismus se tomu říká.
Nic takového jsem neřekl. Naopak, já jezdím převážně po trati, kde se kromě rekonstrukce zastávek neudělalo nic.
Můžu se prosím zeptat, co konkrétně jste myslel?
Narážel jste na různé varianty jak je řešen SBahn např. berlínský ve srovnání s venkovskými variantami?
V češtině pro to nemáme přesné názvosloví …. pojem příměsto může zahrnovat např
a) linku z Hustopečí či ze Židlochovic
b) šalinku z Modřic
c) velkošalinku č. 8
d) vláček z Chrlic
e) dálkový vláček použitelný jako SBahn pro cestující z Tišnovska vystupující na předměstích Brna
Že by konečně?
Trochu je pro mně záhadou ta díra ve střeše v pravé části.
Buď je tam ta střecha z nějakého funkčního důvodu (ochrana před deštěm, nebo sluncem), a pokud ne, tak by bylo lepší ji zkrátit. Bylo by to i levnější.
Možná je moje estetické cítění příliš nedostatečné, aby funkci té díry chápalo.
Staré zastřešení bude zdemolovano? A pak se doděla nové? Viděl jsem vizualizaci, která byla bez zastřešení, víte někdo?
K čemu dvoupodlažní, když to horní podlaží stejně bude „mimo cestu“ ke dvěma nejčastěji používaným nástupištím?
Ale krom této výtky se dá říct jedině – KONEČNĚ. Nynější stav zejména s chybějící bezbariérovostí, chybějícími displeji na nástupištích atd. je dost tristní.
Mimochodem to dodělání rekonstrukce 1. TK směr Kuřim i směr Brno-Židenice bude asi provozně docela „bolavé“ + dá se jen žehrat nad tím, proč to nebylo uděláno při tom nickolejném provozu v létě 2015.
Horní patro bych tipoval jako prostor pro restauraci, kavárnu, či fastfood.
1 TK tenkrát nesla udělat protože vyluka byla jen 2 a půl měsíce, jaký je tam přístup asi víte, srovnejte to s tím, co se teď staví od Brna do Blansko, tam na to mají rok!
Opravdu je třeba absenci plošiny a tabulí řešit zbouráním celé budovy a přestavbou za stovky milionů? Podle mě jsou teda na železnici mnohem bolavější místa, kde by za ty peníze bylo zlepšení řádově významnější.
Budova vypadá pěkně, jen zbytečně monumentálně. Přeci jen jsou nejvyužívanějšími nástupištěmi 2. a 3.. To znamená že většina cestujících pouze projde podlažím a jde rovnou do podchodu, proto trochu spochybňuji smysluplnost a nutnost stavby ještě dalšího podlaží.
Naopak co z návrhu není jasné, je podoba nástupišť a jejich zastřešení. Obojí prošlo před pár lety takovou rychlo rekonstrukcí, ale zasloužilo by si to udělat pořádně, ať to nádraží vypadá jednotně. Klidně bych se nebál inspirovat podobou nástupišt u Prahy – Zahradní Město.
Docela by se mi líblo, kdyby i z estakády I/43 bylo poznat, že tam je nádraží. Z té vizošky úplně nevím.
Nádraží KrPole by nejvíc pomohlo, kdyby odtamtud zmizela ta příšerná estakáda s dálnicí.
A kam s ní? Ten provoz nezmizí…
Pod zem.
Dobře, výškově to asi vyjde. Ale jsou horší místa v Brně, kde je potřeba to řešit přednostně. (Tunel Vinohrady např.)
Náhodou, ty zastávky MHD pod mostem jsou fajn…
Docela čumím. Že by to tam konečně bylo kulturní prostředí ?
nezdá se mi že by se ta odjezdová hala moc zmenšila..
Dle návehu je asi poloviční oproti dnešku. Jakýsi přístavek vpravo, jakýsi přístavek vlevo a ono se to nasčítá.