Informační technologie Infrastruktura Železnice

Správa železnic buduje ETCS mezi Plzní a Chebem, vyjde na miliardu

Slavnostní zahájení instalace ETCS na úsek Plzeň - Cheb. Pramen: Správa železnic
Slavnostní zahájení instalace ETCS na úsek Plzeň - Cheb. Pramen: Správa železnic
Správa železnic zabezpečí za miliardu trať Plzeň - Cheb novým systémem ETCS.

Správa železnic osazuje evropským zabezpečovacím systémem ETCS další větev české koridorové sítě. V úterý poklepáním na kolejnici slavnostně zahájila instalaci na úseku Plzeň – Cheb. První práce nicméně již proběhly, začaly na sklonku loňského roku. Hotovo bude v srpnu 2022.

Jako první začala už loni výstavba radioblokové centrály (RBC). Balízy budou nainstalovány ve stanicích a ve všech mezistaničních úsecích v lednu a únoru příštího roku. Součástí stavby je rovněž vybudování nového zabezpečovacího zařízení ve stanici Cheb.

Práce ve stanici Cheb budou zahrnovat i úpravy rozhlasu pro cestující, informačního a kamerového systému. Ve výpravní budově jsou naplánovány stavební úpravy pro umístění nové stavědlové ústředny, místnosti pro sdělovací zařízení.

Stavbu provádí AŽD Praha, náklady přesahují miliardu korun bez DPH.

Systémem ETCS je v tuzemsku aktuálně pokryto 255 kilometrů tratí (Kolín – Břeclav). Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu, letos přibudou úseky Přerov – Česká Třebová a Český Brod – Praha-Běchovice – Praha-Uhříněves. Od ledna 2025 nebudou na tratě osazené ETCS vpuštěna vozidla bez mobilní části systému.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
smekal

Co na tom proboha stoji miliardu? Predpokladam ze byl jediny uchazec – AZD?

Radek

mohl jste see přihlásit taky.

Berťa

Malé domů….

Démon

A už to ETCS v CR funguje nebo stále AŽD sosá money?

Petr Šimral

Zatím funguje na trati Kolín – Česká Třebová – Břeclav a někteří dopravci ho v rámci zkušebního provozu i používají.

Dalibor

tam, kde je osazeno a uvedeno do provozu, ano. trat na breclav uz nejaky cas jev provozu

Luděk S.

Ale zase musíte uznat, že je to geniálně vymyšlený, ne?
Čerpáme dotace, krmíme kamarády a jako bonus zlikvidujem ty osiny v zadku, co se tu pokouší o konkurenci Cargu.
No a šotoušci dostanou Pozor vlak.
Win-win-win-win.

X 1

Tak snad už je v tom jasno!
Pastva není pro všechny.

Vaše Ministerstvo Dopravy. 🙂

Luděk S.

No samozřejmě!

Odpadlík

Jako budovat na jednokolejce ETCS, no to je vrchol…

Petr Šimral

A v čem je to vrchol? Na jednokolejce je přece násobně více možnosti ohrožení…

Démon

vy budete asi odborník 🙂

Dalibor

naopak, tam se hodi nejvic!!

Jiří Kocurek

Utíkejte do Liberce. Tam vám vysvětlí, proč mají zabzař na jednokolejce do Jablonce a na dvojkolejné části sítě to není. Třeba tady: http://tram.webzdarma.cz/texty/siglib.htm

Y.K.

Jednokolejky nemusí být zabezpečené?

LS-90

Na jednokolejku je mnohem levnejsi PZB a kort pri rychlostech do 160km/h..A o spolehlivosti etcs,si budem psat v roce 2025……

Petr Šimral

A na dvojkolejce by to PZB levnější nebylo?

X 1

Pro zabezpečení všech železničních tratí v ČR systémem PZB (včetně staničního Ls), by vyšlo asi ani ne na polovinu ceny ETCS. ETCS instalovat pouze tam, kde jsou, či se dají předpokládat kapacitní problémy a samozřejmě, kde se má jezdit více jak 160 km/h. Celé by to vyšlo asi na polovinu nákladů než výhradní ETCS. A ještě by byl zajištěn bezpečný a kontrolovaný posun. Dalším finančním plusem by byl fakt, že by šlo rozvinout spolupráci s Němci (DB Netz, DB Systém Technik apod.) a jejich výzkumu a provozu ETCS. Bylo by to nesporně levnější a provozně rozumnější, než vymýšlet jakési národní… Číst vice »

Honza Vrba

I kdyby tomu tak bylo, bude instalace na roky…Jak DB, tak DR, pzb taky neměli všude hned.
Proti balizam má v českých poměrech magnet nevýhodu – vně koleje se krade bezpečněji.

Milda

Drahé to je proto že u nás se udělá studie proveditelnosti, pak projekt pak se hledají peníze pak se udělá změna pak nová studie pak nový projekt pak zase peníze pak se to na čas odloží a pak zase znova a nakonec to stojí ty velký peníze.

Démon

ETCS žádnou studii proveditelnosti nemá, ani na evropské úrovni

libcha

Měli spíš poklepat na balízu.

medical_examiner

To nejde.Tím by ukázali, že celé ETCS je choulostivý nesmysl.

Jakub K

Může mi někdo vysvětlit, proč je to tak drahé? Vždyť je to jen 100 km …

Dušan

Protože je v tom ten Cheb – ten tu cenu navyšuje.

smekal

Kolik z toho je ten cheb?

Luděk S.

Ale no tak…

Vít Jůza

Všechno je dneska drahé, ty firmy si na sebe včetně všech svých zaměstnanců a nákladů potřebují vydělat … já bych pochopil, kdyby to stále i několik milionů!

Kamui

Ono u průmyslových věcí jsou takové ceny normální. To jen nám sockám s 20k čistého se to zdá drahé.

A to je se vším. Pro běžného člověka dát 4 miliony za byt je ranec jako blázen, ale 4 miliony i pro menší firmu jsou v podstatě větší drobné.

Y.K.

No vidíte a malé dopravní letadlo stojí dokonce zhruba dvě miliardy a má jen cca 40 metrů.

Luděk S.

Tak se mi to líbí! Tak to má být.
Pěkně od JDZZ!

Radiátor

Která verze traťové části se zde použije ?

Petr Šimral

Dnes již a pouze jen 3.6.

Dušan

ETCS L2, BL 3, SRS 3.6.0, systémová verze 1.1 (zpětně kompatibilní s BL2 a 1.0).

Radiátor

Děkuji.
Musím říct že mě udivilo kolik verzí a hlavně navzájem nekompatibilních existuje. Je to trošku smutné, ale asi pro to pro vývoji byl dobrý důvod.

Ještě jedna taková doplňující, jak moc se liší systémová verze 2.0 ? Že je zcela zpětně nekompatibilní ?

Dušan

Verze tracksidu 2.0 (nebo 2.1) používá v paketu 3 („dlouhý paket“) „Národní hodnoty“ strukturovanou sadu národních hodnot pro výpočet brzdných křivek, které může správce infra změnit a mobilky, co používají harmonizovaný brzdný model (BL3) pak tyto hodnoty přímo využívají při výpočtu. Verze tracksidu 1.1 používá „základní“ paket 3 („krátký paket“) a tato strukturovaná sada národních hodnot je přenášená extra paketem (pk203) spolu s paketem 3 – starší mobilky dle BL2 paket203 ignorují a mobilky novější dle BL3 ho použijí – je zde tedy zajištěná zpětná kompatibilita. Verze 1.0 tracksidu používá pouze paket „základní“ paket 3 („krátký paket“) a žádnou sadu… Číst vice »

Leinad

A to nemělo řešení nebo se nechtělo? K čemu jsou „národní hodnoty“ u něčeho co má vést k tomu, že by mašina mohla přes hranice?

Rudolf 33

Protože dopravní předpisy v jednotlivých zemí nejsou jednotné.