Správa železnic: Budeme připraveni přepnout Bechyňku na střídavou soustavu
Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.
V letech 2023 a 2024 proběhne modernizace trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně. Předpokládané náklady činí podle Správy železnic 417 milionů korun, což nedávno schválilo ministerstvo dopravy. Správa železnic nyní upřesnila, co se bude s Bechyňkou dít.
„Bude se jednat o kompletní rekonstrukci trakčního vedení a napájení celé trati. Budou při ní vyměněny sloupy, konzole, nosný systém a troleje, včetně nového ukolejnění (uzemnění) trakčních stožárů,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Železničního svršku se práce podle něj týkat nebudou.
I po rekonstrukci bude zachován stávající systém trakčního napájení stejnosměrným napětím 1,5 kV z trakční měnírny Malšice. Ta pochází stavebně z 50. let, její vybavení je ale relativně zánovní (z první dekády století) a může sloužit ještě řadu let.
„Ale budeme připravení výhledově přepnout na střídavou soustavu, až to bude aktuální z hlediska požadavků dopravy. Záležet to však bude také na objednavateli dopravy, respektive dopravci na této trati,“ doplnil Gavenda. Bechyňka by se pak napojila na měnírny na 4. koridoru. O datu přepnutí se zatím nemluví.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Je tak v provozu již přes 80 let a podle Správy železnic je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.