Správa železnic: Budeme připraveni přepnout Bechyňku na střídavou soustavu

Bobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhyBobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhy

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Skořápka 0.6

Mě by jenom zajímalo, co tam na tu střídavinu chtějí poslat.
Pokud dojde k nahrazení typu proudu ze 1,5 kV na 25 kV 50 Hz tak se budeme muset rozloučit s lokomotivami řady E422 a vozem EM400 které nemohou nikde jinde jezdit.

Rudolf Tuček

EM400 už tam jezdit nebude protože NTM a vlaky vedené lokomotivou jsou z pohledu Krizikovych myšlenek krok zpátky.

K.S.

Hmm, a co zkusit s důlními společnostmi domluvit aby se zřídila muzeální železnice na důlních drahách a postavila se nad hladinou jezer?

Bmo

Ale to je jasné, že to jednou přepnou. A ještě by mohli v Bechyni postavit nový most, čistě jenom pro auta, aby se ta darebácká (rozuměj nechtěná) železnice nepletla v cestě chudákům automobilistům, že.

Jaromír

Dávno stě to mneli předělat na 25kv střídavých..a nasadit moderní jednotky

David

Moderní jednotky tam mohou jezdit i bez přepnutí.

jarda

no nejdříve se naučte česky. A za 2. Bechyňka měla být muzeem a poctou Fr. Křižíkovi. tak ať zůstane jak je.

Martingluom

Když už jsme u toho tak to rovnou změňte tu soustavu udělejte bezstikovou kolej vyměňte mosty a ten jak tam je ta silnica tak ty koleje srovnejte do středu.

Facepalm

A ty se mezitím naučíš česky, jo?

medical examiner

Martingluom se česky naučí rozhodně dříve, než zmíněné nápady budou realizovány 😀

Alibaba

A myslíte si, že to srovnání do středu na Duhovém mostě něčemu pomůže? Já bych naopak řekl, že to bude komplikace. Jak pro silnici (nutnost zastavení provozu v obou směrech vždy když pojede vlak), tak pro železnici, ten most je navržený na tohle nesymetrické vedení tratě.

rozinka

Když už jsme u té konverze, kdy z našeho území zmizí naprosto atypická soustava 15kv? Po jejímž nesmyslném vzniku se u nás počet soustav naopak rozšířil ze tří na čtyři.

Jan

Ty máš asi občas problém s logikou, což…? 😀

medical examiner

A nakonec ta soustava bude jen jediná – 25kV 50 Hz.
Ze Znojma do Retzu bude na české straně taky 25 kV (MV pojede s vícesystémovou lokomotivou ÖBB hned z Prahy).

Alibaba

Až se nějak podaří dotáhnout z vnitrozemí do Znojma 25 kV. Pak lze nějak uvažovat, že trať z Retzu nebude napájena rakouským systémem. Na druhou stranu je úplně jedno, kdyby to i pak nadále zůstalo, nádraží ve Znojmě může být třeba dvounapěťové, z Rakouska by stále mohla jezdit jednosystémová lokomotiva (motorové vozy).

Vojta

Mimochodem studie na modernizaci Brno-Znojmo už by měl být hotová.

Pája

Studie…. jo tak. Z Rakouska jezdí Taurus do Znojma a tam? Studie.

Antonín

Budu rýpavý – pro novináře: v Malšicích je opravdu měnírna, na 4. koridoru jsou transformovny. Měnírna – mění typ proudu – ze střídavého v rozvodné soustavě dělá stejnosměrný pro (vlak, metro, tramvaje, trolejbusy), a to libovolného napětí, eventuálně v Německu a Rakousku na stř. proud jiné frekvence, zatímco transformovna nemění typ proudu, pouze transformuje střídavé napětí z rozvodné soustavy opět na střídavé napětí požadované velikosti a totožné frekvence – u nás 25 kV/50 Hz, tedy vlaky v jižní části státu mají transformovny a v severní, kde je ss. proud, mají měnírny.

Alibaba

Jen aby jste si v budoucnu nenaběhl. Plánují se totiž měnírny i pro střídavou trakci, které budou dělat jednu fázi ze tří pomocí stejnosměrného meziobvodu. Je to kvůli rovnoměrnému zatížení fází nadřazené sítě.

Ondra

Pak je tu ještě označení TNS (trakční napájecí stanice), které zahrnuje všechny případy 🙂

Alibaba

Tento univerzální název jsem už zaznamenal. 🙂

Kalanis

Ten Náš Systém?

dejf

jako jenom lehce znalej problematiky se zeptám, to znamená že všechno trakční napájení bude „na jedný vlně“ a zmizej vypínačky a nulový pole?

Dušan

No, to právě ani náhodou:-)) Ale všechny budou znegovaný proti dnešku v defaultu – to znamená defaultní překlenutí a v základu nesvítící LED-ková U-čka v kosočtvercích – přesně obráceně, než je to dneska.

medical examiner

Spíš na jednom kmitočtu 50 Hz 😀

Alibaba

Ten jeden kmitočet je už dávno, jen není stejný hodinový úhel.

Alibaba

Já si myslím, že ano, že v konečném důsledku může být v takto napájené síti jedna fáze.

fous55

To by musely být všechny TNS na stejné fázi vysokého napětí a to rozvodné závody nikdy nedovolí, protože takovou asymetrii soustava neunese. Jedině v případě, že by se všechny TNS předělaly na stejnosměrný mezistupeň by to snad bylo teoreticky možné, ale jak zajistit synchronizaci jedné fáze ze všech TNS, to tedy netuším.

Odpadlik

By mě zajímalo, proč se to.musí dělat s tím ss mezistupnem. Toho se nedá dosáhnout nějak jinak.jednodušeji?
Posouvat fázi lze i jinak ne?
Protože pak mi z toho vychází že TNS pro stridavou trakci je nelogicky složitější a dražší než pro stejnosmer.

Alibaba

Ano, v této technologii se počítá ze stejnosměrným meziobvodem. Je to právě lepší pro rovnoměrné (symetrické) zatížení nadřazené sítě.

Kalanis

A rekuperace? Vím, že se tomu provozovatelé nadřazené sítě brání.

Pája

Mně by zajímalo, zda není výhledově v plánu i úprava svršku. Místní by uvítali v denním provozu Pantery, nebo jiné moderní vozidlo. Jenže Panter údajně nevyhovuje. Nemám nic proti historickým vozidlům, Elinkou jsem se svezl i na stanovišti. Mám na mysli všední den, mimo prázdniny a víkendy.

medical examiner

A když už v tom budou, tak by mohli provést přeložky.

David

Existují i jiné moderní jednotky než Pantery, které nemají problém ani s malými oblouky.

Beda

Bylo by dobre narovnat nejprudsi oblouky, aby tam mohli Panteri a tim padem by se treba i o par minut zkratila jizdni doba.

medical examiner

A rovnou to protáhnout do Týna nad Vltavou…

Pája

O Týnu nad Vltavou jsem v posledních letech slyšel. Je to prodloužení reálné a mělo by to význam? Jsem z druhého konce republiky, proto se ptám.

Jakub P

Bylo by to 10 km (vzdušnou čarou) poměrně kopcovitou krajinou, mezi dvěma celkem malými městy, které přirozeně spádují každé na tu stranu, kam z nich trať vede.
Výsledkem by byla velmi, velmi pomalá a klikatá lokálka v podstatě paralelně ke koridoru (nemluvě o souběžné dálnici). Podle mě jen sen, reálně je téměř vyloučené, že by to stálo za to.

fous55

Jaký koridor a jaká dálnice mezi Bechyní a Týnem?

Jakub P

V případě propojení by to celé vedlo v podstatě z Tábora do Budějovic… Jaký koridor a jaká dálnice mezi nimi vedou předpokládám psát nemusím.

fous55

Jsem z ČB, takže odvedle. Jsou to jen vlhké sny. Technicky velmi komplikované a provozně nepotřebné, protože bez poptávky. Do Týna jezdí jen párkrát do roka turistický vláček a kdyby na Jihočeském kraji začal myslet hlavou a počítat peníze, tak na Bechyňce budou také jezdit jen turistické vláčky a běžnou osobku nahradí levnější a rychlejší autobus zastavující uprostřed vsi.

Kalanis

Pokud jsou mé informace správné, tak bohužel ten nejhorší oblouk je přímo v Táboře, co navádí trať z nádraží na most. Jeho předělání by nejspíš znamenalo demolice několika domů, v čele s katastrálním úřadem.

Jirka

Nešel by udělat i nějaký hybridní systém, kde v běžných dnech bude pro vozidla k dispozici střídavých 25kV z koridoru a při nějakých historických dnech se sítě oddělí a pro historická vozidla se přepne na Malšice a z ní stejnosměr 1,5 kV?

Alf

Považoval bych to za nebezpečné z hlediska možné lidské chyby.

Jirka

No je poměrně zajímavý fakt, ale i to je možné nějak řešit technicky, aby se chyba omylové manipulace omezila.

Kalanis

To už jsem tu někde u minulého článku popisoval. Klíček, který to přepíná, by se musel vozit mezi Malšicemi a Táborem. Náhradní samozřejmě v Praze nebo Budějovicích.
Vyhází se mašiny, vyhlásí se napěťovka, dojede se do Malšic, vypne se měnírna, onen klíček se odveze do Tábora, tam se s ním nahodí propojka na střídavinu a ukončí se napěťovka. Plus nějaká hlášení dispečinku. Opačný postup pro přepnutí zpátky, práce tak na 1h jedním směrem.

PeterC.

Tak chyby pri prepinani lokomotivy na spravnu sustavu sa obcas stane aj na rakusko-talianskom prechode v Brenerskom priesmyku. Neviim najst meno stanice, videl som pekne video na „horenie zberaca“ a nasledne dalsich casti lokomotivy.

Rudolf Tuček

V Kutné hoře by mohli taky vyprávět.

PeterC.

Ano, zabudol som na Kutnu Horu, dajte prosim nejaky link na YT.

Alibaba

Já si myslím, že tohle bezpečnostní riziko je zvládnutelné. Kdyby tenhle režim byl aplikován po celých dnech (pracovní dny 25kV, víkendy 1,5kV), tak by to nemuselo být tak krizové. Kdyby se to mělo měnit v průběhu dne několikrát, tak to pak ano, riziko se zvyšuje.

medical examiner

No jo – ale co by dělali, kdyby se zákonem změnily ty státní svátky?
Tedy kdyby státní svátek byl sv. Prokopa, ale sv. Cyrila a Metoděje byl všední den?

K.S.

Mno pokud budete mít v měnírně nějaký přepínač který neumožní mít DC a AC na troleji ve stejný moment, tak problém jsou vozidla. Moderní asi problém mít nebudou (musí být nějaká ochrana aby vícesystémová mašina neshořela pod špatným systémem) a na historické asi bude třeba nějaké režimové opatření.

PvvS

Vícesystém si napětí očuchá sám.. To už uměj i peršani..

ondra

Esa,případně moderní vícesystémová hv.

ondra

Na okruhu ve Velimi je možné napájení trolejového drátu celkem 4 různými systémy a při tom také lidský činitel,takže toho bych se neobával.

Ondra

Technicky by to samozřejmě šlo, muselo by se to řešit režimově, aby se vyloučila situace, kdy mašina, konstruovaná na 1,5 kV DC, zvedne sběrač a dotkne se troleje, kde v tu chvíli bude 25 kV AC – na to není připravena ani co do izolace živých částí na střeše. Opačně by to problém být neměl, když už by k něčemu takovému došlo, izolace na AC mašinách je na vyšší napětí a ochranné obvody by měly zablokovat nahození hlavního vypínače v takové situaci.

Alibaba

Při případném připnutí střídavého trafa ke stejnosměrné soustavě pak taky hraje roli činný odpor trafa, takže i třeba trafo se může proudem poškodit.

Ondra

Tam by měly zabrat dva typy ochran – jednak ta první, která v případě, že trolejové napětí není AC, vůbec nedovolí nahodit hlavní vypínač a pustit tak trolejové napětí do primáru trafa, no a i kdyby k tomu došlo a do primáru se pustil DC, tak po saturaci vzroste proud natolik, že vybaví nadproudová ochrana (=jistič). Speciální případ je AC se superponovanou DC složkou, tam podle velikosti DC složky může dojít ještě k situaci, kdy ani jedna z výše zmíněných ochran nevybaví, trafo se nadměrně zahřeje a shodí ho Buchholzovo relé.

Pája

Také se kdysi používala ochrana výškou vodiče. Vozidla měla zarážku a při přejetí na vysoké napětí prostě na trolej nedosáhla. Samozřejmě to není tento případ, jen už se to řešilo jinde.

xtomasr

Tuto myšlenku by bylo možné rozvinout. Například z Budějovic do Lince by o víkendu mohla jezdit nostalgická koňka.

Pája

Na původním rozchodu 👍

Kajman

Rychlostně by ostatně příliš nezaostávala…

fous55

Dokonce i historické vozy z koňky by kapacitně pro těch 3-5 cestujících z normálních rychlíků bohatě stačily!

Fyzikář

V tuto chvíli rozumné maximum

dejf

jako jediný co mě děsí je, co by na to řekl Křižík. jako modernista by musel přihlížet v dnešní době zachování anachronismu, no asi by z toho odvázanej nebyl. úplně vidím, jak huláká že kdyby tohle věděl, tak to bude koňka a že to bychom teprve měli zamotanou hlavu 😀

Alibaba

Já si myslím, že Křižík by byl pro jakýkoliv pokrok a novotu.
A myslím si, že by byl i pro narovnání oblouků na trati, když by viděl, jak rychle můžou dnešní vozidla jezdit.

Ondra

Modernista v mnohém ano, ale zrovna v případě soustavy to byla právě jeho víra v budoucnost DC, která ho nakonec přívedla až k bankrotu.

dejf

Tak v té době měla AC jisté nevýhody, které se projevovaly především v komplikovanější regulaci výkonu, což je u drážního hnacího vozidla všeobecně problém…

Ondra

Tam šlo tehdy hlavně o přenos elektřiny a AC měl v té době díky možnosti transformace jasnou ekonomickou výhodu. U napájení trakce vs. složitosti HV se zvažovaly výhody a nevýhody AC a DC ještě dlouho po Křižíkovi a dodnes existují scénáře, kde se AC až do HV nevyplatí, typicky třeba tramvaje, které neodebírají takové proudy a jezdí ve městech, čili měnírna s napojením na síť VN (a ve městech zpravidla tvrdou) může být skoro na každém rohu.

fous55

Jediné rozumné v této době je do Bechyňky nedávat ani korunu. Jezdí tam pár lidí, které pobere autobus, a máme řadu jiných tratí, kde lze za 400 mega udělat mnohem více užitečnějších investic.