Správa železnic a cyklotras. Opuštěná trať má nové využití, kilometr stál 7 milionů

Jde o první trať, která prošla konzervací podle nové legislativy.
Správa železnic dokončila proměnu trati z Lokte do Horního Slavkova na cyklotrasu. Celkem 8,2 kilometru dlouhá trasa se štěrkovým povrchem má odkazovat i na původní trať, po které nejezdí vlaky 28 let. Poslední vlak vyjel v roce 1997, na velké části trati už nebyly ani koleje.
V proměně nevyužívaných tratí v Česku na jiné účely jde o premiéru nejen tím, že práce na proměně na cyklotrasu zaplatila Správa železnic. Poprvé se pro budování využil institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy.
Novinku v podobě přerušení provozuschopnosti přinesla novela zákona o dráhách, která je účinná od podzimu 2023. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka. Trať může ale projít obnovou. O přerušení provozování dráhy rozhodl letos na jaře drážní úřad.
Správa železnic by chtěla cyklotrasu protáhnout až do stanice Loket, vlaky na krátkém úseku s tunelem mezi Loktem a Loktem předměstí přestaly jezdit loni. „Od prosince 2024 běží dvouletá lhůta na řízení o přerušení provozuschopnosti návazného úseku Loket předměstí – Loket, který by po úpravě mohl být zpřístupněn v roce 2027,“ řekla mluvčí Nela Eberl Friebová. Nová trasa je štěrková, smůlu tak mají například lidé na bruslích nebo se silničními koly.
Práce na 8,2 kilometru dlouhém úseku trvaly od května do srpna, zahrnovaly mimo jiné demontáž kolejí a pražců, odtěžení štěrku nebo odstranění přejezdových konstrukcí. Stavebními úpravami prošlo celkem pět mostů a jeden propustek, poté je stavbaři osadili zábradlím. Pro bezpečnost uživatelů cyklotrasy se také vybudovaly opěrné zdi. Jako odkaz na původní železniční trať zůstaly zachovány některé prvky drážní infrastruktury, například nástupiště zastávek, kilometrovníky nebo návěstidla.
Práce provedla společnost Chládek & Tintěra, celkové náklady dosáhly 58 milionů korun.