Spor z metra je už i na stavbách dálnic. Vítězství Eurovie v soutěži na tunel Homole napadl Metrostav
Rozdíl v ceně nabídek obou sdružení je minimální.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím nemůže uzavřít smlouvu s vítězem soutěže na stavbu tunelu Homole na dálnici D35. Vítězství sdružení Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK napadlo sdružení vedené společností Metrostav TBR. V menším měřítku se tak u této zakázky odehrává stejný spor jako v soutěži na další úsek metra D, kde pro změnu Eurovia (resp. mateřská Vinci Construction) napadá vítězství firem ze skupiny Metrostav.
Podání námitek potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl a mediální zástupce Metrostavu Radim Mana. Metrostav TBR je v soutěži ve sdružení se společnostmi Hochtief a Subterra. Nabídky obou sdružení jsou od sebe velmi těsně, rozdíl je jen 44 milionů korun ve prospěch Eurovie.
ŘSD se nyní s námitkami proti výběru vítěze musí vypořádat, pokud se nebude Metrostavu rozhodnutí líbit, může jít ještě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což může celou soutěž prodloužit o další měsíce. K podání nabídek došlo už loni v červnu, od té doby je ŘSD hodnotilo.
Metrostav v dokumentu zpochybňuje odbornost vítězného sdružení, zejména pak projekční kanceláře Amberg Engineering Slovakia. „Z veřejných zdrojů je velmi snadno dohledatelné, že jí připravená projektová dokumentace pro stavební povolení pro tunel Soroška na Slovensku byla zpracována neodborně a nekvalitně, což vedlo ke zrušení této soutěže,“ uvádí Metrostav v dokumentu. Zpochybňuje i kvalifikaci zaměstnanců Eurovie. Metrostav, respektive jeho firma MI Roads, ještě aktuálně blokuje zahájení stavby D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem.
Vítězné sdružení nabídlo cenu 1,754 miliardy korun. V tendru bylo pět nabídek, sítem kvalifikace prošlo osm uchazečů. Všechny nabídky byly výrazně pod hodnotou 2,456 miliardy korun, což byla odhadovaná cena. Nabídka Eurovie je na 71,2 % předpokládané ceny. ŘSD chce začít se stavbou v druhém čtvrtletí letošního roku. Během několika týdnů začne stavba úseku Ostrov – Vysoké Mýto, zakázku získalo již dříve sdružení Eurovia CZ a M-Silnice.
Zhotovitel i projektant pod jednou smlouvou
Stavba se soutěžila v režimu Design & Build, kdy si vítěz zajistí i projekt. Tunel byl kvůli technické náročnosti vyčleněn jako samostatná stavba z úseku Ostrov – Vysoké Mýto.
ŘSD kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se taková metoda výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jedním zhotovitelem projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.
Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi.
Tunel by měl být hotový v roce 2026. Celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto, dlouhý zhruba sedm kilometrů, chtějí silničáři uvést do provozu v roce 2026. Naváže na část dálnice D35 Časy – Ostrov, která byla otevřena předloni v prosinci. Na opačném konci na něj naváže úsek Vysoké Mýto – Džbánov, který se již staví.