Spor o výluku na hlavním koridoru. Úřad ji musí řešit znovu
Dopravci považují verdikt ÚOHS za důležitý precedens.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) bude znovu řešit způsob, jakým Správa železnic rozhodla o omezení dopravy na tranzitním koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi. Výluky spočívající v omezení regionálních osobních vlaků začaly už minulý týden.
ÚOHS vyhověl rozkladu, který proti prvoinstančnímu rozhodnutí ještě Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) podalo sdružení osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. ÚPDI na konci roku zanikl, jeho agendu převzal ÚOHS. Původně úřad výluku povolil.
„Prvostupňové rozhodnutí v této věci bylo v řízení o rozkladu zrušeno pro nepřezkoumatelnost a věc byla vrácena zpět prvnímu stupni k novému projednání,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí je k dispozici zde.
Nepřezkoumatelnost zjednodušeně řečeno znamená, že rozhodnutí nešlo vůbec řešit, protože nebylo zdůvodněno. Z rozhodnutí nelze například vyčíst, zda Správa železnic postupovala v souladu se zákonem. „Zákon nařizuje provozovateli dráhy, aby při rozsáhlých výlukách s dopravci projednal alespoň dva alternativní scénáře omezení drážní dopravy. Pokud se provozovateli dráhy nepodaří s dopravci najít shodu, musí postupovat tak, aby nepříznivé dopady na dopravce nepřesahovaly přiměřenou míru. Navíc musí svůj postup náležitě zdůvodnit,“ vysvětlil Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.
Nové rozhodování může vést k tomu, že výluka může být i zastavena, i když vzhledem k zahájení prací to nelze příliš očekávat. „Rozhodnutí o rozkladu je důležitý precedens, který může pomoci narovnat nerovné postavení železničních dopravců vůči monopolnímu provozovateli dráhy,“ dodal Moravec.
Předseda ÚOHS v textu rozhodnutí připomíná, že zákon o drahách má chránit dopravce před svévolným jednáním provozovatele dráhy v dominantním postavení. „Je třeba, aby svůj návrh dostatečně odůvodnil a vypořádal se se všemi námitkami dopravců, resp. uvedl, z jakého důvodu jim nevyhoví,“ uvádí na adresu Správy železnic. Dopravci už dříve výluku označili za bezohlednou.
Odpor dopravců byl marný. Začíná výluka na koridoru, většinu regionálních spojů nahradí autobusy
Zakázku za 2,1 miliardy korun získalo sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Opravy potrvají tři roky, z velké části bude provoz dálkových a nákladních vlaků redukován na jednu kolej, regionální vlaky budou nahrazeny autobusy.
Předmětem projektu je rekonstrukce 5,9 kilometru trati v rozsahu železničního svršku a spodku, vybraných mostů a propustků, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení. Součástí stavby bude rovněž zřízení nové trvalé odbočky Jezernice, která rozdělí stávající mezistaniční úsek.