Spor o pruhy pro autobusy. Praha 4 nechce jejich prodloužení na Jižní spojce
Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid
O případném prodloužení vyhrazeného pruhu zatím nebylo rozhodnuto. Má vzniknout kvůli opravě Barrandovského mostu.
Bojujte lidi, pokud pruh neprodlouží, nebudou nikde žádné kolony
Neprodlužovat, nechat jak je. Funguje to.
Středověk neskončil, středověk trvá. Aspoň tedy na Praze 4. Tady je to sice kontraintuitivní, ale pro řidiče je důležité pochopit, že jeho „konkurentem“ na silnici není autobus, ale ostatní auta. Ono se to rádo prezentuje jako „my, motoristé, versus zlí ekoteroristé v hromadné dopravě“, ale ve skutečnosti je v zájmu každého zarytého řidiče IAD, aby kolem něj na silnici bylo aut méně. I když vy osobně do autobusu nikdy v životě nevkročíte, je ve vašem zájmu, aby do autobusu přesedlo co nejvíc těch lidí, za kterými dneska stojíte v koloně. Bohužel, dopravní politika P4 je zatím pouze v rovině dojmů… Číst vice »
Jsou pouze 2 moznosti:
1) Bud tam budou stat kolony s autama a autobusama a ridici a ani cestujici se nikam nedostanou
nebo
2) Tam bude stat kolona aut o stejnem mnozstvi a naopak cestujici, alespon ti projedou.
Co je lepsi?
Všichni projedou, jenom pomaleji…
Četl jste to? Hrozí ucpání křižovatky Budějovická/Michelská/Vídeňská. Největší problém je odbočení z Vídeňské doleva na Budějovickou, tam jezdí několik autobusů za minutu ve špičce.
Když se to ucpe, tak je průšvih.
A co by bylo ucpané?
Samotná křižovatka určitě ne, lidí kteří neví že se do plné křižovatky nenajíždi, přeci nemají řidičák.
Budějovická ulice, ta by se ucpala proč? Vídeňská ulice může mít buspruh. (Dovedu si představit i že by bus měl volno na čočkách a auta červenou)
Ucpe se to auty, která nebudou moci najet na Jižní spojku a v té zácpě pak uvíznou autobusy z Kačerova, takže zcela zkolabuje MHD v jižní části P4.
Opravdu? I stav silnic je dán vztahem nabídka-poptávka. Pokud se sníží nabídka (počet pruhů), klesne časem i poptávka, protože část řidičů si řekne že na to nemá nervy a raději pojede tím autobusem, co si to bude valit buspruhem.
Aha, a tohle už někde někdy zafungovalo? Zrušíte chodník, tak lidi budou raději doma?
Funguje to velmi spolehlivě leckde, jmenuje se to Downs–Thomson paradox.
Zrušení chodníku vede většinou spíš k víc lidem v autech. Ale samozřejmě i k tomu, že ti, kdo řídit nemůžou a nemají, kdo by je odvezl, zůstanou uvěznění doma.
Není to propstě dopravní indukce směrem dolů? 🙂
Ne tak úplně, ale jsou to příbuzné jevy.
Dopravní redukce…
a co když třeba musím sebou každý den vozit, základní materiál + nějaké přístroje na kontrolu staveb které sebou opravdu autobusem nepotáhnu, potom mi je úplně jedno kolik je tam pruhů prostě se z místa A musím do místa B dostat autem a pokud tam budu stát hodinu v koloně budu pěkně nas…. a taky mě to bude stát peníze stejně jako stát na odvodech
Pro takové jako vy je právě extrémně výhodné, pokud se dostatek ostatních (kteří vezou akorát sebe a případně tašku s notebookem, pár papíry a svačinou) radši rozhodne jet luxusní MHD, než aby tvořili svými auty zácpu, která vás bude blokovat… Pokud by se naopak všichni, kdo dnes jezdí MHD, rozhodli jet místo toho autem, do té práce se v podstatě nedostanete. Nebo tak, že si tam akorát dáte brzkou večeři, než vyrazíte zpátky domů. Nejspokojenější řidiči aut jsou podle průzkumů v Nizozemí. Protože tam pochopili, že když zařídí, aby alternativy (VHD, pěší chůze, kola) byly dostatečně lákavý pro většinu lidí,… Číst vice »
Jenže takových je menšina.
Tak byste se měl snažit co to jde, aby lidé, kteří autem vozí akorát sami sebe, jezdili MHD. Protože pak budou silnice volné a vy v pohodě projedete.
Alespoň nějaká městská část v té Praze přemýšlí. Aneb jak minimalizovat tvorby kolon.
Klasicky jen dočasně, na zkoušku, blabla. A pak hle, jsme to zapomněli nějak odstranit, no tak to uděláme trvale dyť to teď o prázdninách a minimálním provozu, funguje, ne? To už snad nemůžou myslet vážně.
Kdyby to aspoň nějak systematicky řešili – ono asi bude mít nějaký důvod, že před tím bus pruhem tam kolony prakticky nebyly a dnes jsou na denním pořádku o délce 3,5 kilometru…
Rozhodně by nebyl dobrý nápad táhnout buspruh už od „Podzámčí“. Vše od Michle, Krče, Vídeňské atp. by na vjezdech na Jižní spojku šlo do stojící kolony, s dopady, které raději ani nedomýšlet. Pak tam máme vjezd a výjezd z benzínky, vzápětí sjezd na Braník (tady by se nadávalo asi nejvíce, že kolona směřující na Barr. most nejde „podjet“). Prodloužení vyhrazeného pruhu by vytvořilo kolizní místa. Klíčové bude zachovat pokud možno plynule průjezdný „koridor stavbou“ pro odbočení z mostu směr Barrandov a Strakonická, který se ale bude muset rozpletově potkat s nájezdem od Braníku. Nezávidím těm, kdo to budou vymýšlet. Dupání… Číst vice »
Tak čekání v koloně uprostřed křižovatky je řešeno zákonem… (tím že ten co se toho dopustí, dostane flastr)…
pan starosta očividně dává přednost té nepřizpůsobivé menšině řidičů co považuje porušování zákonů za normální…
„ten co se toho dopustí, dostane flastr“
Něco takového bych rád někdy viděl. Stejně jako někoho, koho chytla policie za neoprávněnou jízdu v bus pruhu.
Zatím jsem neměl to štěstí.
Ano v čechách inovativní přístup že by se mohli zákony dodržovat, policie si vybíráním pokut na sebe vydělat a prostě pomáhat chránit, víte jak…
Za jízdu bus pruhem mě chytli. Jednou. z asi 500 jízd. Takže ano, i takové věci se dějí.
I když nezústane nikdo stát v křižovatce, porostou kolony do ulic křížících Jižní spojku a v těchto postranních kolonách uvíznou i ty linky MHD, které Jižní spojku jen mimoúrovňově kříží.
Do těch ulic, které taky můžou mít buspruh.
Tak pokud řidič z odbočovacího pruhu přejede do průběžného a bude z něj chtít odbočit, tak tam bude stát policajt aby mu dal pokutu protože nedodržuje zákony…
Tady je problém že lidé nedodržují zákony a místo toho aby se postihovali podle zákona tak se jim má pomáhat aby ještě víc šikanovali slušné lidi jedoucí mhd… nechápu…
Proč jsou na dalnicích zácpy?
Protože jsou lidi pphodlný a líný udělat pár kroků navíc. Žádný bus pruhy by nebyly třeba, kdyby se podporovala veřejná doprava.
Zkuste někdy nejdřív přemýšlet, než něco napíšete… ten článek je o Praze. Opravdu si myslíte, že v Praze není podporovaná veřejná doprava? Jako mohlo by to určitě být lepší, ale zase ne o moc, resp. náklady na další vylepšení by mohly být neúměrné výsledkům. A zrovna ten zmiňovaný buspruh, vyhrazený pro MHD je přece podporou veřejné dopravy na úkor IAD.
Já bych tedy zavedl šlapadla s Lítačkou zdarma. I bicykl na to půjde naložit. Protože ať děláte co děláte stejně to dopadne velkou zácpou. 😂
Možná bude naopak lepší mýto. Jakýkoli motorový vozidlo (od motorky po autobus) kilo za každej přejezd mostu, kolo nebo koloběžka 10, pěšáci, MHD a IZS zdarma. Ony by se ty mosty celkem uvolnily. Možno strategicky aplikovat i na mosty nevedoucí přes Vltavu (Nuselák jako první) a další vybraná místa.
jasně no a pak ještě obnovit hradby a celnici na Výtoni, ne?
Mě by přišlo nejrozumnější udělat něco podobného jako Plzeňská z centra od Motola nahoru do Řep – autobusový pruh chvíli napravo, chvílí nalevo, chvíli vůbec. Různě to kombinovat z cyklopruhem a parkovištěm. Nastříkat to tak, aby to vydrželo co nejdéle a potom to celé žlutými samolepkama proškrtat a přelajnovat
Bohužel Praha 4 je v čele s panem Kovaříkem proti rozvoji MHD a pro podporu automobilové dopravy dlouhodobě. Hlavně aby bylo hodně parkovacích míst… achjo.
Jedno velký parkoviště tam na Jižní spojce bude, takže aspoň bude mít pan místostarosta radost…
Už se poprali? Jo? Už se poprali?
Ukradenou vzducholoď jsem viděl, ale ukradený jízdní pruh ještě ne. To jde?
Prosím, peněženku mi můžou vzít, kočár mi můžou vzít. Ale jízdní pruh? Ten se může zatopit, zasypat, ale nikdo vám ho nemůže vzít.
Pruh? Je přítomen pruh?
Pruh se odstěhoval do Humpolce.
Kde vládne ODS je možné lecos. 🙂
A ktory konkretny pruh bude na Barandovskom moste uzatvoreny? Aktualne je to tak ze tam su 2 pruhy z jiznej spojky + 2 pruhy z Modranskej = dokopy 4 pruhy jednym smerom.
Ocakaval by som logicky ze bude jeden pruh zatvoreny zo smeru z Modranskej a z jiznej spojky budu zachovane 2 pruhy. K predlzeniu zapchy na jiznej spojke by teda nemalo dojst.
To asi předpokládáte špatně. Pokud má most 4+4 pruhy a provoz má být zachován 3+3, tak ono to tak jednoduché nebude. Spíš bych řekl, že se budou uzavírat pro rekonstrukci vždy 2 pruhy vedle sebe, jenže ty neslouží jen jako nájezd od Jižní spojky a Modřanské, ale i jako rozplet pro směry Smíchov, Barrandov, Strakonická. Totéž je potom z druhé strany. Takže se možná jeden pruh od Jižní spojky bude převádět to protisměru jako přímý na Smíchov a ty zbylé dva budou sloužit pro nájezd od spojky a Modřanské a zároveň pro odjezd do tří směrů a to tedy kolony… Číst vice »
To je zase zasvěcený politický názor. Když se Barranďák omezí o jeden pruh, je naprosto evidentní, že budou kolony do Krče tak jako tak. S BUS pruhem nebo bez.
Přesně tak
„Ukradený jízdní pruh“. Pan místostarosta je vskutku dramatický.
Pan místostarosta, který urputně brání (znovu)zavedení tramvají přes Budějovické náměstí v jakékoli formě, byť právě tangentu odtud na Smíchov 125 po dálnici do značné míry supluje.
Komunální volby se blíží, tedy se bude dramatizovat všechno.
Velká Praha by jim tam aspoň místo toho namalovat cyklostezku.
Ačkoliv s vedením radnice na Praze 4 běžně nesouhlasím, tak tentokrát jsou argumenty naprosto přesné a obavy opávněné. Pokud by po jižní spojece jezdilo více linek, tak by se to dalo pochopit, ale kvůli jedné lince to opravdu nemá smysl, ikdyž je to 125.
Je velká škoda, že ještě nestojí dvorecký most, dost by to při omezení pomohlo 118 a dalším linkám.
Ano, je fatální chybou, že se nepodařilo včas postavit Dvorecký most pro MHD (a také IZS, ti budou mít problém taky). Tajně jsem doufal, že by se mohlo postavit alespoň provizorium pro tramvaje, takový novodobý rámusák, za cenu dalšího přestupu by cestující měli spolehlivou spojku na druhý břeh.
Provizorium by bylo na 40 let, tedy na jeden furt. 🙁
A neřešilo by se to dřív, než by provizorium začalo padat na hlavu.
Já vím, ale strašně mě štve, že jako místního se mě ten problém velmi týká a rébus jak se ve špičce teleportovat z jednoho břehu na druhý budu řešit. Tak se snažím hledat nějaká třeba i divná řešení než jen naříkat. Tramvaj byla nejlogičtější řešení, protože by lidi z jihu už nasedli do soupravy, co by po mostě jela na Smíchov, řekněme alternativa k autobusu 190. S pravidelností autobusových linek, co budou na most to vidím velmi černě. Přívozy? To nemohou dávat kapacitně a větší lodě, nejspíše by musela Praha něco rychle dotáhnout. Železnice je utopie, to tu řešíme často,… Číst vice »
Tak sjíždět na vlak do Krče a pak úvratí na Smíchov (jinak to tam nenacpete, leda šíleným tunelem), to už je snad lepší dojet do parku (dříve) Družby a tam přesednout na jejich vysněnou lanovku… Tramvaj je logická, leč ideologicky zatím pořád žel závadná, protože omezuje přebujelá autíčka. 🙂
No a nemůže ten Barrandák počkat? Jasné že už je asi pozdě, ale opět se ukazuje špatné načasování staveb 🙁
Že se občas kolony protáhnou až na zmíněné křižovatky je asi reálné, ale nevím, nevím, kolik bude případů, kdy se tam při omezení Barranďáku o pruh protáhnou, oproti dnešnímu stavu se 4 pruhy na Barranďáku. Dost a dost úzkých hrdel je tam i jinde a trvale. Oproti tomu ta 125 na Jižní spojce bude kolonami o poznání víc bržděná častěji. Je to tedy 1 linka proti 20, ale na druhou stranu taky častý problém versus výjimečný… Navíc by to mohla MČ dál o dost zmírnit, kdyby požadovala zároveň vyhrazení jednoho ze dvou pruhů každým směrem pro busy na Zálesí mezi… Číst vice »
Nicméně přijde mi logické, že když se opravuje most, tak by to měli „spravedlivě“ odnést všichni – a objízdnou trasu si hledat nejen autíčkáři, ale i cestující MHD.
To nejsou lidi v MHD a lidi v autech. To jsou lidi, kteří se někam potřebují dostat a volí pro to ten prostředek, který jim přijde nejlogičtější za daných podmínek. Část jich musí jet MHD, protože auto (a třeba ani řidičák) nemaj, část musí jet autem, protože vezou skříň (jo, existují, ale je jich pár procent). Ale velká, pravděpodobně převažující část, si může vybrat. Když to odnese víc MHD, než auta, povede to k tomu, že přibude aut, protože další lidi přesednou z MHD do aut. Člověk v autě zabere oproti člověku v MHD minimálně 10x víc místa. Tedy výsledek… Číst vice »
Rychlostně neutrpí víc MHD než auta (pokud mě blokuje kolona, tak jedu pomalu jak v autě, tak i v autobuse). Je ovšem pravda, že ta hodina v koloně se asi líp vytrpí v autě než autobusu.
V MHD je to výrazně citelnější, protože se ztratí pravidelnost, zpřetrhají přestupní vazby, atd.
Plus plnej kloubovej bus ve špičce veze lidi z víc jak stovky aut na ploše odpovídající tak 5 autům v klidu a 2-3 jedoucím. Pokud má město velikosti a charakteru Prahy dobře fungovat, nemůže si dovolit, aby auta mohly brzdit MHD. Bohužel si to zatím v Praze zdaleka ne všichni politici a obyvatelé uvědomujou.
Jenže ten Dvorecký most dlouho blokovala Praha 4 pod vedením právě pana Kovaříka, který byl po volbách odstaven, ale po puči na radnici opět dosazen, a který už vůbec nechce slyšet o tramvaji, jež by místním sebrala parkoviště pro auta, jimiž budou mimo jiné Barrandovský most také blokovat. 🙂
aspon jedna část v praze je normální 🙂
Přesně. Ještě pořád je všude (zvláště pak v Praze) málo silnic a parkovišť. 😉
Zrušit chodníky na jedné straně, zvětšit prostor pro parkování a pro jízdu aut. Pro chodce přece stačí ze 17 metrů široké ulice max. 2 metry. Takový je aspoň názor zastupitelů v Praze za Trikoloru.
Tohle zní poměrně rozumně, ale třeba odpor proti stavbě tramvaje na Budějovickou mi už úplně v pořádku nepřipadá.