Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje Trolejbusy Zprávy

Spor o kamery v ostravské MHD: Dodavatelé chtějí po dopravci vymáhat škody

Tramvaj v Ostravě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj v Ostravě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
DPO nesplnil své závazky ze smlouvy a neumožnil instalaci systému do vozidel, píší dodavatelé.

Osazení kamer do vozidel ostravské MHD, které mělo být podle slibu dopravního podniku (DPO) hotovo do konce roku, možná skončí u soudu. Dopravní podnik tento týden oznámil, že dodavatelé nesplnili smlouvu a bude třeba uspořádat nový tendr. Konsorcium firem Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies se ale proti tomu ohradilo, výpověď smlouvy neuznává a hodlá po dopravci vymáhat škody.

„DPO nemá dostatečně pádné důvody pro odmítnutí dohodnuté dodávky kamerových systémů do zbývajících vozidel a nynějším shazováním viny na dodavatele se snaží zakrývat svá vlastní pochybení,“ napsali ve společném prohlášení šéfové obou firem Ivo Herman a Rostislav Opach. Jde o tradiční dodavatele DPO, kteří instalovali většinu kamer do ostravských vozidel.

Podle nich mohl DPO splnit slib a osadit kamerami všechna vozidla MHD do konce roku 2020. „Stačilo, pokud by poskytl dodavatelům nutnou součinnost. I přes celosvětové výpadky v dodávkách způsobených negativními dopady pandemie koronaviru byly komponenty kamerového sytému zkompletovány a připraveny k montáži, DPO však nesplnil své závazky ze smlouvy a neumožnil jeho instalaci do vozidel,“ píší dodavatelé. Chtějí se přitom „domáhat řádného plnění smlouvy, případně náhrady veškerých škod, které jim tímto vznikly“. Podle nich nebyl DPO schopen své požadavky dostatečně určitě vymezit.

Dodavatelé přitom přiznávají, že kvůli epidemii došlo k dílčímu zpoždění, a to o zhruba dva až tři týdny.

Dopravní podnik ohlásil zpoždění projektu z důvodů selhání dodavatele v úterý. „Omlouváme se všem našim cestujícím, ale projekt nestíháme. Víme, jak je pro vás tento systém důležitý, ale dodavatel nesplnil naše požadavky. Od záměru však neustupujeme a vybíráme nového dodavatele, který nám pomůže tento náš strategický cíl naplnit,“ uvedl v prohlášení generální ředitel DPO Daniel Morys.

Předmětem veřejné zakázky „Rozšíření kamerových systémů ve vozidlech MHD“ bylo vybavení 16 tramvají, 17 trolejbusů a 135 autobusů kamerovým systémem se záznamem. Vítězové přišli s cenou 15,9 milionu, čímž výrazně předčili všechny ostatní zájemce.

Dopravní podnik Ostrava má nyní více než 1800 kamer v 250 vozidlech. Kamery už jsou automaticky ve všech nových vozidlech. DPO je pořizuje hlavně kvůli větší bezpečnosti. Podle dřívějšího vyjádření Moryse kamery ve vozidlech fungují v HD rozlišení, jsou tedy využitelné i k objasňování trestných činů.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Nojo, když v DPO pracují už léta lidé typu „nikdo na světě by to nedokázal líp“ tak není divu, že jsou problémy, kam se člověk jenom podívá…

leviathan

Zbytečné, stačí přece rozumná dohoda, pokud je kvalita dodávky odpovídající požadavkům, což se v článku nijak neřeší. Zbavit se levného dodavatele nabízejícího požadovanou kvalitu je vždy hloupost. Pochopitelně nevím, zda není něco v pozadí bez ventilace na veřejnosti.

Panakis

Zbytecna causa.. okamzite se dohodnete chlapi a dodelat co je nutne… nic vic nic min v tom nevidim. Anebo se vazne chcete roky soudit? Nebudte dyliny…. vazne…!

MartinD

Že by někdo nedostal odměny a tak kolem sebe kope?

Graylag

Tipnul bych si, že oním opožděním o dva až tři týdny propásli nějakou delší plánovanou údržbu vozidel a pak už DPO nebyl ochotnývozidla znovu stahovat z provozu. Kdo ví.
Ale pokud by to bylo tím, tak omluva, že se zpozdili jen o dva až tři týdny je asi jako si stěžovat na aerolinky, že nepočkali když jsem se zpozdil jen o hodinu.

a8n

Všech 168 naráz? To asi těžko, že.

glosátor

„„Omlouváme se všem našim cestujícím, ale projekt nestíháme. Víme, jak je pro vás tento systém důležitý, ale dodavatel nesplnil naše požadavky. …“ I při veškerém respektu k možné významné specifice klientely ostravské MHD se rozhodně nedomnívám, že by dosazení kamerových systémů do vozidel „ausgerechnet“ v termínu do konce minulého roku bylo tak důležité právě PRO CESTUJÍCÍ, jak se o tom snaží přesvědčit veřejnost generální ředitel DPO v prohlášení, jímž obhajuje vyvolanou aféru – když ta vozidla mohla jezdit s cestujícími bez kamer tak dlouho, tak se bez nich ti cestující jistě klidně ještě nějakou dobu obejdou (resp. stejně jim nic… Číst vice »

Graylag

Sice souhlasím že nejde pro cestující o až tak zásadní věc, ale na druhou stranu kdyby to takhle neřekl, tak je tu plná diskuze toho, jak DPO slibuje a pak kašle na cestující. Aneb kdo chce psa bít, hůl si najde.

Spidour

Jasne, tender pripraveny na miru Hermanovi a Master IT a DPO by melo zajem je vysachovat? Ale no tak. Occamova britva by spis rekla, ze Hermani nestihali, protoze maj jine zakazky, a tady byl sibenicni termin.

Aby bylo jasno, nezpochybnuji opravnenost vitezstvi v soutezi, byli nejlevnejsi a je mozny, ze HIKVISION pripravil kamery v pozadovane specifikaci, i kdyz na webu zadne takove nemaji.

Pavel

Novináři by mohli k vyjádřením obou stran doplnit také citace z uzavřené smlouvy, kterou DPO určitě zveřejnil v registru smluv. Nezdá se mi, že by zpoždění dodávky o pár týdnů bylo důvodem k odstoupení od smlouvy.

Ctenar

Tady publikují novináři? Vždyť fůra věcí je ctrl+c, ctrl+v.

Původní Pražák

A kdyby tu byl jeden článek za týden, ovšem podložený detektivním úsilím, tak budete spokojenější?

V. K.

Prodlení může vyvolat právo na odstoupení od smlouvy, pokud je to její podstatné porušení. Záleží, jak je ta smlouva koncipována.

Matěj

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/17387436/DOD20191790.pdf

V případě, že zhotovitel nevybaví všechny vozidla kamerovým systémem v termínu sjednaném
dle bodu 4.2 smlouvy, je objednatel oprávněn účtovat zhotoviteli smluvní pokutu ve výši 10.000
Kč za každé včas nepředané vozidlo. Zaplacením smluvní pokuty není dotčeno právo
objednatele na náhradu škody. V případě prodlení objednatele s předáním vozidel k montáži
kamerového systému nevzniká objednateli nárok na smluvní pokutu za tolik dní prodlení, kolik
dní byl v prodlení s předáním vozidel k montáži, avšak s přihlédnutím ke skutečnosti, že
k montáži mohou být poskytnuty nejvýše dva vozy denně, nebude-li smluvními stranami
výslovně dohodnuto jinak.

Pavel

No vida!

Jiří Kocurek

Díky, teď ještě zjistit, jak to bylo. Zda dorpavní podnik přistavil tramvaje a oni nenamontovali, nebo tramvaje k montáži přistavit odmítl.

Koloušek

Já Vám nevím, ale o smluvní pokutě se mluví jednorázově a ne za den a pak se zmiňuje nějaké denní krácení. To bude asi sranda smlouva.

Jiří Kocurek

Je to správně. Vy byste platil pokudu za 3 dny zpoždění, když by vám dodali tramvaj na montáž 5 dnů po dohodnutém termínu?

leviathan

Standardní znění. Takže dodavatel tahá za kratší konec provazu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast