umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje Trolejbusy Zprávy

Ostravská MHD stále není zcela pod dohledem kamer. Dodavatel selhal, tvrdí DPO

Tramvaje Astra a T3RP na smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Michal Chrást
Tramvaje Astra a T3RP na smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Michal Chrást
Dopravní podnik pořizuje kamery kvůli bezpečnosti, podle policie díky nim klesá kriminalita v MHD.

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) se nepodařilo naplnit slib a osadit všechna vozidla MHD do konce roku 2020 kamerami. A to přesto, že pro poslední sérii 168 vozidel vybral DPO dodavatele kamer už loni v srpnu. Zakázku získaly firmy Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies s cenou 19 milionů. Z toho mělo jít 16 milionů na samotnou dodávku systému a tři miliony na čtyřletý servis.

Podle DPO ale dodavatelské sdružení selhalo. „Dodavatel, který měl dodat kamerové systémy do vozidel, ve kterých ještě nejsou, nesplnil požadavky stanovené smlouvou. DPO tak musí celé výběrové řízení opakovat. DPO slíbil cestujícím, že do konce roku 2020 bude mít kamerové systémy ve všech vozidlech. Chybou dodavatele však tento slib nebude možné dodržet,“ napsal podnik v tiskové zprávě.

Naopak dodavatelé si nejsou pochybení vědomi. „Současný postoj zadavatele nás velmi mrzí a to nejen z důvodu dlouholeté spolupráce, které si vážíme. Vždyť většina stávajících kamerových systémů v DPO je od nás. Naše společnost si není vědoma toho, že by v zakázce pochybila tak, aby celá situace vyústila ve výměnu dodavatele,“ uvedl ředitel společnosti Ivo Herman.

Celkem mělo být v rámci zakázky vybaveno kamerovým systémem se záznamem 16 tramvají, 17 trolejbusů a 135 autobusů. Tím mělo být osazování kamer v ostravské MHD završeno. „Od záměru neustupujeme a vybíráme nového dodavatele, který nám pomůže tento náš strategický cíl naplnit,“ doplnil generální ředitel DPO Daniel Morys.

Podle písemné zprávy zadavatele se o zakázku loni ucházelo pět firem. Cenový předpoklad DPO přesahoval 30 milionů. Vítězové přišli s cenou 15,9 milionu, čímž výrazně předčili všechny ostatní zájemce. Druhá AŽD byla o pět milionů dražší. Firmy Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies podaly zdaleka nejlepší nabídku i v kritériu lhůty plnění (105 dní). S hodinovou sazbou za práci technika ve výši 950 Kč pak byly naopak druhé od konce.

Dopravní podnik Ostrava má nyní více než 1800 kamer v 250 vozidlech. Kamery už jsou automaticky ve všech nových vozidlech. DPO je pořizuje hlavně kvůli větší bezpečnosti. Podle dřívějšího vyjádření Moryse kamery ve vozidlech fungují v HD rozlišení, jsou tedy využitelné i k objasňování trestných činů. „Od zavedení kamerového systému jsme zaznamenali výrazný pokles trestné činnosti v prostředcích MHD. Část pachatelů se dokonce po zveřejnění těchto záznamů přihlásí na policii sama,“ nechal se v roce 2018 slyšet Antonín Řezníček, zástupce ředitele Městského ředitelství policie Ostrava.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kevis

A nejgeniálnějším šetřením byla asi emulzní nafta, bílá jako mlíko. Jednalo se o naftu,ve které bylo 10 % vody a nějaké přísady. Často museli měnit naftové filtry, protože se rozmáčely, často nefungovaly předehřívače ,hodně krát stahovali autobusy na tyči do garáží, jelikož prostě někde najednou chcíply občas i uprostřed křižovatky. Krom toho všeho se hodně snížil výkon a značně zvýšila spotřeba. Akorát se netankovala do autobusů v záruce, jelikož k tomu neměli souhlas od výrobce a zratili by záruku.
Takže bych se nedivili,kdyby ty kamery nebyly z nějakých geniálních úspor.

Kevis

Něco mi to připomíná. Kdysi,jak jsem dělal v DPO, přišly autobusy Solarisy vybavené kamerami,no ale bez záznamu, který by určitě nebyl problém přidělat. Slibovali nám, že postupně budou všechny nové vybavené kamerami. A ejhle. Najednou další dodávky autobusů už přišly bez kamer. Tak teď dost pochybuju, že je vina na dodavateli. Spíš bych tipoval, že se opět snažil podnik ušetřit,jako tehdy a na někoho se to svést musí.

Kevis

Ještě si vzpomínám,jak v minulosti DPO šetřil. Přišly autobusy Karosa řady 900 bez opěrky hlavy pro řidiče,bez retardéru a mlhovek. Opěrky si řidiči sehnali svoje, mlhovky se za víc korun montovaly dodatečně a absence retardéru měla vliv na častější výměnu brzdového obložení. Měnili jsme ho co 30000 km. Ale ušetřili, jelikož bez toho byl nový autobus o pár tisíc levnější

Démon

Nebo nefunguje DPO?

Kevis

Ale oni občas dodrží sliby. Jako kdysi, že řidiči budou vybaveni nouzovým tlačítkem v případě napadení. Slíbili, že je do všech vozidel namontují, že při zmáčknutí bude ihned propojen dispečink a policie a zapne se mikrofón u řidiče a že budou poslouchat,co se děje a v případě nutnosti ihned vyjede policie. Trošku se jim to však tehda nepovedlo. Párkrát jsem nechtě omylem to tlačítko zmáčkl, jenže na druhé straně nebylo ticho,jak slibovali. Ozvalo se: GGN1,co potřebujete? Co myslíte, jaký by to mělo vliv na útočníka? Byl by ještě víc agresivní, jelikož jste si dovolil volat pomoc, protože by určitě slyšel,jak… Číst vice »

hexdump

To je ale chyba nastavení informačního systému. Systém i tlačítka dodali ne? DP tuto vadu reklamoval?

TMDN

Tak samozřejmě, pokud jste ho zmáčkl jednou, tak se dispečink zcela správně ozval zpět….k propojení s policií a aktivaci poslechu z kabiny dojde, pokud tlačítko zmáčknete třikrát za sebou…zdůrazňuje se to na všech školeních, na zdržovnách a výpravnách k tomu i visí návod, v podstatě není směny, kdy bych na info o správném používání nouzového tlačítka nenarazil….takže bych, být Vámi, začal v tomto konkrétním případě u sebe 😉

Kevis

No,tak na Hranečníku žádné info k tomu tlačítku tehda nebylo,jak je namontovali. Prostě jsme najednou zjistili, že je máme v autobusech a to bylo vše. Ani na školení nám nic neříkali

Pavel Vavříček

No ona by to byla i lež, kdyby se ten projekt stihl, protože by ty kamery nebyly ve vozidlech, které hodlá dopravní podnik vyřadit v následujících letech např. 21Tr, T6A5 a některé T3

Spidour

To se tak nějak tušilo, že to tak dopadne. Když nejsou kapacity, tak nejsou kapacity a tentokrát se „nějak“ neudělalo 🙂