LOT 3a leaderboard

Ostravská MHD stále není zcela pod dohledem kamer. Dodavatel selhal, tvrdí DPO

Tramvaje Astra a T3RP na smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Michal ChrástTramvaje Astra a T3RP na smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Michal Chrást

Dopravní podnik pořizuje kamery kvůli bezpečnosti, podle policie díky nim klesá kriminalita v MHD.

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) se nepodařilo naplnit slib a osadit všechna vozidla MHD do konce roku 2020 kamerami. A to přesto, že pro poslední sérii 168 vozidel vybral DPO dodavatele kamer už loni v srpnu. Zakázku získaly firmy Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies s cenou 19 milionů. Z toho mělo jít 16 milionů na samotnou dodávku systému a tři miliony na čtyřletý servis.

Podle DPO ale dodavatelské sdružení selhalo. „Dodavatel, který měl dodat kamerové systémy do vozidel, ve kterých ještě nejsou, nesplnil požadavky stanovené smlouvou. DPO tak musí celé výběrové řízení opakovat. DPO slíbil cestujícím, že do konce roku 2020 bude mít kamerové systémy ve všech vozidlech. Chybou dodavatele však tento slib nebude možné dodržet,“ napsal podnik v tiskové zprávě.

Naopak dodavatelé si nejsou pochybení vědomi. „Současný postoj zadavatele nás velmi mrzí a to nejen z důvodu dlouholeté spolupráce, které si vážíme. Vždyť většina stávajících kamerových systémů v DPO je od nás. Naše společnost si není vědoma toho, že by v zakázce pochybila tak, aby celá situace vyústila ve výměnu dodavatele,“ uvedl ředitel společnosti Ivo Herman.

Celkem mělo být v rámci zakázky vybaveno kamerovým systémem se záznamem 16 tramvají, 17 trolejbusů a 135 autobusů. Tím mělo být osazování kamer v ostravské MHD završeno. „Od záměru neustupujeme a vybíráme nového dodavatele, který nám pomůže tento náš strategický cíl naplnit,“ doplnil generální ředitel DPO Daniel Morys.

Podle písemné zprávy zadavatele se o zakázku loni ucházelo pět firem. Cenový předpoklad DPO přesahoval 30 milionů. Vítězové přišli s cenou 15,9 milionu, čímž výrazně předčili všechny ostatní zájemce. Druhá AŽD byla o pět milionů dražší. Firmy Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies podaly zdaleka nejlepší nabídku i v kritériu lhůty plnění (105 dní). S hodinovou sazbou za práci technika ve výši 950 Kč pak byly naopak druhé od konce.

Dopravní podnik Ostrava má nyní více než 1800 kamer v 250 vozidlech. Kamery už jsou automaticky ve všech nových vozidlech. DPO je pořizuje hlavně kvůli větší bezpečnosti. Podle dřívějšího vyjádření Moryse kamery ve vozidlech fungují v HD rozlišení, jsou tedy využitelné i k objasňování trestných činů. „Od zavedení kamerového systému jsme zaznamenali výrazný pokles trestné činnosti v prostředcích MHD. Část pachatelů se dokonce po zveřejnění těchto záznamů přihlásí na policii sama,“ nechal se v roce 2018 slyšet Antonín Řezníček, zástupce ředitele Městského ředitelství policie Ostrava.

Tagy dopravní podnik ostrava DPO kamerový systém kamery seznam
10 komentářů