Spor o kamery v ostravské MHD: Dodavatelé chtějí po dopravci vymáhat škody
DPO nesplnil své závazky ze smlouvy a neumožnil instalaci systému do vozidel, píší dodavatelé.
Osazení kamer do vozidel ostravské MHD, které mělo být podle slibu dopravního podniku (DPO) hotovo do konce roku, možná skončí u soudu. Dopravní podnik tento týden oznámil, že dodavatelé nesplnili smlouvu a bude třeba uspořádat nový tendr. Konsorcium firem Ing. Ivo Herman, CSc. a Master IT Technologies se ale proti tomu ohradilo, výpověď smlouvy neuznává a hodlá po dopravci vymáhat škody.
„DPO nemá dostatečně pádné důvody pro odmítnutí dohodnuté dodávky kamerových systémů do zbývajících vozidel a nynějším shazováním viny na dodavatele se snaží zakrývat svá vlastní pochybení,“ napsali ve společném prohlášení šéfové obou firem Ivo Herman a Rostislav Opach. Jde o tradiční dodavatele DPO, kteří instalovali většinu kamer do ostravských vozidel.
Podle nich mohl DPO splnit slib a osadit kamerami všechna vozidla MHD do konce roku 2020. „Stačilo, pokud by poskytl dodavatelům nutnou součinnost. I přes celosvětové výpadky v dodávkách způsobených negativními dopady pandemie koronaviru byly komponenty kamerového sytému zkompletovány a připraveny k montáži, DPO však nesplnil své závazky ze smlouvy a neumožnil jeho instalaci do vozidel,“ píší dodavatelé. Chtějí se přitom „domáhat řádného plnění smlouvy, případně náhrady veškerých škod, které jim tímto vznikly“. Podle nich nebyl DPO schopen své požadavky dostatečně určitě vymezit.
Dodavatelé přitom přiznávají, že kvůli epidemii došlo k dílčímu zpoždění, a to o zhruba dva až tři týdny.
Dopravní podnik ohlásil zpoždění projektu z důvodů selhání dodavatele v úterý. „Omlouváme se všem našim cestujícím, ale projekt nestíháme. Víme, jak je pro vás tento systém důležitý, ale dodavatel nesplnil naše požadavky. Od záměru však neustupujeme a vybíráme nového dodavatele, který nám pomůže tento náš strategický cíl naplnit,“ uvedl v prohlášení generální ředitel DPO Daniel Morys.
Předmětem veřejné zakázky „Rozšíření kamerových systémů ve vozidlech MHD“ bylo vybavení 16 tramvají, 17 trolejbusů a 135 autobusů kamerovým systémem se záznamem. Vítězové přišli s cenou 15,9 milionu, čímž výrazně předčili všechny ostatní zájemce.
Dopravní podnik Ostrava má nyní více než 1800 kamer v 250 vozidlech. Kamery už jsou automaticky ve všech nových vozidlech. DPO je pořizuje hlavně kvůli větší bezpečnosti. Podle dřívějšího vyjádření Moryse kamery ve vozidlech fungují v HD rozlišení, jsou tedy využitelné i k objasňování trestných činů.