Doprava ve městě

Obyvatelé Prahy 2 se v anketě vyslovili proti elektrokoloběžkám, Lime kritiku odmítá

Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Koloběžka Lime S. Foto: Lime

Radnice Prahy 2 dokončila anketu o dalším působení sdílených elektrokoloběžek na území městské části. Většina z hlasujících se vyslovila pro jejich zákaz. Městská část chce proto s provozovatelem této služby, společností Lime, jednat o tom, jak koloběžky ze čtvrti dostat.

Anketu, která probíhala po celý měsíc červenec, vyhlásila městská část Praha 2 v radničním měsíčníku Noviny Prahy 2, kde byl otištěn anketní kupon. Do ankety přišlo 396 odpovědí, z toho 306 lidí odpovědělo, že sdílené elektrokoloběžky v ulicích Prahy 2 nechtějí. O výsledku Praha 2 informovala v tiskové zprávě.

„Jsme první městská část, která se ptá svých obyvatel na jejich názor ohledně sdílených elektrokoloběžek. Výsledek ankety není překvapením, z reakcí našich obyvatel vím, že mnohým vadí, když se elektrokoloběžky povalují na různých místech a jezdí se na nich po chodnících mezi chodci,“ říká místostarosta Prahy 2 Jan Korseska, v jehož gesci je oblast dopravy.

Výsledek ankety není pro městskou část závazný, ale určitě jej zohlední při dalších jednáních se společností Lime, provozovatelem elektrokoloběžek. Vedení městské části Praha 2 bude jednat s firmou Lime, zástupci Magistrátu hl. m. Prahy a Městské policie o tom, jak zajistit urychlené odstraňování neoprávněně zaparkovaných koloběžek na území Prahy 2. Dále bude trvat na svém zásadním požadavku, kterým je doložení písemné dohody společnosti Lime se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky o způsobu provozování s ohledem na jejich potřeby. Současně chce od provozovatelů doložit osvědčení od Ministerstva dopravy a PČR že sdílené elektrokoloběžky jsou technicky vybavené pro provoz na silnicích pro motorová vozidla.

Provoz sdílených elektrokoloběžek není podle radnice v Praze 2 povolen. „V praxi to znamená, že by na jejím území neměla být zaparkována ani jediná, společnost Lime to však nedodržuje. Městská část Praha 2 na tuto skutečnost nyní upozornila Magistrát hl. m. Prahy a iniciuje tím nastavení závazných pravidel pro provoz sdílených elektrokoloběžek. První sdílené elektrokoloběžky se v ulicích Prahy 2 objevily na podzim loňského roku poté, co jejich provozovatel jednal s pražským magistrátem bez vědomí městské části,“ uvedla městská část v tiskové zprávě.

Společnost Lime v prohlášení uvedla, že Praha 2 má jako jediná z městských částí podmínky nad rámec memoranda uzavřeného s hlavním městem. „Jmenovitě je to písemná dohoda se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých (SONS) a dále blíže nespecifikovaná certifikace koloběžky. Tyto body se samozřejmě snažíme v maximální míře plnit ačkoli jdou nad rámec samotného memoranda s hlavním městem Prahou,“ uvedl Ondřej Široký, provozní manažer Lime.

Podle zákona koloběžka spadá do stejné kategorie jako jízdní kolo a dle platné evropské certifikace je schopna provozu po pozemních komunikacích. Provoz koloběžek na Praze 2 tedy respektuje místní úpravu,“ tvrdí Široký. Lime rovněž zpochybnil výsledky ankety: „Věříme, že v jednadvacátém století nebude Praha 2 nastavovat politiku na základě ankety, v rámci které bylo nutné vystřihnout kupónek z papírových radničních novin a dojít s ním osobně k hlasovací urně na radnici. Tím je samozřejmě vysvětlena i nízká účast hlasujících. Ankety se zúčastnilo 396 rezidentů Prahy 2 z celkových 49 tisíc,“ dodal.

116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Já bych zakázal na chodnících, ale i v cyklopruzích/cyklostezkách jakékoliv elektrické vehikly. Zákon bych nastavil zcela jednoznačně, jak má ten prostředek byť minimální elektrickou (či jinou asistenci výkonu) tak tam nemá co dělat. Ať jezdí po silnici. V Praze na elektrických koloběžkách a chopperech jezdí téměř výhradně cizinci (a je jedno zda turisté nebo rezidenti). Pro původní obyvatelstvo Prahy to vůbec nemá význam. V Kölnu se o víkendu před 2 týdny za jednu noc stalo 20 vážných nehod s elektrokoloběžkami (ale i elektrokoly). Celkem 8 těžce zraněných zbytek lehce. Celkem 16 účastníků bylo těžce pod parou (více jak 0,5 promile)… Číst vice »

Nekdo

dekuji za velmi dobre shrnuti. jen bych doplnil, ze z meho uhlu pohledu je kolo/kolobezka jednostopy NEmotorovy dopravni prostredek, t.j. pohaneny vyhradne lidskou silou. pokud to ma nejaky druh pohonu (a je jedno, zda benzinovy, dieselovy, elektricky, nebo jiny) tak by melo patrit mezi jednostope motorove dopravni prostredky se vsemi pravy a povinnostmi – t.j. napr. nutnost ridiskeho prukazu k vedeni, povinne ruceni, zakaz jizdy po chodniku, etc. p.s. jako chodce se mne tihle silenci pokousi prizabit nejmene jedno az dvakrat do mesice. a to, ze ti mene arogantni reditele chodniku alespon zvoni nebo rvou mne vubec neuklidnuje, protoze chodnik… Číst vice »

Dalibor

Pravdou je, že kdyby tento výklad akceptovala policie, tak by problém elektrovehiklů byl velmi rychle a velmi čistě vyřešen jednou provždy.
Tolik A čkařů zase není, tj bez ŘP A by se jaksi na elektro-čemkoliv (vyjma elektromobily) staly neprovozovatelnými. Určitě by „koloběžekových půjčoven“ rapidně ubylo. A byl by klid. A hlavně koloběžka by zůstala koloběžkou kolo kolem a lidi by se na nich pohybovali tak jako dosud, bez Baterek, motorů drahého lithia atp. Na chodnímu by ubylo „kolizních“ situací a ten, kdo chce jezdit na kole/kolobce (myslím poctivý kolo/kolobku, bez baterkového dopingu), by měl na stezkách a silnicích více prostoru.

Nekdo

to neni veci toho, co akceptuje policie, ale veci zakonodarce… uz jste, mimochodem, mluvil se svym poslancem? a lide z Phy 2?

Dáda

Ne nemluvil, páč ti které volím se „tam“ nedostali. Vyhráli koblihy agenta Bureše. Rovněž jsem nemluvil se svým prezidentem, páč ten můj byl na druhým místě, ironicky toto glosuji: „opět „lůza“ vyhrála a zvolila si nahoru populistického ožralu, místo aby dostal šanci zástupce inteligence.“ Jestli se nepeltu tak lze při stávající legislativě na elektro-motovehikly takto nahlížet. Jen to chce „chtít“. Tak jako ten ožrala nemůže nominoivat ministry, ale může „ovlivnit“ aby tam seděli ti, jež tam chce, takže výsledky podobného „chtění“ nyní vidíme na ministerstvu kultury. A když se „chce“ tak všechno jde. Taby by bylo záhodno, aby se „chtělo“… Číst vice »

Věra Pohlová

Tyhle elektrovehikly všechny jenom otravují. Já bych všechny ty segwaye a koloběžky zakázala!

LWQ

Lidi, nekteri jsou fakt kreteni, to uz ani jinak nazvat nejde a pritom to nemyslim jako urazku, ale jako diagnozu. Cela tahle „sranda kauza“ je jen a pouze produktem doby, kdy par sobeckych dementu soucasne generace ci te predchozi nici vse kolem sebe. Tento typ sharingu ma po celem svete podporu, jen u nas v cesku je zase s necim problem, vcetne demence typu „Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky o způsobu provozování s ohledem na jejich potřeby“ – to jako by kolozebky chteli pouzivat slepci a je pruser, ze to nejde? Booze muj 🙁

Petr

Kdyby na koloběžkách nejezdili kreténi kteří kličkují na chodníku mezi lidmi a ohrožují tak chodce a kdyby pak nenechávali koloběžky ležet kde je napadne a nenutili chodce se jim vyhýbat a neohrožovali tak také nevidomé pak je provoz koloběžek OK a nikdo nic nebude namítat.

SYN

Souhlas, ale to je prakticky stejný problém i u kola… tak snad jedině v tom že to můžou nechat ležet prakticky kdekoliv. Ale to by přece měl být zájem i majitele koloběžek aby se zanechávaly někde systematicky a vhodně ne? Těm co je nechají ležet „kdekoliv“ nevrátit zálohu, zrušit účet…

LWQ

No jiste, s timhle souhlasim. Zdejsi burany je asi treba vychovavat, jinak to nevidim. Avsak vynucovanim zastarale litery zakona to neni vhodne delat, kolobezka z rady aspektu neni jizdni kolo.

liberal shark

Vzhledem k tomu, že nedokážete pochopit přirozený zájem slepců na tom, aby se na chodníku neválely koloběžky, o které mohou parádně přerazit, sedí ta vaše diagnóza v první řadě na vás.

Moula

Takže to že sa kolobežka povaľuje sem a tam a ľudia na nich kľučkujú medzi ľuďmi na chodníku je problém LIme a kolobežiek ? A potom sa divíme že sa hlasuje z novín a beriete to ako relevantnú petíciu. hah…h..h…

železničář v důchodu

Samozřejmě to JE PROBLÉM té firmy: ona na tom totiž jenom vydělává, ačkoli přitom nezajistila, aby podstata jejích zisků neobtěžovala a neohrožovala ty, kteří s jejími zisky nemají nic společného !!!

liberal shark

Je to majetek firmy ? Tak za něj firma odpovídá. Je to její problém. I podle ústavy ČR vlastnictví zavazuje.
Mimochodem, takový institut objektivní zodpovědnosti majitele motorového vozidla Vám nevadí ?

Věra Pohlová

Mno, nějak moc nevidím rozdíl pro slepce mezi tím, jestli na chodníku stojí koloběžka, kolo, skútr nebo třeba drze zaparkované auto někoho, kdo se neobtěžuje najít si normální parkovací místo. Přitom kola, skútry ani auta kvůli tomu nezakazujeme….

Pražák

Ten problém je jinde, zatímco na na skútrech či v autě jezdí po chodníku jen naprostí idioti (nepatrná menšina), jízda na elektrické koloběžce po chodníku je spíše normou. A o „sharing“ se nejedná ani omylem, tohle je normální půjčovna. Další problém je, že ty koloběžky neslouží k dopravě místních obyvatel, ale spíše k zábavě turistů. Stejně tak po Praze vidím mnohem více na chodníku pohozených koloběžek, kol atp. než aut či sktútrů. Bohužel toto se netýká jen koloběžek, obecně mám pocit, že roste netolerance a arogance mezi vyznavači „alternativní“ dopravy. Dříve se mi nestávalo (tedy nijak často), že by např.… Číst vice »

Frantisek

Mimo jiné i za auto či jiné vozidlo zaparkované na chodníku je (měl by být) trestán jeho vlastník. A kolo nebo koloběžka opatřené motorem jsou zase svým způsobem motorová vozidla (se silou větší než lidskou), takže by se správně na chodníku vůbec vyskytovat neměla. Už u běžného jízdního kola s větší setrvačnou hmotou než má samotný člověk to bývá problém.

Dalibor

kreteni jsou ti, co na kolobezkach a podobnych vehilkech jezdej po chodniku, nechavaji je tam stat a celkove prekazi. Pokud by jezdili tam kde maji, tj po stezkach a cestach, nebudu mit proti kolobezkam, jejich pujcovnam ani jezdcum vubec nic.

pave69

Tak si s tou svou „celosvětově podporovanou“ elektrikou běžte jezdit do Británie, tam je to paušálně zakázané. V ČR je standardní podpora při dodržování pravidel – mezi to určitě nespadá ježdění po chodníku jako prase.

Anonym

Kdyby tahle proautíčkářská radnice radši podporovala cyklopruhy, koloběžkáři i cyklisté pak nebudou muset jezdit po chodníku. Tam, kde jsou kostky to ale jinak nejde a tam bych uzákonil rychlost jízdy chůze. To, že je ale Lime svinstvo je bez diskuze, jde spíš o koloběžky soukromých osob.

Dalibor

mate uzakoneno. jezdit i na kolobezce na silnici, mozno vyuzivat stezky (pruhy) pro cylkista tam, kde jsou zrizeny. na chodniku to nema co delat

SYN

Pokud vím (třeba se pletu) tak lze, ale do rychlosti max. 6kmh… to by se po zpřesnění GPS (Galileo?) možná dalo zařídit i technicky…? Jinak uváděným důvodem proč osoby jezdí na kole (a dalších vehiklech) po chodníku je obava o své zdraví/život na silnici, to je sice částečně pravda ale zase na chodníku se jich bojím já (a asi i mnozí jiní) takže to je jen přenesení problému jinam… Asi se nám tu nevyplácí velice formalistická „tvorba“ cyklostezek malováním čár na chodníky (bohužel nejen ty širší) a kraje silnic (kde jaksi chybí jakákoliv jistota že budou ctěny většími vozidly, je… Číst vice »

Marek Turnovec

Satelitní systémy pro určování polohy se sice zpřesňují, ale ta přesnost se projeví tak možná ve volné krajině. Takže už to není třeba přesnost na 5 metrů, ale i na metr. Jenže v zástavbě a třeba v okolí stromů je problém se spoustou odrazů. A s tím bohužel asi ani víc satelitů moc neudělá. Také s tím mám celkem zkušenosti (geocaching). Takže k rozlišení chodník / vozovka bych si to používat netroufal… Člověk je rád, když je vůbec ve „správné“ ulici.

Dalibor

pokud gps lokator chvili stoji na miste, poloha se zpresnuje, i v zastavbe.

Marek Turnovec

No, shodou okolností bydlím právě v téhle „bike unfriendly“ městské části, takže s postoji radnice mám bohaté zkušenosti. A to jezdím na kole po Praze hodně (také od jara do podzimu do práce a z práce). Ale nechápu to Vaše „tam kde jsou kostky to jinak nejde“. Tím jako chcete hájit cyklisty na chodníku? Tak to pardon…

V Praze jsou specifické podmínky, tak to chce se jim přizpůsobit. Horské kolo mi zatím přijde jako ideální. S dostatečně širokými plášti minimalizujete také šanci zapadnout někde do tramvajové koleje…

Nicky

Tohle je ten sharing v praxi – soukromá firma si dělá svůj byznys a město jí to zadarmo umožňuje. A nejsou to jen koloběžky, ale i ta malá čínská auta co zadarmo zabírají parkovací místa v centru.

SYN

On už někdo provozuje použitelná miniauta? Tak to bychom měli být především rádi… to je nadějné! Chápou že místy zavazejí soukromým křižníkům, ale tak s tím by se snad trochu dalo něco dělat…

Frantisek

Sice zmenšují zábor ulice, ale pořád je to půjčovna, ne sdílení. Možná by stálo za to stupňovat parkovné v zónách i podle rozměrů vozu. Některé náklaďáky stojí zčásti na chodníku, protože se nevejdou do odstavného pruhu, natož do garáže.

Xaver

Malá čínská auta? Tak to mi asi něco uniklo…

Dalibor

mozna mysli Hyndai… nebo Kia… nebo podobny

MartinLT88

Nejdřív se zakázaly segwaye, místo nich přišli koloběžky, až se zakážou koloběžky, najdou si tamní podnikavci něco jiného. Nic méně odpor ke koloběžkám je u některých zřejmě dost radikální, když lze zahlédnout koloběžku hozenou do Čertovky 🙂 . A to není vidět na dno Vltavy.

ČD4ever

Několik trosek koloběžek jsem viděl na ulicích rozebrané a bez baterií, apod. To je ale asi až to poslední řešení, jak je vystrnadit.

liberal shark

Akumulátorová flexka do každé rodiny :-).

Moula

To vykazuje jedine to, ako Váš národ vo svojom hlavnom meste (ne)myslí a je to i fešná vizitka pre celý svet. A Vám vadí služba ktorá je vo svete všade podporovaná a žiadaná.

Dalibor

a kdo ji tomu svetu bere? ja hlavne nechi prekazejici kramy na chodniku a blbecky, co na nich na chodnuku jezdi. neni problem mit na kolobezky nejaky „parkoaci mista“ kde se po pouziti odlozi a neni problem vysvetlit migrantum a tyristum, ze se jezdi po silnici nebo po stezce a ne po chodniku. a to je jednoznacne povinnost vlastnika-provozovatele tyhle pujcovny.

liberal shark

Pán je nacista nebo Luďák ?

SYN

To není řešení, to je vandalství. Něco jako „každá přepálená železniční náprava je posun k dobru, jestli chcete takto…

Jiří Kocurek

Asi jako v boji proti autům shodit taxík do Vltavy. V těch baterkách sice není nafta, ropná skrvna z toho nebude, ale i tohle je prasárna vůči okolí.

Dalibor

nahodou, nekdy holt musi byt forma protestu ponekud „akcni“ jinak si jich nikdo nevsimne. revoluce taky nejde delat „u stolu“

železničář v důchodu

„odpor ke koloběžkám je u některých zřejmě dost radikální,“
A je na tom snad něco divného, když mnozí jejich uživatelé fungují tak sobecky a agresivně, jak tomu „v reálu“ je?
Já jsem sice „tolerance sama“, ale tahle sobecká drzá koloběžkářská hovada už přestávám tolerovat také.

MartinLT

Já ty kolodrndy také v žádném případě neobhajuji. Také mám někdy chuť jezdce schodit a kolobrndu před ním rotřískat. Ale z mého pohledu je to následek nedomyšleného zákazu sagwayů. Už při jejich zakazování se mělo myslet že se podnikatýlci ( většinou s východními jmény) chytí něčeho jiného. Až se zakážou koloběžky, můžou zase chodníky zaplavit samohybná jezdící lehátka.

liberal shark

Možná by stačilo, kdyby se uživatelé vámi zmíněných samohybů nechovali jako dobytek. Ta vozítka za to nemohou :-(.

železničář v důchodu

Jistě – mohou za to především radnice (a i MHMP), protože nedokázaly přinutit firmu, které naopak přihrávají „kšeft“, aby zajistila, že její „kšeftování“ nebude škodit jiným, kteří s ním nemají nic společného! Za co vlastně ty radní a zastupitele platíme?

MartinLT

Bohužel si ty radní řádně zvolili ti co tam bydlí. Nedivil bych se kdyby mezi zastupiteli byli manažeři Limu a podobných firem provozující tato vozítka.

Frantisek

Trestat přestupky by bylo vhodné obecně. U nás zase parkující auta zaplavují (bývalý) chodník, a vjezd do garáží z původně obslužné komunikace vyhnal náklaďáky rejdit do (původně) pěšího prostranství. A to vše umožnil kdysi jakýsi úředník…

Dalibor

Několikrát jsem musel doslova uskakovat před týpkama na těchto krámech co jezdili po chodníku. Ať táhnou na cestu a nemotají se tam, kde se chodí pěšky!

Marek Turnovec

Tak nemáte uskakovat. Na chodníku nemají co dělat, Vy si normálně běžte a ať se starají oni…

železničář v důchodu

No, teoreticky to je samozřejmě pravda a správný postup i přístup, ale když jde o vlastní bezpečnost, …

Dalibor

jo a jak me shodi a pripadne si rozbiju notas v batohu tak budu co? stezovatt si nekde na lamparne na 5. nastupisti? lezet s vykloubenym kotnikem? Hlavne ze mestska hlida jestli se nahodou nekde neparkuje o 10 minut dyl, na tohle kaslou

liberal shark

Nutná obrana, krajní nouze …

Jiří Kocurek

Nutná obrana možná ano, krajní nouze nikoliv.

liberal shark

Když budou ohrožovat někoho jiného, tak ano.

Marek Turnovec

No tak pokud Vám jde o notebook, tak bych začal tím, že bych si pořídil takový batoh, který ten notebook aspoň trochu chrání, ne batoh typu „látkový pytel“ (já mám třeba dobré zkušenosti s batohy firmy Deuter, konkrétně různé variace na model „Giga“). Pokud notebook někam nosíte pravidelně, tak by měl také něco vydržet (Thinkpad? Dell Latitude?). Ale to jsem možná trochu odbočil. Kolikrát Vás nějaký koloběžkář opravdu srazil na zem? Tohle je pořád „kdyby kdyby“. Ano, také mi to vadí, že s tím jezdí po chodnících. Po Praze toho nachodím hodně (a i v centru), takže se s nimi… Číst vice »

Dalibor

batoh mam dell, notes HP6730 plus dell E5500N myslim… kdyz lehnu ma zada, je po nich (primych rozmerech a hmotnosti) jen kvuli podnikateli, ktery rejzuje na blbeccich z ciziny. nebudu si kupovat pancerovany batoh kvuli nenazranym podnikatelum a kretenskym turistum. uvital bych mestaky. ktery kazdeho kretena na chodniku s kolobezkou zkasiruje minimalne o 2 litry. uvital bych zrizence, krerej najde „nebezpacny odpad“ odlozeny na chodniku (litium baterie ma tento statut) a okamzite je sebere k ekologicke likvidaci-hrozi riziko nahleho vzplanuti ci detonace clanku- to bych pouzil jako „argument“ ono by je to brrzo preslo.

Dalibor

uz vidim jak se s ejakym privandrovalcem soudim.. jedou mne kolobezkar trefil. mastesti diky sve „malickosti“ jsem to ustal – koukal nekam a dal to do mne v podstate celne. Mi se nic moc nestalo nastesti, borca jsem odhodil stranou, jakjsem uhybal. rozmaz se na ulici (koonkretne na Prikope) je pokracoval dal za praci. no ale priste treba nebudu miit takovy stesti a sejme mne z boku nebo zezadu… okolojdouci z toho meli haloo…

liberal shark

K řešení podobných dopravních situací doporučuji teleskopický obušek :-).

Dushan

Pro mobilitu Pražanů tato služba význam nemá, naopak představuje jen ohrožení jejich zdraví, užitek nulový. Těžko někdo z místních při cestě do práce ke stanici MHD bude platit 25Kč jen za odemknutí a pak 2Kč/min. Je to čistě jen rýžování firmy Lime a pro blbnutí turistů, přičemž Praha k tomu poskytuje volné hřiště v ulicích (a zřejmě i místa pro parkování koloběžek zdarma). Za této situace tedy nemohla dopadnou anketa jinak, než drtivým odmítnutím. Pokud by se firma dohodla s Prahou a služba by šla využít i v rámci tarifu PID na Lítačku (s omezením třeba 15minut denně), pak by… Číst vice »

Marek Turnovec

No ona hlavně ta forma té ankety dost předurčuje to, kdo v ní bude hlasovat. Když se udělala anketa se stejnými otázkami v jedné Facebookové skupině, ve které je spousta obyvatel Prahy (asi víc, než účastníků té lístečkové ankety), tak to také dopadlo trochu jinak…

Aby bylo jasné, jaká je cílová skupina těch Novin Prahy 2. Chystají se určité změny v podobě těchto novin – větší písmo. A prý možná méně politiky, protože starší občany (voliče) prý politická témata znepokojují…

Dushan

Naklikat odpovědi do internetové ankety z facebookových fake účtů je ještě méně vypovídající, nežli anketa, u které je třeba aspoň zvednout zadek a lísteček někam přinést.

Flinta

Ta anketa nemá žádnou vypovídací hodnotu, když platných odpovědí byly tři stovky ze 49.000 obyvatel Prahy 2, to je 6 promile.

liberal shark

V tom případě nemají vypovídací hodnotu ani volby do Parlamentu ČR :-).

Jiří Kocurek

Ale notak… 0,6 % vs. 40 % je rozdíl. Zkuste jednoho birela a pro srovnání vypijte půllitr rumu. Ale než budete pít ten rum na ex, tak si domluvte hlídání. Křemyl se mu říkalo. Nepřežil to.

Dalibor

on Bures dostal 40%??? nebo to dostal ten ozralej demagog Zeman???

Y.K.

Aniž bych se nejprve vyjadřoval ke koloběžkám, tak ta anketa není zrovna přesvědčivá svým provedením, protože lístek pochopitelně zaslali jen ti co je nechtějí. Těm co je to jedno nemaří čas zasíláním lístků kamsi. A co se týče koloběžek, je zákaz problematický, zase vymýšlet nějaké specifické značení, chjo. Spíše by měli přitlačit na provozovatele, aby do systému zabudoval penále za špatně „odloženou kolobrndu“. Každá jde identifikovat, identifikovat jde i kdo ji měl naposledy… A hýbat by s nimi jít nemělo bez aktivace (nezkoušel jsem). Je fakt, že někteří uživatelé jsou opravdu retardi a nechají to uprostřed chodníku, kde jim to… Číst vice »

Dalibor

měl bych nápad. překážející koloběžku urychleně odvézt na nějaké parkoviště, obdobně jako odtah auta a tam si ji majitel po zaplacení patřičné částky může opět vyzvednout. ta částka by měl být pro majitele citelná, tj ne pár stokorun, ale s klidem třeba 2500,- Ono by to naučilo tento problém řešit. Teď mu to může být ukradený, protože nehrozí žádný postih.

železničář v důchodu

Stačilo by zpoplatnit použití těch krámů až do chvíle, než budou řádně odstaveny na nějakém „regulérním“ předem s MČ dohodnutém a definovaném „parkovišti“ (jichž lze vytvořit „hafo“) – a bylo by po po problémech. Ale asi převládá zájem „přihrát kšefty“ nějakému soukromníkovi …

Dalibor

bych to zjednodušil. Autopůjčovna musí za každý auto platit silniční dn. Myslím, ře z a tyto elektrovozítka by se měla platit taky. a Pořádná.

Moula

K čomu pokuty ? Stačilo keby ľudia normálne mysleli ako v zahraničí.

železničář v důchodu

Tím „zahraničím“ myslíte snad Slovensko, když se tady tak agresivně „navážíte“ do koloběžkářů v Praze?

Dalibor

SK – vše vysvetlující

liberal shark

JJ, sice má doma eura, ale korunky z Prahy mu nesmrdí :-).

Dalibor

hlavne ze v 93 tak vyrvavali za samostatny štát a vcil je jich vlezlejch u nas vic, nez je milo. Tak proc rozbili repobliku, kd ted se sem navazi ve velkym?

liberal shark

Víte vy co, Moulo ? Odstěhujte se do zahraničí a přestaňte smrdět u nás.

Jarda

Jsem zrakově hendikepovaný a docela se bojím teď po centru Prahy chodit. Je to rychlé, jezdí to po chodníku a není to slyšet. Neskutečná kokotina. Jooo Kdybychom měli chodníky rozdělené na chodeckou část a cyklopruh… nemám problém. Ale v centru Prahy tohle reálné moc není. Takže ban ze sluneční soustavy prosím.

XXXD

No tedy chápu, že někomu vadí, když kolem něj na chodníku pořád projíždějí koloběžky, ale považovat proběhlou anketu za směrodatnou je dost nesmysl. Není mi tedy také úplně jasné, jestli to například znamená, že místní rezidenti, kteří mají vlastní koloběžku, na ní na Praze 2 také nemohou jezdit. Kromě toho auta dělají mnohem větší bordel, hluk a také jsou z dnešního pohledu neekologická a také se nezakazují.

Jiný Pražák

Jen pro zajímavost, jakou moderní technologii, která by jakž takž zajistila účast jen místních, byste doporučil?

Vašek

Anketu s přihlašováním přes MojeID. Skvěle se na to hodí, nechápu proč se to víc nerozšířilo.

Dalibor

a cože to jehoID je?

liberal shark

Takže chcete z ankety vyřadit seniory, vy ageisto jeden diskriminační ?

SYN

A proč? Klidně se mohou obě metody sečíst…

liberal shark

Vždycky se najde někdo, komu nebude daná technologie ankety vyhovovat. A účast nikdy nebude 100%. To byste musel zavést povinnou účast.

Jakub

Moc těch hlasujících není, to je pravda, ale i ve větším měřítku by asi výsledek nebyl příliš jiný. Auta sice dělají taky hluk a jsou i neekologická, ale primárně neparkuji a nejezdí po chodnících. Což koloběžky ano, a to si myslím, že je největší problém.

železničář v důchodu

Samozřejmě: největším problémem je to „parkování“ (= de facto pouze ODSTAVENÍ) kdekoli: dokud si provozovatel nezajistí adekvátní nepřekážející parkoviště pro tyto své „krámy“ a obtěžuje ostatní uživatele zejména pěších komunikací tím, že připouští jejich odložení kdekoli, tedy i tam, kde překážet nemají, je to jeho problém. Osobně se domnívám, že jediným v současnosti možným řešením je velice striktní vymezení míst k odstavení těch koloběžek s tím, že budou-li ponechány někde jinde, bude probíhat „tarifování“ (účtování poplatků) za jejich použití až do chvíle, než je někdo odstaví správně, nebo než si ten konkrétní „krám“ najme někdo další = podobně jako v… Číst vice »

Dalibor

maji na sobe GPS, takze provozovatel presne vi, kde kolobezka je, ale zretelne na to kali. takze vzit, a hodit do skarpy je jedinny reseni. pripadne dat na likvidaci jako odpad do prvniho srotaku nebo sbernyho dvora.

Frantisek

Striktně vymezená místa nemají pokaždé ani auta, ale třeba by se dalo parkovat nějakým způsobem s nimi. Nakonec, na jedno „automísto“ se vejde koloběžek poměrně hodně. 🙂

Raddie

Už v říjnu tohle řešili ve Francii: Francie zakáže jízdu elektrických koloběžek po chodnících, zabily už pět lidí – ten počet obětí mě docela šokoval.
viz: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/francie-zakaz-elektricke-kolobezky-zraneni-mrtvi.A181024_093036_zahranicni_dtt

Flinta

Jenže mezi těmi pěti zabitými koloběžkami je započítán i uživatel koloběžky, který s ní vjel pod náklaďák.

Zbyněk

A to si představte, že u nás loni na silnicích zemřelo cca 550 lidí. Většina vinou auta. Budeme zakazovat auta? plošně nebo uzavřeme jen silnice a ulice, kde došlo k nehodě?

Dalibor

a ted si predstavte kolik lidi umre na chlast, cholesterol, stres…..

left-libertarianball

Jo anketa byla zbytečně složitá a s málo respondenty, ale „Věříme, že v jednadvacátém století nebude Praha 2 nastavovat politiku na základě ankety“ to je uvažování level kapitalista…

Pražan

Nejde o nastavování politiky na základě ankety jako takové, ale na základě ankety vycházející z ústřižku novin, s kterým je potřeba osobně někam dojít. To je v 21. století opravdu absurdní a výsledek velmi ovlivňující.

Jaroslav

Vypadá to, že radnice městských částí neumí situace vyřešit, tak jdou cestou zákazů a restrikcí – Zákaz segway, koloběžek, pivních kol, paddleboardů, nové plavební komory atd. Místo postihu konkrétních viníků jsou pro plošné zákazy a nesmyslné zákazové značky. Neměli by tu jízdu po chodníku řešit strážníci městské policie?

železničář v důchodu

„Neměli by tu jízdu po chodníku řešit strážníci městské policie?“
Jistě, měli – ale pak by se jich muselo v terénu vyskytovat možná až řádově víc, než jich tam působí (a často jen otravuje slušné lidi) nyní. A to chcete platit jen proto, aby z toho nějaká soukromá firma měla „vejvar“?

Frantisek

Možná účinnější, než když hlídky místy jen projíždějí v autech, bez přímého kontaktu s okolím. Myslím, že počet nebude až tak omezující. Alespoň ne řádově. A nebylo by to přece zdaleka jen kvůli koloběžkám.

Jaroslav

Tak když těch přestupků je údajně tolik, tak ať rozdá strážník třeba 30 pokut po 1000Kč za den. To si pak vydělá na měsíční plat. A po pár dnech to bude mít efekt i ve zvýšené kázni uživatelů sdílených koloběžek.

Vojta

Taky úplně nesouhlasím s tím, jakým způsobem fungují tyto koloběžky, ovšem všichni si asi dokážeme představit, kdo v anketě hlasoval. Mladí lidé určitě ne, a důchodcům vadí vše, co je jinak. Takže když příště anketu, tak modernějším způsobem.

Dalibor

Důchodce nejsem a koloběžkáři, kolečkobruslaři, cyklisté a segvajisté mi vadí – NA CHODNÍKU. Pokud budou jezdit po ulici nebo po stezce pro cyklisty, pak je to v pořádku.

liberal shark

Na pozemní komunikaci očekávam, že budou dodržovat všechna relevantní ustanovení zákona 361/2000 Sb.

Zbyněk

Mluvíte o důsledku, já zmíním příčiny. Pokud u nás budou použitelné a souvislé cyklopruhy a cyklostezky, pokud u nás budou ohleduplní řidiči, nebude důvod jezdit po chodníku. Uživatelé jdou cestou nejmenšího odporu.

Dalibor

takze dle tohoto modelu, vzhledem j neohleduplnosti ridicu i ja budu se bat jezdit po silnici a se svym autem pojedu po chodniku? to bude asi dle vaseho mysleni spravne a bezpecne.

železničář v důchodu

A proč mají být za „veřejné“ prostředky z daní občanů budována zařízení, na jejichž existenci se pak bude „kapsovat“ nějaká privátní firma?

SYN

Tak pr, kola, koloběžky a podobné věci tu máme i v osobním, nepodnikatelském vlastnictví, a je to docela užitečné. Na to jaké je procento uživatelů to dostává jen zlomeček toho co například auta… CHTĚLO by to přehodnotit.

železničář v důchodu

O jízdních kolech tady nedebatuji, protože s nimi není ani zdaleka tolik problémů jako s elektrokoloběžkami – ale kolik koloběžek „v osobním vlastnictví“ bylo skutečně v provozu, než se rozšířily ty elektrické „sdílené“? Nehledě k tomu, že o ty „v osobním vlastnictví“ se jejich vlastníci dokázali (ve vlastním zájmu) starat, takže je nikde „jen tak“ neodkládali – a troufám si tvrdit, že i jezdili mnohem ohleduplněji vůči chodcům, než teď ti „sdíleči“.

Frantisek

Já ji kdysi měl, než mi ji ukradli – přede dveřmi bytu v činžáku na místě, kde nepřekážela, ne blbě odstavenou na chodníku. 🙂 Dokonce i kolo mi kdysi kdosi z kočárkárny vyhodil, možná mu přišlo nedostatečně moderní. 🙂 Ale řeč byla o dopravní cestě pro – snad pořád převážně – bezmotorovou, prostorově šetrnou dopravu, ne primárně pro výdělek. Ostatně po ulicích také jezdí spousta vydělávajících vozidel, a třeba všechna z nich také vždy nedodržují pravidla. Například místo zásobování zpoza rohu z odstavného pruhu umějí zabrat celý chodník na hlavní silnici…

liberal shark

Fajn, od zítřka jezdím Mazdou po chodníku a parkem :-).

Dalibor

ja taky, jen to v mym pripade bude Renault! tesim se na spolecnou projizdku!!!

liberal shark

Dáme závody ? 🙂 A ti omezení geronti a hipsteři ať pěkně uskakují :-)).

Mirek Zv.

Chceme stejný dotaz na provoz aut !

petr766

Auta jsou aspoň užitečná a řeší dopravu zboží či osob (pomiňme pár exotů, kteří s ním vjedou i 50m pro rohlíky). Nesmyslné „sdílené“ koloběžky neřeší nic, je to pouze nesmysl pro turisty a pár hipster pozérů, kteří navíc nedodržují ani základní pravidla při jízdě, o nějaké ohleduplnosti či kousku slušnosti vůči chodcům i ostatním ani nemluvě…

Zbyněk

Jestli si opravdu myslíte, že řeší dopravu, tak se od 1. září můžete jít podívat před libovolnou školu.

Info o tom, co nevidíme: http://blog.zsmontessori.net/clanek/dychame-kazde-rano-u-nas-pred-skolou-aneb-beseda-sirsich-souvislostech-kvality-ovzdusi-nasich-mestech

Dalibor

Jezdim autem a umru. ti co litaj letadlem umrou. ti co pluji na lodi umrou. ti co chlastaji umrou. ti co kouri umrou. takze jedinu reseni je cekat na smrt a po dobu zivota uskakovat mna chodnikach pred ktokotama na ruznych jezditkach. Tak to je spravne, kazen to je to hlavni!

liberal shark

Postavili si snobskou školu na ídlišti v Modřanech, ale jezdili jim tam lidi :-)).

Dalibor

pova)ji to za katastrofu.. rodice, ti zli a odporni tvorove s kudci spolecnosti si dovolili dite hodit do skoly autem!!! kterak trestuhodne a opovrzenihodne jednani… ktereho se jen tak nahodou dopoustim taky.

železničář v důchodu

My jsme chodívali do základní školy ten cca 1 km pěšky už hned od 1. třídy, navíc brzy dokonce už sami bez doprovodu dospělých – ale je pravda, že tehdejší provoz na silnicích (minimálně jednu jsme museli přecházet) se s tím současným vůbec nedá srovnávat.

Frantisek

A proto ho ovšem jen dále posílíme, abychom nedali prostor třeba ježdění na kole do sousední vesnice ke koupališti. Ne. Všichni ať tam jezdí radši autem a basta (osobní zkušenost).

Dalibor

no já to dělám následovně. Vyženu ráno všecky do auta, provní vysedá starší u školy a jde do družiny, pak hodím ženua mladšího do školky (má školku u práce, a já jedu do práce. odpoledno vyzvednu ženu s mladším a jedem, cestou naložíme staršího v družime a jedem dom. Časově to vychází tak akorát…. Nevidím důvod, proč to měnit. Já do práce Tuto cestu dám i s vyzvedáváním v družině za hodinku v pohodě. Jet já do práce sockou, přestupuju 3x a jedu taky hodinu 15 i se šmatláním pěšky na autobus a z autobusu do práce. Žena do práce… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO