Spor o D11 skončil. Stát přidá Eurovii a spol. 149 milionů, zrychlí stavbu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky stavební ukončily spor o peníze na nový
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky stavební ukončily spor o peníze na nový úsek dálnice D11 od Hradce Králové do Smiřic. ŘSD uznalo většinu nároků stavebních firem a zaplatí 148,6 milionu korun navíc. Stavbaři naopak slíbili rychlejší dokončení o měsíc dříve.
Smír mezi oběma stranami dokládá nový dodatek ke smlouvě, který ŘSD zveřejnilo v registru smluv. V úvodu dodatku stát přiznává firmám navýšení plateb například i za to, že se protáhlo řízení o rozkladu k vydání stavebního povolení. Existenci dodatku vysvětlují obě strany v jeho textu i tím, že nedošlo k zahájení stavby do 12 měsíců od podání nabídky a mohlo by tak dojít k odstoupení od smlouvy. Ministerstvo dopravy svolalo dnes na dopoledne kvůli dodatku tiskovou konferenci, kde se k podpisu vyjádří.
„Jsem přesvědčen, že toto byla nejlepší a nejekonomičtější varianta,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci. Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy by práce měly začít hned na jaře, jakmile to umožní klimatické podmínky.
ŘSD sdružení firem přiznalo navýšení rozpočtu o 148,6 milionu korun na základě znaleckého posudku, který ale ke smlouvě není připojen, stejně tak není jasné, kdo ho provedl. Dodatek pouze uvádí, že si ho platilo ŘSD. Ve smlouvě se obě strany současně zavazují, že za období od podpisu smlouvy do podpisu dodatku nebudou vzájemně požadovat žádné další kompenzace či pokuty. Stavbaři původně žádali doplacení zhruba 200 milionů korun.
Po podpisu dodatku by nemělo nakonec dojít ani k prodloužení stavby. Stavební firmy se zavázaly, že práce stihnout namísto 55 měsíců za 43 měsíců, měl by tak být dodržen plánovaný termín otevření v květnu 2022.
Sdružení vedené Eurovií na konci ledna oznámilo, že podmínečně odstupuje od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic. Důvodem byl především stav staveniště po archeologickém průzkumu. „Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl tehdy šéf Eurovie Martin Borovka.
ŘSD přitom nároky firem zpočátku tvrdě odmítlo a tvrdilo, že v chování firem vidí taktiku, jak vyvolat tlak na stát a dosáhnout zvýšení ceny nad rámec smlouvy. Ta byla podepsána v srpnu. „Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ reagoval tehdy šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj rostoucí ceny materiálu ovlivňují činnost všech stavebních firem a není možné jedné z nich ustoupit. „Okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ doplnil Kroupa.
Do sporu se vložil ministr dopravy Dan Ťok, který slíbil, že se obě strany dohodnou a stát stavebním firmám něco připlatí. „Zakázka byla vysoutěžena přede dvěma lety. Podmínky byly zcela jiné. Ve stejném balíku soutěží bylo více zakázek, které jsou nyní v realizaci. U nich stavební firmy bez problémů podmínky splnily. Ano, pan Kroupa je možná urputný v obraně peněz daňových poplatníků, nechce přistoupit na všechny požadavky stavbařů. Je otázka, jestli to nedělá přes míru,“ řekl v rozhovoru pro E15 ohledně sporu o D11 ministr dopravy Dan Ťok.
Eurovia a spol. šla v tendru výrazně pod cenu očekávanou projektanty. Nabídla 2,6 miliardy, což bylo na 65 procentech předpokladu. D11 u Hradce Králové by tak byla s cenou 160 milionů za kilometr možná vůbec nejlevnější českou dálnicí. Pokud by se strany nedohodly, skončila by věc nejspíš u soudu a ŘSD by muselo vypsat nový tendr. Tím by se stavba výrazně zdržela. I po novém dodatku půjde o jednu z nejlevnějších dálnic, které se u nás staví.