Spor ČD versus Leo Express o predátorské ceny se vrací na začátek

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo ExpressJednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express

Městský soud v Praze se bude muset znovu zabývat žalobou Leo Expressu, který viní České dráhy z užívání takzvaných predátorských

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Problém cenotvorby očima zákazníka je mj. v tom, že ani Černá Mamba ani Žluťák nejezdí stabilně za podnákladové ceny. Některé ceny mají naopak velice přemrštěné (to když mají naplněnou kapacitu) – Např. LEO na krátké trasy po Moravě vychází nákladově tak, že 2 osoby by si za takové ceny zaplatili přepravu ve svém autě. Podobný model nepřímo kopírují ČD, pokud použijete přepážkové ceny (ale dotace jim stále tečou). Pokud denně dojíždíte, dlouhodobě nikde nenarazíte na žádné slevy, ČD pořád traťové jízdenky zdražují a to bez ohledu na cenovou válku v rámci hlavních koridorů.

Jirka

Škoda, že se nesoudí o to, že by chtěl jezdit třeba taky přípojné trasy a lokálky. Všichni vidí jen vydělečnou trasu, a nechtějí vidět komplexní dopravní obslužnost.

Jirka

Vyčlenění dálkové dopravy a hospodaření po vzoru ČD Cargo by zprůhlednilo hospodaření ČD v tomto segmentu.A ještě by vznikla nová adminstrativní místa.“sarkasmus“

Josef B

Poslední pokus pomalu krachujícího dopravce?

T

Asi asi

Milan

Cenové následování je přípustné;)

MartinM

TAk jde o to jestli teď jezdí podnákladově a nebo předtím jezdil předražený. Spíš si myslím, že platí to druhý.

petr.r

Správně, to je samý jak na zlín, až s příchodem konkurence slevnil, nebot ty cenu oproti autobusu byly nehorázné.

Daniel

Stupídne a imbecilné je to že štátny dopravca jazdí za podnákladové ceny aj keď túto službu po ňom nikto nechce – ani štát ani cestujúci. Ale platíme zo svojich daní to že manažéri ČD nevedia priznať neschopnosť prilákať cestujúcich a nestiahnu sa. A toto svoje konanie ešte kryjú to že odmietajú ukázať čísla Leoš a Radim nech si za svoje vlastné peniaze jazdia pod náklady koľko chcú.

jan

Nikdo nechce?

Pavels

Ja bych vsechny ty vlaky zrusil. Budeme chodit pesky a budeme zdravejsi.

Jan Losos

Chapu to spravne, ze ten, kdo kazdy rok prodelava a jezdi tak za podnakladove ceny, zaluje druheho za to stejne? Leos mi prijde uz opravdu zoufaly..

Franta

Ne. To jste nepochopil správně. Dominantní dopravce (jakýkoliv, v tomto případě ČD), nesmí predátorské ceny používat. Ostatní dopravci dané trasy tento zákaz nemají. Pokud by byl na nějaké trase dominantní LE, bude se to týkat jeho.

Pavels

Takze to Jan Losos pochopil naprosto spravne. Stupidni imbecilni zakon.

MB

Franta: Aha, takže ČD nemají nárok na podnákladové ceny jak Leoše tak Jančury nijak zareagovat a mají čekat až jim všichni přeběhnou k těmto dvěma? To je podle tebe správně? No to snad ne! To už fakt zůstává rozum stát.

Tomáš

Aha, takže když LEO dá cenu 99,- Kč, tak ČD 98,- dát nesmí, protože je to zakázáno. A když dá LEO 97,- tak je to v pohodě…… To je debilní. Navíc jak posuzovat cenu jízdenky na vlak a tramvajenku?

Jan Soukup

Přiznám se, že nejsem s tím zákonem o predátorských cenách až tolik obeznámen, zeptám se tedy v bodech, ať si zase trošku rozšířím obzory. 1) Pokud nějaký supermarket nakupuje rohlík za 1Kč a prodává jej jen za 80 haléřů, tady je naprosto zřejmé, že vědomě prodává pod cenou a není co dokazovat, to je jasné, že ano? 2) Pokud si nějaký dopravce určí dejme tomu roční plán, kolik na dané trase přepraví cestujících, dle tohoto plánu určí ceny jízdních dokladů a tento roční plán pak ale nesplní, výsledek je tedy takový, že nedosáhl svých plánů, nebo že jezdil podnákladově? 3)… Číst vice »

noerf

Zákon mluví o tom, ze dominantní dopravce nesmí jezdit pod své náklady, což se pravděpodobně stalo, neboť pendolina byla ztrátová před nástupem konkurence a ostatní vlaky byli dotované. Další věci je, ze toto platí pro Regiojet, u Leo expressu je trochu odlišná situace v tom, že začal na trhu nejen proti dominantnímu dopravci, ale i Regiojetu, což mohlo mít vliv na tvorbu cen. Navíc posledních nekolik let se ceny stabilizovali a začínají obvykle na částce od 190 Kč a výše. A Regiojet vydělává, na rozdíl od Leo express, takže je neco špatně v Leo express. Další věci je, ze poslední… Číst vice »

petr.r

nemáte pravdu, na vině je čd, protože oni jezdí pod náklady a ty peníze vezmou z jiných lokálek, na ostravu vůbec nemají být pouštěni, protože se třemi vagony jen zabírají místo třeba jančurovi z deseti vagony.
ČD vůbec se nemají srovnávat se soukromníkem, protopže ty peníze nejsou jeicj, ale daňových poplatníků, ale jak se píše jak u čd jsou ty platy a zlatý padáky tak asi je tam něco zhnilého a soud by měl zakročit.

Vašek

Pane Petr.r ČD jezdí za svoje, a ne za naše. Je to normální akciová společnost, akorát je vlastněná 100 % státem. Pokud opravdu chcete dokázat svoje tvrzení, tak mi prosím dohledejte, kdy naposledy stát, něco ČD „dal“. A neberu to, že ČD dostala zaplacena za nádraží a ještě předtím za koleje (to je jiná kauza). A to že si kraje jako dopravce před cnecelými 10 lety vybrali ČD, za to ČD opravdu nemohou (kraje se s ČD na provozování vlaků dohodly – nikdo je nenutil se domlouvat zrovna s ČD). Stejně tak nemohou za to, že stát rychlíkové linky zatím… Číst vice »

Pavel

Vašek: to všechno, co jsme zde vypsal, je podpora ČD ze strany státu nebo regionů. Jenom je to kulantně zabaleno. Ke kauze: ten, kdo má tržní podíl v jakémkoliv segmentu ekonomiky nad 40%, má tzv. dominantní postavení na trhu. Pro něho pak platí omezující pravidla chování na trhu, jedním z nich je i cenotvorba. Toto by měl hlídat UOHS nebo Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž (na úrovni EU). Obecně se do kauz podnákladových cen, cenových dohod, nedovoleného dumpingu, atd. pouští pouze na udání. Pokud měly ČD v době vstupu Leo Expressu na trh tržní podíl nad 40% v segmentu konkurenčního… Číst vice »

Jarda

Pavel: Zapomínáte, že role ČD v osobní dopravě je trochu jiná. Kdy se vám naposledy stalo, že jste se bez místenky do vlaku ČD nevešel a musel jste jet později? U RJ a Lea je to běžné a bez včasného nákupu a plánování máte smůlu. A právě tehdy jsou vlaky ČD spásou pro ty, co se k soukromníkům nevejdou, i když to komentují, že museli celou cestu stát. Holt je to o prioritách: buďto jedu na stojáka nebo nejedu vůbec. A co se týká prodělku Pendolin, jak nědo výše psal? Dá se někde dohledat, že to je pravda, že před… Číst vice »

Pavels

MB: Ane, presne tak je ten zakon vytvoren. Pokud by se nasel skutecne ekonomicky silny dopravce mohl by za podnakladove ceny jezdit tak dlouho, az by CD prepravovaly jen vzduch. To same by se ovsem mohlo stat Radimkovi i Leoskovi za predpokladu, ze by na nektere trati meli dominantni postaveni.

bkv

Jarda: stačí se podívat na internet. Třeba v roce 2009 půl miliardy za rok – http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1418050-pendolina-prodelavaji-pul-miliardy-za-rok

Pavels

Tento clanek pana Sury sice take neni zadnou ekonomickou analyzou, ale ma kapanek vetsi hodnotu nez ten odkaz na CT a je v nem alespon zminka o CKD, ktera je z pohledu Pendolina docela zasadni. Dalo by se toho najit vic, ale koho to ma hledani bavit

https://ekonomika.idnes.cz/cd-se-zbavily-uveru-na-pendolina-da3-/eko-doprava.aspx?c=A141126_122549_eko-doprava_neh