Spojování vlaků, zpomalení rychlejších, změna legislativy. SŽ představila, jak chce řešit přetíženou dráhu

Správa železnic chce změnit i pravidla pro přidělování kapacity, poukazuje na velké riziko omezení spojů Praha - Ostrava.
Správa železnic zpracovala velmi rozsáhlý dokument, který má pomoci řešit problém některých koridorových tratí a železničních uzlů s nedostatečnou kapacitou. Poprvé také detailně zpracovala návrhy, jak situaci řešit.
Takzvanou analýzu kapacity dráhy zpracovala pro celkem pět úseků a uzlů. SŽ ji zveřejnila na portálu provozovatele dráhy i s cílem vyvolat větší odbornou diskuzi. Analýza navazuje na loňské vyhlášení bezprostředně hrozícího přetížení dráhy na vybraných úsecích sítě. Týká se železničních uzlů Praha, Brno a Ostrava, trati Praha – Česká Třebová a Královéhradecka.
Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků
Kromě stavby nových tratí a přeložek, které jsou často vzdáleny desítky let, přichází dokument i s řadou opatření zejména v osobní dopravě. Podle SŽ by přetíženým úsekům prospělo, kdyby jezdilo méně vlaků osobní dopravy a docházelo tak k nasazování kapacitnějších souprav v delších intervalech. „Toto opatření zahrnuje i možnost spojování vlaků, zejména těch linek, které mají velkou část své trasy společnou,“ uvádí dokument.
Homogenizace rychlostí
Jednou z možností je snižování rychlosti rychlejších vlaků. Čím více jezdí vlaky podobnou rychlostí, tím je kapacita trati větší. „Snižování rychlosti vlaků za účelem dosažení větší homogenity v rychlostech vlaků se týká především dálkové osobní dopravy. Toto opatření se již v současnosti nezanedbatelnou měrou uplatňuje a bude se tak postupovat i nadále. Míra uplatnění tohoto opatření závisí na konkrétních podmínkách při sestavě jízdního řádu,“ uvádí v dokumentu SŽ.
I proto chce naopak zvýšit rychlost pomalejších vlaků, zejména regionálních. Sama SŽ ale připouští, že tady již potenciál není velký. „Je třeba usilovat o použití takových vozidel a technologií, které zajistí co nejkratší pobyty v zastávkách a stanicích. Konkrétně se jedná o úrovňový výstup a nástup cestujících, krátkou dobu na otevírání a uzavírání dveří, přípravu vlaku na odjezd bez účasti vlakové čety, garantované řazení, resp. informace o řazení na informačních tabulích. V úsecích s krátkým intervalem vlaků je opatřením pro zvýšení kapacity projíždět málo frekventované stanice a zastávky například polovinou vlaků,“ navrhuje SŽ.
Další možností je snížení počtu obsluhovaných stanic a zastávek regionálními vlaky – změna organizace dopravy na území v okolí trati a převedení některých menších obcí na jiné módy dopravy s koncentrací vlakové obsluhy území do menšího počtu stanic. Správa železnic se vyslovuje i pro pásmový provoz, který v tomto jízdním řádu již zavedl mezi Kolínem a Prahou a Středočeský kraj.
Středočeský kraj změní koncept dopravy na trati Praha – Kolín, zavede pásmový jízdní řád
Správa železnic navrhuje také legislativní změny. V dokumentu naráží především na výraznou přednost osobní dopravy před nákladní při přidělování kapacity „To má za následek vylučování určitého dopravního segmentu, aniž by byla brána v potaz celospolečenská nebo environmentální kritéria. Toto řešení je pro subjekty (dopravci, objednatelé dopravy) zainteresované na vylučovaném dopravním segmentu, potažmo pro celou společnost, zcela nepřijatelné,“ píše Správa železnic.
Co s komerčními vlaky mimo objednávku
Obecně v dokumentu naráží na vlaky Praha – Ostrava, které jezdí v komerčním režimu a přednost před nimi při přidělování kapacity má podle současné legislativy například objednávka osobního vlaku na pár kilometrech koridoru krajem. „Páteřní obsluha České republiky v dálkové železniční dopravě zajišťována segmentem, který je jedním ze zákonem nejméně preferovaných (a tedy nejvíce ohrožených). Na takové okolnosti nebyla legislativa nikdy připravena, a tedy je současný stav legislativy pro řešení nastalé situace nevhodný, vlastně popírající původní úmysl zákonodárce,“ konstatoval SŽ. Proto chce představit alternativní přístup k legislativnímu pojetí řízení managementu kapacity na tratích, na kterých bezprostředně hrozí přetížení.
Na analýzu má do půl roku navázat ještě plán na zmírnění nebo odstranění přetížení dráhy. „Pokud jde o opatření, ta budou podle tohoto zákona dopravcům navrhována (a budou se s nimi projednávat) v rámci projednávání Plánu na zmírnění nebo odstranění přetížení. Spojování vlaků a jiná opatření jsou z naší strany jen návrhy a dopravci je nejsou povinni akceptovat. V takovém případě by ale zůstalo hrozící přetížení dráhy i se všemi důsledky,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
„Oceňujeme kvalitně zpracovanou studii, která přehledně a výstižně popisuje aktuální stav přetížení dráhy v klíčových úsecích. Vzhledem k tomu, že se nás navrhovaná opatření mohou zásadně dotknout, chceme být zapojeni do jejich přípravy a aktivně celou problematiku projednat,“ okomentoval materiál výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.