Spojení obrů se nekoná. Fúzi Alstomu a Siemensu na železnici zatrhla Evropská komise
Přes rok připravané spojení železničních divizí společností Alstom a Siemens padlo. Plán na fúzi dvou největších výrobců kolejových vozidel v
Přes rok připravané spojení železničních divizí společností Alstom a Siemens padlo. Plán na fúzi dvou největších výrobců kolejových vozidel v Evropě narazil u Evropské komise, podle které by došlo k omezení konkurence.
Zákaz spojení dnes oznámila komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Evropská komise už dříve signalizovala, že spojení se ji nelíbí a nestačily ji ani ústupky, které obě firmy nabídly.
Komisi neuspokojily ústupky a změny, které ve snaze postoj EK změnit obě firmy nabídly. „Fúze by poškodila konkurence zejména na trzích vysokorychlostních vlaků a zabezpečovacího zařízení,“ uvedla Vestagerová. Podle ní by vedlo spojení k vyšším cenám za vlaky, což by poškodilo jak dopravce, tak jejich zákazníky. Alstom stojí za rychlovlaky TGV či AGV, Siemens dodává vlaky ICE pro DB či Eurostar.
Verdikt završil více než roční posuzování fúze, kterou odsouhlasili akcionáři obou firem v září 2017. Obě firmy vysvětlovaly spojení jako snahu bojovat proti čínské konkurenci, konkrétně společnosti CRRC. Ta se na trhy EU snaží dostat, v případě elektrických jednotek ji k tomu má pomoci tuzemský Leo Express, který si v Číně objednal nové vlaky. CRRC je největším výrobcem kolejových vozidel na světě, v minulosti se o ní mluvilo i jako o zájemci o Škodu Transportation.
Podle Evropské komise by došlo k výraznému omezení konkurence nejen v Evropě, ale i většině částí světa s výjimkou Jižní Koreji, Japonska a Číny.
Siemens i Alstom v rámci ústupků nabídky odprodej části byznysu v oblasti zabezpečení nebo licenční smlouvy na výrobu rychlovlaků. Ústupky ale Evropské komisi nestačily.