Letecké společnosti Letectví

Icelandair už o WOW Air nemá zájem, do hry vstupuje majitel Wizz Air

Zakladatel a šéf WOW Air Skúli Mogensen. Foto: WOW Air
Zakladatel a šéf WOW Air Skúli Mogensen. Foto: WOW Air

Necelé čtyři týdny po oznámení fúze islandských aerolinek Icelandair a WOW Air je jasné, že k ní nakonec nedojde. Icelandair Group dnes oznámil, že od transakce odstupuje.  Stalo se tak jen dva dny poté, co šéf WOW Air Skúli Mogensem přiznal, že firma není v dobré finanční situaci a musí si půjčit další peníze.

Pracovali jsme na projetku se vší vážností a upřímností. Závěr je určitě zklamání, přesto bychom chtěli kolegům z WOW Air poděkovat a popřát jim vše nejlepší,“ řekl Bogi Nils Bogason, dočasný šéf Icelandair Group. Icelandair dospěl k názoru, že nemůže svým akcionářům koupi firmy doporučit.

Obě aerolinky měly podle původních plánů dál létat pod svoji značkou a budovat z Islandu „Dubaj Atlantiku“, tedy severoatlantické přestupní místo pro lety mezi Severní Amerikou, Evropou a Asií.

Obě islandské aerolinky mají na letech mezi Evropou a Severní Amerikou podíl 3,8 %. Zejména WOW Air se extrémně nízkými cenami snažil nalákat více cestujících na lety přes Island, ne vždy ale strategie vycházela a dopravce musel některé trasy zrušit. „Mezi oběma firmami je mnoho možností ke vzájemným synergiím, budou ale dál podnikat samostatně pod svými značkami a licencemi,“ řekl tehdy Bogason.

Budoucnost WOW Air je nejistá. Firma se zbavila tento týden čtyř letadel, v dopise pro držitele dluhopisů zakladatel firmy Skúli Mogensem uvedl, že finanční situace ve čtvrtém čtvrtletí je podstatně horší, než se čekalo. Firma podle něj hledá další financování, sám podle svých slov investoval dalších 5,5 milionu eur do firemních dluhopisů. Dluhopisy jsou splatné v roce 2021 a úročeny 9 %.

WOW Air by ale nakonec měl i přes spekulace o konci přežít. Firma přilákala velmi silného investora: společnost Indigo Partners, která vlastní například nízkonákladové aerolinie Volaris či Wizz Air.
Indigo a WOW Air to oznámily v tiskové zprávě. Podle ní došlo zatím k předběžné dohodě. Skúli Mogensen zůstane hlavním investorem ve firmě.

Poptávka po nízkonákladovém létání rychle roste celosvětově roste. Doufáme, že s Indigo této výhody plně využijeme,“ řekl Mogensen. Šéf Indigo Partners Bill Franke uvedl, mají pro WOW Air jasnou strategii. Do portfolia Indigo Partners patří kromě Wizz Air a Volarisu také americké Frontier Airlines a JetSmart v Chile.

2
Diskuze

avatar
1 Komentáře
1 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
2 Autoři komentářů
PavelDP Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DP
Host
DP

Nu budovat Dubai Atlantiku, kdy i Dubai začíná stracet smysl, není chytré…

Když mohu letět do Asie rychleji, levněji a pohodlněji s A350, B777 nebo B787 z okolních států ČR, a nezdržovat se při 4 km otravných přesunech v nedostatečných prostorech DXB.
Čas velkých Hubů pomalu ale jistě končí…

Výjimka bude snad Singapore, kde fakt stačí na přestup i 30 minut a ten přestup je opravdu příjemný a pohodlný.

Pavel
Host
Pavel

Přesně to mě napadlo. Dnes už Atlantik přeletí i A321, za mnohem nižších nákladů a se stejně tristním pohodlím, ale nemusím vystupovat a zase nastupovat někde na Islandu. Když do toho zamícháme i jejich nerozumnou cenovou politiku, tak za ty peníze raději poletím přímo s Deltou, KLM nebo Lufthansou, ale s malým volným prostorem mezi kolenem a opěrkou sedadla o řadu přede mnou a alespoň nějakým jídlem a pitím, než s WOW, kde nemám v základní ceně zhola nic a místa pro nohy je tam jak polském Fiatu.