Zprávy

Spojené síly tlačí do DPP manažera, který vybral drahé motoráky do Čakovic

Vlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Současný šéf Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Pavel Procházka je jedním z kandidátů do představenstva Dopravního podniku hl. města Prahy. O personálních změnách má rozhodovat zítra dozorčí rada firmy.

Jeho kandidaturu potvrdily deníku Zdopravy.cz dva zdroje z dozorčí rady DPP a z řad účastníků koaličního vyjednávání. Prosazuje ho především náměstek primátora a starosta městské části Praha-Lysolaje Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu, kandidát za STAN). Procházka na dotazy nereagoval.

Podle informací deníku Zdopravy.cz má do představenstva jít ještě bankéř Petr Witowski a Filip Tulák, který dříve působil v DPP v investičním oddělení, ještě dříve v některých stavebních firmách.

Praha už několik let platí zbytečně miliony korun navíc za jedno z Procházkových rozhodnutích z minulosti, kdy stál v čele Ropidu. V roce 2014 bez soutěže přidělil zakázku společnosti KŽC Doprava na provoz vlaků na nově vytvořené lince S34 z Masarykova nádraží do Prahy-Čakovic. Cena za kilometr už letos vyšplhala na sto korun.

Hlubuček uvedl, že případné změny v představenstvu DPP nechce v současnosti komentovat, Procházku ale hájí. „O tuto linku, požadovanou městskými částmi po trase, neměly České dráhy zájem,“ uvedl Hlubuček.

Hlubučkovo tvrzení ale není pravdivé, nikdo z dalších dopravců se nemohl přihlásit, protože nebyl ani osloven. „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ řekl v roce 2014 serveru iDnes.cz Jan Šatava z firmy Rail System.

Ředitel IDSK Pavel Procházka. Autor: ROPID
Ředitel IDSK Pavel Procházka.
Autor: ROPID

Podle Hlubučka je cena srovnatelná s konkurencí pro tento typ vozidla. Jenže i takové srovnání kulhá: například společnost GW Train Regio aktuálně provozuje vůz řady 810 pro Moravskoslezský kraj na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem za cenu 87 korun za kilometr. Má přitom vyšší náklady než KŽC Doprava:  vlaky musí jezdit i o víkendu a s průvodčím. KŽC Doprava jezdí pouze v pracovní dny a bez průvodčích. KŽC Doprava má podle dalšího dodatku na pražských kolejích jezdit až do roku 2028.

Procházka vystudoval střední průmyslovou školu dopravní, od roku 2014 studuje obor Mezinárodní vztahy a Evropská studia na Metropolitní univerzitě. Sedm let byl pověřen řízením Ropidu, pak byl dva roky zástupcem ředitele, odkud přešel do IDSK.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jakub
Host
Jakub

O využití bych se nebál, motoráky jezdí často už z Masarykova nádraží plné. Za takovou cenu bych si tu ale představoval alespoň Stadler RegioShuttle.

orky
Host
orky

No a zřejmě stejný manažer stál za tím, jak se po jeho nástupu do IDSK rozlezly bez výběrového řízení šotorychlíky vedené historickými vozidly (Kokořínský, Podtrosecký či Rakovnický rychlík), které jsou pochopitelně dotované. Bohužel struktura, o které se tu v diskuzi píše, s panem Šurovským apod. se zase dostává po 4 ročním oslabení zase k moci připravena dopravě v Praze o to víc škodit.

snowman
Host
snowman

Jakkoli historický, rakovnický rychlík patří (bohužel) k tomu lepšímu v regionu – dost jsem s ním v nedávné době jezdil, celkem čistý, vždy vytopen na příjemnou teplotu, dobře řešené osvětlení… Proti tomu, co teď jezdí třeba na R16 (Berounka – přetopená přečalouněná B-čka nebo lokálkové velkoprostory Bdpee, v nichž se pro změnu topí málo nebo vůbec) je to téměř luxus.

Jakub
Host
Jakub

Musím se přidat. Mezi spoji Praha – Mladá Boleslav se jedná takřka o to nejlepší. Téměř muzejní vozy jsou ve výborném stavu a řádně udržované, čisté. Oproti klasickým motorákům je i velký rozdíl v pohodlí díky podvozku.

zelenka
Host
zelenka

Pan Procházka, který si údajně výborně rozumí s jinou dlouholetou strukturou, panem Šurovským, jsou pro mě symboly funkcionářů spojených s Pavlem Bémem. Děkuji, nebrat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Obdivuhodně blbá provokace – za takové žvásty vás někdo platí, nebo jen hlasitě závidíte, že je někdo chytřejší než vy?

Tyr
Host
Tyr

Dyt je to pravda jak si kazdy muze na netu najit

Martin1
Host
Martin1

Procházka je spíš takový šotouš než manažer… takže taky souhlas – raději nebrat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kromě toho nemá „potřebné“ vysokoškolské vzdělání …

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

To je snad naprosto jasné, proč je linka pod Ropidem dražší než GWTR. Protože se ten rozdíl ceny někomu od Ropidu zase vrátí do kapsy. Ta organizace je zralá na rozpuštění. Zatím nic dobrého nepřinesla. Spíš škodí.

Anonym
Host
Anonym

Když jste takový chytrolín, tak by mě zajímalo, kdo by teda těch 20 dopravců na dispečinku a vůbec celý PID řídil. DPP? Svoji vlastní konkurenci? To by skákali do vzduchu přímo radostí…

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

A on to dneska někdo řídí? Vždyť je to chaos nad chaos. Když zůstanu na železnici, můžu zmínit dvě tratě – kolínskou a berounskou. Je to jedna velká tragédie. Sice tím vlakem nejezdím až tak často, ale když vyrazím, stojí to za starou bačkoru. Všechno věčně zpožděné. Někdy to nejede vůbec. Už s mi podařilo z Berouna do Prahy dojet až na třetí pokus! Chápu, že Ropid nemůže za závady na vozidlech nebo na trati. Ale to jeho zahušťování taktů a zkracování obratů vede k jediné věci. Když se něco ráno pokazí, veze se to celý den. K čemu mi… Číst vice »

Anonym
Host
Anonym

Zahušťováním tratí se vede SŽDC k tomu, aby už konečně začala zvyšovat kapacitu dráhy, např. Libeňským přesmykem, který měl už stát dávno. Nevidím nic špatného na tom, že chce Ropid zkracovat intervaly vlaků, kde třeba z Lysé je už půl hodina moc.

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

A kde jsou konkrétní výsledky toho snažení? Jediné co se Ropidu podařilo je zneprůjezdnit pražský uzel pro nákladní dopravu. Aby se dneska přes den nákladní vlak dostal od Holešovic na Kolín nebo Benešov, musí odstát i několik hodin. Jenom proto že si Ropid hraje s vláčky. Celkem bych rád viděl vytíženost městské linky mezi Hostivaří a Libní. A kvůli tomuhle rozmaru Ropidu stojí nákladní vlaky se zbožím za stovky milionů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

ROPID ovšem neřídí dráhu (SŽDC ani dopravce) – ta k tomu má vlastní dispečerské aparáty!

JOHNNY GOMEZZ
Host
JOHNNY GOMEZZ

To že tam stojíš je tvoje blbost – máš jít rovnou na metro, tram, bus,….

zelenka
Host
zelenka

ROPID nemá žádný svůj dispečink

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jak jste, prosím, na takovou hloupost přišel?

Anonym
Host
Anonym

Minimálně to dole na Masaryčce někdo musí vysunout, takže jedna mzda navíc tam je 😉

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Ten jeden bafík může strojvedoucí vysunout sám. Předpisu to neodporuje.

Anonym
Host
Anonym

Ale odporuje to místnímu staničnímu řádu 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je otázka, zda „navíc“: předpokládám, že tam někdo schopný dělat vedoucího posunu nebo posunovače stejně aspoň na denní směny komandován je i bez ohledu na to, zda tam KŽC jezdí v některé hodiny s „vlečňákem“.

ŠVL
Host
ŠVL

Obávám se, že už jste v důchodu poměrně dlouho… Na Mas. nádraží žádný erární posunovač pochopitelně není, takže každý, kdo tam chce posunovat, si musí zaplatit vlastního člověka navíc – tedy i KŽC. Jinak to, že se „cena letos vyšplhala až na sto korun“ mi nepřijde nijak závratné, kdo a kde dnes reálně jezdí pod 100 Kč / vlkm? Srovnání s Vrbnem pokulhává, jak už tady psali jiní – odlišné proběhy vozidel i personálu, jiná mzdová úroveň v kraji, posilový vlečňák atd. Druhá věc samozřejmě je to, že standard pražské příměstské dopravy už je přecejen o něco výše, než 810+010.… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Aniž bych byl nadšen z 810 na S34, tak pokud jsou proběhy extrémně neefektivní (2 vozidla na rameno 19 km), tak je vysoká jednotková cena naprosto logická. K tomu srovnání s Vrbnem: Právě proto, že nejezdí o víkendu, je proběh S34 ještě o to horší a tedy cena vyšší, absence víkendů není argument směrem ke snižování jednotkové ceny.
Nic takového jako „odpovídající cena za km 810ky“ neexistuje, vždy nutno hledat srovnání s podobnými proběhy.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hlavní vina je ovšem ve výhradním používání nesmyslných ukazatelů – pokud se za „bernou minci“ budou pořád brány jen vlakové kilometry a sazby neprůhledně rozpočítané na ně, tak to bude pořád stejné jako „za bolševika“ …

Radek
Host
Radek

Naprostý souhlas. Ta linka by chtěla někam prodloužit, aby měla lepší proběhy.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Problémem prý je, že ji do Neratovic není možné protáhnout kvůli taktovému GVD = prý by se tam (aspoň zatím) nevešla“ možná by pomohla nějaká „živější“ vozidla (nejen ze strany KŽC, ale i ČD) …

Tomas
Host
Tomas

Ono by bylo zajímavé se podívat i na to, jak Ropid přiděluje autobusové linky. Například linka 110 provozovaná Štěpánkem – nejhorší vraky v Praze, dodržování jízdního řádu horší než na Balkáně, přesto neexistuje síla, která by donutila Ropid s tím něco dělat. Věřím, že je to jen proto, že se na tom někdo pakuje podobně jako na té S34.

Pavel
Host
Pavel

Proměnlivou kvalitu 110ky potvrzuji. Ropid to asi moc nehlídá.

Ondra
Host
Ondra

Stížnosti na nepravidelnost je třeba hlásit níže, aby se tím někdo zabýval.
https://pid.cz/kontakty/podnety-a-pripominky/

Tomas
Host
Tomas

Děkuji za radu. Zatím jsem kontaktoval jen přímo Ropid, městskou část, pražského radního pro dopravu bývaléo i současného a výsledek je…velké kulové. O tragické spolehlivosti linky všichni vědí, ale to je tak všechno, co s tím hodlají dělat.

Franta
Host
Franta

Celkem stare autobusy na 110 jezdi, ale pravidelnost je mimo spicku velmi dobra. Samozrejme rano mezi 7 a 8:30 neni mozne se na linku spolehat, protoze se zaseka na Kbelske a je hotovo.

Ondra
Host
Ondra

Využívám 110 hlavně o víkendech, kdy se kolony nevyskytují a zpoždění aspoň pár minut na této lince je prakticky pokaždé.

Vítězslav Gaube
Host
Vítězslav Gaube

Vyhodit auta

Jackub
Host
Jackub

No, Pavel „Pája“ Procházka v tom umí chodit. Překvapilo mě, že po jeho kontroverzním působení v ROPIDu už o něm člověk neuslyší a ejhle – nejdřív ředitel IDSK a teď dokonce navržen do představenstva DPP… 😮

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když už se jednou do toho „kolečka“ někdo dostane, tak by musel udělat nějaký hodně velký průšvih, aby z něho vypadl – a obvykle po čase stejně zase někde „vyplave“.
„Pája ale rozhodně není jedním z těch největších šmejdů, kteří se v těch horních sférách pohybují, a navíc se ve vedení ROPIDu dost naučil, takže bych na něho příliš neplival – jsou tam mnohem horší. A docela by mě spíše zajímalo, kdo a proč tam drží Hlubučka …

Jackub
Host
Jackub

No, mně tedy přijde, že tehdejší (2012?) velký třesk ve vedení linek DPP byl pořádný průšvih! Pokud se nepletu, avizovaných úspor dosaženo nebylo, jen se zakvedlalo čísly linek (a obávám se, že to bylo hlavním cílem). Jak ho s takovýmto renomé může v dopravě někdo někam tlačit, je pro mě záhadou. Co za tím asi je? 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Za tím třeskem ale snad přece nebyl „Pája“, ale především „Jája“, nebo snad ne? A možná právě to „Páju“ dost vyučilo.

P. K.
Host
P. K.

Cožpak Pája, to je prototyp odborníka typu „rozumím všemu, ale hlavně po mě nechtějte rozhodovat“, ale hlavně aby se opět následně nerozhodl pro umístění svého přítele Martina „Jáji“ Jareše, který je za průsery ROPIDu typu tlačení změn bez souhlasu „protože já tomu rozumím nejlíp a vy jste blbci“ (viz rok 2012)…

Partneři



CSCARGO