dpp

180 korun za kilometr. Motoráky do Čakovic Praze podraží, KŽC má smlouvu až do roku 2028

Vlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Motoráky na lince S34 mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi bude až do roku 2028 provozovat bez soutěže společnost KŽC Doprava.

Motoráky na lince S34 mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi bude až do roku 2028 provozovat bez soutěže společnost KŽC Doprava. Praha za jejich provoz zaplatí téměř dvakrát tolik, než dosud.  Výrazný je i rozdíl v ceně za kilometr v porovnání s jinými objednateli.

Vlaky společnosti KŽC Doprava jezdí na lince S34 od roku 2014. V době, kdy pražský organizátor dopravy Ropid požadoval po jiných dopravcích například nízkopodlažnost či klimatizace, nový dopravce nasadil na trať desítky let staré motorové vozy řady 810. Cena za jeden kilometr začínala na 76 korunách, letos se vyšplhá až na 99,76 Kč. Vyplývá to z údajů v registru smluv, kde se objevila i nová smlouva až do roku 2028.

Podle ní získá KŽC Doprava ročně 25,79 milionu korun za stejný počet ujetých kilometrů, dosud platí zhruba 14 milionu korun ročně. V přepočtu na kilometr je to 180,98 Kč. Nejde přitom jen o peníze navíc, ale i prodloužení smlouvy: původní kontrakt měl vypršet v roce 2023, uzavřením nové smlouvy se prodlouží byznys KŽC bez jakékoliv soutěže o dalších pět let. V nové smlouvě tak získá přes čtvrt miliardy korun.

Přímé zadání umožňuje u železnice zákon, čímž Ropid argumentuje. „Hlavním důvodem je, že současná smlouva byla na 10 let  a od šestého roku platnosti, tedy od roku 2019 byla podmínka nasazení nízkopodlažních vozidel. Expilicitně objednaná investice velkého rozsahu by byla tak jako tak důvodem k prodloužení smlouvy o pět let,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

O nutnosti pořízení nízkopodlažního vozu KŽC vědělo od podpisu desetileté smlouvy v roce 2014. Přesto nakonec bude jezdit pro Prahu 15 let. „Bez dlouhodobé smlouvy by dopravce nedostal úvěr u banky na jejich pořízení,“ vysvětlil Drápal důvody, proč nakonec došlo k dalšímu prodloužení.

Pokud by ale Praha provoz vlaků soutěžila, mohla by se dostat na mnohem nižší cenu. To ukazuje příklad Jihočeského kraje. Ten vysoutěžil provoz na pošumavských lokálkách za necelých 90 korun za kilometr od společnosti GW Train Regio. Dopravce na trať nasadil modernizované nízkopodlažní vlaky RegioSprinter. Ještě nižší cenu platí například Liberecký kraj společnosti Länderbahn za provoz vlaků mezi Libercem a Rybništěm, kde jezdí moderní nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro. „Kalkulace vychází z pořizovacích i předpokládaných provozních nákladů s ohledem na navržený jízdní řád a proběh vozidel,“ tvrdí Drápal.

I v případě motoráku do Čakovic se mají cestující dočkat lepšího vlaku, než jezdí dosud. KŽC má na linku nasadit slovenskou jednotku 813.2 ze ŽOS Zvolen. „Pořizujeme pro objednatele zcela nová vozidla. Ta nejlevnější, která na trhu EU jsou,“ tvrdí jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta. ŽOS Zvolen naposledy ukázal přestavěnou motorovou jednotku pro ZSSK řady 813.1, přezdívanou Mravenec (Mravec). Vlak pro KŽC by měl být jiný, detaily ale nechce zatím firma zveřejnit. „Nechci to specifikovat, některé věci jsou ve vývoji,“ dodal Augusta.

Spolupráce s KŽC za poslední tři roky výrazně zdražila. Z původních 76 korun za kilometr platí nyní Praha 99,74 Kč za kilometr. „Jeden vůz 810 kapacitně nestačil, přidával se další vůz na část výkonů z důvodu růstu poptávky, jedná se o promítnutí ekonomicky oprávněných doložených nákladů,“ vysvětlil zdražení Drápal.

Tagy KŽC Doprava ropid S34
22 komentářů