lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Špatný předpoklad: Cena nové D3 u Budějovic zatím narostla o 37 procent

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový desetikilometrový úsek D3 u Českých Budějovic, který se slavnostně otevíral minulý týden, má jednu vadu na kráse. Jeho cena oproti částce vzešlé ze soutěže na zhotovitele výrazně narostla, zatím o 37 procent. Ředitelství silnic a dálnic k zakázce vydalo už desítky oznámení o změně.

Zatímco smluvní cena vzešlá z tendru činila 933 milionů bez DPH, nyní Ředitelství silnic a dálnic uvádí cenu téměř 1,3 miliardy bez DPH. V oznámeních o změně se mluví o „nepředvídaných fyzických podmínkách“ a „odlišných třídách těžitelnosti oproti geologickému průzkumu.“

Dálnice D3 v úseku Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD
Dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek. Pramen: ŘSD

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého se nepředvídatelné fyzické podmínky týkají pravého jízdního pásu ve směru od Prahy na Budějovice, tedy bývalé silnice I/3. „Dle původního technického řešení měla být provedena recyklace na místě, ale bohužel skutečně zjištěný stav toto technické řešení neumožnil a bylo nutné provést odtěžení všech konstrukčních vrstev vozovky, vybudování sanačních žeber a vrstev v podloží a provedení kompletně nové konstrukce vozovky v rámci pravého jízdního pásu,“ uvedl Studecký. Projektová dokumentace i přes provedený geologický průzkum s tímto nepočítala.

Dálnici stavěla společnost Eurovia CS. Konkrétně jde o úsek Ševětín – Borek, jehož dostavbou vzniklo nepřerušované dálniční spojení Budějovic a Tábora.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olda

Ale chlapi… Proč se vysilujete a snažíte se najít správná řešení, případně skryté úlitby těch nejlepších z nejlepších. Já bych to viděl úplně klar. Nemůžete přeci vůbec na nic přijít… Neb to stavěli přeci Ti úplně největší machři na dopravní infrastrukturální stavby jací zde mohou být, a krom toho, bych to viděl (to takhle skromným odhadem), že narazili na rostlou žulu (a nepochybujte, že se v trase D3 zcela jistě nahodile a nepředvídavě vyskytuje hned zde a hned tam, tak cca už 10 cm pod povrchem). Jen bych chtěl, prosím, z důvodů povšechného rozhledu osvětlit tu poznámku o Ing. s… Číst vice »

Démon

Geologii neporučíš. Hlavně, že to stojí 🙂

Michellini

jen pro připomenutí – Praha 10 privátní vysoká škola. Většina ouřadů má ING Titul z tohoto institutu. Ono se vzděláním se to nesmí přehánět. konečně čim člověk víc ví, o to je hloupější. Ale pokud chybí moudrost a IQ tak to je prusser

Butrusik

Výrok hodný velkého myslitele.

Most

Už se někdy vůbec stalo, že by oproti předpokladu byla stavba díky „novým zjištěním během stavby na místě“ levnější ? To asi těžko.

Butrusik

No pokud si dobre vzpomínám, tak treba metro do Motola stalo oproti předpokladu místo 22 miliard o dvě miliardy méně, ale mozna me nekdo opraví

Vlastimil Kocurek

Stalo se to, to Jihoafrické republice, a týkalo se to hlavního fotbalového stadiónu před MS v kopané.

liberal shark

Jako obvykle – nedostatečná projektová příprava, nedostatečný průzkum reálného stavu :-(.

Andrej

Na to, že príprava trvá v priemere 15 rokov, je zarážajúce, že dokáže byť nedostatočná. Dokonca takto závratne.

Ja si myslím, že sú to len kecy. Proste ceny materiálu, mzdy a chute po zisku od doby vypísania tendru po dnešok výrazne stúpli, a aby to zhotoviteľ nezbalil, tak mu ŘSD v tichosti postupne prihodila. Zrejme je to napriek pochybnej morálnosti stále menej zlý scenár než niekoľkoročné zdržanie.

Michellini

ODBORNÍK – TOK KROUPA MATTEL… TSCHOTESCHK VSICHNI JSOU TAM PRES 15 LET…

Václav

Předpokládám, že ten geologický průzkum museli odfláknout už za socialismu někdy před čtyřiceti lety, protože tehdy se už stavěla ta silnice s tím, že to bude polovina profilu budoucí dálnice. Proto na ní byly mosty rozměrově dimenzované na dálnici.

Chorobný prokrastinátor

Mohli mít namísto dvou nedodělaných jednu normální dálnici. Jenomže venkov, kde hustota osídlení zásadně podvazuje rozvoj veřejné dopravy (doktrína kraje)se bez x dálnic, vedoucích nejlépe odnikud nikam prostě neobejde. Ještě že v ČB a i jinde zavádí modré zóny, což je skvělý doplněk k nyní na dlouhou dobu definitivnímu konci d3 a zakonzervované I\4-d4.

Honza D.

Sorry,, ale s tvrzením ‚na dlouhou dobu definitivnímu konci d3‘ nemůžu souhlasit. Pokračování k hranicím s Rakouskemse staví a rozhodně ne způsobem jedna Tatra a tři kopáči s kolečkem. Bolavá bota D3 je úsek ve středočeském kraji, tam budeme rádi pokud se začne stavět za deset let NIP navzdory.

Martin

Domnívám se, že Ch. p. má z čistě formálního hlediska pravdu. To, co se staví od Budějc k st. hranicím je, pokud si pamatuji dobře, rychlostní silnice S3 nikoliv dálnice D3.

jirka

i rakušáci maj na svém území k našim hranicím jen rychlostní silnici S10, tudíž je to to samé, popravdě motorista ten rozdíl téměř nepozná, pořád je to krásná 4 proudá silnice.

Vlastimil Kocurek

Ob mají parametry dálnice, a z ČB k hranicím se staví i jmenuje D3

Georg

z ciste formalniho hlediska se tam stavi dalnice d3 ve standardu d 25,5/120.

Greyfin

Si to nějak pletete, původní záměr byl vést R3 od Budějovic na hranice, tedy nikoliv S3. Nyní v souvislosti s přeznačením R na D se mluví o dálnici D3.

Honza D.

Ano, původně to měla být R3. Ale pokud se staví dle norem D25,5/120, tak zřejmě došlo k přeprojektování na plnohodnotnou D.

Petr

Když se ještě počítalo s R3 tak to stejně mělo být v kategorii R25,5/120 stejně jako X dalších rychlostek, které se staví, nebo stavět budou (nyní D4, D6, D7, D35, D48), všechno bylo od začátku projektované ve stejné kategorii R25,5/120 nic se nepřeprojektovávalo a je tomu i tak nadále. Ale i tak to mělo být až od Třebonína, v současnosti budovaný obchvat ČB na D3 se dělá v kategorii D27,5 na kterou se dostavují pouze některé dálnice I.třídy (původní „déčka“) třeba ještě D11 do Jaroměře, vícéméně jediným zásadním rozdílem je o 75cm širší zpevněná část (odstavný pruh), která při rekonstrukci… Číst vice »

Martin

Ano, máte pravdu pletu se, měl jsem zastaralé informace. Nyní jsem se díval na web, kde skutečně vedeno, že se jedná o dálnici ke st. hranici a rovněž jsem se mýlil v označení. Tedy původně R, nikoli mnou uváděná S3 je tedy nyní od ČB na jih D3.

Lektor

Konec D3 se počítal od začátku u Třebonína a R3 měla začínat zde. Po změně je i úsek Třebonín – státní hranice dálnicí D3.

Vlastimil Kocurek

Původní zámer to byl, ale bude se stavět dálnice.

Vlastimil Kocurek

Bože, to je dávno změněné na D3, tedy až do Rakouska povede dálnice.

Vít

Jezdím z ČB do Prahy přes Chýnov, Pacov, Čechtice, Loket. Je to o 30 km a půl hodiny delší, ale v páteční a nedělní špičce to vyjde časově lépe. Vyhnu se silnici u Bene a jedu po opravených okreskách. Neposkakuji v kolonách. Ale teď se to dá praktikovat pouze mimo stavební sezónu kvůli D1

Pampara

Přesně tak – dálnice rozmělnila kongesce do jiných míst, nežli bylo dlouho obvyklé. Špatná není ani trasa po silnici 105, ale tam se zase šprajcnete v Hrnčířích….

liberal shark

Já jsem jezdíval po silnici 105, ale pak zavřeli most přes Sázavu a bylo po hehe :-(.

Ritchie

Já loni jezdil přes Jíloviště, Kamenný přívoz a Neveklov.
Na I3 najéz u Votic -delší o pár klimetrů ale ve špičce rychlejší o dost

Vít

Taky možnost. Zkuste někdy mojí trasu. Odbočíme v Plané nad Lužnicí na Chýnov, Pacov a vyjedu na exitu 66 Loket. Jsou všude nové silnice a nulový provoz. Teda krom 1/19 ale to je jen kousek.

Georg

pres jiloviste to vypada jako nejaka velmi vychytana zkratka…

Vít

Asi myslel Jílové. 😀

Paja

No ty silničky kolem Kamenného Přívozu jsou ale celkem maso.
Já jezdím přes Písek a je pravda že to teď už v Pá/Ne taky úplně výhra není, ale pořád to je pěkná a rychlá silnice.

Vlastimil Kocurek

část lidí jezdí na Písek a Příbram

Vlastimil Kocurek

Jihočeský kraj má 630 000 obyvatel, a řadu moderních průmyslových center, možná jste tam byl před 45 lety na školním výletě, nebo si představujete jižní Čechy jako ve filmu Žabovřesky. To, že chybí úsek ve středních Čechách je vina středočeského kraje, který nejprve spal, a potom navrhl asi 3 nebo více zfušovaných tras, na místo projektované původní, respektive kdyby D1 měla mezi Prahou a Mirošovicemi více pruhů, bylo by to asi dávno vyřešené. Na vině je rovněž ODS se svou škrtací politikou, kdy pan Stanjura zcela vyřadil pokračování D3 na dost dlouhou dobu. Na vině je také parlament, který neprosadil… Číst vice »