lot
Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Španělský správce kolejí má šest zájemců o vstup na vysokorychlostní tratě

Nová vysokorychlostní trať do Granady. Foto: Adif
Nová vysokorychlostní trať do Granady, ilustrační foto. Foto: Adif

Španělský správce železniční infrastruktury Adif (plus Adif AV pro VRT) oznámil, že do soutěže o kapacitu na hlavních a vysokorychlostních tratích přišlo šest nabídek. Nyní se nabídky hodnotí, vybrané firmy vyjedou na páteřní síť v prosinci příštího roku.

„Vysoký počet žádostí o kapacitu představuje nebývalý úspěch v rámci celé Evropské unie, v procesu liberalizace evropského trhu jde o zásadní milník,“ uvedl Adif v tiskové zprávě. Podle plánů Adif by měl provoz na vysokorychlostních tratích, které představují hlavní dálkové trasy, vzrůst o 60 procent.

Adif nejprve hovořil o čtyřech zájemcích, kteří se přihlásili do půlnoci 31. října, nakonec doplnil ještě dva, jejichž dokumenty prošly počítačovým systémem se zpožděním (na vstupu však byly včas).

Web Railwaygazette zveřejnil čtyři zájemce: Renfe, Rielsfera, Motion Rail a Intermodalidad de Levante. Dodateční dva jsou Globalvía ​​a Eco Rail.

Renfe je španělský státní dopravce, Rielsfera je dcera francouzského státního dopravce SNCF. Společnost Motion Rail je společným podnikem výrobce vlaků Talgo, cestovní skupiny Globalia (vlastní například Air Europa) a finanční skupiny Trilantic Europe. Společnost Intermodalidad de Levante založili vlastníci regionální letecké společnosti Air Nostrum, kteří se spojili s italským státním dopravcem Trenitalia. Globalvía se specializuje na městské a příměstské tratě, Eco Rail je soukromá společnost.

Otevřením trhu končí monopol Renfe. Dálková doprava ve Španělsku funguje na komerční riziko, Adif bude vybraným dopravcům garantovat přístup na koleje po dobu deseti let. O přidělení kapacity má být rozhodnuto během prosince, smlouvy chce Adif podepsat do března.

Jaké tratě nabízí Adif pro provoz:
1. Madrid – Barcelona – francouzská hranice a Valencia – Barcelona
2. Madrid – Valencia/Alicante
3. Madrid – Toledo/Seville/Malaga

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Garance přístupu na koleje jenom na 10 roků? Jak liberální! Když vozidla mají asi čtyřnásobnou životnost.

Petr

Už aby to bylo. Třeba tím pak půjde i jet, jestli konkurence trochu srazí ceny a vlak už nebude třikrát až čtyřikrát dražší než letadlo.

T_D

Třeba i ten jízdní řád pak nebude jak noty na buben. Jel jsem letos v září z Barcelony do Peñíscoli a musím říct, že takovej šílenej (ne)takt dálkovky jsem snad ještě neviděl.

Danel Brvnišťan

Najvtipnejšie je ako eshop Renfe ani nevie nájsť spojenie ktoré vyžaduje prestup – keď chce človek ísť napríklad z Madridu do Toleda, musí vedieť kde prestúpiť a kúpiť si lístky samostatne.
To isté fyzicky na nádraží – samostatné automaty na S-bahn, konvenčné diaľkové linky a na AVE.

Danel Brvnišťan

*z Barcelony do Toleda

Radek Janata

To je nějaký divný příklad. Z Madridu do Toleda jede vlak bez přestupu, zhruba každou hodinu.

A e-shop renfe přestupy umí. Zobrazí to jako spojení „con enlace“.