Španělsko prodlouží bezplatné cestování v regionálních vlacích až do konce roku 2023

Příměstské vlaky v Barceloně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPříměstské vlaky v Barceloně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Původně měla úleva skončit letos na konci roku.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Tak jsem zvědav, jestli se ve Španělsku projeví i tento fenomén:

R. Jančura: „(…) Nejhloupější řešení zavedli na Slovensku, kde pro 40 procent populace, jako jsou důchodci, děti nebo studenti, zavedli dopravu zdarma.

To je špatně. V tu chvíli tam jezdili v zimě bezdomovci, aby se ohřáli.“

https://ekonom.cz/c1-67116850-radim-jancura-zasnezovani-se-prestane-vyplacet-v-evrope-zmizi-polovina-skiarealu

Jiří Mazal

Neplatí ve Španělsku pořád náhubky? Takže za mě ani zadarmo

Kosmik

A přitom stačilo zlevnit o 90%.

Frantisek

Nebo jen o 50 % pro chudé. On ten zbytek musí někdo doplatit, a budou to dost možná zase i ti chudí, pokud jsou nějak zdaněni.

Jiří Kocurek

Samožřejmě, že to zaplatí daňový poplatík. Ať u ve formě daní nebo ve formě inflace.

Ondřej

Ví někdo, jak se k té jízdence dostat?

Frantisek

Pán žije ve Španělsku, nebo si tam chce naplánovat drahou cestu proto, že na místě dostane vlak zdarma?

Zdeněk

Zbytečný rýpanec:-(

Jenda

Ony vlaky ve Španělsku jsou obvykle dražší než ve Francii, takže za normálních okolností vyjde půjčovné za auto a benzín už ve dvou lidech opravdu výrazně levněji. Takže pokud si chce někdo zemi trochu více projet, dává docela smysl téhle nabídky využít. Španělská železnice sice obecně nemá nejlepší pokrytí, ale třeba nádherné podhůří Pyrenejí a i přímo Pyreneje se dají vlakem obsáhnout dobře (Zaragoza, Puigcerda, Jaca, Canfranc). A do Barcelony, odkud tyhle linky vyjíždějí, je z Prahy dobré letecké spojení.

rtep

Doufejme, že takový nesmysl nenapadne nikoho u nás. Jakákoli plošná „pomoc“ je nesmyslná.

Kamil Novotný

Dovolím si nesouhlasit. Některá plošná pomoc je spravedlivější, jak adresná. Jsem buď pro plošnou pomoc (ovšem nikoliv mít něco zadarmo), než adresnou. Adresná pomoc je demotivující pro lidi, kteří něco dělají, aby se měli lépe. Vztáhnu to na energie. Proč bych měl při případné adresné pomoci být diskriminován za to, že pracuji a vydělávám a energie mít dražší než ten, který nepracuje. S adresnou pomoci se setkávám dnes a denně při nákupu potravin, kdy adresní pobírači státní pomoci nakupují z poloviny ceny nakupu cigarety, alkohol a benzín. Takže vztažmo k dopravě. Já bych si dokázal jako podporu představit například velké… Číst vice »

rtep

U té plošné pomoci ale dochází velmi často k tomu, že stát cpe peníze mnohým, kdo to ani v nejmenším nepotřebují. Včera jsem mluvil se známým, který je vyděšen z toho, že díky Úspornému energetickému tarifu teď nemá platit vůbec žádné zálohy na elektřinu. Já budu také platit méně, než v uplynulých měsících a nevidím k tomu důvod, nepotřebuji to. Z platu obyčejného dělníka montovny to zaplatím hravě. Moje stará maminka je zase udivena, proč jí pořád tak roste důchod, když vůbec neví, co si s tím počne. Takových příkladů je určitě dost a dost, prostě nesmyslné vyhazování peněz. V… Číst vice »

Frantisek

Ono by i ve veřejné dopravě stačilo zavést slevu jen pro lidi, kteří mají momentálně mizivý příjem – mohli by třeba využívat běžné zlevněné jízdné. Nízká cena pro všechny z toho udělá v důsledku akorát „socku“.

Jiří Kocurek

Však v Praze už to je, pokud se nepleteu. Osoby v hmotné nouzi mají nárok na slevněnou lítačku, jen musí mít u sebe papír z úřadu.

Frantisek

Nemáte pravdu. Ano, existují i Vámi uvedené případy, leč je spousta zaměstnání, která Vám ani nevydělají na živobytí (čímž nemyslím auto, dovolenou u moře či zbytečné nákupy). Někdy může mít člověk prostě smůlu a nesežene více. Kdyby odměňování práce odráželo zásluhy, pak snad, jenže tak je tomu jen v teoriích. Nevidím jediný důvod, proč bych měl z daní doplácet lidem, kteří mají dost na to, aby si mohli dovolit nezlevněné jízdné. Kromě toho, každá taková sleva vyvolá i dost zbytečných jízd, na něž se zase doplácí. Souhlasím s tím, že dotace pohonných hmot jsou špatně, ale současně si nemyslím, že… Číst vice »

K.S.

O tom jestli je nějaká jízda zbytečná, nebo ne, naštěstí nerozhodujete Vy, ani já ani nikdo jiný. A co se týče toho příliš nízkého příjmu, to je tak nějak trest za to jak se tu společnost asi před dvaceti, pětadvaceti, lety dohodla, kdy krátkou nepohodu, v podobě transformace ekonomiky a vyšší nezaměstnanosti, vyměnila za nízkou nezaměstnanost, ale dlouhodobou stagnaci danou nízkou cenou práce. Odpor k euru tu taky neprospívá, protože s výměnou peněz jsou pojené různé náklady, které v důsledku ten import i export prodražují. Navíc permanentně musíme řešit problém balancování mezi tím co je výhodné pro importéry a exportéry,… Číst vice »

Petr David

9.10. 19:55

Přesun dopravy z aut do veřejné dopravy není žádné doplácení, protože na tom vydělá v podstatě každý.

K.S.

Otázka je jestli by stát měl opravdu tak široce pomáhat když je to důsledkem toho že před deseti lety si lidi vydupali v podstatě zastavení OZE, neinvestovali do energetických úspor atd. Myslím že si pamatujete jak se před deseti lety navrhovalo vyplácet část dávek v poukázkách určených jen na potraviny, ale z toho bohužel sešlo. Byť by to mohlo řešit část problémů, nebo je minimálně omezit. Obecně by to chtělo do toho celého sociálního systému hrábnout, protože se stal mnohdy problematickým a není s to zohlednit mnohdy reality daného člověka. Třeba co se týče důchodů, tam se zadělává na velký… Číst vice »

Vašek

Jasně. Plošná pomoc je nesmysl. Lepší je adresně pomáhat nejpotřebnějším. Těm, co nikdy nepracovali, nepracují a pracovat nebudou.

rtep

To, že mezi potřebnými jsou vážně nemocní lidé, maminky samoživitelky a mnoho lidí, kteří zchudli vinou jiných, to vy bohužel nejste schopen vnímat. Vás člověku může být jen líto.

Frantisek

Přesně, souhlas.

Vašek

Jestli umíte číst, píši o těch, co nikdy nepracovali a ani nechtějí. Rozhodně mezi ně nepočítám maminky samoživitelky, nebo jinak nemohoucí spoluobčany. Mám na mysli celoživotní parazity a ty rozhodně podporovat nechci!

rtep

Číst umím. Ale vy evidentně ani nechápete, co jste napsal.

Jarek

Zadarmo nebylo nic ani za rudých komančů, ve výsledku to někdo zaplatí, ale spíše na dluh, který celý eurosocialistický moloch neřeší.

Pája

Jistě že to bude zaplaceno z daní. Tak jako silniční doprava a všechny negativní dopady. Nejde přece o to silnice úplně zrušit, ale ulevit jim a lidem okolo nich od náporu aut.

Frantisek

A nebylo by tedy lepší přestat dotovat ta auta, než se předhánět v tom, co podpoříme více? Důsledkem je akorát hypertrofovaný konzum (dobře vidíme v současných přepravách všeho včetně potravin přes půl zeměkoule). Když budete stavět stále lepší silnice a současně zlevňovat veřejné spoje, co se stane? Doufáte, že bude méně aut?

Jiří Kocurek

No jasně, litanie musí být.

K.S.

Konkrétně u Španělska jsou ještě další problémy a pěkně velké, které fakticky znamenají ztrátu naděje na budoucnost.

Petr David

9.10. 8:42

V článku převažuje slovo bezplatně, které neznamená zadarmo. Řekl bych, že v tomto případě nejde o sociální dávku, ale o to dostat lidi do veřejné dopravy. Za mne já bych nějakou cenu za dopravu použil.

Frantisek

Je ale otázkou, zda tam chcete dostat ty lidi z aut, nebo další lidi z ulice. Myslíte si, že lidé s auty řeší primárně cenu? Jo, pro někoho, kdo sotva utáhne auto, ale nechce se jej vzdát, je nabídka „alternativy zdarma“ lákavá. Řešíme ale zase jen potřeby motoristů (jako třeba v případě stanic VRT v polích u souběžných dálnic), nebo chceme řešit celek?

Jiří Kocurek

Mám to chápat tak, že doprava zdarma je špatně, protože to řeší problémy motoristů, kteří by jinak jeli autem?

Řidiči normálně vlakem jezdí. Dokonce i na pozici srojvedoucího, i ten výpravčí parkuje u nádraží. To vadí?

Jarek

Děkuji za mínusy, vidím, že žít na dluh a zadarmo je dnešní trend 🙂

Granja

Ale houbelec. Motivem třeba může být i to, aby lidé dojížděli za prací i do větší dálky než do blízkého městečka, protože při růstu životních nákladů by mohli kalkulovat, že dojíždění autem (část nebo celou trasu) se jim nevyplatí a skončili by na dávkách. Těžko se to posuzuje, když neznáme podrobnosti, které motivovaly Španěly k této akci.

Petr David

9.10. 19:50

A přebujelý automobilizmus není život na dluh? Ústup orné půdy s rozvojem betonových ploch, za to nám děti snad poděkují? Není snad veřejná doprava přijatelnější alternativou?
Na mínusy kašlete, těch tady dostávám milion, zkuste dávat věci do souvislostí.

David

A může to nějak využít i turista, nebo je to jen pro španělské občany?

Jenda

Koupit si ten pass může kdokoliv, stačí zaplatit 10€ zálohu, kterou dostanete zpátky ve chvíli, kdy uskutečníte 16 cest.

Frantisek

Turista, který by jinak jezdil po Španělsku svým autem, nebo ten, který si ve vidině veřejné dopravy zdarma zaplatí drahou cestu tam a zpět? 🙂 Já bych se bál, že bych z toho vlaku nic neviděl, pokud sleva způsobí velký nával…