Španělsko otevře rychlovlaky konkurenci, monopol státních drah skončí

Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFERychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE

Španělský správce železnice Adif chce na svých vysokorychlostních tratích umožnit provoz více dopravců než dosud jen jediného. Důvodem je čtvrtý

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominik

Aspoň zvolili rozumný způsob, když jim to holt onen železniční balíček nařizuje.

železničář v důchodu

Nevím sice, co je na tom způsobu rozumného, ale na separatizované síti několika tratí je to asi stejně jedno, protože to není komplikovaná hustá síť frekventované „klasické“ železnice s velkým množstvím tarifních bodů na hustě osídleném území, ale spíše jen jakási specializovaná nadstavba sloužící převážně jen jednomu typu přeprav = dálkových na velké vzdálenosti.

Tomáš Záruba

To vypadá spíš na cosi jako „koncesní model“ než klasický open-access. A zrovna v zemi, která by to potřebovala jako prase drbání, přičemž by prakticky nehrozily obvyklé problémy s tím spojené (kapacity je tam „nekonečno“, tarifní džungle s povinnými rezervacemi je už dnes a o nějakém organizovaném propojeném systému nelze ani vzdáleně hovořit). Skoro jako kdyby za každou cenu chtěli zachovat LAV jako příklad úžasných staveb, totálně znehodnocených způsobem jejich využití. 🙁
Nebo jsem jen něco blbě pochopil? Tak trochu v to doufám.

F. K.

Nekonečno možná na tratích, otázka je, jak je to ve skutečnosti s kapacitou stanic (hran schopných odbavit požadované spoje (včetně kontrol apod.) a složitých zhlaví. Raději jsem to nezkoumal detailněji, už stávající „monopolní“ stav je dostatečně odrazují.

Tomáš Záruba

Možná snad nějaká depa, to nevím. Ale přímo stanice jsou předimenzované vzhledem k provozu asi tak pětinásobně. Hodně to připomíná některá naše starší autobusová nádraží „vzor fotbalové hřiště“, která pak po rekonstrukci mohou být podstatně redukována.

Martin V.

Depa snad nemusí řešit vůbec, ta nejsou součástí trati, nebo v případě VRT snad ano? Ale z toho článku jsem nepochopil, jestli uvedené počty vlaků jsou nějaká státní objednávka, nebo jestli bude jezdit každý jak bude sám chtít a řešit se bude jen kapacita a koordinace JŘ.