Španělská expanze rychlovlaků. Nově jezdí až k hranici s Portugalskem
Měření svršku na nové vysokorychlostní trati v Extremaduře. Foto: ADIF
Trať není kompletně dokončená, na části chybí ještě troleje a druhá kolej.
Trať není kompletně dokončená, na části chybí ještě troleje a druhá kolej.
Je to pravda takový polotovar. Místo normální VRT (elektrifikované na normální rozchod na 300 km/h) bylo otevřena na části trasy neelektrifikovaná dvoukolejka na iberském rozchodu a na druhé části jednokolejka na iberském rozchodu (obojí zatím na 180 km/h + mezi tím 15 km díra, kdy se jede po staré trati). Ale po 14 letech výstavby (s přestávkami pravda) už bylo třeba něco vykázat. Do konce roku 2022 by měla být hotova elektrifikace na dvoukolejné části, do konce roku 2023 elektrifikace až na hranice Portugalska a ETCS (tedy možné zrychlení na 300 km/h), v roce 2024 pak zacelena ta 15 km… Číst vice »
A všechno z peněz EU.
Neschopné ministerstvo dopravy ČR by mělo být bezezbytku zrušeno a nahrazeno jinou institucí.
Čímž se zastaví financování stavby IV, protože neználek ve vzteku rozbíjel.
„Celková cena výstavby činí 4 419 960 000 Kč bez DPH, na stavbu přispěje 3 mld. EU.“
https://www.spravazeleznic.cz/pro-media/tiskovy-servis-tiskove-zpravy-prohlaseni/praha-hostivar
oprava: IV koridoru
Ministerstvo dopravy něco financuje? Jsem si nevšiml.
O to hůř na tom jsou španělské vedlejší tratě; resp. ani tam víceméně neexistují žádné „lokálky“.
Ano, všechno porušeno. Bez ohledu na cokoliv.
A pak holt po těch VRT jezdí dva vlaky denně, protože chybí napaječe.
Ani ne, z „EU peněz“ šla méně než třetina.
Rychlovlaky ve Španělsku jsou za mě Top hned po Francii. Nebylo
Relativně málo se to ví, ale Španělsko má nejdelší síť VRT v Evropě (krom toho tedy myslím 2. nejrozsáhlejší síť dálnic a madridské metro je 3. nejdelší v Evropě).
Fakt? Bezpečnostní kontroly jak na letišti, málo spojů, ani neumí prodat místenku online… Za mně je Itálie a Německo mnohem lepší. Španělé umí stavět VRT rychle a levně, ale s provozem je to horší.
Ja s bol v španielsku nedávno a kontroly na letisku buď neboli alebo boli minimálne
Jel jsem roadtrip vlakem Valencia-Madrid-Cordoba-Granada a problémy nebyly. Docela to odsejpalo.
Co nebylo?
Tak promiňte, jenom jsem se ptal, protože měl zajímalo, jak má pokračovat věta, která v Jokerově příspěvku evidentně zmizela…
Nebylo-li by rychlovlaků, tak by Španělsko jako stát mělo vážné problémy. Je to v podstatě unie v unii.
Děkuji za doplnění a to jste napsal dobře.
Nevíte Prosím někdo, jaký rozchod bude mít tato VRT? Já se bez mučení přiznám, že jsem to fakt nenašel. Z plánovaného nasazení dvourozchodých jednotek pouze tipuju na normální 1435 ….
1435
Zpět. Zatím 1668, až bude dostavena VRT z Madridu do Plasencie, bude přestavěna na 1435. Je v tom zmatek.
Děkuji
1.7 mld. eur tedy zhruba 42 mld. czk za 200km trati, tedy srovnatelna vzdalenost jako Praha-Brno. Ale asi mame vice kopcu, tedy mostu a tunelu.
Hlavně je v ČR mnohem hustší osídlení, mnohem více dotčených pozemků, obcí, komunikací, inženýrských sítí. Tím pádem je příprava daleko rozsáhlejší. A geologické podmínky (hlína, skála, je skála zvětralá?) jsou v ČR také jiné.
No, Španělsko není terénem jednoduchá země. Tato konkrétní VRT není nejextrémenjší, ale pár dlouhých mostů a tunelů tam taky je. Hlavní rozdíl vidím v už zmíněném faktu, že španělské VRT vedou často (samozřejmě ne vždy, aby mě někdo nechytal za slovo) pustinou, takže příprava stavby je snazší.
Samozřejmě je tady taky mnohem vyšší množství přeložek dopravní a technické infrastruktury, a to rozhodně není levná záležitost.
A počítám, že u nás bude na stejné délce trati i víc výhyben a stanic
Spíš máme víc potížistů, pro které je každá stavba prospěšná veřejnosti problém 🙂
Byl jsem tam nedávno, Extramadura je v podstatě placatá pustina. Tam se staví jedna radost, až na to vedro.
Nejen Extremadura, takova je valna vetsina Spanelska. (Ikdyz v pripade Extremadury leccos naznacuje uz ten nazev..)
No na to že jsou jedny z nejžádanějších v Evropě…. To se jim to staví za cizí.
Pěkná je ta krajina, bez vesnic , bez polí, bez lesů, takové území nikoho.
Nejzadluženějších
A tak trochu i bez vlaků, kterých tam dosud jezdilo jen několik málo za den, přinejmenším co se osobní dopravy týče.
No zadlužují se investicemi. My se zadlužujeme i bez nich.
Jste si tak jist? V letech 2009–2020 stouplo zadlužení Španělska z 54,0 na 119,9 % HDP, opravdu postavili tolik železnic, škol a dálnic? Na konci 3.Q 2021 měli 121,8 % HDP a byli čtvrtí nejzadluženější.
Pro srovnání, v ČR zadlužení za totéž období stouplo z 34,6 na 37,8 % HDP, na konci 3.Q 2021 jsme měli dluh 40,5 % HDP a byli šestí nejméně zadlužení.
Jenze ten dluh neni to jedine, druhym faktorem je rychlost zadluzeni, ta muze slusne desit investory, tretim a asi nejdulezitejsim je, schopnost splacet – mandatorni vydaje rozpoctu vs rostouci dluhova sluzba… Hodne zalezi, zda vybec udate dluhopisy za dobry urok a zkrotite vydaje… Muzete byt malo zadluzeni, ale pokud vydate z rozpoctu temer vsechny prijmy a roste vam jeste zadluzeni a druhova sluzba, zkrachujete i s nizkym celkovym dluhem… To se stalo napr. v Argentine, kde zadluzeni bylo kolem 50% HDP a Rekove take nemeli 100% zadluzeni, kdyz se dostali do potizi… CR ma momentalne jeden z nejrychleji rostouci dluh… Číst vice »
To, že máme nejrychleji rostoucí zadlužení, je oblíbenou mantrou některých ekonomistů, kteří ani nejsou schopni se podívat za hranice…
ČR 2019 30,2 % – 1.Q 2021 44,0 % – 3.Q 2021 40,5 %
Belgie 2019 98,8 % – 1.Q 2021 116,9 % – 3.Q 2021 111,4 %
Rumunsko 2019 35,2 % – 1.Q 2021 47,7 % – 3.Q 2021 48,5 %
Španělsko 2019 95,5 % – 1.Q 2021 125,3 % – 3.Q 2021 121,8 %
Já tedy v Martinově příspěvku čtu „jeden z nejrychleji rostoucích“, nikoliv „nejrychleji rostoucí“.
Máte pravdu předsedo, Martin neabsolutizoval.
A je tedy fakt, že za to může Babiš 😀 – pokud by totiž býval tak hystericky nestlačoval deficit ze 45,1 % HDP v roce 2013 až k těm pouhým 30,2 % HDP v roce 2019, pak by ten následný růst dluhu nemusel být v kontextu ostatních zemí nijak významný. Jenže z nízkých čísel se roste snadno, viz třeba to Estonsko, kterému vzrostlo zadlužení z 8,4 % na 19,6 % HDP, což znamená „raketový růst“ o 133 %.
Snížení dluhů za Babiše (před jeho rozdávací mánií) nebylo v tomto ohledu tak významné, jak naznačujete.
Řecko především
falšovalokreativně upravovalo ekonomické výsledky, aby dosáhlo na další a další půjčky. Když to pak prasklo, tak zabolelo.To byl spíš takový povzdech nad tím že Česko nemá na provoz ani bez investic. Jinak do VRT šlo ve Španělsku dohromady nějakých 57 mld. EUR, tedy nějaká 4% HDP, což je asi zanedbatelné vzhledem k velikosti dluhu. Je taky dobré podotknout, že to zadlužování Španělska probíhalo jen první 4 roky, tedy v době hospodářské krize. Nicméně celkově jsou na tom české finance výrazně lépe, to ano. Tedy zatím, rozpočet státu na následující roky, jak ho navhrla vláda, směřuje k zadlužování tempem Španělska v roce 2008-2013 zatímco Španělsko takový nárůst neplánuje.
Ten dluh mají bezpochyby něčím zajištěn. Takže to „za cizí“ není zase až tak za cizí.
Ano zajištěné to mají stejnou měnou jakou má Německo. A ty euro padnout jen tak nenechají. Ale někteří si jistě pamatují jak hodnotné měny byla španělská peseta nebo italská lira.
Protože po válce nedevalvovali jako Francouzi frank nebo my Kčs? 😉