Španělé letos otevřou další rychlotrať. Součástí je i sto metrů vysoký viadukt
Nová trasa vede ze dvou třetin tunely, osmdesát procent úseku je v nové stopě.
Španělský správce železniční infrastruktury Adif oznámil v závěru roku, že dokončil stavební práce na další části vysokorychlostní tratě, která spojí hlavní město Madrid s Galicií.
Trať čekají ještě dokončovací práce, ministerstvo dopravy ale potvrdilo, že provoz na ni začne letos v druhé polovině roku. Přesný termín nebyl zatím stanoven. Jde o úsek Pedralba de la Pradería-Ourense. Prochází mimořádně složitým terénem, dvě třetiny trasy vedou tunely, osmdesát procent je v nové stopě.
Jednou z nejvýraznějších staveb je viadukt Teixeras u města Laza, který překonává údolí stejnojmenné řeky ve výšce 100 metrů nad hladinou. Je dlouhý 508 metrů, rozpětí oblouků je 132 metrů. Celková délka mostů na nové trase přesahuje 10 kilometrů.
Adif začal se zátěžovými testy některých mostů včetně samotného viaduktu Teixeras. Během prvního pololetí mají probíhat dokončovací práce na 116 kilometrů dlouhém úseku. Trať je navržena na rychlost 350 kilometrů v hodině.
Nový úsek naváže na loni otevřenou část vysokorychlostní trati ze Zamory do Pedralby. Už loňské otevření přineslo zkrácení cesty vlakem z Madridu do Santiaga de Compostella o 40 minut, otevření dalšího úseku má zkrátit dobu jízdy lehce nad čtyři hodiny.
Španělsko má nejdelší síť vysokorychlostních železnic v Evropě, celkem přes 3 400 kilometrů. Od příštího roku na nich skončí monopol španělského dopravce, na trhu vstupují jiní hráči, například francouzské SNCF.