SpaceJet má zpoždění, verze M100 je ale již připravena pro první let
Společnost Mitsubishi Aircraft přiznala další zpoždění ve vývoji svého letadla SpaceJet M100. Podle posledního prohlášení ale již pokročila příprava nového
Společnost Mitsubishi Aircraft přiznala další zpoždění ve vývoji svého letadla SpaceJet M100. Podle posledního prohlášení ale již pokročila příprava nového letadla do fáze, kdy je už možné přistoupit k prvním zkušebním letům.
Vývoj nového letadla určeného hlavně pro regionální dopravu shrnula společnost ve čtvrtletní zprávě pro investory, ve které současně oznámila řadu personálních změn v celém projektu. „Provedli jsme nesčetné změny v celém designu letadla,“ uvedla firma. „Máme nyní letadlo, které je připraveno k certifikaci,“ uvedla firma. Zatím dochází k pozemním testům.
Mitsubishi letadlo původně vyvíjelo pod značkou MRJ, loni se rozhodla ho přejmenovat na SpaceJet. Podle zveřejněné zprávy firma počítá s tím, že letadlo dodá prvnímu zákazníkovi – japonské společnosti All Nippon Airways – ve finančním roce 2021, tedy od dubna 2021 do března 2022. Ještě loni ale firma uváděla, že první letadlo předá letos. Nejde však o model M100, ale M90. Ten měl původně vzlétnout již v roce 2013.
M100 je určen hlavně pro americký trh. M90 se testuje již několik let v USA. Důvodem verze M100 je splnění amerických norem na letadla pro regionální dopravu. U něj je stanovena maximální váha 86 tisíc liber (39 tun) a 76 cestujících ve třech třídách. Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.
Firma má zatím na letadla obou verzí 167 závazných objednávek.