Southwest Airlines odstavily 115 letadel. Kvůli problémům s údaji o hmotnosti letadel
Boeing 737-800 v barvách Southwest Airlines. Foto: Stephen M. Keller
Firma odstavení letadel vysvětluje extrémní opatrností, stroje postupně vrací do provozu.
Vážení, v tomto případě se sice jedná o několik kilogramů, ale předpis je předpis. A bez ohledu na typ letadla, špatné stanovení hmotnosti a centráže bylo v minulosti již mnohokrát příčinou i fatálních leteckých nehod. Zejména pro malá letadla, řekněme do 5 až 6 tun MTOW to hraje velmi důležitou roli. A ono je rozdíl, jestli letadlo váží i s pilotem 472,5 kg nebo třeba 490 kg. To už je potom i právní problém, protože se nejedná o ULL, ale o běžné letadlo v gesci ÚCL. A to už je potom na pokutu. A že byla již mnohokrát udělena…
Bože můj, pár set kilo nehraje u takového letadla vůbec žádnou roli.
Manuální vyplňování load sheetu je nepřesná hra s přesnými čísly. Ono i digitální….
Už jen váha cestujících kdy každý má min o 10kg víc, váha kabinových zavazadel…
To letadlo může mít i o tunu dvě navíc. A za mě i mělo a někdy i víc, ale papírově to sedělo, tak se letělo, tady to papírově nesedí o pár kilo a už se amerika zase ukazuje.
A o kolik to teda může být špatně, aby to bylo ok? Nevychází mi LS o 30 kg, tak řeknu, že to je dobrý. Příště to bude kolik? 600? Ono to nakonec letí i bez 4 tunové palety úplně vepředu, že jo. No co, se to možná „vycucne“ do vzduchu samo, třeba i před V1, ale letí to, ne?
Tohle není o těch vahách, tohle je o principu. A je smutné, že se to musí v dnešní době někomu připomínat.
Tohle je přitažený za pačesy.
Na 50 když jedeš 55 taky se nic neděje, od kdy se bude něco dít nelze přesně ríci.
To samé s letadlem, ale 30 kg je trapárna, kdy letadlo má běžně o stovky kg víc než má v papírech. Viz váha lidí nebo spíš liliputů a váha kabiňáků je silně zavádějící.
To samé vyvážení, nikdo přesně neví kolik dal do jakého carga kg.
Podle čeho určí kolik kg je v každém cargu, když nikdo není kolik má jednotlivý kufr?
Při vzletu a přistání se musí improvizovat, to pilot musí poznat v zadku.
Tohle je uvažování vzor LAA (nezodpovědný typ), ne komerční letectví.
Pak jste pravdepodobne v komercnim letectvi nikdy nebyl.
Tak cargo máte na kilo přesně, za to zodpovídá cargo jako takové a musí ho mít zvážené a deklarované, stejně tak samotné momenty carga jsou určené přesně jako váha na pozici a nesmí vám to loadaři zpřeházet. Kufry máte taky většinou už dneska vážené individuálně. A je záhodno vědět, ony ty tolerance existují, proto existují různé letové obálky, podle toho, jestli je LS elektronický, jak dělaný nebo ruční provizorium (pokud ho vůbec udělat můžete). A můžete se stát, že elektronický od loadařů vám vyjde, protože to mají přesně, zatímco vám na papíře ne, protože máte k dispozici menší obálku a… Číst vice »
Ale cestujici a palubnni zavazadla u uz nikdo nezvazi, tam se to prumeruje a na orchylce u 737 tech 35 kg neni zadna mira.
Ale to není o těch kilech. To je o tom přístupu. A pak se tady někdo diví, že SW lítá na jeden motor, protože kapitán to má přece v ruce.
z osobni zkusenosti vim, ze to neni jen SW.
Stejne tak piloti SW k L/S a jeho provedeni pristupuju naprosto profesionalne. Dost casto se daval i elektronickej k predelani.
Přesně tak!!!
Ukazuje to, že mají bordel v papírech. Takže to neopravují kvůli 30 kilům, ale kvůli nejistým hodnotám. Jinak přetěžování je leckde národní sport, v Africe atp, ruské posádky často, a ono to 100x vyjde a pak jednou zdechne motor za V1 nebo je námraza nebo je náklad o něco těžší než bylo deklarováno, všechny rezervy se tím vyčerpají a vzápětí rejou nosem v hlíně. Kdo chce létat bezpečně, nemůže uvažovat stylem, že „vono to trochu přetížené, trochu zasněžené, trochu nevyvážené taky letí“. Letí, ale ne vždy. Když zjistíte, že jste překročil čáru, je pozdě.
https://youtu.be/EnfQJfsY2Po
Dobře a proč se tedy počíta průměrná váha muže cca o 15kg menší a ženy o 10kg? Pak je letadlo težší třeba o 2500kg plus kabinové zavazadla a že jsou v dnešní době tězší.
Odpovím vám: protože by to letadlo mělo o 5000kg víc a už by si nemohl vzít tolik paliva a už by nedoletěl tak kam by měl.
Nejdřív by měli upravit průměrnou váhu pax…. a až někde na konci těchto úprav by měla být starost o těch 35kg. Což je u osmikila které má MTOW 79tun je těch 35kg 0,000%
Váha muže o 15kg menší než co?
Než údaj s kterým počítá load sheet.
Nebo vy jste snad viděl někde vážit pax před nástupem? 😂
To pořád nedává smysl. Jak se teda počítá váha muže, když je o 15 kg menší něž s čím počítá LS? LS počítá s tím, co je v manuálu (co má společnost v manuálu, pokud nepoužívá předpisové váhy). Nebo ona se někde počítá váha lidí a pak se na LS píše jiná váha?
Menší než co? Ty hmotnosti jsou určeny statisticky, mění se podle ročního období, typu letu, zvyšují se jak populace tloustne a pravidelně se reálně ověřuje, že tabulkové hodnoty fungují. Je to docela věda a čísla jsou nastavená pesimisticky. Já třeba osobně jsem dost pod stanovenou hodnotou, moje žena taky, vlastně v rodině nevím o nikom kdo by byl v naší rodině minimálně na tabulkové hodnotě, všichni pod.
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Weight%20Survey%20R20090095%20Final.pdf
Napadá mne otázka proč při koupi nebo rezervaci letenky se nepožaduje údaj o váze cestujícího? Znám mnoho dám, které váží o desítky kil víc než já.
Co by tak asi FAA říkala na let s jedním motorem třeba z Honolulu do LAX?
A kde bys chtel pristat mezi tema dvema letistema? Tak nejak tam ty letadla musej mit ETOPS…
Co návrat na Honolulu? 😉