Soutěž: Stará konstrukce železničního mostu od Vyšehradu zmizí, nová bude tříkolejná
Vítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineering
Na novém mostě budou tři koleje, sloužit bude i pěším a cyklistům. Alespoň část staré konstrukce se přesune jinam.
Kdyby to bylo v roce 1995, tak by se říkalo, že za to může socialismus. Ale je to už 33 let po jeho konci. A není to u nás jediný most v havarijním stavu. Například most v Ratajích nad Sázavou. Barvu neviděl dlouhá desetiletí.
Co budeme říkat o tomto zoufalém stavu mostů a kdo je viník. Co budeme říkat o stavu budovy nádraží Vyšehrad?
Jsou to naše dluhy potomkům.
Rataje: https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=1904454&gallery=1&x=14.9469911&y=49.8453630&z=18
Dívejte se na nově datované fotografie.
Most v Ratajich je po opravě. Otryskaný, nastříkaný novou barvou, ve spodní části ocelové konstrukce výměna částí včetně nových pražců a kolejnic. Očištěné a nově vyspárované jsou i obě opěrné zdi. Nejpodstatnější oprava od roku 1901, kdy byl postaven.
Však si můžeš nádraží od soukromníka koupit (pokud ti ho prodá) a opravit ho…
K diskusi o (ne-)dostatečnou péči: Čechův most je také nýtovaný, jezdí přes něj tramvaje a není s ním problém. Jaký je mezi železničním a tímto rozdíl, že Čechův nemá problém s únavou materiálu a nemožnosti určité části udržovat/čistit?
Srovnávat zcela jinou konstrukcí je zrovna nevhodne, jaky je silový účinek tramvaje a nákladního vlaku/ respektive osobního. Nemluvě o potřebě další průběžne koleje
Nešlo by prosím obrázky udělat jako galerii? Takto se otevírá každý zvlášť a je to dost protivné
to mate v netscape? mne se to normalne otevre jako galerie…
Chrome
Ale pán má asi AdBlock…
… stavět se má začít v roce 2026 a hotovo má být asi za 20 měsíců. Připomeňme, že když se stavěl stávající železniční most nahrazující starý jednokolejný, provoz vlaků byl zastaven na pouhé dva dny. To ale není nejhorší zpráva. Tou je, že ani v čase supermoderních technologií, díky nimž je dnes nesrovnatelněji snadnější než dřív zapojovat historické konstrukce do požadavků aktuální doby, nedokážeme pečovat o dědictví našich předků. … Na druhou stranu do roku 2026 ještě pod Vyšehradským mostem uteče spousta vody a nebylo by divu, kdyby se teprve teď, po zveřejnění výsledků soutěže, proti navrhované podobě vzedmula vlna… Číst vice »
Úvodní věta je demagogie. Oni ani před sto lety ten most nestavěli dva dny, že.
Nedokážeme pečovat… (ano, ale to pláče na nesprávném hrobě, údržba mostu se podcenila někdy tak před 60 lety, současný stav je toho důsledkem; zase plácání bez snahy o odborné uchopení problematiky.)
proti navrhované podobě vzedmula vlna protestů nejen pražské veřejnosti. (přání otcem myšlenky; jen to ne, včera bylo pozdě s mostem něco dělat).
Demagogické míchání nesouvisejícího. Ten most ani tehdy nestavěli dva dny, to trvalo přesunout provoz na nový most..
Jako člen pražské veřejnosti protestovat nehodlám, ale jistě se najdou milci co budou bránit každý nýt.
Ten článek nepíše nic o tom, že by se původní most stavěl dva dny.
Ale porovnává to a nepozorný čtenář to zblajzne. To je na tom to demagogické.
neporovnává, prostě konstatuje “ provoz vlaků byl zastaven na pouhé dva dny.“
Vlna protestů veřejnosti se u nás zvedá kvůli úplně každé stavbě… my prostě nemáme rádi změny.
Současný most byl stavěn dva roky, kterým předcházela výroba dílů v továrně, a nikoli dva dny. Doba trvání výluk neříká vůbec nic o době trvání stavby. A jediné, co památkově připomínal, byla obludná zpátečnická zaprcatělost a nejspíše i zkorumpovanost úředníků, kteří o stavbě v té době ve všech směrech zoufale zastaralé ocelové konstrukce rozhodli. Tehdy už přes 50 let používaná plávková ocel byla C. a K. železničními úředníky nejspíše považována za neověřenou novinku, protože ji odmítli a dali přednost oceli svářkové, o níž se už tehdy velmi dobře vědělo, že trpí strukturální (vnitřní) degradací a že most bude muset být… Číst vice »
Dobrý den, na Wikipedii se píše, že ze svářkové oceli byl pouze původní jednokolejný most z konce 19. století. Dvojkolejný most z roku 1901 už byl z plávkové oceli.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A1%C5%99kov%C3%A1_ocel
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Vy%C5%A1ehradsk%C3%BD_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_most
Fuj, to jsem tedy napsal spoustu nesmyslů. Pak tedy mají pravdu ti, kdo viní nýtovanou konstrukci.
To jste napsal. Čim je ten novej návrh zoufale průměrný kompromis? Je to soudobá stavba slušné koncepce.
Radši jsi měl držet hubu anonyme!
…nehodláme zde vésti kritiku o estetické stránce tohoto mostu, byli bychom v lůně velkého města raději viděli nějakou konstrukci úhlednější. Drahám je však těžko předepisovat, a mimo to je konstrukce poloparabolická podle dnešních zkušeností vždy poměrně velmi levná…
(Jiří Soukup, Epocha, 1904)
Pro techničtěji zaměřené čtenáře zde i příčný řez ze stránek Topconu
https://topcon.cz/novy-zeleznicni-most-pod-vysehradem/
https://topcon.cz/wp-content/uploads/2022/11/pricny-rez-7.jpg
(Možná by to mohl i pan redaktor přidat do galerie…)
Když projdu fotky a vidím, že kromě 3 kolejí je tam ještě na obou stranách 3 m pro pěší a 3 m cyklostezka, tak to je dohromady šířka přes 25 při dnešních cca 13 m. Jak to chtějí na ty staré pilíře dostat, na to jsem tedy zvědavý, i když zatížení od chodců a cyklistů je minimální. .
Domnívám se, že je to věc projektantů. Ale určitě to bude mít souvislost s klopným momentem a minimálně 2 ložisky na každém z pilířů.
Dvoukolejka na Kačerov (a ideálně až do Nuslí) do té doby bude?
Architektonicky hodně slabé.
Říká odborník p. Soudný
Je neuvěřitelné, jak pan náměstek pro dopravu otočil.
Realita semele kdekoho.
to jsem taky ziral.
btw. je vubec jeste namestkem?
Hnus půjde do hutí. Hurá!!! 🤣
No jezis, to je srandy…
Jen tak do hutí je to škoda. Přece jen je to stará ocel, low background.
A kdyby ne to, tak se určitě dá kus rozprodat na suvenýry 🙂
a co naucit se cist?
tak sorry, ono to tam neni 🙂
nicmene jinde je informace, ze puvodni most se ma rozebrat a postavit nekde jinde.
Já umím číst dost na to, abych věděl o degradaci svářkové oceli, takže vím jistě, že většina té původní ohyzdnosti skončí ve šrotu a zbyde torzo možná použitelné na cyklostezku.
Dobrý den,
jak už jsem Vám odpovídal výše – most z roku 1901 je údajně už z plávkové oceli.
Někde jsem četl, že se zároveň chystá oprava celé trati až k Hl. Nádraží. Nevíte někdo v čem ta oprava bude spočívat? Nebo kde se o tom dají najít nějaké podrobnosti?
https://www.youtube.com/watch?v=Gx_X1cRHbHE
Super. Za mě dobré.
Za mě celkem dobré. Výsledek asi bude trochu jiný, až to začnou řešit konstrukčně, ale jako designový koncept je to pěkné.
Až to chytne trochu patinu, tak to bude OK.
Nějak mě na návrhu (asi jen architektonickém) nesedí neexistence horního vyztužení. Vzhledem ke třem kolejím to bude komplikovat spojení příčníků s hlavním spodním nosníkem.
Ono tam není ani trakční vedení, zřejmě to z hlediska designového konceptu není zásadní.
Horní ztužení není nutné – zajišťuje příčnou tuhost, tu však lze zajistit i jiným způsobem. Viz např. zde https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/obb323.jpg
Ale tam je jen jedna kolej, tam s tím uzlem spojení trámu a příčníku a průhyby (úhel) od příčníku tak hrozné.
A taky bude snaha vymyslet co nejmenší stavební výšku.
Uvidíme…
Ze 75 % shnilé… a těch zbylých 25% jsou ty nové lávky pro pěší, které se dokončily poměrně nedávno.
Jo a ty se dokončili jen proto, že investorem bylo město a ne SŽ. Té by nedělalo problém to zavřít bez náhrady.
Tak pokud by most postihla nějaká únavová závada, která by neumožňovala provoz, tak by jste se pod provozuschopnost podepsal vy?
U nýtovaných konstrukcí se únavová závada nevyskytuje, to je u svařovaných konstrukcí.
U starých ocelí se o tom dá pochybovat.
Takže podle vás je vznik trhlin ve svářkové oceli konspirační teorie? Vysvětlete mi tedy, prosím, proč se v celé ČR zachoval jediný empírový řetězový most a všechny ostatní byly právě kvůli strukturálním poruchám materiálu zbourány. Já si myslel, že PodolskoStádlecký most stojí jen díky tomu, že se něm firma Lana naučila vyrábět a použít tehdejší horskou novinku – ocel plávkovou.
V mostu je použita ocel plávková, žil jsem v bludu. Omlouvám se.
Ocel nehnije. A koroze není primárním problémem. Most je vyroben z (v té době již zoufale zastaralé) svářkové oceli. V ní dynamické zatížení způsobuje tvorbu trhlin v celém objemu materiálu. Degradace je vlastnost použité oceli. Svářková ocel je důvod, proč v Česku dodnes vydržel jediný řetězový most. Stádlecký most firma Lana vyrobila z tehdejší novinky – plávkové oceli a jen díky tomu po něm dodnes jezdí auta.
Podle dostupných pramenů ze svářkové oceli byla původní konstrukce, ta současná je už z plávkové oceli.
A pan Ryk Mat dál fabuluje (naposledy před hodinou), že je most z roku 1901 ze svářkové oceli…
Máte pravdu, žil jsem v bludu. Ale i tak je dobře, že ten hnus zmizí.
Nesouhlasím, že je současný most hnus (ale to je samozřejmě věc osobního vkusu), ale zato oceňuji, že jste veřejně přiznal, že jste se mýlil. V internetových diskuzích to není vůbec samozřejmé. Díky.
… ale o tom tu již bezmála třicet let hovoříme!
Ale vizualizace nezklamala. Jako u každé vizualizace rekonstrukce či nového mostu kavárna či bistro v oblouku 🙂
Vy jste nebyl v Berlíně, co?
To prostorové řešení ostrovního nástupiště bude asi dost zajímavé… Zatím je to ve vizošce tak nějak zašmudlané, ale moc prostoru na skokové rozšíření osové vzdálenosti ze 4 na nějakých 7-8 metrů nevidím.
https://www.2te.cz/wp-content/uploads/2022/11/04_nadhled-1.png
Na rychlost 70 km/h se to nějak dá, i když ty esíčka nebudou úplně ideální…
A výška hrany bude 550 mm/TK? Nebo to nevyjde kvůli poloměru oblouku?
Bude 550. V esíčku (=bez převýšení) na 70 potřebujete Rlim = 681 m, nebo lépe Rn = 1200 m. Hraniční R 300 m bude s převýšením možná někde na konci nástupiště, ale nástupiště 550 bylo jednou z podmínek.
Esíčko bude jen na severní koleji, střední a jižní pojedou z mostu rovně až do hlavního oblouku. V prvním levém oblouku za mostem na severní koleji nebude ještě perón, takže tam nemusí být Rmin=300. Při R=250 a v=60 km/h, což bude i oblouk u staré nádražní budovy, je mezní vzestupnice 31 m a za dalších cca 70 m už je tam prostor na zúžený třímetrový jazyk perónu. To je 100 m od břehu Vltavy a z toho 50 m je to na východní stranu Rašínova nábřeží. Takže perón může začít cca 50-55 m od kraje pravobřežky, což není žádná tragédie.… Číst vice »
Je to tam vlepené natvrdo. Koleje vůbec nenavazují. Jako kdyby most a zastávku modelovaly dva týmy, které spolu nemluví. Poslední pole směrem k Výtoni bude samozřejmě v půdoryse lichoběžník a ne obdélník, jak je na vizošce. Trochu to rozhodí ty krásné bílé oblouky. A to asi bude i ten důvod, proč to nenamodelovali správně.
Tak lichoběžník bych tam přesně taky čekal… Jen to nebude ončo ani z estetického, ani ze statického hlediska
Statika to zkousne. Estetika taky, ale na vizualizaci by to škodilo dojmu z elegantní ladnosti mostu.
https://www.2te.cz/wp-content/uploads/2022/11/14_schema-male-perspektivy.jpg Tady to vypadá, že se koleje začínají rozbíhat až za koncem oblouků, nástupiště tedy nebude tak blízko k mostu, jako na vizualizaci.
Tak konce nástupišť nemusí mít nutně hned 4 metry. Klidně to může končit nástupištěm šířky 2m. Ve Švýcarsku je to docela běžné, jinak by se jim 400m dlouhé vlaky do stávajícíh nádraží nevešly. Navíc na konci nástupiště nikdy není žádný frmol, který by vyžadoval aby bylo široké.
Švýcarsko je Švýcarsko a ČSN je ČSN. Ta říká minimální šířku perónu na konci ostrovního nástupiště je 3,2 m.
A zábradlí, hlavně zábradlí !!!
No, nástupiště 2 metry pořád znamená osovou vzdálenost kolejí cca 6 metrů… A jinak platí to s ČSN. Nemluvě o tom, že ve Švýcarsku to budou mít taky spíš „na výjimku“.
Čekal jsem vše možné, ale tohle mě potěšilo. Vypadá to velmi pěkně, elegantně.
a co natřít na červeno?
Jů! A proč? Vám se zdá tahle země mámo rudá? Komouš nebo neokomouš kam se podíváš.
to snad ne
červená barva bude na vždy synonymum pro komouše? Vážně?
Chudák pan Ferrari
To byla rumělka. Komouši rádi rudou.
A bíle jen nápis Coca Cola?
…ještě bílé vlnky na zábradlí, jako byly kdysi v Brně hl. n. na zábradlí kolem vstupu do podchodů 🙂
Na růžovo!
na rezavo 😀 !
Taky to mohlo být modré…
po všech těch hrůzách konečně dobrá zpráva – teď už aby se taky začlo dělat…
BTW – co se týče provozu, myslím, že R16 budou začínat/končit na Smíchově a Ex6 pojedou přes Most inteligence na Hlavák…
Nemá se na Smíchově příští rok začít stavět?
A? Než se začne stavět most, bude už Smíchov dávno hotový.
Zajímali by mne hlavně ti památkáři. Chtěl bych slyšet i od nich, že jsou s tím v pohodě. Ne od manekyna.
Protože most památkovou ochranu dle mého furt má. A pro tohle bude třeba sejmout
ministr to sejme. a když ne ministr kultury, tak pak přijde na řadu ministr obrany 😀
K doplnění…ono bude třeba mít i souhlasně stanovisko magistratnich památkářů, památková ochrana neochrana, kvůli MPR (Mimo jine)
nebo prezident – generál. Dvě dávky 🙂
Památkáři byli u soutěže přítomni a požadavky památkové péče se hodnotily. Podle mě most zůstane památkou dál a budou se chránit zachované prvky (pilíře, navazující klenby apod.)
Ono toho tam moc ze starého mostu nezbude. Spíš jde o to, aby do toho nezačalo krafat Unesco jako v Drážďanech. Inu je to kousek od dopadu Šemíka s Horymírem…
Jestli jsem to pochopil, tak památkáři si jedno pole nechají převést někam jinam a tam pod jejich dohledem spadne, sice ne hned, asi nějakou opravou to projde a taky zatížení už nebude kritické.
Blbý dotaz: Je vůbec možné aby se to obešlo úplně bez trakčních stožárů tak, jak je to vizualizované?
Tak tenhle obrázek je dost humorný
https://www.2te.cz/wp-content/uploads/2022/11/09_stred-most-PNG-FIN-vyssi-kvalita-scaled.jpg
Architektonická soutěž je na most, ne na trolejové stožáry (to dostane Kotas) 🙂
Tohle mne odbouralo. To je asi na stejné úrovni jako mají Eurokomisaři pojem o tom, kde se v zásuvce bere proud.
Neřekl bych, že se nesmí na výjimku použít čistě lanové převěsy na novostavbě.
S pokud by měl někdo problém s tím, že když se urve převěs, spadnou všechny troleje, tak i toto lze omezit třemi nezávislými převěsy hned za sebou a vůbec větším naddimenzováním nosných prvků.
A nebo dát krajní trolej na výložníky a na převěs jen ten střed.
Architektonické vizualizace jsou o kráse ne funkčnosti!
Však si všimněte, že aby se jim na výtoňské straně nerozjeli od sebe oblouky, tak přilepili zastávku na most bez mezilehlého esíčka a nenavazující koleje zaretušovali. Resp. se jim jakoby levá kolejnice napojuje na pravou.
Za tohle bych architektům bral diplomy. Krása vám vlak nepřeveze.
Byl bych rád, aby se alespoň se statikem poradily, aby náhodou nenavrhovali extrémně štíhlé konstrukce, které obzvlášť na železnici nemají možnost uspět.
Vážně myslíte, že by se ten most mohl stavět bez statika?
Nemohl, na tohle je potřeba hned několik profesí a projektant trakčního vedení je jen jedna z nich.
PS: Nakreslit tam architekt sloupy trakčního vedení, tak se budou mnozí rozčilovat, když pak v reálu vyjdou o pár metrů vedle, či trubky místo příhradovin. Proč si to myslím? Vadí jim i použitá vozidla na vizualizacích.
Ale právě to TV tam i s upevněním na nosnou konstrukci namalovat měl, a rozteče upevnění konzultovat s elektrikářem.
Sloupy (jako na trati) tam podle mě žádný nebudou. I na Oskarovi je TV na tyči, která je ukotvena do horního oblouku.
Mě třeba použitá vozidla ve vizualizacích jsou ukradená stejně jako barva konstrukce, ale vynechání některých konstrukcí ano.
Navrhovat a stavět nemohl, ale designovat ano. 🙁
Další vizualizace na https://www.2te.cz/most-pod-vysehradem/
Johooo a ten kajakar na zamrzle vltave je top… Se inspirovali v Brne, tam taky do navrhu nadrazi ktere neexistuje pridali pristav pro vodaky…
Kry na Vltavě mě pobavily. Je mi 58 a nemohu si vzpomenout, že bych je někdy viděl. Fotku kajakáře mezi krami jsem ale nějakou viděl. Byla ale z dob C. a K. 🤣
Jak se navzájem ovlivňuje kutání na Branickém mostu a Vyšehradském mostu? Per partes? Nebo se to může časově překrývat?
Neboť Branický most se dle loňského článku už měl přestavovat (od září).
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-musi-opravit-dalsi-most-v-praze-pres-vltavu-branicky-je-v-nevyhovujicim-stavu-101022/
Do roku 26 by to mohli stihnout.
Co říkáte na novou zastávku Výtoň, přijde vám, že bude mít skutečně využití?
Osobně mi přijde, že Smíchovské nádraží a Praha hlavní nádraží by úplně stačilo.
Je to dost uzlová poloha pro dlouhý úsek pravého břehu.
Osobně jsem i pro obnovení zastávky „Nuselské schody“
Výtoň už tam měla být dávno.
Akorát na starej úzkej most by asi nešla navázat vůbec.
A Prahu znáte z auta, z rychlíku, nebo jen cestování prstem po mapě?
V minulosti byly zastávky na této trati mezi Vágusonem a Smíchovem hned dvě – Vinohrady na Bělehradské a Vyšehrad. Výtoň je asi nejlepší místo, ale kdyby kapacita tratě dovolila, tak by ani obnova vinohradské zastávky nebyla špatná. Svého času se uvažovalo i se zastávkou u Svatoplukovy s eskalátory na stanici metra Vyšehrad, ale to je asi scifi.
U Svatoplukovy by hlavne byl přestup na tram hrana hrana.
Zastávka Výtoň je víc, než potřebná. Jezdí tam každé tři minuty tramvaj do Podolí a Braníka, plno škol i pracovních míst v docházkové vzdálenosti. Že tady dodnes není přestupní uzel mezi vlakem a tramvajemi je dost zásadní nedostatek pražské MHD.
Až bude NS2, bude zbytečná, protože tam nebude mít co stavět. NS2 bude mít podzemní zastávku opodál.
Až bude NS2, vy už tady nebudete.
Tak minimálně tam bude jezdit S61.
Napadá mě něco o provizoriích, které bylo zbytečné opravovat tak dlouho, až se to muselo rekonstruovat celé.
Nastudujte si něco o strukturálních poruchách svářkové oceli a o možnostech jejich oprav. Napovím vám – zatím není znám žádný způsob opravy trhlin ve svářkové oceli, který by nezahrnoval úplné roztavení. A není také znám žádný způsob úrdžby,. který by vnitřní degradaci toho materiálu dokázal zpomalit.
Podolí a Braník se bude jezdit přes Podolský most od MB SN. Čili z Béčka na Výtoň kvůli Braníku nikdo nepojede.
Jj, potřebuji přestupovat S7 > 7, už ať to tam je. S7 > S9 > 7 je zdržení nejméně 10-20 min., jak to kdy vyjde.
Pro expresy samozřejmě budou Smíchov a Hlavák stačit, ale ty na Výtoni stavět nebudou. A pro městský linky tam ta zastávka bude velmi užitečná.
Pro suburban je Výtoň správně, pro dálkovou je zbytečná. Jenže než zmizí z Jámrtálu zastávkáče, to uplyne ještě 30 let nejméně.
A nemaj právě zastávkáče jezdit vrchem? Spodem to jde líp trasovat pro expresy.
Větší přínos má příměsto pod zem s pár dalšíma podzemníma zastávkama v centru. Ale než to bude, docela se to využije. A dost možná i později, pro nějakou zastávkovou tangentu do Vršovic a dál. Nemusí úplně všechno skrz Václavák.
No právě, že u nás nemaj. Bylo by to logické, vzhledem k tomu, že to bude hluboko, aby podzemím jezdila expresní vrstva a nemusela by se ani dělat zastávka na Karláku. Jenže my jsme si řekli ne, půjdeme proti trendům a do hloubky dáme příměsto, ať si cestující užijí.
Ono to stejně v několika následujících desetiletích nehrozí. Je vůbec nějakej odhad v současných cenách, kolik taková legrace vyjde?
Myslíte si, že v Mnichovu by měli zrušit zastávku S-Bahna na Karláku, když je to asi 4 minuty pěšky z hlaváku? Podle vás by tam totiž neměli mít ani zastávky na Mariánském náměstí, u Isarské Brány, a na Rosenheimském náměstí. V opačném směru by si podle vašich představ o vzdálenosti zastávek měli Mnichované zrušit také čtyři zastávky a to včetně významného přestupního uzlu Laim a zastávky Hackerský most, kde je centrální autobusové nádraží (ZOB). Opravdová moudrost.
Takze vlastne rikame.. nestarej se o svuj majetek, nech to skoro spadnout a razem problem vyresen a postavime si nove, jak chceme mi. Congra..
Porucime větru, dešti a materialovým vědám.
most je 21 let za svojí plánovanou životností. Takže se o něj starají vcelku dobře. Celý svůj život taky přece nenosíš jedno oblečení, jedny boty, nemáš jen jedno auto, které sis koupil v osmnácti, až do smrti.
Tak to může a nemusí být pravda. Obecně může výrobek vydržet třeba stokrát déle, než je plánováno, u něčeho záleží na údržbě, u něčeho ne, záleží i na štěstí a mnoha jiných okolnostech. Stejně tak může jít o šmejd, který nevydrží ani plánovanou životnost při vyšší, než plánované údržbě.
Jenže u nýtovaný konstrukce a technologií povrchových ochran ze začátku století nastupuje štěrbinová koroze prakticky okamžitě. To má cenu udržovat přes sto let jedině u rozhleden s historickou cenou.
Problém není v nýtování ale v technologii výroby oceli. Tedy v případě tohoto mostu o úřednickém rozhodnutí použít tehdy již 50 let zastaralou svářkovou ocel, jejíž vlastností je tvorba únavových trhlin. Tak často zmiňovaná Petřínská rozhledna je sice postavena stejnou technologií, ale ocelové díly byly vyrobeny z plávkové oceli, která je mnohem trvanlivější a dynamické namáhání větry je také dost odlišné od dynamického namáhání železničního mostu s kolejemi uloženými v mostnicích.
No neni, to už jsme si vyjasnili.
Problém je v tom, že se někdo snaží sto let starou technologii udržovat v chodu. Už od sedmdesátých let se tam počítá s novým mostem, původně měl být asi jen dvojkolejný, ale zato kombinovaný se silničním.
Postav si most, natírej ho, ale nejezdi po něm, aby se železo neunavilo…
Zajímalo by mě jestli Správa železnic dostane alespoň pořádnou pokutu za zničení technické památky díky své nedbalé údržbě.
jsem nevěděl že SŽ existuje už víc jak 100 let.
Chcete říct, že když nejsem původní majitel, tak se o věc nemusím starat?
Ne chci říct, že SŽ k tomu přišla jak slepý k houslím a není to jejich vina, že most je v takovém stavu. Zodpovědnost nesou předchozí vlastníci mostu.
Vlastníkem mostu je už od jeho výstavby stát, jen ho svěřuje do péče různých organizací, jak jde čas. Se značnou personální kontinuitou.
to by musela most po celou dobu existence spravovat jenom jedna organizace,
Je to řetezec nástupnických organizací s velmi silnou personální kontinuitou: kkStB, ČSD, BMB-ČMD, ČSD, ČD s.o., ČD a.s., SŽ(DC) s.o.
Jako třeba ČD s.p. nebo ČSD. Po těch je Spržel nástupce.
A nebyla ona SŽ dříve SŽDC, před tím ČD, ještě před tím ČSD, BMB ČMD, pak ČSD??? Stalo se tak trochu národním zvykem, zbavovat se odpovědnosti přemalováním názvu firmy na dveřích. Na druhou stranu, nic nevydrží věčně. Ani most.
A některý most nevydrží ani svoji plánovanou životnost. (Protivín, namísto 100 let jen cca 50).
,A co nástupnická společnost, či podobné právní pojmy?
Existuje dlouho, byť mezitím došlo k nějakému přejmenování a oddělení části podniku. Nicméně pokuta za zchátrání mostu, který z podstaty věci měl omezenou životnost, není namístě.
Správa železnic není vlastníkem mostu, tím je stát a jak si pojmenuje svojí správcovskou organizaci je úplně jedno.
stejně ten most je již nedostatečný. chybí mu jedna kolej, nedokonalé pro pěší a cyklisty. chce to změnu 😉
Mosty se navrhují na životnost 100 let. Takže proč chceš někoho pokutovat, když most je 21 let za svojí plánovanou životností…
Ale životnost neznamená, že ten den po uplynutí se má most zbořit. Neříkám, kdyby to byl obyčejný most, ale je to označeno jako kulturní památka a tímhle Vaším přístupem by tu nebyl ani Karlův most, kdyby se o něj dál nemělo po životnosti starat.
Jak říká prof. Ryjáček, tak vypršení životnosti mostů ocelových konstrukcí není překážka, pokud je prováděn pravidelný monitoring a údržba. Jde mi o to, že nemuselo dojít k degradaci 75% konstrukce a nemusel by se kompletně nahrazovat, kdyby byl prováděn pravidelný monitoring a sanace.
Ono středověký stavitelství hodně věcí silně předimenzovávalo (neuměli spoustu věcí vypočítat, takže radši dělali daleko větší rezervy). Navíc i ten Karlův most se za svou historii několikrát rekonstruoval a dostavovaly se části, který nevydržely (zejména povodně). V určitým období po něm jezdily auta a tramvaje, dnes je ale už dlouho jen pro pěší.
Srovnávat to s ocelovou nýtovanou konstrukcí (která z principu dokonale ochránit v podstatě nejde) železničního mostu (daleko větší zátěž) je hodně divný.
Kde porovnávám středověkou konstrukci a ocelovou konstrukci? Napsal jsem, že přístupem typu „je to po životnosti, tak se nemusíme starat“ by nevydržel ani Karlův most (jakkoli předimenzovaný) . Monitoring a údržba/sanace je prostě základ mostního stavitelství a je trestuhodné, když se zanedbává.
Si myslim že velkej podíl koroze ve spojá¨ích ten most zdědil už z první poloviny minulýho století, fermež se suříkem taky nedokázala divy. Prostě nýtovaná konstrukce neni nikdy na věky, tečka.
Macocha: Důkaz, že ani skála nevydrží věčně.
K čemu je vám monitoring, když prostě některé součástky nevyměníte (bez zastavení dopravy a velkého odlehčení mostu) a použitá ocel prostě má nakmitáno a je unavená?
Karlův most je z kamene, a pokud se vám kámenem nedrolí )třeba chemickými procesy) tak vydrží. A některé vadné kameny už byly vyměněny.
Ech, kdyby jenom kameny, dva pilíře zcela od základů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Karl%C5%AFv_most#/media/Soubor:Bruner-Dvorak,_Rudolf_-_Karluv_most,_povoden_zari_1890.jpg
Karlův most je přibližně stejně starý jako náš milý železniční most (viz povodeň). Nemluvě o tom, že u podobných staveb velmi rádi zapomínáme na https://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias.
Karlův most je přibližně stejně starý jako náš milý železniční most (viz povodeň).
Nějak se mi nechce věřit, že byly rozpadlé už všechny oblouky.
Survivorship_bias s tím nesouvisí.
Tenhle typ svislic a diagonál, dva winkle snýtované nebo svařené proti sobě, přes kusy ploché oceli nelze kvalitné protikorozně ochránit už ve výrobě. O nějaké kvalitní obnově protikorozní ochrany při údržbě nemůže být ani řeč. Bohužel i teď stejnou příhradovinu někteří konstruktéři používají i teď.
Možná kdyby se před 60 lety nepočítalo s náhradou toho mostu kombinovaným železničně-silničním? Po letech se ta údržba dohánět moc nedá.
Kdyby se vlastník o most nestaral, tak ten už dávno není provozuschopný…
Co kdybyste si místo demagogického blábolení nastudoval něco o vlastnostech materiálu z nějž byl most postaven? Úplné základy jsem před chvílí popsal v jiných odpovědích.
Zastávka Výtoň… škoda, že naši předci nebyli moudřejší a nepostavili v těch místech nějaké pěkné nádraží…
Hned kousek je našimi předky vybudované nádraží Praha-Vyšehrad. Našimi současníky ponechané napospas zubu časy.
No jo, a prý je zastávka v oblouku kdovíjak nebezpečná…
Nebezpečná není, ale je tam pak velká díra mezi nástupištěm a stupátkem, nelže postavit vysoké nástupiště a taky se blbě vlak v takovýmto oblouku vypravuje.
Jaké napospas? Strategicky zprivatizované!
Mínusáři nepochopili vtipnou ironii?
Nebo možná spíš ocenili ironii NEvtipnou.
Ano, byl to ironický příspěvek a vlastně s Vámi souhlasím, vtipné to moc není. Naše společnost nechala zchátrat výpravné nádraží na strategickém místě a teď budeme pracně o pár metrů vedle stavět zastávku. Je to mrhání prostředky nadruhou.
Vyšehrad je smutná story, nebo spíš k naštvání. Jenže když už je ta budova passé, tak z dopravního hlediska dává větší smysl udělat zastávku na Výtoni.
Tak hurá, snad se to pohne a z mostu nezůstane nefunkční pomník na koukání, cestující žádáme, aby krtkovali.
Líbí se mi, že celé okolí mostu včetně mostu samotného přináší užitek všem (nejen vlakům). Ale musím říct, že barevně bych se přikláněl k té původně navrhované „rezavé“. Ale tak aspoň bude na té bílé vidět (ne)údržba.
Tyjo, ach jo. Ty původní návrhy IPR mě štvaly, ale co bych za ně teď dal. Upřímně bych to chápal ze smíchovské strany, kam zapadne. Ale proboha, ty lidi nebyli snad nikdy na Výtoni a neviděli vyšehradské hradby.
Tímhle z mého pohledu potopí jižní i severní panorama – Pražský hrad už navždy podtržený betonovou dominantou.
Ještě, že to nemá šanci projít.
A jak se ocelová příhradovina snáší s cimbuřím, když je dělí cca 1200 roků, zatímco věže Sv. Víta s objevem železobetonu ani ne 1/4 století? .. kdy byly ty věže dostavěny, žeáno.
Jo beton používali již staří římané….ložisko cementu bylo vypáleno sopečnou činností.
Řekl bych, že tato varianta právě prošla tím nejhorším sítem.
A za mně jde o nejlepší a nejkrásnější řešení.
…mne…, tvl.
Má to něco do sebe, nesnažit se o repliku ale pojmout to úplně po novu, až na tu siluetu. Docela by mě zajímaly i ostatní návrhy.
Předpokládám, že 4. kolej by narážela na prostorové limity, i tak je ten mkost vizuálně výborný.
Co mi to jenom ……
https://www.mostoskar.cz/
Ono těch typů mostních konstrukcí není nekonečně mnoho, aby každý most mohl být originál.
Wow, takže to znamená, že už nikdo nikde nesmí postavit bílý síťový obloukový most?
Omlouvám se za nedorozumění, já to nemyslel vůbec kontroverzně. Takže upřesněná verze komentáře zní: „Návrh se mi líbí a připomíná mi jeden velmi pěkný most na trati Břeclav – Vídeň“. 🙂
V pohodě, díky za upřesnění a můžu se červenat za svůj zbytečně jízlivý komentář.
Trojský most, byť není železniční (ale dvoukolejka přes něj vede 😉 ), je mnohem blíž.
Co je na těch pilířích tak úchvatného, že se budou zachovávat? Z fotek to nedokážu posoudit. Já si myslel, že ta mostní konstrukce je památkářský klenot.
Nevím, jestli je na nic něco úchvatného, ale pokud vyhovují, proč je nevyužít? Výstavba nových by taky stála nějaký čas a peníze.
Jsou dlouhodobě v tlaku, svisle namáhané, pravděpodobně z kvalitního kamene. Takže tam bude stačit snad jen lehká sanace. Nemluvě o tom, že zakládat nové pilíře ze dna Vltavy by byla zbytečná pakárna.
Pokud jsou vyhovující, ušetříte jejich využitím tak polovinu peněz a nejmíň půl roku času (dneska možná i rok 🙁 ), čímž se také podstatně zkrátí doba výluky
Co se týče památkářského klenotu – ano, je, ale co s ním, když už je na konci životnosti a opravit ho dneska nikdo neumí, nota bene ani ten materiál už dneska nikdo nevyrobí (a pokud jo, znamenalo by to extra výrobu za příšerný prachy). Ale kousek konstrukce tam někde mohli nechat jako doklad o tehdejší technologii a turistickou zajímavost.
Lidi nikdy neomrzi pohled na eiffelovku. Podobne prave nytovana konstrukce vysehradskeho mostu dělala tu Paradu ve filmech . Tohle se tomu tvaroslovim podoba , ale není to ono .
Oni to tím kaslanim na údržbu snad chtěli přivolat .
Vy jste odborník přes nýtované mostní konstrukce, že se považujete tvrdit, že ta konstrukce vydrží věčně? Já ne, domnívám se tedy, že některé mosty nejsou dost naddimenzovány v nýtovaných spojích a mohou se například vymačkat. Nýt se vymačkat nesmí, ale nesmí ani výrazněji korodovat ve styku atd atd.
Některé železné mosty šly do zadku záhy po zprovoznění, protože byly nekvalitní.
Takže kde je analýza, kolik by tento most vydržel při řádné údržbě?
Další otázkou je cena takové údržby a třeba i to, zda by během třeba dvou set let muselo postupně být vyměněno úplně všechno.
to vypadá dobře!
Nic proti novým mostům. ty jsou rozhodně potřeba a líbí se mi….. Zdá se to jen mě že by ta konstrukce měla být přeci jen trošku mohutnější? Přeci jen po tom budou jezdit těžký lokomotivy….
Stando, neboj, unese to i dve lokomotivy, v kazdem smeru jednu. I par vagonu.
Možná ti někdo vysvětlí, jakou zátěž to musí unést. Možná, že platí, že traťovou rychlostí současně jedoucí 3 vlaky s parametry D4 UIC dlouhé přes celý most. A ještě nějaké to brzdění. Zkoušky se ale dělají samozřejmě jinsk.
Ó ty prostoto, představte si, že projektant tu konstrukci asi spočítal (a podle mých informací byl porotou vyžadován alespoň zjednodušený statický výpočet konstrukce, na kterémžto požadavku některé návrhy ztroskotaly).
Oooo ty prostoto… Zjednodušeným výpočtům se dá věřit asi jako výsledkům voleb v Rusku…
Během dalších kroků přípravy se samozřejmě bude muset udělat plnohodnotnej výpočet, o tom nikdo nepochybuje.
Ale pokud si mám vybrat mezi zjednodušeným výpočtem a tím, že se Standa podíval na obrázek a odhadl z toho, že to nebude stačit, budu za pravděpodobněji správnej považovat výsledek toho zjednodušenýho výpočtu. Výrazně pravděpodobněji.
Vždy jsem zastával názor rekonstrukce stávajícího mostu a přístavba jeho zrcadlové kopie na rozšířené pilíře. Musím však uznat, že mě tento vítezný návrh velmi potěšil. Teď už jen doufám, že do toho nikdo nebude házet vidle a výsledek uvidíme co nejdříve.
K vlastnímu návrhu – zářivě bílá barva u železnice se se vždy rychle pokryje malým železnými obrusnými částmi z kolejnic.
Dále se mi velmi líbí protažení smíchovské námplavky až pod most… tam však stále visí komplikace v podobě vlastníka pozemků.
Na trojském mostě jezdí auta, autobusy a tramvaje každých pár minut a nějaké zešednutí jsem nezaznamenal. Mohou použít stejnou barvu, která se přirozeně omývá deštěm a zůstává bílá. Zářit to úplně nemusí. Taky nevidím důvod, přoč by se na přímém úseku nějak výrazně obrušovaly kolejnice.
Je i bílá barva samočistící.
No zas na druhou stranu je Trosjký most příliš nová stavba na to to nějak hodnotit. Počkejte třeba 20 let, čímž nechci malovat čerta na zeď, možná i za tu dobu bude stále bělostný.
Příliš nová? Otevřen byl už před více než 8 lety, to už je taky docela doba…
A kdo ví, třeba to jednou ročně celé nějakou WAPkou vezmou, ale tajně, v noci, abychom o tom nevěděli. 🙂
Nejde o obrus kolejnic, ale brzdových špalků.
Zrcadlovou kolií nelze vytvořit pro D4 a možná ani pro gabarit C.
normální člověk by údělal koleje 4, 3 jsou nesmysl
Doufám, že se stále nezanevřelo nad Novým spojením 2 (Metrem S) ze Smíchova pod Karlovo náměstí a dál pod hlavák. V takovém případě by 4. kolej byla nadbytečná.
NS2 není odpískáno. Jde jen o prachy.
Vzhledem k růstu příměstské dopravy, rezervy kapacity pro údržbu tratí by to dávalo logiku.
dávat na most 4 koleje, když by za mostem byly (a vždy budou) jen 3? Proč?
Víc kolejí, víc most.
Dycky most!
Trojkolejka je hovadina, ale zde víc kolejí neprojde, stejně by neprošel jejich MÚ rozplety, takže efektivní by ta čtyřkolejka stejně nebyla.
Čtyři koleje by se tam vešly a ne v osové vzdálenosti, takže by z toho byla kolejová splítka. Takže pitomost. Proto 3 koleje.
Než se budeš k něčemu vyjadřovat, zjisti si o tom něco.
Ano, udělal, ale když tu čtvrtou kolej nemáš kam narvat…
Víte, co je to osová vzdálenost a kolik je v normě?
Nevím, jestli to přijde jenom mně, ale ta bílá se mi k tomu vůbec nehodí.
Trojský most je taky bílý a vypadá to dobře i po nějakých letech v městském prostředí.
Ale nejezdi tam vlaky
Parní a starý dýzly.
😛
Hele sorry, ale Trojský most je v trochu jiné části Prahy a rozhodně není součástí podobného panorama jako toho vyšehradského
On se ten správný odstín rzi blbě trefuje…
Chápu, že každému se líbí něco jiného. Jaké barevné řešení by se líbilo vám?
Nemůžete srovnávat historické centrum Prahy a post-industriální Holešovice
V tom příspěvku mi šlo hlavně o trvanlivost té bílé v městském prostředí. Chápu, že každému může vyhovovat jiné barevné řešení. Jaké by se líbilo vám, na Výtoni?
Ideálně něco historizujícího, narezavělého nebo co nachytá patinu, bílá ve mě evokuje modernu
Myslím, že to můžete být úplně v klidu. Ona se tam ta historizující vrstva udělá sama a zdarma 🙂
A co ta estakáda na Vítkov? Industriální a bílá, přímo v těsnym kontaktu s historickym centrem.
Tříkolejka, protože špičky jsou jednosměrné. Pořádné řešení typu Metro S se odkládá, napřed je potřeba nasrat památkáře.
Natírat a vůbec provádět běžnou údržbu by dávalo smysl
Jenže údržba měla být prováděna v již minulých desetiletích, včetně obnovy vyšehradského nádraží (nově už patrně nástupiště v oblouku opět nevadí). Jelikož železnice dosud není prioritou, kašlalo se na to, a teď už s tím máloco naděláme. Ohledně paralelního „metra“ si myslím, že budeme rádi, když se jednou podaří protáhnout koleje od Negrelliho viaduktu pod koleje hlavního nádraží, neřku-li dále k větvení na(ch) Vršovice/Vyšehrad. Masarykovo a Smíchovské nádraží přes Karlovo náměstí již propojuje metro B (pravda, s přestupem) a kutání dalších kapacit pod centrem Prahy může opět stát proti smyslu památkové péče – dost na odklonění metra D z Vršovic… Číst vice »
Na tu údržbu se ale v minulých desetiletích nekašlalo! Bylo v plánu nahradit most novým, pro železnici i silnici, takže se starý most nechával dožít. Jediné co z toho záměru zůstalo, je výjezd z městského okruhu do Radlické, kam ta nová silnice měla mýt napojena.
Natíráním se zacelí únavové trhliny materiálu?
U nýtovaných konstrukcí je problém ve spáře mezi snýtovanými prvky, kterou nikdy dobře neutěsníte a u styčníkových plechů zejména dolního ztužení, kde se hromadí nečistoty
Tak to by se nesmělo jezdit na koncích křížem.
Návrh nevypadá špatně, celkem to tam sedí, síťový oblouk: takový druhý Trojský most. Jen teda o 2TE jsem v životě neslyšel, a to jsem z oboru. Uvidíme, jak to půjde, zatím mají dle referencí na svědomí spíše konstrukce menšího rozsahu, jako jsou lávky.
Možná právě proto raději ta kopie konstrukce od již stojícího mostu na severu. 🙂
To spíš, již v diskuzi zmíněného, železničního mostu Oskar
2T jsou zejména architekti, návrh mostní konstrukce byl ve spolupráci s TOP CON SERVIS s.r.o..
Díky za info, tam už se chytám. 😉
Třeba opisujou sami od sebe.
https://www.2te.cz/most-zesk-budejovice/